Het verhaal van Belle

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Belle

Het verhaal van Belle

Ongelezen berichtdoor Belle » 08/02/07 15:16

Naar aanleiding van dit topic http://www.labradorforum.nl/viewtopic.php?t=27726 kwam Renske met het idee om van alle broodfokverhalen een sticky te maken, als een soort voorlichting in het algemeen en voor a.s. pupkopers.

Ik vond dit een goed idee en ben direct gaan zitten om Belle's verhaal uit te typen. Lupos had in dat topic haar verhaal al geplaatst, stefmail en relaxrex wilden ook wel meewerken dus ik hoop dat we straks een heel stel verhalen bij elkaar hebben om ervoor te zorgen dat er een sticky komt waarin de aandacht waarin de aandacht wordt gevestigd op het verhaal achter de schattige pups bij een broodfokker!


In februari 2005 was het dan zover, wij gingen op zoek naar een hond, mijn grootste wens al mijn hele leven! Ik wilde geen pup, maar een asielhond. Er zijn al zoveel mensen die graag een pup willen dat ik bewust heb gekozen voor een hond die het wat minder heeft gehad.
Zo kwamen wij in februari terecht bij Stichting Poor Animal in Prinsenbeek, vlakbij Breda. Letterlijk tientallen honden worden daar opgevangen, uit dodencellen in het buitenland gehaald en herplaatst in Nederland.
Er zaten veel jonge honden, maar ook een heleboel oude honden, die hun leven lang hadden gefungeerd als fokteefje. Veel daarvan kwamen niet eens meer van hun kussen en waren totaal van de wereld. Ik stond daar een minuut of 5 tussen alle honden rond te kijken, sommigen sprongen wild tegen me op, sommigen negeerden me volkomen, tot er op een gegeven moment een bruin snoetje tegen mijn been stootte. Een beetje terughoudend en bangig, maar wel nieuwsgierig naar wie er nu weer binnen kwam en een voorzichtig kwispeltje. Ik was gelijk verliefd op dat lieve koppie en haar zachtaardige houding en vroeg de vrijwilligers naar haar achtergrond.
Wat ik toen hoorde was geen pretje… En maakte mij alleen maar vastbeslotener om haar mee naar huis te nemen en een goeie oude dag te geven.

Britt, werd zij genoemd in het asiel. Zij is door de stichting meegenomen uit België, Arendonk of Aerdenhout, net over de grens. De stichting was daar op bezoek bij de dierenarts, omdat de medicijnen in België een stuk goedkoper zijn. Achter de dierenkliniek hield de vader van de dierenarts (!!) een kalfshouderij. De stichting vroeg of ze daar een kijkje mochten nemen en troffen in één hok (bedoeld voor een kalf) een stuk of 20 zwaar verwaarloosde uitgewoonde teefjes aan, liggend in hun eigen uitwerpselen met als drinken één vieze bak regenwater, vechtend met elkaar. Hier lag Britt tussen.
De stichting heeft mij verteld dat zij het liefst alle teefjes hadden meegenomen, maar dat zij dit niet gedaan hebben omdat die boer dan binnen no-time een nieuwe lading teefjes zou aanschaffen. Britt was de enige die min of meer contact maakte en van haar dacht de stichting dat zij nog wel te herplaatsen viel. Ze werd geschat op een jaar of 5, zou volgens de boer 7 of 8 nestjes hebben gehad, wat betekent dat zij vanaf haar eerste loopsheid ieder jaar 2 keer heeft geworpen. Dat is ook goed aan haar lichaam te zien: haar rug is doorgezakt en haar buikje hangt na 2 jaar zonder pups nog steeds. Ze kwam oorspronkelijk uit Frankrijk en is indertijd geruild tegen een kalf van deze boer uit België om ermee te gaan fokken.
Er zou ook nog een jack-russel teefje van een jaar of 10 tussen liggen: blind, doof, zonder tanden, met tepels die letterlijk op de grond hingen en met een gebroken poot. De stichting vroeg wat de boer daarmee zou doen, ‘misschien euthanasie?’, maar het antwoord was: deze hond is afgeschreven, die gaat binnenkort met een stok tegen de muur… Om te huilen, kennelijk is zelfs een waardig spuitje nog teveel moeite voor een teefje dat 10 jaar lang nestjes heeft gehad en gezorgd heeft voor inkomen, verschrikkelijk!
Na lange discussies heeft het asiel Britt weten mee te krijgen. Zij is in november 2004 bij de stichting gekomen en is tot twee keer toe herplaatst bij gezinnen in Nederland. Helaas ook weer tot twee keer toe teruggebracht omdat zij ‘niet vrolijk genoeg’ zou zijn en niet snel genoeg meekwam met de andere honden in het bos… Ze schrok ook te erg van huiselijke geluiden en was timide. Ter plekke heb ik besloten, dat wat er ook zou gebeuren en wat er ook op ons pad kwam: Britt kwam bij ons en zou nooit meer weggaan! Wij wilden haar een nieuwe start geven en hebben haar daarom omgedoopt tot Belle, wat mooi betekent in het Frans.

Belle knapte binnen een paar maanden zienderogen op, van een teefje dat nooit van haar plek kwam, mij niet aan durfde te kijken, bang voor mijn handen en alleen maar lag te trillen, tot een hondje dat nieuwsgierig was naar wat ik aan het doen was en op een gegeven moment zelfs graag een wandelingetje met mij wilde maken.
Het was al binnen een half jaar dat Belle in losloopgebieden perfect los kon lopen, ze luisterde perfect! Af en toe nog wel schrikachtig, maar vooral genietend van wat zij al die tijd gemist had: spelen met andere honden, lekkere geurtjes opsporen, zwemmen! Ik weet nog heel goed de eerste keer dat zij naar mij kwam toegerend, tot dan toe had ik haar zelfs nog nooit zien rennen! Echt genieten om te zien hoe ze opknapte.
Afgelopen winter echter heeft zij rond oud en nieuw een flinke terugval gehad. Alles is weer eng, elk geluidje is teveel en wandelen wil zij niet meer in de stad… Zodra ik haar riem pak, gaat ze liggen trillen. Als er geen andere hondjes zijn om mee te wandelen, keutelt ze ook in het bos of op het strand maar wat achter mij aan. Alleen binnen is zij nog steeds die lieve speelse hond van afgelopen zomer.
Het is een grote terugslag, maar wij weten hoe zij eerder is opgeknapt en wij zullen er alles aan blijven doen om haar weer net zo goed in haar vel te doen voelen als afgelopen zomer.
Wel hebben wij ingezien dat wij op dit moment tekortschieten. Dit gedrag is zo complex dat wij hebben besloten hulp in te roepen. Deze is onderweg en wij hopen heel, heel erg dat dit Belle (en ons) kan helpen. Het zit er in!

Dit is het verhaal achter de schattige pups die mensen kopen zonder er al te goed bij na te denken. (Bruine) labradors zijn in, de wachtlijsten bij goeie fokkers zijn lang, dus mensen gaan óf naar België óf naar een Nederlandse fokker die het allemaal niet zo nauw neemt met het welzijn van zijn dieren en dus genoeg pups op voorraad heeft. Men wil het liefst de pup vandaag nog in huis!
De moederhond wordt voor de pupkopers veelal verborgen gehouden in de schuur en de pup wordt in de huiskamer aangeboden aan zijn nieuwe baasjes. Alles lijkt keurig in orde: inentingen, doktersverklaring, Europees paspoort erbij voor de vorm, en de mensen denken dat zij alles goed doen. Die pup is immers zo lief en blij, ziet er goed uit en de fokker is zó aardig!
Maar de moederhond… die ziet nooit het daglicht, krijgt geen wandelingen, wordt niet verzorgd en eindigt meestal in dezelfde kist als waar zij jaar in jaar uit heeft liggen werpen.
En waarvoor? Voor niks. Stank voor dank.
In ons geval kwam de fokker erg makkelijk aan zijn doktersverklaringen, paspoorten etc. Zijn eigen dochter was immers de dierenarts en de politie in het dorp zijn beste vrienden… De stichting heeft gedreigd de LID in te lichten, maar werd vierkant uitgelachen door de boer... Zo makkelijk is het dus. En het vervelende, het zegt dus allemaal helemaal niks!
Ik wil iedere pupkoper dan ook aanraden: geef je ogen de kost, vraag de fokker het hemd van het lijf en koop geen pup uit een schuur!

Ik ben heel dankbaar dat ik Belle heb kunnen ‘redden’. Het is soms zwaar en moeilijk, en ik word wel eens wanhopig, maar ik haal zóveel plezier en zóveel liefde uit haar aanwezigheid en lieve ogen dat ik zeker weet dat wij alles aankunnen. Ze heeft het verdiend. Ik heb er in ieder geval alles voor over en ik zal er altijd alles aan blijven doen om mensen ervan te weerhouden een pup te kopen bij zo’n soort fokker. Want dat zijn geen mensen, dat zijn beesten en die zijn er meer dan je denkt, deze fokker is lang niet de enige in zijn soort!

flippie

Ongelezen berichtdoor flippie » 08/02/07 15:26

Prachtig verwoord, Laurie. Hopelijk weer een aanzet om mensen aan het denken te zetten en ervan af te doen zien om een hond maar willekeurig waar aan te schaffen.

Sterkte met je mooie, lieve Belle!

Jol

Ongelezen berichtdoor Jol » 08/02/07 15:37

Ik wist het verhaal van Belle een beetje, maar niet alles.... :( :(
Je hebt het goed en duidelijk verwoord, en dit zouden alle potentiële pupkopers moeten lezen....
Ik hoop met heel mijn hart dat de hulp die onderweg is Belle en jou zal helpen :groteknuffel:
Een dikke knuffel van Saar.

Jolanda

Dirk
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3266
Lid geworden op: 29/01/06 11:24
Locatie: Midsland, Terschelling

Ongelezen berichtdoor Dirk » 08/02/07 15:47

Stof tot nadenken voor de komende pupkoper. Ondanks de triestheid, hoop ik dat dit verhaal tot veel goeds mag/kan komen.
The reason a dog has so many friends ... he wags his tail instead of his tongue.

Marcail
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12114
Lid geworden op: 13/05/04 20:20
Locatie: Enschede
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marcail » 08/02/07 15:49

Ik heb het nu koud :cry: en ben heel stil.......wat een vreselijk verhaal, en ben heel blij dat je het op het net hebt gezet, zodat iedere pupkoper dit kan lezen.
We gaan er voor, om dit leed te kunnen voorkomen!!!!!!!!
En Belle.....zij heeft het getroffen met een baas die er altijd voor haar is, een warme hand over haar hoofdje, een knuffel die ze verdiend,en een leven, wat zo kostbaar is mag leven!!

Heel veel sterkte en succes met de weg die je nu met haar gaat bewandelen :groteknuffel:
Lovely Marcail van 't Chielewout ( 29-01-2008 )
Nixies Canberra van 't Chielewout ( 04-06-2008)
Moonlight Fia of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Moonlight May of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Mignon Bonnie of Marcail Highlands ( 11-02-2011)
Glorious Adin of Marcail Highlands (04-06-2012)
Kayby, Max, Beau. ( de bejaardenclub)
Floor 15-10-2002 / 04-01-2012
Enjoy 16-09-2000 / 27-04-2012

Burnie

Ongelezen berichtdoor Burnie » 08/02/07 15:59

Ik word er helemaal triest van. Dit verhaal kan niet genoeg in de publiciteit komen. Er zijn blijkbaar nu eenmaal mensen die dieren als oud vuil behandelen, alleen vanwege het geld.
Fijn dat jullie Belle een fjne oude dag willen geven. Gemakkelijk zal het zeker niet zijn, omdat Belle haar geschiedenis met zich meedraagt. Veel succes en geef Belle een dikke knuffel van mij. Ze heeft het dubbel en dwars verdiend!!!

jellie50

belle

Ongelezen berichtdoor jellie50 » 08/02/07 15:59

wat een hartverscheurend verhaal, maar ik vind het heel goed dat je het heb opgeschreven, want misschien dat men dan gaat nadenken.
Heel veel succes met Belle en ik ben er van overtuigt dat met liefde en geduld alles goed komt.

Een dikke knuf voor Belle. :)

labra_joy

Ongelezen berichtdoor labra_joy » 08/02/07 15:59

mooi en herkenbaar!
vond het heel mooi om te lezen en hoop dat het inderdaad mensen het aan het denken zet.


wij wouden ook een pup heel eerlijk gezegt,
eenmaal bij een boer aangekomen zagen we dat de pups
(die er behoorlijk groot uit zagen voor jonge baby pups,ze waren al minstens 5 maanden)
zo slecht er blij lagen, ook in een soort hok van een koe ofzo
en helemaal onder de poep enz.

ik wou er 1 aaien en ze doken allemaal weg, behalve 1
wel angstig en schuw.
Haar namen we mee voor 700 euro.
en hebben haar joy genoemd omdat ze zoveel plezier in ons leven geeft.

we hebben de dierenbescherming achteraf gebled en gehoord dat ze alle pups in beslag hebben genomen. alleen moeder en vader niet.
jammer genoeg. maar ja hij zal binnen no-time ook idd weer nieuwe pups hebben. maar ze zouden het in de gaten houden!


in een asiel ofzo heb je ook waanzinnige lieve honden
wij hadden geen fijnere hond als joy kunnen wensen.
Ook al heeft het lang geduurd voordat ze minder schuw en alles was.
Maar nu is ze kindervriend nr 1 in ons buurtje alle kinderen willen graag met haar spelen.
en zelfs mensen willen haar voor een hoop centjes over nemen,

voor geen goud!! :D

ik hoop dat mensen door je verhaal mischien eerder in een opvang of asiel gaan kijken.
Pups zijn lief,dat geef ik toe..
maar er zijn nog zoveel beestjes die ook een eerlijke kans verdienen!

groetjes petra en een pootje van joy!

Belle

Ongelezen berichtdoor Belle » 08/02/07 16:15

labra_joy schreef:mooi en herkenbaar!
vond het heel mooi om te lezen en hoop dat het inderdaad mensen het aan het denken zet.


wij wouden ook een pup heel eerlijk gezegt,
eenmaal bij een boer aangekomen zagen we dat de pups
(die er behoorlijk groot uit zagen voor jonge baby pups,ze waren al minstens 5 maanden)
zo slecht er blij lagen, ook in een soort hok van een koe ofzo
en helemaal onder de poep enz.

ik wou er 1 aaien en ze doken allemaal weg, behalve 1
wel angstig en schuw.
Haar namen we mee voor 700 euro.
en hebben haar joy genoemd omdat ze zoveel plezier in ons leven geeft.

we hebben de dierenbescherming achteraf gebled en gehoord dat ze alle pups in beslag hebben genomen. alleen moeder en vader niet.
jammer genoeg. maar ja hij zal binnen no-time ook idd weer nieuwe pups hebben. maar ze zouden het in de gaten houden!


in een asiel ofzo heb je ook waanzinnige lieve honden
wij hadden geen fijnere hond als joy kunnen wensen.
Ook al heeft het lang geduurd voordat ze minder schuw en alles was.
Maar nu is ze kindervriend nr 1 in ons buurtje alle kinderen willen graag met haar spelen.
en zelfs mensen willen haar voor een hoop centjes over nemen,

voor geen goud!! :D

ik hoop dat mensen door je verhaal mischien eerder in een opvang of asiel gaan kijken.
Pups zijn lief,dat geef ik toe..
maar er zijn nog zoveel beestjes die ook een eerlijke kans verdienen!

groetjes petra en een pootje van joy!


Kijk en dit vind ik nou eens een heel eerlijk verhaal! :klasse:

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 08/02/07 17:16

Wat een indrukwekkend verhaal is dit. Ik ben er wel even stil van. Wat is ons Pandoortje dan een gelukshondje. Belle nu ook gelukkig. Met een baasje dat helemaal voor haar gaat komt ze er wel. Succes.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

shadow2005
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8179
Lid geworden op: 09/07/06 17:59

Ongelezen berichtdoor shadow2005 » 08/02/07 17:57

Hopelijk zet jou verhaal (en dat van andere mensen) toekomstige pupkopers aan het denken
Groetjes Chantal en een poot van Shadow :blondpootje:

Charella

Ongelezen berichtdoor Charella » 08/02/07 18:24

wat een prachtig verhaal!
Ik ben echt heel blij dat Belle nu zo'n geweldig leven heeft! :)

Anja

Ongelezen berichtdoor Anja » 08/02/07 18:24

Ik ben er helemaal stil en verdrietig van................ :(

Bedankt voor jouw verhaal en bedankt voor jouw liefde voor Belle!!

Luka Madra

Ongelezen berichtdoor Luka Madra » 08/02/07 18:26

ik heb het gelezen ...... :oops: :oops: :oops: duidelijk lijkt me

Dorette&Toosje

Ongelezen berichtdoor Dorette&Toosje » 08/02/07 18:28

Ik kan even niet de juiste woorden neerzetten.
Dan maar zo :( :cry:


:knuffel:


Terug naar “Aanschaf van een Labrador”