Gewicht pups bij geboorte

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
wim2008
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 27/10/13 08:59
Locatie: Eindhoven

Gewicht pups bij geboorte

Ongelezen berichtdoor wim2008 » 18/12/13 17:40

Ik hoop dat ik hier in de juiste rubriek ben.
Mijn vrouw en ik zijn de gelukkigen geworden van een labrador puppie. Vorige week geboren bij een kennel. We mogen de eerste keus doen bij de 2 teefjes.
Omdat ik weinig ervaring heb met pups, wil ik aan jullie vragen wat verstandig is om de juiste pup te kiezen, als je naar het gewicht bij de geboorte kijkt.
Van de 2 teefjes waren bij geboorte de een rond de 450 g en de andere 290 g. Het lichtere teefje was ook duidelijk kleiner.
Kan er bij de lichtgewicht een nadeel zijn voor de hond? Wie heeft hiermee ervaring? Wat is belangrijk om af te spreken.

Mvgr Wim

Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 707
Lid geworden op: 04/06/13 09:43
Locatie: west vlaanderen

Ongelezen berichtdoor Kelsey en Lenka » 18/12/13 18:24

Hangt er vanaf. Ik heb een slecht verhaal en een positief verhaal van lichtgewichtjes. De eerste keer dat we een pupje zouden adopteren was het het laatste uit het nest, die uuuuuren na de anderen geboren was en 240 g woog bij de geboorte. De anderen wogen allemaal rond de 500g, dus het verschil was erg groot. De fokster was niet helemaal zeker dat het wel goed zou komen, dus ze had nog niet toegezegd. Maar het pupje ontwikkelde zich goed. Tot 4.5 week. Het had een infectie opgelopen aan haar oogje en dat was haar blijkbaar teveel. Ze is gestorven.
Zou ze erdoor gekomen zijn als ze een zwaarder geboortegewicht had gehad??? Geen idee.
In Lenka's nest zat er ook zo'n kleine uk! Ook heel wat later geboren dan de rest. Maar hij groeide goed en is een prachtige stevige pup geworden. Kleiner dan de rest, maar dat trekt wel bij met ouder worden!
Eerlijk gezegd denk ik dat we met Magic gewoon pech hebben gehad... :cry: Jullie moeten vast nog niet onmiddellijk beslissen, dus neem de tijd om ze goed te observeren! Je kan al heel wat karaktertrekjes naar boven zien komen tijdens de bezoekjes!
:blondpootje: Kelsey (10-10-99 / 16-01-14 )
:bruinpootje: Lenka (Mika of purple heathmoor) 15/08/13
:zwartpootje: Bo (cavalier King Charles) 03/08/04
:zwartpootje: Luna 12/09/13

Annamaria
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 992
Lid geworden op: 22/09/08 09:36
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annamaria » 20/12/13 10:44

Bij mij in het nest hadden we ook een zwaar en een licht teefje. Het lichte teefje had duidelijk de bouw van haar moeder en het zwaardere teefje die van haar vader. Ze groeiden allebei goed door.
Misschien vind je het leuk om de groeilijnen te zien:
http://www.labradorestad.nl/ls/nest-zel ... oei-lijnen
:zwartkopje: Pippi ♀ (Doiridh of Molly's Mountain) 2-7-2007 (2-3-2017 overleden)
:zwartkopje: Zelda ♀ (Fairywood's Top of the Rock) 28-1-2009
:zwartkopje: Yoshi ♀ (Black Yoshi van Labradorestad) 26-2-2012
:blondkopje: Mika ♀(Fair-Court Whispering Star,oppashond is van zus) 3-3-2013
:blondkopje: Rosalina ♀(Yoshi's Rosalina v. Labradorestad) 5-9-2016

wim2008
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 27/10/13 08:59
Locatie: Eindhoven

Ongelezen berichtdoor wim2008 » 26/12/13 11:08

Bedankt voor jullie info. Ook de groeilijnen zijn mooie info voor ons.
Ondertussen is het kleinste teefje er behoorlijk bovenop gekomen. Geen complicaties en het gewicht neemt snel toe.
Tijdens ons bezoek vorige week, heeft de fokker ons gezegd dat we mochten kiezen.
Begin januari gaan we opnieuw op bezoek en zullen we onze keuze vastleggen. Onze voorkeur lijkt uit te gaan voor de zwaardere teef.

Mvgr Wim :klasse:

roelien

Ongelezen berichtdoor roelien » 26/12/13 14:26

Ik zou niet naar het gewicht kijken bij een keuze maken, zeker niet als het pupje gewoon gezond is.
Soms worde kleinste de grootste, en soms blijven ze wat kleiner.

Je kan beter kijken naar de karakters, welke het beste bij jullie past

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 27/12/13 23:02

Die ervaring heb ik ook Roelien. Lola was zeker niet het zwaarste/grootste teefje uit het nest maar toen wij na een jaar een terugkomdag hadden, was zij enkele "zwaardere" zusjes voorbij gegaan.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Gebruikersavatar
Annette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3127
Lid geworden op: 13/02/05 20:42
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annette » 28/12/13 01:01

Waarom naar het gewicht kijken? Absoluut niet belangrijk. Kijk naar de bouw, kijk naar het karakter.
EN neem pas de beslissing als ze een week of 6, 7 zijn want dan kan je het het beste beoordelen.
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007

roelien

Ongelezen berichtdoor roelien » 28/12/13 13:03

rimanime schreef:Die ervaring heb ik ook Roelien. Lola was zeker niet het zwaarste/grootste teefje uit het nest maar toen wij na een jaar een terugkomdag hadden, was zij enkele "zwaardere" zusjes voorbij gegaan.


Precies, daarom zou ik gewicht ook niet op deze manier laten meewegen in een keus maken.

Lien had toch zo'n 'muis' is die eigenlijk helemaal groot uitgegroeid?


Terug naar “Aanschaf van een Labrador”