Tips voor de start?

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Teebee
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 12/11/17 00:35

Tips voor de start?

Ongelezen berichtdoor Teebee » 12/11/17 13:47

Gisteren hebben wij een mooi lief geel kereltje uitgekozen van een nest van 9.
Omstreeks 10-12 mogen we hem gaan halen :)
De voorbereidingen zijn van start gegaan: Tips en adviezen zijn welkom!
Bv: bench voor in huis (misschien lange tijd te gebruiken dus moet ruim genoeg zijn): advies voor een maat?
Idem voor een lekkere hondenmand.
Halsband: met welke maat te beginnen?
Tips voor eerste ritje in de auto (het ophalen)?

We zijn nog druk aan het peinzen over een leuke (stoere) naam... we hebben een short-list maar ik ben benieuwd naar suggesties (max 3 per reactie).

Hoop hier veel info te vinden en wijzer te worden door alle aanwezige kennis & ervaring.

Groet uit Fryslân

Zelda
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 05/07/17 20:52

Re: Tips voor de start?

Ongelezen berichtdoor Zelda » 13/11/17 21:29

Hier staat veel info op: http://www.pedigree.nl/gezondheid/voorb ... heden-hond

Ik zou zelf voor een tuigje gaan wat je aan de autogordel kan bevestigen. Nou heb ik nog een kleine volwassen hond rondlopen, dus daar kon ik mooi het autotuigje van gebruiken. Voordeel is dat je naast je puppy op de achterbank kan gaan zitten en door het lijntje wat er aan zit, kan die ook op schoot. Ik ben geen voorstander van een bench, reiskooi of wat dan ook bij zo'n eerste rit. Ten eerste haal je een pupje uit zijn vertrouwde omgeving en de enige die die dan nog heeft, ben jij. Dan is het niet fijn als ie jou kan horen, ruiken, maar niet voelen. Vaak staat een reiskooi/bench achterin de auto, c.q. kofferbak. Je wilt niet weten wat er van je pup overblijft bij een fikse aanrijding van achteren...
:blondkopje: Zelda (Oralee of Wundering Heights) 12 mei 2017
:blondkopje: Boy 24 mei 1991 - 31 maart 2005

Teebee
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 12/11/17 00:35

Re: Tips voor de start?

Ongelezen berichtdoor Teebee » 16/11/17 08:46

Zou fijn zijn wanneer er nog wat meer reacties zouden volgen....
(of is dit gewoon een 'relatief stil' forum?)

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Re: Tips voor de start?

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 16/11/17 09:15

Hoi hoi, onze bench is 109 lang en 68 breed. Dat is wel het minimale voor (uiteindelijk) een volgroeide reu.
Beide honden hebben op mijn schoot gezeten op de terugweg van de fokker. Ze hebben wel wat steun nodig dan. Of samen op de achterbank.
Voor de halsband zou ik navragen in de dierenwinkel, die weten wel wat je ongeveer nodig hebt voor een labpup.
Ik kan je niet helpen aan een naam. Die moesten we voor Harvey nog verzinnen toen we hem op gingen halen :oops:
Ik heb het liefst een kunstleren mand, die zijn goed schoon te houden en je kunt er altijd een dekentje of kussentje inleggen in het begin als je wilt. En voor de bench enkele benchdekentjes, want die moeten in het begin wel eens uitgewassen worden door een ongelukje.
Veel plezier!
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Tips voor de start?

Ongelezen berichtdoor Romke » 16/11/17 19:23

Teebee schreef:Zou fijn zijn wanneer er nog wat meer reacties zouden volgen....
(of is dit gewoon een 'relatief stil' forum?)


Het forum is vrij stil, tegenwoordig maken veel mensen gebruik van facebook
Bench: ik heb gelijk een grote bench gekocht, en deze kleiner gemaakt met een plankje, in alle hoeken een gaatje erin en vastgemaakt met tyraps
Hondenmand: die heb ik pas later gekocht, een pup slaapt zelden zomaar in een mand
Halsband: uhhh.... geen idee
Eerste ritje: met twee personen ophalen en de pup lekker op schoot

Welke fokker gaan jullie je pup halen?
Fokkers staan ook altijd klaar met allerlei tips en adviezen, je kan hun dus ook altijd benaderen met je vragen

ober
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 168
Lid geworden op: 01/11/12 17:56
Locatie: den haag/saint agnan

Re: Tips voor de start?

Ongelezen berichtdoor ober » 17/11/17 12:29

het eerste mandje dat wij kochten was een heel zacht poezenmandje waar Truffel heerlijk in lag.
Nu is hij 6 jaar en sleept dit mandje nog steeds met zich mee, sabbelt erop en valt dan in slaap.
En dat voor een grote jongen van 40 kilo, lachen hoor.

Succes en plezier met je pup!
groetjes,
Thea Ober

Truffel (Firwood Never ending love 19-11-2010)

Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Re: Tips voor de start?

Ongelezen berichtdoor Stephan » 17/11/17 15:53

Ik zou ook voor een bench gaan met de maten die al gesuggereerd zijn, alleen wel een stuk verkleinen als het een nog een pup is.
Wij hebben het eerste jaar ook helemaal geen mand gehad naast de bench, wij wilde dat onze Diesel eerst de bench als zijn slaapplek ging zien en daar sliep hij ook altijd. Pas later kwam er eerst een ligmatje en nu hebben we een zelfgemaakte steigerhout mand/bak met zijn naam erop. :D

Overige tips?
Wij gingen met ze tweeën Diesel ophalen bij de fokker en hij ging dan gewoon op schoot. We waren op het ergste voorbereid met een waterbestendig kleedje en al, gelukkig was dat niet nodig.
En ik zou als halsbandje ééntje nemen die ook verstelbaar is zodat die beetje mee kan groeien met je pup, want dat doen ze heeeel snel :D

Succes en veel plezier met jullie pup :klasse:
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

Igo
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 24
Lid geworden op: 20/01/15 08:18
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Tips voor de start?

Ongelezen berichtdoor Igo » 05/12/17 15:54

Belangrijkste tip. Luister naar adviezen, maar doe vooral waar je je zelf prettig bij voelt.
Je hebt echt niet zoveel nodig, maar je kan ook helemaal los gaan.

Zoals al door Romke gemeld, gewoon bench halen voor een volwassen lab (iets van 1 meter bij 70 cm) en die verkleinen.
Je hebt een voer en drinkbak nodig, makkelijkste is zo'n verstelbare in hoogte met grote bakken voor thuis en een extra waterbak voor in de woonkamer of buiten. (Als je veel op pad bent met de auto is een anti lekbak ook aan te raden)
Een kleedje of dekentje voor op de grond in de bench, maar ook om bv een plaats in de woonkamer te geven. (kleedje kan je makkelijker meenemen dan een bench en zo kan je hem overal een eigen plekje geven.)
Puppy halsbandje & Lijn (vervolg lijnen en bandjes kun je beter later kopen, je ziet op de puppen cursus vanzelf iets wat je leuk/handig vindt)
Voer voor eerste weken, (checken wat de fokker geeft en daar in het begin even aan vast houden)
Speeltjes (niet te veel je krijgt er vast 1 van de fokker bij ophalen en anders zijn er van die baby boxen voor honden net als bij mensen)
Veel vrije tijd in de eerste weken, en een sopje voor de vloer :)


Succes, en veel plezier
:zwartkopje: Igo (Nora’s Knut van de Rashoeve ) - 2 Mei 2015


Terug naar “Aanschaf van een Labrador”