Maatje gezocht

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Marjan
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 29/07/16 13:06

Maatje gezocht

Ongelezen berichtdoor Marjan » 01/08/16 22:46

Wij zijn op zoek naar een kameraad om ons gezin te vervolledigen. Ik wil me ver weg houden van alles wat nog maar naar broodfok ruikt dus kom ik terecht bij fokkers die showhonden of werkhonden fokken. Wij willen echter een gewone huisvriend die uiteraard zijn dagelijkse beweging zal krijgen maar waar we dus geen shows of specifieke jachttrainingen mee gaan doen. Wel zijn we zeker van plan om van jongs af aan met hondenschool te starten.
Als ik dan kijk naar de fokkers die ik tegen kom op internet, denk ik dat ik zulke dieren niet kan geven waarvoor ze in de wieg gelegd zijn, nl shows of jachttrainingen doen.
Moet ik dan toch op zoek naar een particulier met een eenmalig nestje of zou ik dan toch terecht kunnen bij een fokker ? (Zo ja, welke dan?)
Voor mij persoonlijk zou het mijn eerste hond zijn, voor mijn man niet. Maar ik wil het graag goed doen... :)
Alvast bedankt voor de reacties !

Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Re: Maatje gezocht

Ongelezen berichtdoor Stephan » 02/08/16 08:39

In de eerste instantie hebben wij Diesel ook in huis genomen als huisvriend en om lekker mee te wandelen enzo, en hij komt ook uit een showlijn. In mijn ogen zegt dit vooral dat de fokkers hiervan gedreven zijn om de ras-standaard zo goed mogelijk te volgen en dit ook kunnen aantonen met de prijzen die ze met de ouderdieren winnen. Ik was ook niet van plan om jachttrainingen te gaan doen maar ondertussen ben ik er al bijna een jaar mee bezig en vinden ik en Diesel het hartstikke leuk :D
Een labrador uit een jachtlijn heb ik nog niet gehad, maar het lijkt me wel dat je hiermee wel echt mee moet gaan werken.

En top dat je goed je huiswerk doet en daardoor niet bij broodfok terecht komt :klasse:
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

Karlien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4238
Lid geworden op: 15/03/05 16:08
Contacteer:

Re: Maatje gezocht

Ongelezen berichtdoor Karlien » 03/08/16 18:11

Je kan voor een leuke huishond gerust aankloppen bij een fokker hoor :D
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Maatje gezocht

Ongelezen berichtdoor corretje » 07/08/16 11:37

Volgens mij hoeft dat geen probleem te zijn om zo'n hond te zoeken. Je kan zeker wel bij fokkers terecht.

Met een jachtlijn hond zou ik wel echt wat gaan doen. Er zijn ook nog andere sporten dan jachttrainingen. Flyball of agility. Is ook erg leuk om te doen met je hond. En jullie zijn dan toch actief bezig. Tenzij je niet actief bent :D Maar lekker veel wandelen vinden labradors ook goed hoor en regelmatig zwemmen. Dan zijn ze al happy
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Maatje gezocht

Ongelezen berichtdoor Milou » 08/08/16 14:06

Honden uit een showlijn zijn ook jachthonden. Deze honden moeten dus ook worden uitgedaagd.
Maar op welk vlak jullie de uitdaging zoeken, dat mag je zelf bedenken. Als er maar plezier is in wat jullie doen.
Youp komt uit een showlijn. Hij is 2,5 jaar, momenteel volg ik jachttraining met hem. Eigenlijk vooral omdat wij het beide zo leuk vinden. Wij gaan waarschijnlijk nooit mee doen aan wedstrijden. Die ambitie heb ik momenteel in elk geval nog niet. Dus ik zou als ik jullie was op zoek gaan naar iets waar zowel hond als eigenaar plezier in heeft.
Als je gaat kijken naar ouders en/of een nestje. Kijk dan vooral naar de ouders van de pup. Het karakter van de pup zal zeer waarschijnlijk overeen komen met wat de ouders laten zien. Zo kwam Olly bij een hele rustige moeder vandaan, hij was zelf ook erg rustig. Hij kwam uit een jachtlijn en dat was te merken aan zijn enthousiasme bij de jachttrainingen. Ook leerde hij heel snel en was hij erg geconcentreerd met de training bezig.
Youp komt bij een enthousiaste, aanwezige moeder vandaan. Hij is ook helemaal zo, een spring in het veld is het. Hij komt uit een showlijn. Wij volgen jachttraining met hem, hij vindt dit heel erg leuk (Olly leek wat meer gedreven). Hij geniet van alles wat er van hem verwacht wordt en hij vindt het er niks aan als hij moet wachten op zijn beurt.
Wat ik wel heb gemerkt bij de honden die ik in mijn leven heb mogen ervan is dat zij wel opzoek zijn naar een bepaalde uitdaging. Dat hoeft niet het volgen van trainingen zijn. Dat kan ook zijn, het wandelen in verschillende gebieden en daar de tijd krijgen om uitgebreid te snuffelen (de wereld op die manier ontdekken is eigenlijk voor iedere hond heel belangrijk, honden moeten altijd de tijd krijgen om te snuffelen). Hersenspelletjes thuis kunnen ook. Aanleren van kunstjes o.i.d. verzin het maar. Ik ben van mening dat trainingen of activiteiten buitenshuis honden een leuke uitdaging geven, maar dat dit niet perse nodig is in het leven. Als ze maar niet 5 dagen in de week ruim 9 uur alleen thuis liggen omdat de baas aan het werk is en er vervolgens niks anders dan wandelen wordt gedaan.
Ook ben ik van mening dat honden liever 2 keer per dag op een uitdagende wandeling worden meegenomen, dan 6 keer per dag dezelfde 30 meter groenstrook zien.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997

Igo
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 24
Lid geworden op: 20/01/15 08:18
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Maatje gezocht

Ongelezen berichtdoor Igo » 11/08/16 13:33

Bel of mail gewoon een aantal fokkers en leg uit waarom je een Labrador wil. Er zijn genoeg fokkers die nestjes hebben die een mix van beide zijn, en daarnaast zijn niet alle pups gelijk.
Wij zijn indertijd ook bij verschillende fokkers langs geweest die ons heel netjes uitleg en advies hebben gegeven.

De meeste fokkers vinden het het allerbelangrijkste dat je iets met de hond gaat doen, want een labrador de hele dag in huis laten zitten is niet goed voor het beestje (nog voor je meubels).
Zelf doen we ook geen shows of jachttrainingen, maar zijn we wel met veel plezier actief met cursussen (nu VEG) en we zien wel tot hoever hond en baas gaan komen.
:zwartkopje: Igo (Nora’s Knut van de Rashoeve ) - 2 Mei 2015

Marjan
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 29/07/16 13:06

Re: Maatje gezocht

Ongelezen berichtdoor Marjan » 29/08/16 16:20

Als alles goed gaat mogen wij binnen een achttal weken een pup verwelkomen van de kennel van 't Maneschijnhof... Een bruine reu...
Zo spannend !

Karlien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4238
Lid geworden op: 15/03/05 16:08
Contacteer:

Re: Maatje gezocht

Ongelezen berichtdoor Karlien » 29/08/16 19:27

Leuk! Veel plezier!
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses

Gebruikersavatar
Chantal76
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 378
Lid geworden op: 01/11/15 07:47

Re: Maatje gezocht

Ongelezen berichtdoor Chantal76 » 29/08/16 21:41

Leuk zeg.
:bruinkopje: Diego,RiJan Rangers Macintosh ,geboren 28 Oktober 2015

Afbeelding

Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Re: Maatje gezocht

Ongelezen berichtdoor Stephan » 30/08/16 08:40

Leuk hoor! Zijn ze al geboren?
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

Marjan
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 29/07/16 13:06

Re: Maatje gezocht

Ongelezen berichtdoor Marjan » 01/09/16 18:11

Stephan schreef:Leuk hoor! Zijn ze al geboren?


Ja, een drie à viertal dagen geleden... We hebben ondertussen een foto ontvangen van de pups... :verliefd1:

Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Re: Maatje gezocht

Ongelezen berichtdoor Stephan » 02/09/16 10:29

Marjan schreef:
Stephan schreef:Leuk hoor! Zijn ze al geboren?


Ja, een drie à viertal dagen geleden... We hebben ondertussen een foto ontvangen van de pups... :verliefd1:


Het aftellen en het voorbereiden kan dus beginnen :D
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Maatje gezocht

Ongelezen berichtdoor Milou » 02/09/16 11:11

Wat leuk, gefeliciteerd!
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997

Gentle
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 12/07/16 21:51

Re: Maatje gezocht

Ongelezen berichtdoor Gentle » 09/09/16 21:04

Geweldig zeg! Ik ben zelf van huis uit niet opgegroeid met stamboom honden, dus daar ook niet specifiek naar gezocht, maar ik vond het wel ontzettend gaaf om een pup zo vanaf de eerste dagen op te zien groeien. Wij hebben nu gekozen voor een gelegenheidsnestje, daar de voor- en nadelen van gezien, maar die "reis" die je begint eigenlijk vanaf het eerste begin, die vind ik echt bijzonder. Een pup gaan bekijken en zo meenemen zal bij ons niet gaan gebeuren.

Het mooie en fijne van een hond met stamboom lijkt me wel dat er bewuster is gefokt met type en karakter van de honden, en bewuster wordt omgegaan met de opvoeding en het opgroeien van de pups. Ik word daar heel enthousiast van, en zou me daar zeker meer in willen verdiepen. Maar goed, iedereen bewandeld z'n eigen pad en maakt keuzes en leert daar van (hopelijk haha). Jullie in ieder geval veel plezier met deze nieuwe reis met jullie kleintje!
Hasse


Terug naar “Aanschaf van een Labrador”