Maar eens een KVV vraagje :-)

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Troy
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 04/05/14 11:34

Maar eens een KVV vraagje :-)

Ongelezen berichtdoor Troy » 16/05/14 16:19

Troy heeft de hele dag zijn bak vol met brokken en daar doet hij het opzich gewoon goed op. Hij komt erniet van aan en valt er niet van af. Ik voer hem Bozita original. Toen ik hem in huis naam stond hij op Lidl brokken welke de extra beweging die hij bij mij kreeg niet op konden vangen en waar hij gewoon van af viel. Op de Bozita brokken kwam hij ondanks de vele extra beweging en toenemende spiergroei keurig aan en blijft dus ook goed op gewicht rond de 32-33 kilo.

Ik geef hem wel al regelmatig botten tussendoor, meestal rauwe knie die ik bij de slager meekrijg. Dat bot ligt er en 4x per week ofzo krijgt hij of een varkensoor, gedroogde eendenvleugel of stuk vissenhuid. Als de kip in de aanbieding is krijgt hij een hele rauwe kip eens in de 2 maanden ofzo. In dat laatset geval haal ik wel de brokken weg voor die dag.

Opzich bevallen de brokken dus wel goed maar ik wil toch over naar KVV en af van de hele dag zijn bak vol. Niet omdat hij het daar niet goed op doet maar omdat ik me de afgelopen maanden eindelijk eens in voer ben gaan verdiepen. Omdat ik hem vrij plotsklaps kreeg heb ik daar vantevoren niet de tijd voor gehad om me er in te verdiepen wat ik een hond zou gaan voeren. Omdat hij het ook gewoon goed doet er ook niet al teveel bij stilgestaan.

Maar nu dus de beslissing genomen om over te gaan op KVV. Er is veel informatie, zoniet eigenlijk veel teveel informatie. Dat het beter voor hem is ben ik wel van overtuigd, welk merk het gaat worden ben ik nog aan het uitzoeken, dacht om te beginnen aan een proefpakket van bijvoorbeeld http://www.naturalpaws.nl/index.php/testpakket.html.

Ik blijf echter met 2 vragen zitten, ik ga er, gebasseerd op prijzen van diverse sites en kijkend naar de voorzover ik kan bepalen betere merken, vanuit dat het zo'n 60-70 euro per maand gaat kosten!? Ik zit nu ook ergens op zo'n 2,50 - 3 euro per kilo voor de brok. Rekening houdend met dat bijvoorbeeld wild & vispakketen wat duurder per kilo zijn dan rund/paard/kip zit die 60-70 euro er denk ik niet ver vandaan.

Ik ga er dan vanuit dat hij uiteindelijk ergens tussen de 500-650 gram mischien maximaal zelfs 700 gram per dag nodig heeft? (in de zomerperiode als we toch een stuk meer doen dan s'winters) Klopt die berekening ongeveer met de ervaringen van andere KVV voerders hier voor een 3,5 jarige actieve Lab?

En het voerschema, op de 2 dagen dat hij naar de dagopvang wil ik hem s'ochtends een deel voeren en s'avonds de rest, de andere dagen in een keer na de ochtendwandeling voor ik ga werken? Kan zo'n voerschema zonder problemen?

Thanks vast

Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

Re: Maar eens een KVV vraagje :-)

Ongelezen berichtdoor flamingo » 16/05/14 16:30

Persoonlijk zou ik het wel altijd 2 keer op een dag geven. Dus 's ochtends een deel en 's avonds een deel. Zeker als hij met zijn brokken gewend is de hele dag door te eten.
De hoeveelheid is volgens mij wel netjes.
Zelf geef ik Darf EKO. En betaal 17 euro voor 5 kilo. En doe hier ongeveer 1 week mee. En ben er erg tevreden over hoe hij het er op doet!
Succes met het kijken wat jou hond het er op doet en met het verder uitzoeken wat jij wil.
:zwartpootje: Billy 22-06-2013

vanhaut
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 824
Lid geworden op: 12/04/05 16:55
Locatie: Rutten
Contacteer:

Re: Maar eens een KVV vraagje :-)

Ongelezen berichtdoor vanhaut » 16/05/14 16:39

Voerwijzer.com is de plek om info te vinden of barfplaats.
:zwartpootje: Bo, Rinkling Twinkling Energetic Bo. Voor altijd in ons hart. * 14-07-2005 † 01-06-2012
:bruinpootje: Yara, Rinkling Twinkling Just Love. 24-09-2011
:bruinpootje: Lizzy , Rinkling Twinkling liason of life. 12-04-2014

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Re: Maar eens een KVV vraagje :-)

Ongelezen berichtdoor renate » 16/05/14 22:07

Ik voer barf. Dus stel zelf samen. Ik bestel al mijn vlees via barfplaats en ben rond de 180,= kwijt voor 10weken om 2 honden te voeren. Ze eten samen totaal 1,5kg per dag.
Als ik naar barf kijk betaal ik tussen 2,25 en 3,25 voor spiervlees, rond de 1,50 voor karkas ( het ene wat duurder en het ander goedkoper) en rond de 2,00 per kg orgaan.

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Re: Maar eens een KVV vraagje :-)

Ongelezen berichtdoor Muiske » 19/05/14 10:22

Ik voer tammenga en Kiezebrink. Dit zit rond de 2,50 - 3 euro per kilo. Ik ben niet goedkoper uit dan brok, maar je hebt wel beter voer voor hetzelfde geld!

Bob is 2 jaar, 30 kilo en eet 550 gram per dag. Ik kies altijd voor 2 keer voeren. Bob krijgt sochtends 300 gram en savonds 250 gram.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Gebruikersavatar
Troy
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 04/05/14 11:34

Re: Maar eens een KVV vraagje :-)

Ongelezen berichtdoor Troy » 20/05/14 23:26

Mooi,

heb ik m'n huiswerk redelijk goed gedaan voor wat betreft de hoeveelheid. Nu nog het merk uitzoeken. Ik vind die site van voerwijzer overigens geen handige site, ik begrijp dat er geen merken genoemd kunnen worden die niet willen meewerken, maar echt goed vergelijk tussen merken en hun voor en nadelen kan ik zo 1-2-3 niet vinden.

affijn, kwam er van de week achter dat een collega van me er een webshop op na houd en ook KVV verkoopt. Ze heeft 4 honden, 2 aussies een flatcoat en een boerenfox. Ik kan kan via haar een proefpakketje Barfmenu krijgen en ga kijken hoe Troy het daar op doet.

Na wat verder lezen is Flamingo's & muiskes advies inderdaad het beste om 2 keer per dag te gaan voeren als ik over ga.

Ik kwam nog ergens tegen dat het, voor ik voor de switch maak, het beste even 2 dagen alleen pens zou moeten voeren zodat z'n maag eraan went maar vooral z'n darmen schoon worden?? Iemand daar ervaring mee of nog iets zinnigs over te zeggen?

bedankt

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Re: Maar eens een KVV vraagje :-)

Ongelezen berichtdoor Bowie » 20/05/14 23:30

Bij honden die altijd brokken hebben gegeten kan pens op 2 manieren werken/vallen.
Of de darmen zijn er blij mee en je hond heeft er prachtige drollen op of de darmen 'schrikken zich rot' en je hond gaat flink aan de sjees.
En sjees van pens, daar wordt je niet blij van als je hond je niet 'waarschuwt' dat hij moet tijdens de nacht bv. en er dan 's ochtends een 'verrassing' op je ligt te wachten.

Gebruikersavatar
Troy
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 04/05/14 11:34

Re: Maar eens een KVV vraagje :-)

Ongelezen berichtdoor Troy » 21/05/14 00:35

:mrgreen: :klasse: Ok, goed om te weten, dat wordt dus op een zaterdagochtend 5 uur beginnen met pens, heel de dag buiten en dan hopelijk zonder dweilen op maandagochtend helemaal over op KVV :wink: :wink:

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Re: Maar eens een KVV vraagje :-)

Ongelezen berichtdoor Kay » 22/05/14 18:32

Ik zou oppassen met rauwe knieën voeren aan je hond ! Die dingen zijn loeihard en hij kan er zomaar zijn tanden mee verknallen
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015


Terug naar “Voeding”