Wat is waar?

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2930
Lid geworden op: 25/02/08 10:26
Locatie: Amersfoort

Wat is waar?

Ongelezen berichtdoor Bommel Achter 't Dijkje » 28/05/17 16:35

Onze Bommel is 2,5 jaar geleden overleden, nu zijn we aan het nadenken of we weer een labrador willen en zo ja welke kleur?
Toen Bommel pup was werd er gezegd door mijn puppy instructeur dat de drukste de bruine zijn en daarna de blonde? De zwarte zouden relatief rustiger zijn, ik geloof er niks van maar laatst hoorde ik het ook iemand zeggen. Wie kan er meer over vertellen?
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Wat is waar?

Ongelezen berichtdoor Romke » 28/05/17 16:53

Echt dikke onzin, kleur discriminatie ;) Miss was het in de tijd van bommel

Er is een tijd geweest dat er heel veel vraag naar bruin was, gevolg dat er vooral op kleur werd gefokt ipv naar goede combinaties te kijken(niet alle fokkers uiteraard)
In die tijd waren er idd veel bruine labradors die erg druk waren.

Kijken naar de lijnen waar de hond uitkomt, hoe zijn de ouders, hoe zijn pups van eventuele eerdere pups opgegroeid.
Daarnaast komt natuurlijk ervaring om de hoek kijken.
Als je ervaren bent in een hond opvoeden, dan zullen alle kleuren veel makkelijker zijn dan dat het je eerste pup is.
Veel beginnende honden eigenaren hebben toch wel moeite met een pup opvoeden/begeleiden, dan nog een gebrek aan een goede hondeschool, en hoppa het komt door de kleur. Wat ook nog wel eens voorkomt dat mensen een volwassen hond hebben gehad, dan weer een pup nemen en dat is wel even schakelen, alles moet opnieuw worden geleerd. En dat krijgt ook de kleur nog wel eens de schuld

Soms heb je een heel brave makkelijke bruine hond, en een lastige zwarte (bij wijze van)
Het kan enorm verschillen, maar ligt niet aan de kleur.

Gebruikersavatar
Caya
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1617
Lid geworden op: 16/11/05 11:05
Locatie: Nagyvisnyó Hongarije

Re: Wat is waar?

Ongelezen berichtdoor Caya » 28/05/17 19:41

Wij hebben in de afgelopen 45 jaar zes zwarte Labbers en 5 bruine Labbers gehad (waarvan er nog steeds 6 in leven zijn :) ) en ik heb nog nooit verschil ontdekt. Elke hond heeft uiteraard zijn eigen karaktertrekken maar een drukke hond hebben we nog nooit gehad. Wel enthousiast bij begroetingen maar dat is heel wat anders. Dus laat je niets vertellen en ga voor de kleur die je mooi vindt maar vooral voor een gezonde, verantwoord gefokte pup zou ik zeggen.
Wat er ook speelt in de wereld, laat het vooral de honden zijn!
Afbeelding
:zwartpootje: Dewi ♀ 21-04-03/08-08-17
:bruinpootje: Norah ♀ (The Prettiest vh Oosterhuis) 01-11-05
:bruinpootje: Fleur ♀ (Just Imagine vh Oosterhuis) 09-01-08
:zwartpootje: Cleo ♀ ( Lab' Major Headway) 08-03-11
:zwartpootje: Rose ♀ (Lab' Major Limited Edition) 20-04-12
:bruinpootje: Jenthe ♀ (Lab' Major Flower Power) 10-05-14
:bruinpootje: Xanne ♀ 24-10-02/22-08-13

Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2930
Lid geworden op: 25/02/08 10:26
Locatie: Amersfoort

Re: Wat is waar?

Ongelezen berichtdoor Bommel Achter 't Dijkje » 28/05/17 21:25

:D Ik vond het ook een raar verhaal, ervaring heb ik zeker Bommel was de enige labrador maar ik heb 3 rottweilers van pup af aan opgevoed, nooit problemen gehad, Bommel was wel veel drukker dan de rotties :-)
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014

adderoos
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 09/11/11 14:44

Re: Wat is waar?

Ongelezen berichtdoor adderoos » 30/05/17 21:49

Wel eens eerder gehoord dat een choc labrador drukker zou zijn, of het waar is kan ik nog niet zeggen, nog an het ervaren hoe een choc labje is.
Vooraf wel bedacht dat een in januari geboren hond volgens de honden horoscoop drukker zou zijn en dan ook nog eens uit de fok van Silronrays.
Dat samen zou naar ons idee een drukke boel worden, op zich is Lev best wel eens druk en ondeugend, iets drukker dan onze 3 eerdere pups, komt waarschijnlijk door ons, we zijn ook wat ouder geworden :D
Inmiddels is Lev 4 maanden en zijn we gezellig met Rav en Lev op vakantie in Bretagne en hebben nog geen moment spijt van onze 4e en bruine choc. Een geweldig en eerlijk pupje wat nog van alles moet leren, maar dat lukt hem wel, hij is nieuwsgierig genoeg.

Gewoon kiezen wat je zelf leuk en mooi vindt, kwestie van goed opvoeden en en heb je lle plezier van je lab.

Groetjes uit Bretagne, Ad
Blitz (Black Blitz of Cabot Strait) 30-jan-1991 ~ 12-mei-2003
Roi (Silronrays Roi du Lac) 10-apr-2002 ~ 11-jul-2012
Jack (Woefdram's Jack of al Trades) 2-dec-2003 ~ 12-sep-2011
Rav (Riverdancer Of the Music Forest) 3-sep-2011
Lev (Silronrays Now or Never) 21-jan-2017

Karlien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4238
Lid geworden op: 15/03/05 16:08
Contacteer:

Re: Wat is waar?

Ongelezen berichtdoor Karlien » 03/06/17 11:31

En toch hangen vachtkleur, karakter en genen samen ... het blijft een fascinerend gegeven die genetica.
Jaren geleden was de vraag naar bruin jaren zo groot, dat er om aan de behoefte te voldoen volop werd gefokt zonder rekening te houden met karakter. Op die manier slopen er een aantal ongewenste eigenschappen in de bruine kleur. En die fok je er jammer genoeg niet op 1, 2, 3 uit ...
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Wat is waar?

Ongelezen berichtdoor Romke » 04/06/17 10:59

Als je goede combinaties gebruikt, dan heb je hier echt niet zomaar last van.

Karlien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4238
Lid geworden op: 15/03/05 16:08
Contacteer:

Re: Wat is waar?

Ongelezen berichtdoor Karlien » 05/06/17 00:54

Romke schreef:Als je goede combinaties gebruikt, dan heb je hier echt niet zomaar last van.


Ik hoor graag wat jij goede combi's vindt dan ...
En ik ben nog nieuwsgieriger naar hoe een pupkoper met niet te veel ervaring die dan zou moeten vinden,
want met alleen mams en paps kom je er niet ...

Nog een leuk stuk gepost door Hanneke by the way:
viewtopic.php?f=21&t=83904
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses

Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2930
Lid geworden op: 25/02/08 10:26
Locatie: Amersfoort

Re: Wat is waar?

Ongelezen berichtdoor Bommel Achter 't Dijkje » 05/06/17 09:30

Ik ben ook benieuwd sta op de lijst voor 2 nestjes die eind juni geboren worden bij achter het dijkje, waar Bommel mijn vorige lab ook vandaan kwam. Mijn voorkeur gaat nu uit naar een zwarte of bruine reu
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014

adderoos
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 09/11/11 14:44

Re: Wat is waar?

Ongelezen berichtdoor adderoos » 05/06/17 20:35

Inderdaad wat is een goede combinatie en voor wie ?
We zijn bezig met onze 4e pup, altijd zwarte labjes gehad, nu een choc en het is maar net wat jezelf er van maakt, Lev kan druk zijn maar ook heel rustig, hij houdt er van om even te dolen met Rav en daarna is hij weer rustig.
Al bijna 2 weken op vakantie in Frankrijk en dan leer je dus echt je hond en hij ons, we zijn er nog steeds blij mee, misschien dat het scheelt dat hij een Franse hond is :D
Blitz (Black Blitz of Cabot Strait) 30-jan-1991 ~ 12-mei-2003
Roi (Silronrays Roi du Lac) 10-apr-2002 ~ 11-jul-2012
Jack (Woefdram's Jack of al Trades) 2-dec-2003 ~ 12-sep-2011
Rav (Riverdancer Of the Music Forest) 3-sep-2011
Lev (Silronrays Now or Never) 21-jan-2017

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Wat is waar?

Ongelezen berichtdoor Romke » 06/06/17 11:23

Karlien schreef:Ik hoor graag wat jij goede combi's vindt dan ...
En ik ben nog nieuwsgieriger naar hoe een pupkoper met niet te veel ervaring die dan zou moeten vinden,
want met alleen mams en paps kom je er niet ...


Een goede combinatie is een combi waarbij gekeken is naar gezondheid van de ouders, hoe de ouders vererft hebben, hoe de karakters zijn van de ouders, hoe de karakters zijn in de lijnen, hoe pups zijn van eventuele eerdere nesten

En nee, dit is voor een pupkoper niet te doen
Ga daarom naar een fokker die hart heeft voor de dieren, het niet enkel om het geld doet, zich verdiept in combinaties, en daarin verantwoorde keuzes maakt

Vervolgens is het aan de pupkoper om naar een goede hondenschool te gaan en voldoende lessen te volgen

sam
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 642
Lid geworden op: 09/05/07 17:40
Locatie: leidschendam

Re: Wat is waar?

Ongelezen berichtdoor sam » 06/06/17 22:30

Wij hebben blonde en zwarte labjes gehad. Rustige en "drukkere". Ik heb niet het idee dat de kleur iets uitmaakt.
Er wordt ook beweerd dat de zwarte het intelligents zijn en de bruine het "domst". Geen idee waar deze ideeën
vandaan komen.


Terug naar “Aanschaf van een Labrador”