Poep eten en bepaalde merken/manieren van voeden

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Vaelorian
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 32
Lid geworden op: 21/03/14 11:10

Poep eten en bepaalde merken/manieren van voeden

Ongelezen berichtdoor Vaelorian » 04/04/14 13:22

Beste mensen,

Hoewel ik weinig ervaring heb met honden en pas een pup heb van 19 weken (morgen). Vraag ik me natuurlijk 100 dingen af.

Een van deze dingen is de connectie met voeding en het eten van (honden)poep op straat.

Ik lees bijvoorbeeld op meerdere sites dat het eten van poep mogelijk (dus niet zeker) te maken heeft met het ontbreken van bepaalde voedingsstoffen en dat de hond daarom poep eet van een andere hond.

Mijn hondje eet (nog) géén poep. Wil natuurlijk niet zeggen dat ie dat nooit gaat doen. Maar op het moment en sinds zijn geboorte heeft ie alleen aan poep geroken.

Wij en de fokker geven het beesie Royal Canin. Hoewel niet iedereen even enthousiast is met dit merk voor XYZ redenen, doet ons hondje het er goed op.

Nou wil ik Royal Canin niet lopen aanprijzen o.i.d. maar meer vragen van: Welk merk voer/hoe geef je je hond te eten, en eet deze poep op straat?

Ik wil dus eigenlijk met deze thread bekijken of er een connectie is met "goed" (wat is goed?) eten en het eten van poep op straat.

Mij lijkt nog altijd BARFen het beste wat een hond kan hebben maar de balans te vinden is mij net te veel werk op het moment.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen als de balans bij vers eten er niet goed is, je hond poep kan gaan eten.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat honden die puur SUPERMARKT MERK X krijgen, poep eten.

Iemand met enige idee?

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Re: Poep eten en bepaalde merken/manieren van voeden

Ongelezen berichtdoor Kay » 04/04/14 15:27

Naar mijn ervaring heeft poepeten niets te maken met voeding, maar met gedrag
Onze Kay at op brok poep
Toen zijn we overgegaan op KVV (voor andere redenen) en at hij nog poep
Zelfs op Barf at hij poep, en hebben wij het eruit getraind door te bestuderen waarom Kay het deed (gedrag)
Nu doet hij het gelukkig niet meer, maar in mijn idee ligt dat dus niet aan het voer

Daan heeft nooit poep gegeten en is opgegroeid met KVV/Barf

Ken trouwens ook zat andere honden die Barf eten en ook nog gewoon snacken van allerlei soorten poep. Barf is super voor honden, maar in mijn ogen geen oplossing voor bepaalde dingen 8)
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Vaelorian
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 32
Lid geworden op: 21/03/14 11:10

Re: Poep eten en bepaalde merken/manieren van voeden

Ongelezen berichtdoor Vaelorian » 04/04/14 16:11

Nou ik hoop dat het met gedrag te maken heeft eigenlijk :) kan je het beter (denk ik) zelf controleren.

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Re: Poep eten en bepaalde merken/manieren van voeden

Ongelezen berichtdoor Muiske » 04/04/14 16:26

tja, goed voer is zowieso al een lastige discussie. Zo vind ik Royal Canin een van de slechtste merken.

Ik ben het met 'Kay' eens dat Poep eten niets te maken heeft met voer maar met gedrag.

Bob at soms kattenpoep, bob staat op KVV overigens. Dit gedrag heb ik er uit kunnen trainen en nu doet hij het niet meer.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

roelien

Re: Poep eten en bepaalde merken/manieren van voeden

Ongelezen berichtdoor roelien » 04/04/14 16:48

Vaelorian schreef:Nou ik hoop dat het met gedrag te maken heeft eigenlijk :) kan je het beter (denk ik) zelf controleren.


Nouwww... dat zou ik maar niet al te hard zeggen....

Mijn vorige teefje kreeg op een gegeven moment medicijnen, en is toen poep gaan eten.
Als een hond eenmaal ontdekt heeft dat dit lekker is, moet je knetterhard werken om dat gedrag er weet uit te krijgen, 1 hap is genoeg om het gedrag er in te krijgen, het is nl enorm zelfbelonend gedrag. En doordat 1 hap al genoeg is, heb je dat nooit volledig onder controle, want je hond loopt ook wel eens los. Uiteindelijk heb ik het gedrag er gelukkig uit gekregen.

Voeding zou dan toch een heel wat makkelijkere oorzaak zijn. Ander voer erin, en klaar....

Vooral poep die vol zit met kleur en geurstoffen is interessant, want dit komt er gewoon weer uit

Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 256
Lid geworden op: 24/01/14 23:30
Locatie: Eindhoven

Re: Poep eten en bepaalde merken/manieren van voeden

Ongelezen berichtdoor Fleures » 04/04/14 19:41

Maika eet (helaas) ook poep, de viezerik. Ik kan me niet voorstellen dat het door de voeding komt. Ze doet dit al vanaf vrij jong, we hebben eerst verschillende soorten brok gegeven maar ze bleef slechte ontlasting hebben, toen zijn we overgestapt op KVV. Daarnaast krijgt ze af en toe vis en ook botten (en gedroogde runder/buffelhuid), maar ze blijft het doen. Ik denk ook dat het met gedrag te maken heeft, al moet ik eerlijk zeggen dat het me nog niet gelukt is om het eruit te krijgen. Als ik haar eraan zie snuffelen, zeg ik altijd al: "Maika... Nee!" En dan doet ze het niet, maar soms zie ik het niet (er wordt hier heel wat afgescheten op de veldjes hahahaha) en dan is het al te laat. Ze weet wel dat ze iets fout doet want dat kun je aan haar gedrag zien. Ik zie dat er toch ook mensen zijn die dit gedrag eruit hebben gekregen? Ben heeeeel benieuwd hoe, vind het namelijk wel erg vies.
:bruinpootje: Maika 01-03-2013

LSNNE
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 72
Lid geworden op: 02/02/14 20:15
Locatie: Limburg

Re: Poep eten en bepaalde merken/manieren van voeden

Ongelezen berichtdoor LSNNE » 04/04/14 22:54

Tsjaa Max lievelingseten is ook poep helaas! Koeien, paarden, buffels, konijnen en soms zelf mensen poep ( :confused: ), alles gaat bij hem naar binnen, behalve hondenpoep. Hij ruikt het al op honderden meters afstand! We proberen hem gewoon altijd weg te lokken of het te voorkomen, maar dat gaat helaas niet altijd. Als pup kreeg hij Proplan brokjes en nu sinds enkele weken Royal Canin. Ben over beide heel tevreden maar het poep eten wordt er niet minder door.. Ik denk ook dat het toch meer met gedrag te maken heeft!
Max 23-02-2013 :blondpootje:

vanhaut
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 824
Lid geworden op: 12/04/05 16:55
Locatie: Rutten
Contacteer:

Re: Poep eten en bepaalde merken/manieren van voeden

Ongelezen berichtdoor vanhaut » 05/04/14 11:06

Yara eet poep als ze baldadig is. Ik weet exact waar haar plekjes zijn , dus voor dat moment leid ik gaar af.. Meestal lukt dat ..
:zwartpootje: Bo, Rinkling Twinkling Energetic Bo. Voor altijd in ons hart. * 14-07-2005 † 01-06-2012
:bruinpootje: Yara, Rinkling Twinkling Just Love. 24-09-2011
:bruinpootje: Lizzy , Rinkling Twinkling liason of life. 12-04-2014

Cath-67
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 85
Lid geworden op: 29/07/13 21:04

Re: Poep eten en bepaalde merken/manieren van voeden

Ongelezen berichtdoor Cath-67 » 05/04/14 11:43

Ik heb mijn dog vrij laat gekregen. Ze was 13 weken toen ze bij ons kwam.
Ze heeft haar moeder (in het nest) constant haar poep zien opeten (nest schoon houden)
Helaas krijg je flinke inprentingsfase er niet meer uit.
Als ik buiten goed oplet, en zij merkt dat, eet ze geen poep.
Maar maak ik een praatje met een bekende, moet ik haar heel goed in het oog houden
want dat is het moment dat ze snel even een hap (ongemerkt) wil nemen.
Poep eten, heeft mijn inziens, weinig te maken met voeding.

De hond van mn vriendin at tot haar 2de levensjaar alles op wat ze tegen kwam.
Van sigarettenpeuken tot glas, van steentjes tot kauwgom.

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Re: Poep eten en bepaalde merken/manieren van voeden

Ongelezen berichtdoor Bowie » 05/04/14 12:15

Ik denk inderdaad dat als het nest niet goed of op tijd wordt schoongehouden en aan de moederhond wordt overgelaten of zelfs dat een pup in 't nest de kans krijgt poep te eten dat het een heel lastige wordt om het je hond af te leren.
Als ze eenmaal poep hebben gegeten (in het nest of bij een nieuw baasje) en ze hebben de smaak te pakken is het heel lastig (maar niet onmogelijk) om dit zelfbelonend gedrag af te leren.
Het voorkomen van het aanleren/aanwennen van ongewenste gewoonten is makkelijker dan het weer afleren.

roelien

Re: Poep eten en bepaalde merken/manieren van voeden

Ongelezen berichtdoor roelien » 05/04/14 17:44

Waarom is het verkeerd een moederhond het nest (mede) schoon te laten houden?

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Re: Poep eten en bepaalde merken/manieren van voeden

Ongelezen berichtdoor Bowie » 05/04/14 18:24

Als de pups vaste voeding krijgen en de moeder niet meer heel de tijd in de werpkist/ren erbij is is de moeder niet altijd meteen erbij en kunnen de pups hun eigen of elkaars poep eten.
Ik heb 2 nestjes van nabij meegemaakt en daar werd al snel het poepruimen door de mensen gedaan zodat de pups daar geen kans toe kregen en de pups het eten van de poep ook niet af konden kijken van de moederhond.
Kleine moeite om als een pup in de poephouding gaat er een keukenrolletje of krantje onder te schuiven en dat weg te gooien.

roelien

Re: Poep eten en bepaalde merken/manieren van voeden

Ongelezen berichtdoor roelien » 05/04/14 19:22

Elkaars of eigen poep eten moet je natuurlijk altijd voorkomen.

Maar vraag me af of er ooit onderzoek is gedaan, dat pups waar de moeder de poep opruimt, die puppen zelf poep gaan eten.
Of dat mensen dat zelf hebben bedacht, en hiermee een reden hebben gevonden voor het poep eten van hun hond


Terug naar “Voeding”