Als je pup hard groeit

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Ellen64
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 46
Lid geworden op: 10/04/14 15:47

Als je pup hard groeit

Ongelezen berichtdoor Ellen64 » 04/07/14 06:35

Onze Daryl is nu 4 maanden, weegt 17 kg en is best groot, heeft ook grote poten. Nu hoor ik steeds dat je dan beter kunt overstappen naar volwassen brokken. Maar zitten er in de pupbrokken niet juist de goede voedingsstoffen die hij nodig heeft?

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Als je pup hard groeit

Ongelezen berichtdoor Romke » 04/07/14 07:27

Als hij het verder goed doet op de pup brok, dan zou ik niet overstappen.
Ontlasting in de gaten houden.
En een lab groeit nou eenmaal hard, dat moet je niet willen remmen. Wel zorgen dat hij gelijkmatig opgroeit, dus niet de ene week 2 kg en de week erna 300 gram.
En de beweging erg in de gaten houden, ze hebben nog weinig controle over hun lijf, maar vaak wel veel energie

Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 256
Lid geworden op: 24/01/14 23:30
Locatie: Eindhoven

Re: Als je pup hard groeit

Ongelezen berichtdoor Fleures » 04/07/14 14:22

Ik heb dat ook wel eens gehoord, omdat er (als ik het mij goed herinner) meer eiwitten in puppybrokken zitten die in de groei natuurlijk hard nodig zijn om die te bevorderen. In brokken voor volwassen honden zitten dan minder eiwitten. Zoals voor kinderen ook andere voedingsstoffen belangrijker kunnen zijn dan voor volwassenen. Dus ja, die speciale brokken zijn immers bedoeld om de ontwikkeling te ondersteunen, al heb ik ook wel eens gehoord dat mensen vanaf jong volwassen brok gaven omdat de pups dan gelijkmatiger zouden groeien. Ik vraag me af of je dan niet de natuur tegen gaat werken, een beetje zoals Romke ook zegt. Groeien doen ze nu eenmaal toch en misschien is het beter als de voeding dan die groeispurten ondersteunt dan wanneer voeding die probeert te vertragen. Als hij er nou echt last van zou krijgen is het natuurlijk anders...
:bruinpootje: Maika 01-03-2013

Gebruikersavatar
Ellen64
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 46
Lid geworden op: 10/04/14 15:47

Re: Als je pup hard groeit

Ongelezen berichtdoor Ellen64 » 04/07/14 19:22

Ik hou het toch maar op de puppie brokken.

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: Als je pup hard groeit

Ongelezen berichtdoor Nancy » 04/07/14 20:00

[quote="Fleures"Groeien doen ze nu eenmaal toch en misschien is het beter als de voeding dan die groeispurten ondersteunt dan wanneer voeding die probeert te vertragen. [/quote]

Maar wat nou als de puppybrokken groeispurten bevorderen? Zou dat dan niet een hoop problemen aan bv botten, gewrichten en pezen in de hand werken?

Ik geef mijn honden kvv en heb in het verleden wel eens gelezen dat ze gelijkmatiger groeien omdat ze niet kunstmatig gepusht worden. Ze hebben dan ook een natuurlijke calciumbron die ze tot zich nemen.
Nu staan honden inmiddels wel wat verder van de natuur, maar in de natuur eten ze hetzelfde als hun ouders. Alleen misschien wat meer...

Lady-J
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 56
Lid geworden op: 20/06/14 21:14

Re: Als je pup hard groeit

Ongelezen berichtdoor Lady-J » 05/07/14 13:24

Zover ik weet en hoor van pup eigenaren is groeipijnen bij de pup brokken.
Ergens als je logisch nadenkt is het toch raar dat er voor elk ras een ander merk bestaat en dan ook "speciale" chemisch onderbouwde pup brokken..
Mijn pup krijgt geen pup brok ze vrat ze ook niet.

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Re: Als je pup hard groeit

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 05/07/14 16:39

Volgens mij is het inmiddels wel een beetje achterhaald dat brokken per se groeipijnen veroorzaken. Als je snelgroeiende rassen hebt, zoals de labrador, dan kan het toch helpen om een goede puppy-brok voor grote rassen te geven. Voor zover ik weet, wordt dat nu toch door steeds meer mensen aangeraden. Tenminste, dat was wel mijn conclusie uit mijn zoektocht voor het beste voer voor Sanna ;-)

Juist in die speciale puppy-brokken voor grote rassen is die eiwit/ fosfor-verhouding goed. Niet dat 1 voorbeeld iets zegt hoor, maar Sanna groeit echt heel rustig en gelijkmatig op. Tot nu toe iedere week maximaal 8 ons :-)
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Als je pup hard groeit

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 05/07/14 18:54

Terra5 schreef:Juist in die speciale puppy-brokken voor grote rassen is die eiwit/ fosfor-verhouding goed. Niet dat 1 voorbeeld iets zegt hoor, maar Sanna groeit echt heel rustig en gelijkmatig op. Tot nu toe iedere week maximaal 8 ons :-)


Niet om lullig te doen, maar het is de calcium/fosfor-verhouding (t.o.v. de caloriën). Een hoge dosis eiwitten kan geen kwaad voor een opgroeiende pup. Wel te veel calcium en een verkeerde calcium / fosforverhouding.

Ik heb wel eens tijdens een symposium gehoord dat zelfs een teveel aan calcium tijdens de dracht en het zogen, dus in het voer van de moeder, al kan zorgen voor een verstoring in de calciumopname van de pup. En dat daardoor de pups later groeipijn en skeletproblemen kunnen ontwikkelen.

Daarom is het zo belangrijk om je pup voer te geven met een precies uitgebalanceerde calcium/fosforverhouding t.o.v. de energie van het voer. Met een goede puppybrok speciaal voor grote rassen hoef je je nergens zorgen om te maken. Alleen zie ik wel graag dat een pup naast de brokken, ook een paar keer per week kvv krijgt, om een goede darmflora op te bouwen. Want dat is weer belangrijk voor een goed afweersysteem :wink:

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Lady-J
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 56
Lid geworden op: 20/06/14 21:14

Re: Als je pup hard groeit

Ongelezen berichtdoor Lady-J » 05/07/14 21:13

Laboriginals schreef:
Terra5 schreef:Juist in die speciale puppy-brokken voor grote rassen is die eiwit/ fosfor-verhouding goed. Niet dat 1 voorbeeld iets zegt hoor, maar Sanna groeit echt heel rustig en gelijkmatig op. Tot nu toe iedere week maximaal 8 ons :-)


Niet om lullig te doen,

Daarom is het zo belangrijk om je pup voer te geven met een precies uitgebalanceerde calcium/fosforverhouding t.o.v. de energie van het voer.



Neem het ook niet lullig op 8)

In de vrije natuur bestaat er geen speciale uitgebalanceerde pup brok en is een konijn/ hert noem iets aan wild (kvv/barf) niet in een vorm van speciaal voer.
Ik geef ook KVV en daar heb je geen pup variant van tenminste FarmFood niet. daarnaast geef ik FF ook in brok heb je wel mini brokjes maar zelfde verhouding als de HE classic..
Ik heb dus evengoed een premium voer, waarvan gezegd word (hier moeten we nog zien) dat een pup veel gelijkmatiger groeit.
Weet niet of er meer merken zijn die geen pup brok hebben?

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Als je pup hard groeit

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 05/07/14 22:49

In de vrije natuur hebben pups niet de erfelijke factor voor HD of ED meegekregen van hun voorouders. Behalve dan in sommige geïsoleerd levende en dus ingeteelde families.
Niet dat ik anti-kvv ben, helemaal niet, maar voor een doorsnee pupeigenaar die geen ambitie heeft om zich helemaal in hondenvoeding te verdiepen, vind ik een goede puppybrok Large Breed een heel verstandige keuze. Daar groeit een labradorpup mooi evenwichtig mee op, met een verlaagd risico op gewrichtsproblemen. En dat is precies wat iedereen wil :wink:

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Re: Als je pup hard groeit

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 06/07/14 11:33

@Hanneke, goed punt :D Klopt inderdaad dat het calcium-fosfor moet zijn, was het eventjes kwijt. Dank voor de correctie :klasse:
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: Als je pup hard groeit

Ongelezen berichtdoor Tammie » 13/07/14 08:29

Hanneke goed punt.
Ook het té veel aan calcium tijdens de dracht is kloppend.
Sterker gezegd kan een té veel aan calcium generatie op generatie ook gewrichtsproblemen gaan veroorzaken.

Hier 2 honden met groeipijnen gehad. Indra die op KVV/BARF stond nergens geen last van gehad, beide andere honden op brok.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

vanhaut
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 824
Lid geworden op: 12/04/05 16:55
Locatie: Rutten
Contacteer:

Re: Als je pup hard groeit

Ongelezen berichtdoor vanhaut » 14/07/14 10:01

onze pup is volledig op KVV vanaf dag 1 en groeit heel gelijkmatig. Onze andere honden zijn op brok groot geworden.. en groeiden met wat meer horten en stoten.. Ze kregen overigens large breed puppen brok..

Nu twee honden op KVV....
:zwartpootje: Bo, Rinkling Twinkling Energetic Bo. Voor altijd in ons hart. * 14-07-2005 † 01-06-2012
:bruinpootje: Yara, Rinkling Twinkling Just Love. 24-09-2011
:bruinpootje: Lizzy , Rinkling Twinkling liason of life. 12-04-2014


Terug naar “Voeding”