Buitenlandse honden gezonder?

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Gebruikersavatar
Annette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3127
Lid geworden op: 13/02/05 20:42
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annette » 30/06/13 23:05

Zoals ik al zei: het blijft mensenwerk en zal nooit objectief zijn.....
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007

Karlien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4238
Lid geworden op: 15/03/05 16:08
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Karlien » 30/06/13 23:16

Roos schreef:Dus als ik de link van jou kan geloven Karlien is (kan) de hele beoordeling een wassen neus (zijn) :(
Dat zou toch wel heel triest zijn, voor zover de foto's het al duidelijk (kunnen) laten zien ligt het maar net aan wie ze beoordeeld wat voor cijfer/beoordeling er aan wordt gehangen. Daar kun je als fokker net zo min iets mee als als consument :?


Zo lees ik het toch ook ...

Feit is in elk geval dat er verschillen zitten in de beoordeling van HD en ED foto's door de verschillende instanties.
Moesten alle landen op één lijn zitten, dan zou je een NL hond in België mogen laten beoordelen en omgekeerd. Dus elk systeem denkt van zichzelf dat het het beste is.
De rest is subjectief, of er inderdaad strenger beoordeeld wordt in BE dan in NL ... Als je een B krijgt, moet er toch 'iets' te zien zijn wat niet perfect is lijkt mij ...
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses

Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 372
Lid geworden op: 06/09/11 09:21
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Dutchlabs » 01/07/13 10:19

Dat is dus niet het geval.
Wij in Nederland hebben 3 orthopeden die de foto's beoordelen.
En in Duitsland is het 1 oudere man die alle rassen beoordeeld.
In Belgie is ED testen niet eens verplicht maar wie er daar beoordeeld zou ik niet weten.

Oorspronkelijk zou het doel zijn dat inderdaad in alle FCI landen hetzelfde beoordeeld zou worden.
Daarom kregen we in eens de golf van HD A om onze oren, dit had je vroeger niet toen was je al heel erg blij met een HD TC.

Een B word beoordeeld omdat er een botafwijking te zien.
Geen botafwijking standaard A ondanks norbergwaarde 25 of zelfs lager.
C is ondiepe kom of botafwijking 2.

Ik zou zelf heel graag terug willen naar het oude systeem.....
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 01/07/13 10:51

Wat is niet het geval Saskia, ik begrijp jouw post niet zo goed? :oops:

Vind het wel heel jammer hoor, ik had met de aanschaf van een eventuele volgende pup al veel moeite (ben echt bang voor ED) maar er blijkt steeds minder te zijn waar je echt vanuit kunt gaan. Gevalletje van hoe meer je weet hoe minder je weet :?

Gebruikersavatar
Yoran99
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12363
Lid geworden op: 12/12/02 19:41
Locatie: Heers, Belgisch Limburg
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Yoran99 » 01/07/13 10:58

In België is ED testen inderdaad niet verplicht maar bijna alle fokkers die serieus met het ras bezig is laat ook ED testen in België ook al is het niet verplicht.
Yoran 24/10/1999~26/07/2011
Bruce 04/04/2002
Denzell 14/04/2004
Figaro 31/03/2006
Tyson (Precious For Eternity Vast Pretender 15/07/2009
Djedda (Smallville's Empress Just Say Yes) 24/04/2010
Haylee (Smallville's Empress Love Affair) 14/05/2011
Dawn (Of Emperor's Pride Legacy) 04/09/2012
Dusty (Black Sea Sykstus) 13/03/2013
Ocean (Flanders Pride Ocean Diva) 19/01/2015

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 01/07/13 11:48

Het artikel dat Karlien doorstuurde, is 11 jaar oud. Er wordt een jaartal van 2002 in genoemd. Inmiddels is de situatie behoorlijk verbeterd. De meeste dierenartsen werken nu met digitale röntgenapparatuur, waardoor er veel scherpere foto's gemaakt kunnen worden. De internationale afspraken en protocollen zijn verbeterd. Plus er is na 30 jaar HD-screening veel meer ervaring opgebouwd. Ik zeg niet dat het nu helemaal goed is, er zullen nog best interpretatieverschillen blijven, het blijft mensenwerk. Maar t.o.v. de situatie van 10, 15 jaar geleden is er best veel verbeterd.

En waar praten we over? Een hond met zware HD zal echt nergens een vrij krijgen. Net zo min als dat een hond met goede heupen een heel slechte uitslag zal krijgen. Het zullen nooit gigantische interpretatieverschillen zijn. Bovendien zal een verstandige fokker bij de afweging of hij wel of niet zal fokken met een hond, ook naar de familie van die hond kijken. Dat is net zo belangrijk als de heupuitslag van de hond zelf.

Hanneke

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 01/07/13 12:09

Het gaat mij niet direct om HD Hanneke, als de heupen slecht zijn zie ik dat als leek zelfs nog wel :wink:
Het gaat mij hier om het ED verhaal.

Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 372
Lid geworden op: 06/09/11 09:21
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Dutchlabs » 01/07/13 13:08

Roos schreef:Wat is niet het geval Saskia, ik begrijp jouw post niet zo goed? :oops:

Vind het wel heel jammer hoor, ik had met de aanschaf van een eventuele volgende pup al veel moeite (ben echt bang voor ED) maar er blijkt steeds minder te zijn waar je echt vanuit kunt gaan. Gevalletje van hoe meer je weet hoe minder je weet :?


Ik reageerde op de post van Karlien dat in ieder land hetzelfde beoordeeld word.
Dat is dus niet het geval helaas.

En ED is iets wat we helaas niet uit kunnen sluiten, was het maar zo...
Er schijnen wel onderzoeken gaande te zijn om dna onderzoeken naar HD, maar ED heeft met zoveel andere factoren ook te maken....
Voeding omgeving voorouders en ga zo maar door.
Al doe je nog zo stinkend je best....helaas is dit onmogelijk om uit te sluiten.
Ik ben al 25 behept met het lab virus heb al heel wat meegemaakt maar nog niet eerder OCD helaas nu zelf waarschijnlijk hondje met OCD en dat met 8 generatie vrije voor ouders op de ellebogen.....

Het probleem is dat een lab 75% van zijn gewicht op zijn voorhand draagt dus die elle bogen krijgen zoveel te verduren met soms zulke leo bewegingen....als fokker kun je daar niks aan doen, en als eigenaar ook niet.......
Groetjes Saskia



Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.



Labradors are an addiction, you can´t have just one.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 01/07/13 15:47

Sterkte met de hond Saskia, dit zijn minder leuke dingen :(
Jammer hoor dat het niet uit valt te sluiten, dat zou aan alle kanten erg veel grijze haren besparen.

Karlien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4238
Lid geworden op: 15/03/05 16:08
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Karlien » 01/07/13 19:43

Dutchlabs schreef:
Roos schreef:Wat is niet het geval Saskia, ik begrijp jouw post niet zo goed? :oops:

Vind het wel heel jammer hoor, ik had met de aanschaf van een eventuele volgende pup al veel moeite (ben echt bang voor ED) maar er blijkt steeds minder te zijn waar je echt vanuit kunt gaan. Gevalletje van hoe meer je weet hoe minder je weet :?


Ik reageerde op de post van Karlien dat in ieder land hetzelfde beoordeeld word.
Dat is dus niet het geval helaas.


Sas, ik schrijf dus juist dat dat het enige vaststaand feit is: er is een verschil in beoordeling per land; anders zou dus elke hond in elk land mogen beoordeeld worden.

Ik schrijf alleen dat het subjectief is dat het in BE beter zou zijn dan in NL.
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses

Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 372
Lid geworden op: 06/09/11 09:21
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Dutchlabs » 01/07/13 22:05

Karlien schreef:
Dutchlabs schreef:
Roos schreef:Wat is niet het geval Saskia, ik begrijp jouw post niet zo goed? :oops:

Vind het wel heel jammer hoor, ik had met de aanschaf van een eventuele volgende pup al veel moeite (ben echt bang voor ED) maar er blijkt steeds minder te zijn waar je echt vanuit kunt gaan. Gevalletje van hoe meer je weet hoe minder je weet :?


Ik reageerde op de post van Karlien dat in ieder land hetzelfde beoordeeld word.
Dat is dus niet het geval helaas.


Sas, ik schrijf dus juist dat dat het enige vaststaand feit is: er is een verschil in beoordeling per land; anders zou dus elke hond in elk land mogen beoordeeld worden.

Ik schrijf alleen dat het subjectief is dat het in BE beter zou zijn dan in NL.


Okay tja toch verschil van begrijpen he de taal..... :oops: ander land :D :)
Groetjes Saskia



Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.



Labradors are an addiction, you can´t have just one.

Gebruikersavatar
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1414
Lid geworden op: 16/01/11 11:26
Locatie: Heiloo

Ongelezen berichtdoor Roxy11 » 02/07/13 08:56

Dutchlabs schreef:
Karlien schreef:
Dutchlabs schreef:
Roos schreef:Wat is niet het geval Saskia, ik begrijp jouw post niet zo goed? :oops:

Vind het wel heel jammer hoor, ik had met de aanschaf van een eventuele volgende pup al veel moeite (ben echt bang voor ED) maar er blijkt steeds minder te zijn waar je echt vanuit kunt gaan. Gevalletje van hoe meer je weet hoe minder je weet :?


Ik reageerde op de post van Karlien dat in ieder land hetzelfde beoordeeld word.
Dat is dus niet het geval helaas.


Sas, ik schrijf dus juist dat dat het enige vaststaand feit is: er is een verschil in beoordeling per land; anders zou dus elke hond in elk land mogen beoordeeld worden.

Ik schrijf alleen dat het subjectief is dat het in BE beter zou zijn dan in NL.


Okay tja toch verschil van begrijpen he de taal..... :oops: ander land :D :)


Amai, das nie plezant :lol: :lol:


Terug naar “Aanschaf van een Labrador”