Kamervragen over I&R-plicht

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Kamervragen over I&R-plicht

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 12/06/13 10:54

Ik zet dit maar even hier neer. Je krijgt er immers mee te maken bij de aanschaf van een pup.

Gejat van het Hondenforum:

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA 's-GRAVENHAGE
Datum 11 juni 2013

Betreft Kamervragen over fraudebestendigheid van registratiesysteem voor honden
Geachte Voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Ouwehand (PvdD) over de
fraudebestendigheid van het registratiesysteem voor honden.
1
Bent u op de hoogte van het bericht ‘Hondenregistratie zo lek als een mandje’? Antwoord
Ja.
2
Deelt u de mening dat wanneer fraude in de hondenregistratie mogelijk is de ambities om illegale handel, dumping en mishandeling van honden tegen te gaan door middel van de hondenregistratie niet bereikt kunnen worden? Zo neen, hoe ziet u dit?Antwoord
Nee. Het systeem van identificatie en registratie van honden dat sinds 1 april van dit jaar verplicht is, is een belangrijk instrument voor de NVWA om malafide hondenfokkerij en
-handel op te sporen. Mogelijke tegenstrijdigheden of omissies in de registratie van een hond kan juist voor de NVWA een indicatie zijn voor mogelijke illegale en malafide praktijken.
3
Is het waar dat persoonlijke gegevens door middel van een toegangscode in het systeem verwijderd kunnen worden zodat honden anoniem gedumpt kunnen worden? Zo ja, wat gaat u hieraan doen? Zo neen, waarom niet?
Antwoord
De meldingen in het kader van de identificatie en registratie van honden vinden plaats bij door mij aangewezen private registratiesystemen. Vervolgens worden deze data doorgestuurd naar een centrale databank dat beheerd wordt door Dienst Regelingen van mijn ministerie. Wil een private registratiesysteem worden aangewezen dan dient deze te voldoen aan een aantal strikte beveiligingseisen. Dienst Regelingen ziet hierop toe.Door te werken met een centrale databank náást al bestaande privaat beheerde
registratiesystemen heeft de NVWA zo goed mogelijke toegang tot de voor haar onderzoekengewenste informatie. Daarnaast kunnen privaat beheerde databanken deze data blijven gebruiken voor hun eigen activiteiten, zoals het terugbrengen van zoekgeraakte honden naar
hun baas (als eigenaren toestemming hebben gegeven de registratiegegevens daarvoor te
gebruiken).
Slechts een zeer beperkte groep gebruikers heeft toegang tot de door Dienst Regelingen beheerde centrale databank. Daarbij gelden bovendien strikte afspraken over het muteren vangegevens. Het verwijderen van gegevens uit het centrale datasysteem is slechts mogelijk door Dienst Regelingen. Ik zie daarom geen reden de procedures ten aanzien van de centrale databank aan te passen.
4
Klopt het dat er verschillende databases zijn met chipnummers? Zo ja, waarom is er niet
gekozen voor één gezamenlijke database? Zo neen, hoe zit het dan?
Antwoord
Zie voor de systematiek van een centrale databank naast privaat beheerde
registratiesystemen ook het antwoord op vraag 3.
Om voor de opsporing van malafide praktijken gebruik te kunnen maken van de gegevens uit
de verschillende private databases is ervoor gekozen de relevante gegevens voor die
opsporing in één centrale databank onder te brengen die beheerd wordt door Dienst
Regelingen. Hierdoor worden de activiteiten van de private registratiesystemen zo min
mogelijk beperkt en geeft het anderen voor de toekomst ook de vrijheid om een privaat
beheerde databank te ontwikkelen en te exploiteren. Tevens is door aan te sluiten bij
bestaande registratiesystemen (een groot deel van de honden is in Nederland al vrijwilliggechipt en geregistreerd) geprobeerd de verplichte registratie sinds de verplichtstelling voor de burger zo gemakkelijk mogelijk te maken. Ook geeft deze samenwerkingsvorm voor alle betrokkenen zo laag mogelijke uitvoeringslasten van de verplichte identificatie en registratie van honden.
5
Bent u bereid maatregelen te nemen om fraude met het systeem van hondenregistratie tevoorkomen? Zo ja, op welke wijze en termijn? Zo neen, waarom niet?Antwoord
Op dit moment zie ik geen aanleiding om het systeem waar net mee is gestart te wijzigen.
Over 3 jaar worden de maatregelen genomen in het kader van identificatie en registratie van honden geëvalueerd. Aan de hand van de evaluatie zal ik bezien of en in welke mate er maatregelen nodig zijn.

Sharon A.M. Dijksma
Staatssecretaris van Economische Zaken

Terug naar “Aanschaf van een Labrador”