bewust fokken van kruizingen

Respecteer elkaars mening.
Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 30/03/11 12:22

speurneus carola schreef::shock: neemt een asiel de moeite om het chipnummer te achterhalen?? nou das voor het eerst dan, aan het chipnummer kan je alleen zien of het een hond met stamboom is of niet en verder kijken ze niet
:wink:

ik ben meerdere keren voor nix bij een labrador wezen kijken in het asiel, waar naar mijn mening de ouders niet eens in de buurt van een labrador zijn geweest, dan ga je toch voor de ... je weet wel helemaal naar apeldoorn of heerhugowaard voor een mechelachtig iets wat labrador genoemd wordt.
Ik begrijp wat je bedoelt Carola, maar ik neem aan dat als jij per se een stamboomhond wenst (of juist niet, om het even wat je motivatie is :wink: ) en het is zo'n eind weg, dan bel je toch gewoon even voor het chipnummer? Ik bedoel: we weten toch met welk nummer een stamboomhond begint? Hoef je ook die kilometers niet te maken :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 30/03/11 14:38

voor het werken met honden doet het stamboom totaal nergens toe, en bij de labrador maakten wij juist gebruik van de werkeigenschappen die juist van de labrador zo'n goede werker maken. anders hadden we de zwarte mechelaar wel meegenomen.

wat de labrador voor diensten als politie, douane en leger en ons ook zo bijzonder maken is hun driften, misschien zijn er rassen die een betere neus hebben, of beter gehoorzamen in het werk of een ander eigenschap beter hebben als een labrador. maar een labrador kun je laten werken en die blijft werken, ook met extreme hitte of lang werken, die blijft gaan, pas wanneer je die in de auto of kennel legt is ie met geen kanon wakker te krijgen, dan pas laat ie zien dat ie moe is. een herder (of ander ras) gaat tijdens het werk al tonen wanneer ie moe is, of wanneer ie het warm heeft en niet optimaal meer instaat is zijn werk te doen,... dat maakt de labrador zo uitmuntend en dat heeft niets met het stamboom te maken.

het stamboom verteld dat niet, zat labradors met stamboom zijn nog te beroerd om een bal na te kijken als die gegooid wordt laat staan dat ze hem gaan halen.. die hebben gewoon de andere eigenschappen meer die wij juist uitfilteren.

maar goed dit terzijde of men nou bewust kruisingen moeten gaan fokken of juist niet...
al me kinders uitgevlogen

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 30/03/11 15:03

Hier in Nederland wordt het bewust fokken van kruisingen inderdaad alleen gedaan voor een bepaald gebruiksdoel, althans voor zover ik weet. Bijv. bij het KNGF en in de politiehondensport de Mechelaar-kruisingen.

Met name in de VS en Australië is het begrip ´designer dogs´ helemaal ingeburgerd. Dat zijn kruisingen van twee raszuivere ouderdieren. Wel van verschillend ras natuurlijk. Google maar eens, het is daar een complete industrie aan het worden.

Laatst was er op Animal Planet een documentaire over de populairste designer dogs. Veel celebrities hebben er een en er worden belachelijke prijzen voor betaald. Waarom zijn ze zo populair? Ze zien er grappig uit, het is weer eens wat anders en ze hebben grappige namen.

In die documentaire werd gewaarschuwd dat veel mixen de erfelijke aandoeningen van beide rassen kunnen hebben. Ook wordt geadviseerd om altijd een eerstegeneratie kruising te kopen, dus uit twee rashonden. Het schijnt dat kruisingen tussen kruisingen te onvoorspelbaar worden qua uiterlijk en karakter.

Ik ken persoonlijk een mix Berner Sennen - Golden die absoluut een geweldige hond is. Ze lijkt op een Berner maar heeft het formaat van een Golden, heeft het vriendelijke speelse karakter van beide rassen plus die hond is inmiddels al bijna 12. De meeste Berners halen die leeftijd niet.

Persoonlijk heb ik er niks op tegen.

Hanneke

Karlien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4238
Lid geworden op: 15/03/05 16:08
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Karlien » 30/03/11 21:04

speurneus carola schreef:omdat ze niet van elke nest alle puppen gebruiken die er geboren worden, ze kiezen, net als ze bij fokkers doen, de beste die uit de test komen uit.

als je als zo'n instantie een eigen fokprogramma hebt zou de uitkomst 100% geboren ook 100% in opleiding moeten zijn, ok kan er hier en daar een foutje gemaakt worden, in de training, opvoeding of gezondheid dat ie afgekeurd wordt maar dan nog hebben ze een zwaar te kort aan nieuwe jonge honden, als ze echt alles zouden kunnen opeleiden wat er geboren wordt zou dat niet het geval zijn.

in amerika heeft een trainingscentre een puppyprogramm opgestart, fokteven uitgezocht en reuen, 300 pups geboren uit uitmuntende werkende ouders, en van die 300 hielden ze er uiteindelijk nog geen 20 over die perfect waren voor het doel waarvoor ze gefokt werden, dus een heel duur programma is dus niet rendabel


Wat een onzin, praktisch alle puppen van het KNGF gaan de opleiding in.
Meer nog, er is overschot aan honden op dit moment wat maakt dat oudere honden vroeger op pensioen kunnen. M'n nog selectiever en strenger kan zijn in welke honden uiteindelijk echt geleidehond mogen worden en m'n kan op de koop toe ook nog het buurland, België dus helpen waar wij met een te kort zitten aan puppen en volwassen honden.

Heb je al wel eens een nestje van het KNGF gezien? Ik kan je daar wel het volgende over vertellen: die puppen zijn een stuk voor op eender welk ander nest van een fokker of particulier; om nog maar te zwijgen over de gezondheid in hun lijnen.
Ik wil direct tekenen voor een kruisinkje uit hun programma. Zalige hondjes!
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 31/03/11 14:42

Wij hebben het hier over kruisingen tussen verschillende rassen, maar wat zeg je van deze:

http://www.licg.nl/1NW/

:shock:

Hanneke

Gebruikersavatar
Merle
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 529
Lid geworden op: 28/01/11 15:39

Ongelezen berichtdoor Merle » 31/03/11 14:50

Bizar... :shock: , dat gaat me dan toch te ver.......pfff de wetenschap :mad: ! Het schijnt dat het straks ook mogelijk is bij baby's.....ouders bepalen dan het geslacht, kleur ogen, kleur haar....of deze ontwikkelingen nou iets toe gaan voegen...ik betwijfel het'
Vooral de laatste zin 'men verwacht dat hier een grote markt voor is'... :cry:

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 31/03/11 15:50

Laboriginals schreef:Wij hebben het hier over kruisingen tussen verschillende rassen, maar wat zeg je van deze:

http://www.licg.nl/1NW/

:shock:

Hanneke


TE erg inderdaad :cry: :cry:
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

petra2612
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 702
Lid geworden op: 15/02/11 15:01
Locatie: Heerhugowaard

Ongelezen berichtdoor petra2612 » 31/03/11 17:03

speurneus carola schreef:ik ben meerdere keren voor nix bij een labrador wezen kijken in het asiel, waar naar mijn mening de ouders niet eens in de buurt van een labrador zijn geweest, dan ga je toch voor de ... je weet wel helemaal naar apeldoorn of heerhugowaard voor een mechelachtig iets wat labrador genoemd wordt.


Offtopic: Asiel in Heerhugowaard? Die ken ik hier niet

Betreft het kruisen van Labrador x Weimeraner vraag ik me af waarom? Vanwege de "zilveren"kleur? Deze variant is al in Amerika maar zitten wij daarop te wachten?

Ik ben niet tegen kruizingen maar bewust kruizingen fokken ik vraag me af waarom?!
***Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd!***
Groetjes, Petra

Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1295
Lid geworden op: 03/11/07 14:02
Locatie: Smurfendorp
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Knutselsmurf » 01/04/11 22:54

esmoezie schreef:
Laboriginals schreef:Wij hebben het hier over kruisingen tussen verschillende rassen, maar wat zeg je van deze:

http://www.licg.nl/1NW/

:shock:

Hanneke


TE erg inderdaad :cry: :cry:

Iemand vandaag nog wezen kijken naar Mono de Tonkihuahua? Of beschuit voor linkshandigen gekocht? Gesolliciteerd als de vijfde Topper? Het ijsbeertje in Blijdorp bezocht, dat vandaag speciaal voor de sponsor Vicks Blue lichtblauw werd gespoten? Of toch liever zoeken naar een fluitegel?
Opschieten dan, je hebt nog een uurtje :twisted:
Afbeelding Al smurfende, leert men!

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 01/04/11 22:56

Knutselsmurf schreef:
esmoezie schreef:
Laboriginals schreef:Wij hebben het hier over kruisingen tussen verschillende rassen, maar wat zeg je van deze:

http://www.licg.nl/1NW/

:shock:

Hanneke


TE erg inderdaad :cry: :cry:

Iemand vandaag nog wezen kijken naar Mono de Tonkihuahua? Of beschuit voor linkshandigen gekocht? Gesolliciteerd als de vijfde Topper? Het ijsbeertje in Blijdorp bezocht, dat vandaag speciaal voor de sponsor Vicks Blue lichtblauw werd gespoten? Of toch liever zoeken naar een fluitegel?
Opschieten dan, je hebt nog een uurtje :twisted:


jee ik trap toch ook overal in, ben een echte doos :lol:
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 01/04/11 23:19

die fluitegel was er vorige week al :D
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1295
Lid geworden op: 03/11/07 14:02
Locatie: Smurfendorp
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Knutselsmurf » 01/04/11 23:20

sbientje schreef:die fluitegel was er vorige week al :D

Als je hem ziet, mag je hem melden he :wink:
Afbeelding Al smurfende, leert men!

Gittje
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 89
Lid geworden op: 18/03/12 16:19

Ongelezen berichtdoor Gittje » 06/05/12 17:10

Van vele dierenartsen krijgen wij, vanuit hun dagelijkse praktijk, toch systematisch te horen dat kruisingen over het algemeen gezonder zijn.

En er zitten daar soms unieke exemplaren tussen :D

Wij zijn dus best blij dat er ook kruisingsnesten zijn...

marions
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2467
Lid geworden op: 01/06/06 13:06
Locatie: Groningen

Ongelezen berichtdoor marions » 06/05/12 17:41

Gittje schreef:Van vele dierenartsen krijgen wij, vanuit hun dagelijkse praktijk, toch systematisch te horen dat kruisingen over het algemeen gezonder zijn.

En er zitten daar soms unieke exemplaren tussen :D

Wij zijn dus best blij dat er ook kruisingsnesten zijn...


Kom je bij 'vele dierenartsen'? :confused:

Ik heb er maar eentje, die overigens 'systematisch' neutraal is :)
Dazzling Diamonds Kiepers Nickname

AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1456
Lid geworden op: 24/09/09 12:26
Locatie: Delft
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor AnP » 06/05/12 17:56

Karlien schreef:
speurneus carola schreef:omdat ze niet van elke nest alle puppen gebruiken die er geboren worden, ze kiezen, net als ze bij fokkers doen, de beste die uit de test komen uit.

als je als zo'n instantie een eigen fokprogramma hebt zou de uitkomst 100% geboren ook 100% in opleiding moeten zijn, ok kan er hier en daar een foutje gemaakt worden, in de training, opvoeding of gezondheid dat ie afgekeurd wordt maar dan nog hebben ze een zwaar te kort aan nieuwe jonge honden, als ze echt alles zouden kunnen opeleiden wat er geboren wordt zou dat niet het geval zijn.

in amerika heeft een trainingscentre een puppyprogramm opgestart, fokteven uitgezocht en reuen, 300 pups geboren uit uitmuntende werkende ouders, en van die 300 hielden ze er uiteindelijk nog geen 20 over die perfect waren voor het doel waarvoor ze gefokt werden, dus een heel duur programma is dus niet rendabel


Wat een onzin, praktisch alle puppen van het KNGF gaan de opleiding in.
Meer nog, er is overschot aan honden op dit moment wat maakt dat oudere honden vroeger op pensioen kunnen. M'n nog selectiever en strenger kan zijn in welke honden uiteindelijk echt geleidehond mogen worden en m'n kan op de koop toe ook nog het buurland, België dus helpen waar wij met een te kort zitten aan puppen en volwassen honden.

Heb je al wel eens een nestje van het KNGF gezien? Ik kan je daar wel het volgende over vertellen: die puppen zijn een stuk voor op eender welk ander nest van een fokker of particulier; om nog maar te zwijgen over de gezondheid in hun lijnen.
Ik wil direct tekenen voor een kruisinkje uit hun programma. Zalige hondjes!

Nou overschot? Ik heb nu voor de 3/4e keer een pup geadopteerd die afhaakte.


Terug naar “Discussiehoek”