de waarheid over hondenbrokken

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Jules
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 38
Lid geworden op: 07/05/14 19:34

de waarheid over hondenbrokken

Ongelezen berichtdoor Jules » 15/05/14 22:18

Ik was me aan het verdiepen over het voer voor onze toekomstige labradorvriend , en kwam op m`n zoektocht een interessant artikel tegen over hondenbrokken. Jullie mening???


http://www.dierbewust.nl/wp-content/upl ... rokken.pdf

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Re: de waarheid over hondenbrokken

Ongelezen berichtdoor renate » 15/05/14 22:29

Ik voer mijn honden barf. Ik vind brokken niks maar dat is mijn mening. Er zit heel veel aan toegevoegd en er zit ook heel veel troep in. Als je leest wat er op een verpakking staat dan gaan mijn haren overeind staan brrr.
Met barf stel je zelf samen in de goede verhoudingen. Ik voer vleesbot, vlees, orgaan en maak hun snacks zelf.
Basco is met 1 jaar over gegaan op barf. Hij heeft verschillende allergieën en ik liep het eerste jaar de deur plat bij de da. Blaasontstekingen, oorontstekingen, huid ontstoken, oorontstekingen. Het beestje kreeg bijna maandelijks een abkuur van de da.
Toen heb ik een allergie test laten doen en kwam daardoor in aanmerking met kvv en barf. Naar goed in lezen overgegaan op kvv en daarna barf.
Basco is nu 5,5jaar en heeft sinds hij vers krijgt geen last meer van al die ontstekingen. Heel af en toe een keer een oorontsteking maar dat is na een weekje zalven weer weg. Hij heeft geen abkuren meer nodig gehad en ziet er heel goed uit.
Kaine is opgegroeid op kvv en barf. Hij is nog nooit ziek geweest. Alleen lpc in zijn ellebogen maar dat is ontstaan na een frontale botsing met een andere hond toen hij 4maanden was. Hij loopt na zijn operatie als een kieviet en heeft nergens meer last van.

Ik zal geen brokken meer voeren. De drollen zijn kleiner en compacter, de honden krijgen iedere dag wat anders te eten, ik weet precies wat ze eten en het belangrijkste: ze zijn kern gezond :D

Gebruikersavatar
Captain Jack
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 127
Lid geworden op: 01/04/14 16:33

Re: de waarheid over hondenbrokken

Ongelezen berichtdoor Captain Jack » 16/05/14 11:52

Ik voer al meer dan 10 jaar geen brokken meer hier in huis. Katten hebben nooit anders geweten dan vlees en de Captain groeit er nu ook op op. Mijn vorige lab Holmes is er 14 jaar op geworden. :)
Groetjes, An en Captain Jack
Afbeelding

Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: de waarheid over hondenbrokken

Ongelezen berichtdoor Lien » 16/05/14 12:00

Hier KVV, al jaren! Zeer tevreden, een brok komt er hier niet meer in!
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Re: de waarheid over hondenbrokken

Ongelezen berichtdoor roef » 17/05/14 08:06

hier al 6 jaar zeer tevreden vers voerders én eters! :D
brokken zullen hier niet snel gevoerd worden.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Re: de waarheid over hondenbrokken

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 17/05/14 10:55

Het blijft een discussiepunt wat betreft voer voor honden. Ik denk zelf dat er gewoon grijze gebieden zijn; je hebt slechte KVV's en je hebt goede brokken. Ik voer zelf FarmFood, maar ook bijvoorbeeld Orijen is geen slechte brok. Ook BARF is prima, mits je echt goed uitzoekt hoe de verhoudingen liggen en je weet wat je doet.

De meeste honden op brokken hadden namelijk dezelfde problemen, terwijl de honden met verse voeding deze problemen niet ervaarden.

Hetzelfde geldt voor een volle anaalklier waar je elk jaar voor naar de dierenarts gaat om te laten behandelen. Omdat je niet beter weet en denkt dat dit normaal is, valt jou ook niets op. Terwijl dit niet normaal is, tenminste niet op vers vlees.

Ook het stinken uit de bek en de jaarlijkse gebitsreiniging vergeten we snel. Daar heeft jouw hond misschien minder last van omdat je zijn tanden poetst en hem elke week een bot geeft…

Deze quotes heb ik even uit dat bestandje gehaald, die vind ik namelijk nogal kort door de bocht ;-) Danouk krijgt vanaf dat ze pup is Farmfood en heeft nog nooit oorontsteking gehad, geen allergieën, geen volle anaalklieren, ondanks sterilisatie een super glanzende vacht, goede bespiering en haar tanden zijn spierwit 8) Terwijl er hier op het forum ook wel labjes zijn die wel vers krijgen en toch problemen hebben met de vacht, de oren etc. Het is dus niet zo dat je kunt zeggen dat er 1 op 1 een verband is. Overigens denk ik wel dat er een relatie KAN zijn tussen wat je voert en hoe de hond zich voelt, maar dat is niet per se terug te brengen tot brok-vers.

Daarnaast wordt in het stuk gesteld dat brokken alleen maar commercieel zijn, ja dat zou kunnen. Maar ik heb ook gehoord, dat omdat er nu steeds meer vraag komt naar vers en BARF, de prijzen die daar voor gevraagd worden ook omhoog gaan.. Het is nu eenmaal zo dat waar winst gemaakt kan worden, bedrijven dat zullen doen. En als ze wegkomen met prijsverhogingen, dan doen ze dat dus. Ook de vers-verkopers ;-)

Uiteindelijk denk ik dat je gewoon goed moet nadenken over wat je wilt voeren en een weloverwogen keuze moet maken. Of dat nu een goede brok is, een goed KVV of BARF, dan maakt het denk ik niet zo veel uit. Tenzij je hond wel problemen heeft met het immuunsysteem, dan zou je op zoek moeten naar een alternatief. Maar dit laatste kan dus ook betekenen van BARF naar KVV of van KVV naar een brok ;-)
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 256
Lid geworden op: 24/01/14 23:30
Locatie: Eindhoven

Re: de waarheid over hondenbrokken

Ongelezen berichtdoor Fleures » 17/05/14 12:56

Fijn dat ik een heel verhaal had getypt en toen mijn computer ineens uitviel.. Dus, om het dan maar kort te houden (misschien was het een hint?), denk ik ook dat zowel brokken als vers vlees een prima keuze kunnen zijn, maar ik denk wel dat er (gekeken naar de natuurlijke behoeften van een hond, geen granen en zout en toevoegde emulgatoren of wat het ook zijn) vaker troep zit in brokken dan in vers vlees. Daarnaast vind ik dat sommige brokken inderdaad wel errug commercieel zijn gemaakt, zoals Royal Canin, terwijl ik dat eigenlijk niet terecht vind. Ik weet dat er veel honden heel gezond zijn op deze brok, en ook een prachtige leeftijd bereiken, maar of ze er van binnen "beter" uit hadden gezien, of NOG ouder waren geworden op een andere voersoort, who knows. Onze honden thuis, vroeger, kregen altijd brokken en waren kerngezond. Maika had gevoelige darmen en dat werd na verschillende brokken veel beter met KVV. Toen stapte ik over van de ene naar de andere KVV en toen was het NOG beter. Dus ja.. wat nu het beste is, ik weet niet of daar een eenduidend antwoord op te geven is. Veel verschillende honden hebben verschillende behoeften. Soms is een bepaalde brok beter, soms vers voer. In ons geval KVV. Als er maar niet teveel toegevoegde troep in zit, dat geldt toch ook voor mensen'voer'.
:bruinpootje: Maika 01-03-2013

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Re: de waarheid over hondenbrokken

Ongelezen berichtdoor Muiske » 19/05/14 09:58

Ik ben voor de KVV. Ik vind dat brokken puur gemaakt zijn om het mensen makkelijk te maken en niet omdat het zo gezond is voor de hond. In de meeste brokken zit voornamelijk troep die je hond niet nodig heeft. Ik zou het liefste barfen maar daar heb ik op dit moment geen tijd voor. Bob heeft in het begin brok gehad, hij had als pup veel last van diarree en een slechte vacht. Toen ik over ging op KVV was de Diarree gelijkover en zijn vacht glanst prachtig.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Gebruikersavatar
marie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 528
Lid geworden op: 28/11/11 18:55

Re: de waarheid over hondenbrokken

Ongelezen berichtdoor marie » 19/05/14 19:25

Hier geen vlees meer hoor! Heb alle merken gehad incl zelf barfen, niets hielp, dus lekker weer op een hele goede brok zonder granen.
Het gaat super met mijn hond.
Max 10-05-2007
Seda 23-12-2014

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Re: de waarheid over hondenbrokken

Ongelezen berichtdoor rimanime » 19/05/14 20:13

marie schreef:Hier geen vlees meer hoor! Heb alle merken gehad incl zelf barfen, niets hielp, dus lekker weer op een hele goede brok zonder granen.
Het gaat super met mijn hond.



Niets hielp tegen wat Marie ?
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Re: de waarheid over hondenbrokken

Ongelezen berichtdoor rimanime » 19/05/14 20:19

Hier wordt ook al weer een hele tijd vers gevoerd, maar gelukkig zijn er in de loop der jaren goede brokken op de markt gekomen zoals o.a Orijen. Voor de vakantie gaat er ook weer een zak mee, toch zal ik met name Lola die 3 weken op "vers" houden ( Renske) omdat ik merk dat zij ieder jaar een terugslag heeft met haar allergie.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Gebruikersavatar
jazz
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 65
Lid geworden op: 09/08/13 21:22
Locatie: Wilrijk

Re: de waarheid over hondenbrokken

Ongelezen berichtdoor jazz » 19/05/14 20:43

Hier 1 hond op barf/kvv. Herplaatser die na 1 maand brok (hij was toe net 1 jaar) voor 100% op vers overgezet is. Gaat perfect.
De tweede heeft volgens de vorige eigenaars een stevige intolerantie voor granen en kreeg daar brok van Wolfsblut.
Idd ook herplaatser en krijgt nu 50/50 brok en vers (de brokken moeten ook opgemaakt worden :)) maar ik moet toegeven dat die brokken van Wolfsblut toch wel ok zijn. We hebben ze bij wijze van proef al een paar keer aan Jazz gegeven met het oog op vakantie en het probleem om voor twee weken kvv of barf mee te moeten nemen en ik zie hier toch een goed alternatief voor een korte periode.

Al bij al gaat de voorkeur hier naar vers en dan kvv.
Jazz is not dead it just smells funny.
FZ

Gebruikersavatar
marie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 528
Lid geworden op: 28/11/11 18:55

Re: de waarheid over hondenbrokken

Ongelezen berichtdoor marie » 19/05/14 22:02

Forse allergie wat zich uitte in kapotte poten, oorontsteking, hotspot, bultjes, kale plekken etc. Etc. Het bekende rijtje denk ik zo.
Max 10-05-2007
Seda 23-12-2014

Gittje
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 89
Lid geworden op: 18/03/12 16:19

Re: de waarheid over hondenbrokken

Ongelezen berichtdoor Gittje » 20/09/14 08:05

Igor krijgt 's morgens KVV (lam, kip & rijst) met gestoomde groentjes en 's avond brok (TOTW Pacific Stream) met wat tonijn in eigen nat erin.

Als ik erin slaag om plaats te vinden voor een grote vrieskast in de woning zou ik ook BARF overwegen.

Overigens ben ik van mening dat niet alleen de voeding invloed heeft op de gezondheid van de hond, maar ook de omgevingskwalitiet (vb. luchtverontreining e.a.)

Anreb86
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 38
Lid geworden op: 13/03/14 20:53
Locatie: Heerhugowaard

Re: de waarheid over hondenbrokken

Ongelezen berichtdoor Anreb86 » 20/09/14 13:33

Wij wilde ook heel graag vers vlees geven alleen Pim zijn darmen kunnen er niet goed tegen.
Hij was altijd maar aan de diaree en had nooit eens goede poep.. En van bepaalde soorten kreeg hij ontzettende schilfers.
We hebben echt meerdere soorten geprobeerd. Tammenga, kiezebrink, kivo, lotgering en Carnibest.
Zelf vinden we het wel erg jammer, maar altijd maar aan de dunne en nooit eens een mooie kvv drol (zoals veel mensen zeggen) zat er niet in.
En wij merkten duidelijk dat hij er zelf ook last van had. Altijd maar een rommelt buikje en dan zacht piepen.
Wij geven nu Casa Fera een brok zonder gluten en granen. Dit gaat gelukkig een stuk beter


Terug naar “Voeding”