Voorbereiding voor een hond

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Pelle
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 13
Lid geworden op: 06/05/16 14:15

Voorbereiding voor een hond

Ongelezen berichtdoor Pelle » 08/05/16 19:53

Goedendag, sinds een maandje denken we dat een hond in ons huishouden past en we willen ons goed voorbereiden. Over anderhalve maand krijgen we een logeerhond voor een dag of 10 via de site verhuisdieren.nl We willen kijken of onze jongste van 14 allergisch is voor honden (hij is dat extreem voor katten maar voor honden was hij toen niet allergisch maar we bedachten ons dat hij nooit met honden in aanraking is gekomen). Omdat er na die 10 dagen alsnog een allergie zou kunnen optreden mogen we de labrador van de doktersassistente lenen ;)

Zoals ik al zei, we bereiden ons goed voor en op dit moment gaan we voor een labradorpup. Ik ben postbezorger, werk doordeweeks op di 2 uur, op woe en vr 1,5 uur en op do 4,5 uur. Op zaterdag is mijn man thuis als ik post loop. Ik werk ook ma/di/woe avond maar dan is mijn man ook thuis. De donderdag kan ik ook gaan halveren. Ik las gisteren op het forum dat sommige fokkers geen hond verkopen aan werkende mensen en daarom heb ik besloten om mij aan te melden. Zijn die uren die ik werk te veel (dus donderdag waarschijnlijk halveren)? Natuurlijk zal de pup eerst nooit alleen zijn, dat ga ik hem/haar eerst leren. Ik wil dus ook zo lang als nodig is onbetaald verlof nemen voor doordeweeks en dus alleen de avonden en zaterdag werken.

Hoe oud is de GEMIDDELDE pup/hond voor je die 2 uur op een dag alleen kan laten? Natuurlijk na een lange wandeling als de hond oud genoeg is voor lange wandelingen.

Ons dagschema zou doordeweeks zijn als de puppenfase met elk uur P&P voorbij is:
6:15 korte P&P
9:00 1-1,5 uur wandelen
14:00 korte P&P of lange wandeling
19:00 korte P&P of lange wandeling
22:30 korte P&P

is dit voor de meeste fokkers ok?

Verder: ik begrijp dat er geen wachtlijst is voor labradors, tenminste ik kan er niets over vinden?

laika
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6527
Lid geworden op: 06/10/06 18:27
Locatie: alkmaar

Re: Voorbereiding voor een hond

Ongelezen berichtdoor laika » 08/05/16 20:56

volgens mij wel hoor, maar de tijden worden vanzelf naar leeftijd aangepast want lang lopen is er in het begin niet bij
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008

Pelle
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 13
Lid geworden op: 06/05/16 14:15

Re: Voorbereiding voor een hond

Ongelezen berichtdoor Pelle » 08/05/16 22:34

Maar wat zijn die tijden dan? Ik las ergens dat het aantal weken oud het aantal minuten wandelen is? Dus een hondje van 12 wk mag max 12 min wandelen?

En mijn andere vragen, heb je daar antwoorden op?

Ik dacht dat ik na drie maanden wel een uurtje weg zou kunnen bij de gemiddelde hond maar als dat niet zo is hoor ik dat liever nu al. Dan moet ik daar rekening mee houden als ik mijn onbetaald verlof aan ga vragen.

En de wachtlijst? Die is er niet of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Voorbereiding voor een hond

Ongelezen berichtdoor Romke » 09/05/16 09:31

Je kan al veel eerder een uurtje weg.
Drie maanden is heel erg royaal.
Je moet toch ook gewoon boodschappen doen.

Ik ben voorstander van de bench, pups gaan dat als snel als veilig plekje zien.
Bij mijn pups ging ik na twee dagen al boodschappen doen, als ik wist dat ze p&p hadden gedaan, en voldoende uitdaging hadden gehad.

Sommige fokkers werken met een wachtlijst, heel veel ook niet.
Je zou op 29 mei naar de nlv dag kunnen gaan, hier zijn veel labradors en ook fokkers.
Kijk eens rond welk type je aanspreekt, maak contact en stel vragen.
Vervolgens ga je op zoek naar welke fokker bij jullie past. En kan je verder gaan kijken.

Qua beweging zijn die minuten een richtlijn, soms kan je beter wat langer rechtlijnig lopen dan dat je pup braaf een paar minuten loopt en thuis idioot gaat doen.
Een goede betrokken fokker zal je hier ook alles over uitleggen

Pelle
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 13
Lid geworden op: 06/05/16 14:15

Re: Voorbereiding voor een hond

Ongelezen berichtdoor Pelle » 09/05/16 15:19

Bedankt Romke, kan ik naar die NLVdag zonder dat ik nog lid ben en dus zonder dat je een labrador hebt? Wat bedoel je 'welk type mij aanspreekt'? Kleur of iets anders of bedoel je de fokker?

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Voorbereiding voor een hond

Ongelezen berichtdoor Romke » 09/05/16 20:43

Ja hoor, is een dag waar iedereen welkom is en je vrij mag rond kijken, zonder dat je natuurlijk iemand in de weg loopt.
Er zijn ook infostandjes.
In september heeft de andere rasvereniging de LKN een dag.

Welk type.....
Een labrador hoort natuurlijk aan de rasstandaard te voldoen.
Toch zijn er binnen de labradors verschillen, honden die meer op jacht gefokt worden die wat ranker en smaller zijn.
En de 'in mijn ogen' echte labradors, die robuust en mooi zijn, maar wel kunnen en willen werken.

Je moet ook bedenken wat je met je hond wil gaan doen. Het zijn niet bepaald vloerkleedjes.

Daarnaast is het contact met de fokker heel belangrijk. Dat is de persoon die je zeker de eerste tijd ondersteuning moet bieden, waar je met problemen en vragen terecht kan.

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Re: Voorbereiding voor een hond

Ongelezen berichtdoor Muiske » 10/05/16 09:03

Ik heb 2 labradors en wij werken beide fulltime. Omdat ik onregelmatig werk en mijn partner de mogelijkheid heeft om thuis te werken hebben we het zo geregeld dat de hondjes 2 en soms 3 keer in de week 6 uur alleen thuis zijn.

wij hebben toen ze pup waren 3 weken verlof opgenomen (1 week samen en allbei 1 week apart). In die 3 weken zijn we gelijk gaan trainen met het alleen laten zodat de pup na die 3 weken zonder problemen 6 uur in de bench kon zijn mocht dat nodig zijn. Wat wel belangrijk is, als je lang weg bent, laat de pup dan goed uit en speel even met hem zodat hij goed moe is als hij de bench in gaat.

De fokker zal je ook veel informatie geven, bij de meeste fokkers krijg je een heel informatie pakket mee.

Veel plezier met de pup!
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Pelle
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 13
Lid geworden op: 06/05/16 14:15

Re: Voorbereiding voor een hond

Ongelezen berichtdoor Pelle » 10/05/16 09:16

Zes uur alleen thuis voor een pup van 11 weken?

laika
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6527
Lid geworden op: 06/10/06 18:27
Locatie: alkmaar

Re: Voorbereiding voor een hond

Ongelezen berichtdoor laika » 10/05/16 16:22

Pelle schreef:Zes uur alleen thuis voor een pup van 11 weken?

vind ik ook veels te lang
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008

Carobella
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/12/14 22:01
Locatie: Zeist

Re: Voorbereiding voor een hond

Ongelezen berichtdoor Carobella » 16/05/16 21:13

Wij hebben de eerste drie maanden beide een vakantiedag per week opgenomen zodat er in de basis altijd iemand thuis was (woensdag en vrijdag waren al onze papa/mama dag en ik werk twee weekenden per maand en dan dagen doordeweeks vrij). Stukje bij beetje gingen we dan wel weg. Kids naar school brengen, boodschappen doen. Dit beide achter elkaar om wat langer weg te blijven. Op den duur toch even naar mijn werk voor iets wat ik niet kon missen.

Stukje bij beetje voel je dan wel wat kan.

Wij wisten in sept dat er een pup ging aankomen en ik had op werk speciaal gevraagd of ik dat zo kon doen met die vakantiedagen. Project Pup werd het op mijn werk genoemd :D

Op 1 april zijn we weer onze gewone uren gaan werken. En Saartje was toen 5 maanden ( nu 6,5 maand). In het ergste geval gaan wij om 8 uur weg, komt om 10.30 de uitlaatservice die een half uur met haar lopen (met 8 maanden mag ze een uur met de groep mee) en is om 15.15 onze zoon thuis. VOor en na het werk ga ik met haar naar het bos. Dit is hooguit een a twee keer per week in combi met mijn onregelmatige werk.

Al met al lijkt dit goed te gaan en zijn wij tevreden.

Al met al lijkt Saartje wel een makkelijke hond. Ze kan ook makkelijk mee in de auto en kan na een wandeling ook best in de auto blijven als ik op terugweg even wat boodschappen doe (niet als het te warm is natuurlijk).

Van de zomer gaat ze mee op vakantie. We hebben een leuke camping gevonden waar ook honden welkom zijn.

Gr Caroline
:zwartkopje: Cato's Saartje Uit 't Labradorium (28-10-2015)

Gebruikersavatar
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 513
Lid geworden op: 26/10/08 16:14
Locatie: Tienen

Re: Voorbereiding voor een hond

Ongelezen berichtdoor perelaar » 20/05/16 11:16

Ik moet altijd lachen als ik hoor dat sommige fokkers geen honden verkopen aan mensen die (voltijds) werken. Wij werken voltijds, de hondenbrokken, DA en vakanties met hond moeten natuurlijk ook wel betaald worden. Onze twee labs zijn geleidelijk aan gewend gemaakt aan alleen thuis zijn, nooit een probleem geweest. We hebben er, zeker met de pup, wel een jaar tijd voor genomen met thuiswerk, vakantiedagen opnemen etc om dat op te bouwen.

Onze volwassen honden gaan nog altijd graag onder tafel liggen waar vroeger de bench stond, dat is ook hun plekje.

Om op je tijdschema en vragen terug te komen: loop snel weg van een fokker die daar een probleem mee heeft. Ik denk dat jullie het erg goed aanpakken, en dat je je beter voorbereidt dan de meeste mensen die de eerste keer een hond nemen.

Ivm wachttijd: die is volkomen normaal, het moet al toevallig zo uitkomen dat er pups zijn net op het moment dat jullie er een wil. Fokkers die permanent pups beschikbaar hebben hou ik niet zo van, dat ruikt naar broodfok. Ga op zoek naar een fokker waar je een goed contact mee hebt, en zoek ervaringen van andere mensen die een hond van de fokker van jullie keuze hebben. Als je dan een paar maanden moet wachten op een pup is dat geen probleem denk ik.
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006


Terug naar “Aanschaf van een Labrador”