Geef je mening aub...

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
William
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 5
Lid geworden op: 01/02/14 19:32

Geef je mening aub...

Ongelezen berichtdoor William » 02/02/14 16:35

Hallo, ik ben al enige tijd hier mee aan het lezen en aan het googlen voor meer informatie op te doen. Ik zit met het volgende dilemma. Ik wil weer graag een hond. Ik heb in het verleden een beagle gehad en ik begin het steeds meer te missen. Maar... nu komt het... Ik woon op dit moment alleen en werk fulltime... Nu zullen de meeste meteen nee roepen en grotendeels roep ik zelf ook nee. Alleen is ook maar alleen en ik denk dat veel mensen mij zullen begrijpen. Mijn situatie is als volgt. Ik werk fulltime in ploegen. Ik werk 's morgens (vroeg) 's middags (late) en 's nachts. Tussen de dienstwissel ben ik 24 uur vrij. Mijn weekend bestaat uit 4 dagen. Voor diegene die het begrijpen, ik werk in de 5 ploegen dienst. Wel fulltime dus maar wel veel meer vrije tijd tussendoor en lang weekend. Mijn woonsituatie is een vrij groot appartement op de begane grond met een tuin van 15 meter. Op loopafstand 2 verschillende bossen en diverse grote parken. Zoals jullie lezen denk ik er goed over na en beslis dit niet zomaar. Ik zou het op prijs stellen als jullie je mening zouden geven. Zowel positief als negatief... Mvg, William.

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Re: Geef je mening aub...

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 02/02/14 16:57

Werk je 36 uur in 3 dagen? Sorry, begrijp je dienstenpatroon niet helemaal.
En heb je iemand die bij kan springen? Bv als je hond ziek is..
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Gebruikersavatar
Naomie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1215
Lid geworden op: 18/04/06 10:37
Locatie: Nieuwe Pekela
Contacteer:

Re: Geef je mening aub...

Ongelezen berichtdoor Naomie » 02/02/14 17:26

tja het blijft feitelijk dat je dus op ongeveer 18 dagen per week 8 uur werkt en 8 uur slaapt en mogelijk nog 2x een uur reistijd hebt ... voor die 18 dagen is het teveel in mijn beleving. Want ook al is het vroeg of een late dienst ... een pup heeft regelmaat nodig en kan zeker in het eerste half jaar nog geen 8 uur zijn blaas dichtknijpen.... voor die dagen moet je er dus wat bij zoeken en inderdaad minimaal 2 backups bij ziekte of noodgevallen......
Afbeelding

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Re: Geef je mening aub...

Ongelezen berichtdoor Haasje » 02/02/14 17:27

Heb je tussen de diensten wel tijd om een hond min. 3 keer uit te laten? Uitlaatservice, familie? Als je opvang weet te regelen zou ik in ieder geval gaan voor een herplaatser.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

William
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 5
Lid geworden op: 01/02/14 19:32

Re: Geef je mening aub...

Ongelezen berichtdoor William » 02/02/14 17:29

Misschien idd een beetje raar uitgelegd. Tussen de wissel van vroeg naar laat zit dus 24 uur tussen. Dus ik ben om 14:00 thuis en de volgende dag begin ik om 14:00. Mijn ouders wonen bij mij in de straat dus als ik in nood zit kunnen die helpen maar qua uitlaten wil ik hun niet de verplichting opleggen.

William
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 5
Lid geworden op: 01/02/14 19:32

Re: Geef je mening aub...

Ongelezen berichtdoor William » 02/02/14 17:34

Ik was iig niet van plan om een pup te nemen. Dat was al zeker. Ik was van plan om rustig naar een geschikte herplaatser te gaan zoeken die dus al gewend was om alleen te zijn overdag.

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Re: Geef je mening aub...

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 02/02/14 18:17

Het ligt er ook aan of je na je dienst de energie hebt om er direct met je hond op uit te gaan. Ze hebben op werkdagen evenveel beweging en uitdaging nodig als op vrije dagen.
Maar hoe lang is je langste werkdag?

Ik werk ook, onregelmatig. Maar wij zijn met z'n tweeën en ik werk niet fulltime.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

William
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 5
Lid geworden op: 01/02/14 19:32

Re: Geef je mening aub...

Ongelezen berichtdoor William » 02/02/14 20:36

Energie is er zeker. Ik ben vrij sportief en ga graag lopen/hardlopen. Train ook vaak na het werk. Maar mijn werkdag is dus 8 uur, standaard. Ik heb wel geen reistijd, 5 minuten fietsafstand.

Gebruikersavatar
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 195
Lid geworden op: 06/05/13 16:22
Locatie: Zeewolde

Re: Geef je mening aub...

Ongelezen berichtdoor Tarzan » 02/02/14 20:50

Ik vind dat je toch wel erg veel weg bent voor een hond.
Daarbij komt ook nog dat je leven uit meer bestaat dan de hond alleen. In je vrije tijd wil je soms ook iets anders doen dan aandacht geven aan je hond. Je wil weleens weg, uit met vrienden, familiebezoek, noem maar op. En dan zit de hond weer alleen.

Ik denk dat in jouw geval een kat een betere optie is.
Honden lachen met hun staart.

:zwartpootje: Tarzan (29-02-2012)

Gebruikersavatar
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 327
Lid geworden op: 20/06/12 08:51
Locatie: Het Noorden

Re: Geef je mening aub...

Ongelezen berichtdoor Carlijn » 02/02/14 21:03

Oudere hond.... uitlaatservice..... bij thuiskomst samen hardlopen en meenemen op visites en zo. Kan toch?

Gebruikersavatar
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 327
Lid geworden op: 20/06/12 08:51
Locatie: Het Noorden

Re: Geef je mening aub...

Ongelezen berichtdoor Carlijn » 02/02/14 21:55

Mmmmh ja uuuh en als ik er dan verder over na denk.... ploegendienst zorgt natuurlijl niet echt voor n dagelijks ritme
.... lastig hoor...

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Re: Geef je mening aub...

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 02/02/14 22:11

En toch ervaar ik dat een niet vaststaand dagelijks ritme geen probleem hoeft te zijn.
(Voor een pup natuurlijk nog wel.) Keo is daar alleen maar een heel flexibele hond door geworden qua etenstijden als wandeltijden. Hij heeft een geweldig aanpassingsvermogen en weet precies hoe het werkt als ik vroege dienst heb en ook als ik late dienst heb. Want natuurlijk is er altijd wel enigzins structuur, alleen is de structuur bij ons de ene dag anders dan de andere dag :-)
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 256
Lid geworden op: 24/01/14 23:30
Locatie: Eindhoven

Re: Geef je mening aub...

Ongelezen berichtdoor Fleures » 02/02/14 22:19

Tja dat blijft altijd een moeilijk punt.. Persoonlijk vind ik het te kort door de bocht om alleen het argument 'weinig thuis' aan te voeren (niet dat iemand dat hier doet hoor, maar dat is wel het eerste waar je aan denkt natuurlijk)... Er zijn immers genoeg mensen die maar weinig werken en in al die vrije tijd geen energie (willen) stoppen in hun hond. En wat is nou eigenlijk 'te weinig tijd', toch? Het is natuurlijk niet fair voor een hond om de ganse dag weg te zijn en dat dan 5 dagen per week en af en toe in het weekend... Maar ik geloof dat een hond die voldoende uitdaging en beweging krijgt en over een aardige dosis zelfstandigheid beheerst een heel goed leven kan krijgen bij iemand die hem met liefde en aandacht verzorgt.

Als jij voor je gaat werken een lekker stuk gaat hardlopen met de hond, of een wandeling maakt waarbij hij lekker zijn energie kwijt kan, zal hij ook veel meer ontspannen thuis op je wachten tot je er weer bent. Of natuurlijk als je thuis komt uit je werk... Een hond is natuurlijk ook geen pop die alleen maar om de zoveel tijd moet eten, drinken en zijn behoeften moet doen. Het gaat er ook om wat je doet in de tijd die je WEL met hem doorbrengt. En zeker een herplaatser zou je zo maar eens heel gelukkig kunnen maken (zeker ook omdat je waarschijnlijk geen tijd hebt voor een pup). Maar hee, dat is mijn mening! ;)
Om een lang verhaal kort te maken denk ik dat het meer gaat om de kwaliteit dan de kwantiteit die je met hond doorbrengt. En natuurlijk zou het wel belangrijk zijn om iemand te hebben (zoals je ouders) die in noodgevallen kunnen bijspringen (dierenarts bezoeken, medicijnen geven, af en toe uitlaten of opvangen), maar zo iemand heeft iedereen eigenlijk nodig, want je kunt niet in de toekomst kijken:)
:bruinpootje: Maika 01-03-2013

Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 256
Lid geworden op: 24/01/14 23:30
Locatie: Eindhoven

Re: Geef je mening aub...

Ongelezen berichtdoor Fleures » 02/02/14 22:20

En ik sluit me volledig bij Juliette aan! Ik ben tot dusver heel veel thuis voor onze hond, maar toch heb ik haar geleerd dat niet elke dag hetzelfde is (vanaf dat ze dat aankon;)), zo deden mijn ouders het ook en daar hebben we altijd heel flexibele honden met een groot aanpassingsvermogen aan over gehouden.
:bruinpootje: Maika 01-03-2013

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Re: Geef je mening aub...

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 02/02/14 22:28

Het wordt hierboven ook al genoemd, hoeveel ga je naast je werk nog ondernemen zonder hond?
Je kunt heel veel ondernemen samen met de hond, maar is ook afhankelijk van je omgeving.
Ik denk dat je zelf het beste weet of je een hond een prettig en leuk leven kunt bieden (even heel eerlijk en kritisch bekijken)
Blijft een dilemma...
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015


Terug naar “Aanschaf van een Labrador”