voor en nadelen van honden die niet veel schelen in leeftijd

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 707
Lid geworden op: 04/06/13 09:43
Locatie: west vlaanderen

voor en nadelen van honden die niet veel schelen in leeftijd

Ongelezen berichtdoor Kelsey en Lenka » 06/09/13 10:00

De fokster van Magic ( Het labje die het onze zou worden, maar gestorven is aan 4.5 week), zal ergens volgend jaar nog een laatste nestje doen. Na de dood van Magic vertelde ze dat ze dan zeker aan ons zou denken en we dus op de wachtlijst mogen. Als alles goed gaat met Lenka, overwegen we om ook bij haar nog een pupje te kopen. Dan zouden Lenka en dat pupje max een jaar schelen.
Wat zijn de voor en nadelen van hondjes die niet veel schelen in leeftijd? Hebben ze veel aan elkaar of is het dan moeilijker om uit te maken wie de baas is, waardoor er problemen ontstaan? Graag ervaringen en tips!

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 06/09/13 10:24

Ik heb zelf geen ervaring maar vrienden van ons hebben nu een pup en een hond van 1 jaar. Bij hun is het voordeel dat de pup veel en snel leert door het " afkijken" maar omdat ze beide nog druk en speels zijn merken ze wel dat de pup veel minder rust neemt en krijgt en daardoor wel wat kan terroriseren. Nou zijn de honden wel van een ander ras ( catahoula's) dus weet niet wat dat nog voor invloed heeft
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 06/09/13 13:55

Ik heb meestal een jaar of 3 tussen de honden gehad. Voordeel is dat de oudere hond meestal (niet bij Yarra :roll: ) al goed luisteren. Zodat je ook even tijd aan de pup kan besteden en de oudere hond even kan blijven zitten.

Wicca en Dewi scheelden 3 jaar maar zijn nooit echte maatjes geworden omdat Wicca daar niet open voor stond. Yarra daarentegen is heel sociaal en was zowel met Pagan als Spirit gelijk dikke maatjes als pup.

Als Lenka net een jaar geworden is mag je eindelijk meer met haar ondernemen zoals fietsen en langere afstanden lopen. Met een pup heb je weer beperkingen maar dat kun je oplossen door een wandelkarretje te gebruiken.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 06/09/13 14:42

Ik heb hier iets meer dan anderhalf jaar in leeftijd zitten.

Pepper was natuurlijk net bij ons toen Indra ook al bij ons kwam.
Pepper luisterde al heel netjes, dat betekent dat ik als ik nu met beidjes wandel ik Indra meer aandacht kan geven. Al krijgt Pepper ook wat lekkers bij goed luisteren (altijd dus).
Nu Pepper haar draai heeft gevonden speelt ze ook meer met Indra. Iets wat in het begin niet gebeurde. Oorzaken kunnen divers zijn hiervoor natuurlijk.
Belangrijk was dus wel bij ons dat Pepper ook haar aandacht kreeg omdat ze net 3 weken nog maar bij ons woonde toen Indra al kwam ;)
In het begin zeker druk, nu heb ik mijn draai wel hierin kunnen vinden.

Nadeel is natuurlijk dat Indra nog niet zoveel mag maar ook dat weten we prima te omzeilen.
1x per dag (gemiddeld) gaan we met beidjes een kortere wandeling maken, vaak is dit 's avonds bij de wandeling voor slapen gaan. De rest van de wandelingen neem ik ze alle 2 apart mee. Voor Indra zit hier nu al een stukje training bij. Afhankelijk blijft wat we trainen, vanmorgen vooruit-commando en apportjes gedaan. Terugkerend ritueel is netjes aan de riem lopen.
Pepper is of gewoon lekker lopen, zwemmen of wat dan ook.
Vanaf volgende week wil Stefan 2x per week met Pepper gaan fietsen.
Iets wat Indra uiteraard niet mag/kan. Daarnaast ga ik vanaf dinsdagavond ook weer met Pepper trainen dus dat worden ook herhaal-oefeningen voor d'r thuis.
Wat ik fijn vind is dat Stefan dus ook daadwerkelijk vrij veel met de dames wil ondernemen en die doet dus ook de puppy-cursus met Indra.
Al loop ik met Indra als we met zijn viertjes lopen omdat ze dan meer op mij gefocused is en we op die manier beter de rust voor ons zelf er ook in kunnen houden.

Als we het bos in gaan met de dames lossen we het "probleem" van Indra w.b. lange afstanden lopen op door middel van de doggy-ride.
Indra gaat bewust niet mee op groepswandelingen nog. Dat komt wel als ze wat ouder is.

Kortom, in ons geval was het wat drukker, moesten we echt onze draai vinden maar zou ik het wel weer zo overdoen in deze specifieke situatie :D
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

KimenBart
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 114
Lid geworden op: 21/02/12 11:23

Ongelezen berichtdoor KimenBart » 07/09/13 17:59

Onze Luna is van augustus 2011 en onze Bo van december 2012. Er zit dus maar net een jaartje tussen :) .

Het bevalt ons prima hoor. Tis wel even druk in het begin en je moet ze regelmatig apart houden vanwege teveel spelen enzo. Maar ik zeg , doen hoor! Hartstikke leuk :D


Terug naar “Aanschaf van een Labrador”