Dit lijkt toch niets eens op een labrador...

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Gebruikersavatar
ElisabethErnstDave
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2880
Lid geworden op: 28/10/06 15:05
Locatie: Hengelo Ov

Ongelezen berichtdoor ElisabethErnstDave » 02/02/10 22:40

Ik denk dat het zeker interessant zal zijn om te kijken naar de kosten voor de aanschaf van de hond en de extra kosten zoals de dierenarts, medicijnen, speciale voeding enz. om dan e.v.t. te kunnen zien of het inderdaad ook voor de hond geld “duurkoop is goedkoop” oftewel “goedkoop is duurkoop” Om bij ons zelf te beginnen Keira en Tara komen niet van een hondenkennel maar van een particulier de moeder hond is wel van een kennel met stamboom en de vader is een wel over wogen keuze zijn naam staat hieronder en komt voor op de lijst van dekreuen van de NLV onze meiden hebben een chip en stamboom en we hebben in 2006 voor zowel Keira als Tara 750 euro betaald. We hebben tot nu toe en ik klop nu heel hard op onbeschilderd hout niet meer kosten gehad als de sterilisatie van beiden en de jaarlijkse inentingen.
Afbeelding
Anca bedankt voor de super mooie banner en avatar Afbeelding

Gebruikersavatar
ElisabethErnstDave
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2880
Lid geworden op: 28/10/06 15:05
Locatie: Hengelo Ov

Ongelezen berichtdoor ElisabethErnstDave » 02/02/10 22:44

Of is het handiger om hieover een nieuw topic te starten :confused:
Afbeelding

Anca bedankt voor de super mooie banner en avatar Afbeelding

ed_anja_wesley

Ongelezen berichtdoor ed_anja_wesley » 02/02/10 22:50

Misschien wel :) De mama van Boris is Trisca van Janslust (met stamboom), de vader is een voor mij onbekende Lab (in ieder geval geen stamboom) En Boris.. die is gewoon lief en dat vinden wij gewoon prima :) Helaas wel net geopereerd aan LPC.

Gebruikersavatar
ElisabethErnstDave
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2880
Lid geworden op: 28/10/06 15:05
Locatie: Hengelo Ov

Ongelezen berichtdoor ElisabethErnstDave » 02/02/10 22:57

ed_anja_wesley schreef:Misschien wel :) De mama van Boris is Trisca van Janslust (met stamboom), de vader is een voor mij onbekende Lab (in ieder geval geen stamboom) En Boris.. die is gewoon lief en dat vinden wij gewoon prima :) Helaas wel net geopereerd aan LPC.


Hopelijk knapt hij snel weer op dikke :groteknuffel: maar even terzijde dat is wat misschien het verschil maakt ook in de aanschaf prijs ik weet niet wat jullie betaald hebben natuurlijk maar zoals je al schrijft de vader is onbekend dus ook zijn medische achtergrond is onbekend dus waarschijnlijk een grotere kans op ziektes afwijkingen enz. of zie ik het verkeerd :oops:
Afbeelding

Anca bedankt voor de super mooie banner en avatar Afbeelding

ed_anja_wesley

Ongelezen berichtdoor ed_anja_wesley » 02/02/10 23:50

Ja, de kans is er zeker, maar dat zijn nog steeds geen garanties. Ik zie "een kans op" als iets dat niet concreet is, uiteraard in de hoop dat het ook niet concreet wordt..

dat Boris nu dus wel te kampen heeft met LPC, dat zie ik als een dikke pech voor Boris. Tevens zie ik op dit forum toch regelmatig berichten van LPC en dat soort ellende de revu passeren van zowel stamboomhonden en niet-stamboomhonden. En dat zou ik nou interessant vinden, om de aantallen van beide groepen eens naast elkaar te zien. :)

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 03/02/10 08:36

ed_anja_wesley schreef:Die 500 Euro kosten die kun je sowieso krijgen, ongeacht waar de pup vandaan komt ;). Overigens, of je een Labrador wilt of gewoon een lieve leuke hond voor gezelschap, dat scheelt natuurlijk per persoon.

Wat misschien interessant zou zijn, is om alle stamboomhonden en niet-stamboomhonden op dit forum op te tellen en te vergelijken wat betreft medische gebreken/kosten en dergelijken. Ik denk dat je dan best een beeld krijgt. Wat natuurlijk niet wegneemt dat je ook een dosis geluk moet hebben met de pup die je hebt aangeschaft...


Ben ik met je eens dat een stamboomhond ook niet in orde kan zijn, maar je kan toch sneller terugvallen op je fokker voor adviezen etc. En in de koopovereenkomst staat ook vermeld wat te doen als je hond erfelijke gebreken vertoont als hij nog geen jaar is.
Maar je maakt de kans gewoon kleiner op een hond met afwijkingen.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Ongelezen berichtdoor renate » 03/02/10 09:08

ed_anja_wesley schreef:Die 500 Euro kosten die kun je sowieso krijgen, ongeacht waar de pup vandaan komt ;). Overigens, of je een Labrador wilt of gewoon een lieve leuke hond voor gezelschap, dat scheelt natuurlijk per persoon.

Wat misschien interessant zou zijn, is om alle stamboomhonden en niet-stamboomhonden op dit forum op te tellen en te vergelijken wat betreft medische gebreken/kosten en dergelijken. Ik denk dat je dan best een beeld krijgt. Wat natuurlijk niet wegneemt dat je ook een dosis geluk moet hebben met de pup die je hebt aangeschaft...


Dan krijg je nog geen goed beeld denk ik.
Als ik kijk naar Basco en naar zijn broertje. Basco heeft val pup af aan veel gehad en zijn broertje niks/bijna niks.
Toch komen ze uit hetzelfde. Ze hebben overigens geen stamboom is een gelegenheids nestje geweest.
Onze herder komt wel van een broodfokker ( we hebben hem overigens niet gekocht ) en die heeft zelden iets gehad.
Maar met een stamboom pup heb je wel meer garanties ( de fokkers zijn vaak veel meer betrokken dan bij particulieren ) dan met een stamboomloze hond maar ook dan moet je maar net geluk hebben dat je beestje niks krijgt/heeft.

ed_anja_wesley

Ongelezen berichtdoor ed_anja_wesley » 03/02/10 09:16

Nee, maar dat bedoelde ik ook. Het is een vrij standaard gegeven dat een stamboomhond minder kans heeft op erfelijke afwijkingen en dergelijken, maar ik vraag me af wat er in de praktijk ervan overblijft. Als je nou eens de 2 groepen naast elkaar zet, zou je kunnen zien wat de percentages zijn per afwijking en/of per groep en dan kun je zo zien in welke mate die vlieger op gaat.

Ik denk dat je dus wel een vrij redelijk beeld krijgt. Meten is nog altijd weten :wink:

AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1456
Lid geworden op: 24/09/09 12:26
Locatie: Delft
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor AnP » 03/02/10 09:19

Ik heb bewust gekozen voor een specifieke fokker en dus een stamboom hond, en dus een duurdere.
Dit is mijn eerste eigen hond, en het is toch fijn als er iets is dat je bij de fokker terecht kan met vragen en voor advies.

Overigens heb ik met iemand op puppycursus gezeten die een bruine lab had, en het moest een bruine zijn, 1200 piek zonder stamboom (en w.s. broodfokker hoe ze het beschreef) :shock: hoezo gesjeesd.

@ed ik denk dat er niet voor niets richtlijnen zijn voor een stamboomhond. Die zijn na jaren ervaring & onderzoek opgesteld.
Een broodfokker/ particulier kijkt daar in het algemeen niet naar.

Daarnaast is een forum niet echt representatief.

ed_anja_wesley

Ongelezen berichtdoor ed_anja_wesley » 03/02/10 09:25

Waarom zou een forum niet representatief zijn? Hier zitten mensen die in het dagelijkse leven een Labrador hebben. Ik zie niet in waarom het geen goed beeld zou kunnen geven... het is juist ideaal. Omdat er op dit forum mensen zitten met honden met en zonder stamboom. Kun je mooi vergelijken. :)

AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1456
Lid geworden op: 24/09/09 12:26
Locatie: Delft
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor AnP » 03/02/10 09:52

Ik vind dat een beetje simpel gesteld hoor, je hebt dan een overzicht van een forum en niet van een ras. Verreweg het grootse gedeelte van honden (labrador) eigenaren zit niet op dit forum.

Als je serieus wilt gaan onderzoeken wat de verhoudingen zijn stamboom/geen stamboom met hd/ed dan zou je een grootschalig onderzoek moeten opzetten. En nogmaals neem dan contact op met de verneniging waarom die gezondheidseisen er zijn, ligt vast uitgevoerd onderzoek ten grondslag aan.

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 03/02/10 09:55

ed_anja_wesley schreef:Waarom zou een forum niet representatief zijn? Hier zitten mensen die in het dagelijkse leven een Labrador hebben. Ik zie niet in waarom het geen goed beeld zou kunnen geven... het is juist ideaal. Omdat er op dit forum mensen zitten met honden met en zonder stamboom. Kun je mooi vergelijken. :)


Ik denk ook niet dat een forum representatief is :oops:
Toevallig heb ik het er van de week met iemand over gehad, op een forum zitten een hoop labjes maar dat is maar een deel van alle labjes die er in NL rondlopen.
Op een forum (en op heel het internet trouwens) lees je vaak alleen de "klachten" van een hond -> niemand opent een topic hoe gezond zijn beestje is 8)
Ik heb hier in 3 jaar ziektes gelezen waarvan ik dacht, heeft een hond dat ook ?? (bv cold water tail)
Dus in dat opzicht is een forum (en internet) en optelsom van alle honden die een medische achtergrond hebben

Ik ga met de mensen mee die melden dat een fokker de lijnen/gezondheid uitzoekt en je dus minder kans hebt.
Maar helaas houden fokkers dingen achter deuren voor de gemiddelde particulier -> en ook daar gebeurd het dat fokkers met een hond die HD/ED doorgeeft gewoon door blijven fokken :(
100% zekerheid heb je nooit (stamboom of niet) want het is en blijft de natuur.
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

soraya

Ongelezen berichtdoor soraya » 03/02/10 13:08

Ik begreep van de week van de DA dat toch nog 19% van de hondjes (verschillende rassen) (wel of geen stamboom) HD of ED krijgt dorodat hij/zij te snel groeien.

Dus in zo'n geval heeft het niks met erfelijkheid te maken dus ook niet met wel of geen stamboom!

Gebruikersavatar
ElisabethErnstDave
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2880
Lid geworden op: 28/10/06 15:05
Locatie: Hengelo Ov

Ongelezen berichtdoor ElisabethErnstDave » 03/02/10 13:15

soraya schreef:Ik begreep van de week van de DA dat toch nog 19% van de hondjes (verschillende rassen) (wel of geen stamboom) HD of ED krijgt dorodat hij/zij te snel groeien.

Dus in zo'n geval heeft het niks met erfelijkheid te maken dus ook niet met wel of geen stamboom!


Wij kregen met het ophalen een puppypakket mee en een zak brokjes van Hill's Large breed en deze brokjes waren speciaal voor honden die anders te snel groeien want dat is slecht voor ze werd ons toen verteld.
Afbeelding

Anca bedankt voor de super mooie banner en avatar Afbeelding

Gebruikersavatar
michelle
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 622
Lid geworden op: 08/10/08 13:36
Locatie: amsterdam

Ongelezen berichtdoor michelle » 03/02/10 13:51

afschuwelijk die broodfokkers :evil: .
dus voor mij nooit een hond waar ik de achtergrond niet van weet.
een ras hond gekocht via de vereniging betekent niet dat er alleen maar op gezondheid wordt gefokt maar ook op karakter jachtinstinct show.
ik noem maar wat zo kun je heel fijn een fokker selecteren naar wat voor hond jij graag wilt.
en tuurlijk garantie heb je nooit.
maar ik neem aan dat een fokker die zoveel regels moet na streven dit uitsluitend doet om het ras zo goed en gezond mogelijk te houden.
en daarbij is het wel zo fijn dat ook de moederhond een hond waardig leven heeft. wat is dan nog de keuze tussen 850 of 300 euro.
groetjes michelle
Afbeelding


Terug naar “Aanschaf van een Labrador”