Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van een lieve labje.

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Guus
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16/06/16 23:34
Locatie: Eindhoven

Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van een lieve labje.

Ongelezen berichtdoor Guus » 18/06/16 19:40

Ik heb mij sinds kort bij jullie forum aangemeld omdat ik jullie hulp nodig heb.

Afgelopen maandag hebben wij onze lab Zita (van bijna 11 jaar oud) moeten laten inslapen. Jullie hebben waarschijnlijk wel een vermoeden wat voor impact dat had en nog steeds heeft. (Maar daar is een ander topic voor.) ;-(
Zij had geen stamboom maar was wel een fantastisch en lief "gezinslid".

Nu zullen wij haar nooit vergeten, maar er is wel een groot zwart gat ontstaan dat wij graag weer opgevuld willen hebben.
Ik wil niemand onrecht aandoen of kwetsen, maar een hond met stamboom is voor ons geen noodzaak omdat wij toch geen nestje willen. Wij zoeken gewoon een lieve labrador.

Wel heb ik een paar wensen waar hopelijk aan voldaan kan worden.
- Zo wil ik graag van een nest de eerste keus kunnen maken uit de aanwezige teefjes. (prijs is geen probleem)
De reden hiervoor is dat ik altijd kijk of er een "klik" is tussen mij en de pup. Ik weet dat zoiets raar klinkt, helaas kan ik het nu niet beter omschrijven. Ik (nu 54 jaar oud) heb bijna heel mijn leven honden gehad en nog nooit een verkeerde keuze gemaakt.
- Onze opzet is niet om te fokken, we willen gewoon een lieve labrador die bij ons past.
- Door omstandigheden zit ik (full-timer met onregelmatige werktijden) vanaf september een tweetal maanden thuis. Mijn vrouw werkt een paar uur in de week en wij hebben geen kinderen. Dus nu is er helaas een ideale situatie ontstaan die wij graag optimaal willen benutten om een lieve pup aan te schaffen.

Na mijn uitgebreid voorwoord komt nu mijn vraag.

Wie weet een nestje met goede labradors waar ik (mogelijk) een eerste keus mag maken.
Is er iemand met vrienden of kennissen die een nestje verwachten of hebben ? (Nogmaals, een stamboom is niet nodig.)

Mijn excuses voor deze wijze van aandacht en hulp vragen, maar ik ben geen marktplaats-bezoeker en bezoek ook geen broodfokkers. Ik roep liever de hulp in van ervaren en ook eerlijke mensen die hopelijk begrijpen wat ik bedoel.
Onze Zita kwam uit een niet-gepland nestje bij particulieren. Hopelijk hebben wij mede dankzij jullie binnenkort weer een beetje geluk in huis.

Bedankt voor het lezen en mocht ik mijn hulpvraag verkeerd geplaatst hebben, dan doe ik een vriendelijk verzoek aan een admin om mijn fout te corrigeren en bied ik bij deze mijn excuses aan.

Groetjes Guus.

Ps: Helaas kan ik niet op elk onderwerp reageren, hoewel ik dat wel vaak zou willen doen om mijn ervaring met jullie te kunnen delen. Jammer dat een dag maar 24 uur heeft. :wink:
Nou moe .....

laika
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6527
Lid geworden op: 06/10/06 18:27
Locatie: alkmaar

Re: Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van een lieve la

Ongelezen berichtdoor laika » 18/06/16 19:59

je hebt PB
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008

Guus
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16/06/16 23:34
Locatie: Eindhoven

Re: Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van een lieve la

Ongelezen berichtdoor Guus » 18/06/16 23:42

@ laika, bedankt voor je reactie en ook voor de moeite om te reageren.
Ik (wij) geven de moed nog niet op. ;-)
Nou moe .....

Carobella
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/12/14 22:01
Locatie: Zeist

Re: Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van een lieve la

Ongelezen berichtdoor Carobella » 23/06/16 12:56

Wij hadden bij ons nest niet de eerste keus. Die had niemand. Fokster keek naar potentiele nieuwe baasjes en naar de opgroeiende pups. We gingen meerdere malen langs en daar zijn matches uit ontstaan. Het is allemaal goed goedgekomen en we hebben alle 8 de pup van onze dromen.

Gr Caroline
:zwartkopje: Cato's Saartje Uit 't Labradorium (28-10-2015)

Guus
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16/06/16 23:34
Locatie: Eindhoven

Re: Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van een lieve la

Ongelezen berichtdoor Guus » 23/06/16 14:29

@ Carobella. Ik begrijp dat "de fokker" het beste zicht heeft op de karakters van de aanwezige pups. Toch stel ik andere prioriteiten aan mijn hond dan een mogelijke fokker met goede bedoelingen voor ogen heeft.
Ik wil niemand beledigen, maar ik weet (na 35 jaar "ervaring met honden") zelf heel goed wat mijn behoeftes zijn t.a.v. een hond. Ik heb zo mijn eigen methodes om een voor mij en mijn vrouw een goede keuze te maken.
Ook begrijp ik dan een eerste keus niet zomaar mogelijk is. Maar wanneer ik vertel dat ik extra financiële ondersteuning wil bieden bij mijn persoonlijke keuze van een pup, zijn er vaak (en jammer genoeg) veel mogelijkheden.
Nou moe .....

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van een lieve la

Ongelezen berichtdoor Romke » 23/06/16 17:54

Als je 35 jaar ervaring hebt met honden, waarom vraag je dan op een labrador forum voor tips voor een stamboomloze hond.
Je weet alleen zeker dat je een labrador hebt als het stamboom x stamboom is

Sophie
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 22/06/16 18:38

Re: Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van een lieve la

Ongelezen berichtdoor Sophie » 24/06/16 09:03

Dat een hond met stamboom wordt gefokt is niet om er later een nestje mee te hebben. Een hond die via een rasvereniging wordt gefokt, wordt getest op allerlei gezondheidsproblemen. Vooral bij de labrador zijn er veel problemen bekend. Iemand die gewoon een nestje heeft, heeft de ouderhonden niet getest. En zo houd je ook alle problemen bij het ras in stand. Naar mijn mening is elke fokker die fokt zonder rasvereniging een broodfokker.
Ik ga ook geen nestje fokken met mijn teefje, ze wordt hulphond en zal met 1 jaar gesteriliseerd worden. Maar ik heb wel heel bewust voor een (duurdere) hond gekozen met stamboom. Ik was als laatste op de lijst gekomen. Ik ben wekelijks langs geweest. De fokker krijgt zo een heel goed beeld van de nieuwe baas als persoon en ik kreeg een goed beeld van de fokker. Daarnaast heeft de fokker een zogenaamde puppytest laten uitvoeren. Ik had al een klik met 1 teefje. En die is het ook geworden. Ik vind het nogal wat om zo stellig te zeggen dat je eerste keus wilt hebben, omdat je dan de beste keus zou maken. Ook al heb je 35 jaar ervaring, de fokker ziet de pups elke dag en kent ze veel beter dan iemand die af en toe langs komt.

Guus
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16/06/16 23:34
Locatie: Eindhoven

Re: Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van een lieve la

Ongelezen berichtdoor Guus » 24/06/16 16:55

@ Sophie. Wat betreft de reden waarom ik mij hier op dit forum heb aangemeld heb jij goed beschreven. Ik vind dat je geen nestje moet willen voor alleen het geld.
En ik begrijp dat mijn ultieme wens arrogant kan overkomen. Helaas weet ik niet hoe ik mijn wens anders moet formuleren.

Nogmaals, ik begrijp dat een baasje beter zicht heeft op de ontwikkeling van een pup. Alleen wil ik graag een pup die voldoet aan bepaalde dierlijke instincten en eigenschappen. Bepaalde gedragingen kun je veelal als baasje van een pup zelf bijsturen en/of aanleren, mits je daar natuurlijk genoeg tijd en geduld insteekt.

Het liefst zou ik zelf een nest met pups of zelfs een hele roedel willen hebben. Maar ik moet realistisch blijven, want ik heb geen mogelijkheden (ruimte of tijd) voor zoiets. Wanneer ik over 8 jaar (en een beetje) met pensioen kan, heb ik andere mogelijkheden en dromen die ik verwezenlijken. ;-)
Nou moe .....

Carobella
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/12/14 22:01
Locatie: Zeist

Re: Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van een lieve la

Ongelezen berichtdoor Carobella » 27/06/16 23:35

Guus schreef:@ Carobella. Ik begrijp dat "de fokker" het beste zicht heeft op de karakters van de aanwezige pups. Toch stel ik andere prioriteiten aan mijn hond dan een mogelijke fokker met goede bedoelingen voor ogen heeft.
Ik wil niemand beledigen, maar ik weet (na 35 jaar "ervaring met honden") zelf heel goed wat mijn behoeftes zijn t.a.v. een hond. Ik heb zo mijn eigen methodes om een voor mij en mijn vrouw een goede keuze te maken.
Ook begrijp ik dan een eerste keus niet zomaar mogelijk is. Maar wanneer ik vertel dat ik extra financiële ondersteuning wil bieden bij mijn persoonlijke keuze van een pup, zijn er vaak (en jammer genoeg) veel mogelijkheden.



Maar ook die behoeftes en wensen had je met onze fokster wel kenbaar kunnen maken en had zij dit meegenomen in haar besluit. Nu vond ik onze fokster daarin erg secuur te werk gaan. En met verschillende potentiele baasjes met verschillende behoeftes kwam het toch wel goed. Maar zij was nooit op deze manier met jou in zee gegaan en dat je dan meer geld zou bieden of iets dergelijks.


Verder staan er nesten op NVL site of nesten die binnenkort komen. Zijn er veel sites van fokkers die je zou kunnen benaderen waarop staan wanneer ze nestjes hebben. En dan maar vragen of jouw wensen bij hun in te willigen zijn. Lijkt me dat je als elke ander wel eerst na moet denken over misschien de kleur, geslacht maar ook bijvoorbeeld meer show gefokt of meer voor de jacht. Dingen die ook allemaal mede de hond bepalen.

Gr Caroline
:zwartkopje: Cato's Saartje Uit 't Labradorium (28-10-2015)

Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van een lieve la

Ongelezen berichtdoor Lien » 28/06/16 12:52

Romke schreef:Als je 35 jaar ervaring hebt met honden, waarom vraag je dan op een labrador forum voor tips voor een stamboomloze hond.
Je weet alleen zeker dat je een labrador hebt als het stamboom x stamboom is


Mijn idee. Ik als fokker zou ook voor geld niet op dit verzoek ingaan.
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

laika
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6527
Lid geworden op: 06/10/06 18:27
Locatie: alkmaar

Re: Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van een lieve la

Ongelezen berichtdoor laika » 28/06/16 16:51

Lien schreef:
Romke schreef:Als je 35 jaar ervaring hebt met honden, waarom vraag je dan op een labrador forum voor tips voor een stamboomloze hond.
Je weet alleen zeker dat je een labrador hebt als het stamboom x stamboom is


Mijn idee. Ik als fokker zou ook voor geld niet op dit verzoek ingaan.

sluit ik me als ex fokster helemaal bij aan
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008

Guus
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16/06/16 23:34
Locatie: Eindhoven

Re: Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van een lieve la

Ongelezen berichtdoor Guus » 28/06/16 22:35

Hallo allemaal,
Ik wil graag even reageren op jullie mening en ervaring.
Ik hoop dat ook iedereen bij zijn of haar standpunt blijft en geld ondergeschikt laat zijn aan het doel, namelijk een goed baasje voor je pup.

Ik kan het waarschijnlijk niet goed uitleggen, maar hopelijk begrijpen jullie een beetje wat ik duidelijk probeer te maken.
En dan ga ik nu voor goud door te zeggen dat ik soms beter met honden overweg kan dan met mensen. Honden zijn 100% eerlijk, dat kan ik niet altijd zeggen over mensen. En ja, ik ben een gezelschapsmens die zich erg druk kan maken over dierenleed.

Ik weet echt niet hoe ik het beter kan omschrijven dan dat ik aan een pup kan zien en/of merken dat er een klik is. Ik zie wat de hond bedoelt en de hond ziet/of merkt aan mij wat ik wil. En dat dan zonder training, ik omschrijf dat als; Er is een "band", "link" of "klik". Zoiets is onbetaalbaar mooi. En ik denk dat ik dat te danken had aan mijn instinct of voorgevoel bij het uitkiezen van al onze pups. Ik heb geen ego of zoiets, wel denk ik dat ik meer op heb met een hond dan een gemiddeld mens.
En zo'n "klik" is echt waar, onbetaalbaar. Om zoiets moois gedurende 10 tot 13 jaar mee te mogen maken is toch niet in geld uit te drukken.
En daarom ben ik ook bereid om tot het uiterste te gaan.

Ik denk dat jullie mij nu wel een beetje begrijpen.
En ik heb ook respect voor jullie visie of mening, hoewel dat wel een beetje botst met mijn (onze) wens. ;-)
Nou moe .....

Carobella
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/12/14 22:01
Locatie: Zeist

Re: Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van een lieve la

Ongelezen berichtdoor Carobella » 03/07/16 22:50

Ik denk dat ik je heel goed begrijp. Onze fokster bemiddelde ook in die klik. Maar ik denk echt dat je op de site van de NLV moet zijn om te kijken waar nestjes komen (er is nog een lab club en er is een startpagina over labradors).

Ik denk dat je op deze site niet echt fokkers met nestjes aantreft maar mensen die een lab willen of net hebben.

Je zal echt naar fokkers op zoek moeten gaan en ik denk niet dat je die op dit forum vind.

Gr Caroline
:zwartkopje: Cato's Saartje Uit 't Labradorium (28-10-2015)

Guus
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16/06/16 23:34
Locatie: Eindhoven

Re: Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van een lieve la

Ongelezen berichtdoor Guus » 04/07/16 18:11

@ Carobella,
Bedankt voor jou reactie. Ik had gehoopt op dit forum ook goede fokkers aan te treffen die gezondheid belangrijker vinden dan het "grote geld".
Ik hoop nog steeds dat iemand mij een tip kan en wilt geven over een aankomend nestje. Hoop doet leven. :)
Het enigste wat wij belangrijk vinden, is dat de pup/hond sociale instinctieve vaardigheden heeft.
Ik blijf zoeken.
Nou moe .....

Gebruikersavatar
miranda
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1878
Lid geworden op: 28/03/10 19:01
Locatie: wychen gelderland

Re: Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van een lieve la

Ongelezen berichtdoor miranda » 04/07/16 22:26

Hoi Guus,

Op dit forum zitten goede fokkers die het niet doen om het GROTE geld !!!!!!
Ik mag zeggen dat toen ik voor mijn pup ging ik bevoorrrecht was om bij de bevalling te mogen zijn maar mijn puppekind kreeg ik ook pas te horen toen de pup al 7 weken oud was,heb haar met 8 en halve week mee naar huis mogen nemen.
Eerlijk is eerlijk geld bieden omdat je een klik of feeling met een pup hebt vind ik echt not done !!!!
De fokker weet echt wel welke pup het beste bij welke potentiele eigenaar past,meestal wordt er ook een puppytest afgenomen zodat het karakter van de pup nog makkelijker in kaart te brengen is.

Je wekt met de voorgaande reactie de suggestie dat hier geen goede fokkers te vinden zouden zijn,wat niet waar is !!!!!
:blondpootje:Desie (Mayority's irristible desires)16-10-1997 r.ip. 28-02-2009
:blondpootje:July (joking jewel out of mids)13-07-2001 r.i.p.13-10-2010
:blondpootje:Iris ( be my irrisstible Iris out of mids) 11-01-2003 r.i.p 25-05-2016
:blondpootje:Robin (nickel and dimes girl power) 07-09-2007 rip 10-04-2018
:bruinpootje: Bowie 16-04-2017


Terug naar “Aanschaf van een Labrador”