bewust fokken van kruizingen

Respecteer elkaars mening.
Gebruikersavatar
milo
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 785
Lid geworden op: 09/04/10 12:10
Locatie: Lelystad

bewust fokken van kruizingen

Ongelezen berichtdoor milo » 29/03/11 10:02

Op een ander forum (bokt.nl) was een interessante discussie aan de gang.
De TS wilde namelijk een nestje LabradorXWeimaraner fokken. Ze heeft zelfs al baasjes gevonden voor de pups, ze houdt er zelf twee.
Veel forumgebruikers waren hier fel op tegen gezien het fokken van 'vuilnisbakken' en vinden dat onverantwoordelijk.

Ik ben wel benieuwd hoe het hondenforum over deze kwestie denkt.

Zelf denk ik namelijk dat wanneer de beide ouders gezond zijn, er niks op tegen zou moeten zijn. Gezondheid en karakter vind ik vele malen belangrijker dan rasechtheid.

Afbeelding
Voor de beeldvorming, hier een kruizing tussen de twee rassen.
:zwartpootje:Afbeelding:zwartpootje:

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 29/03/11 10:10

tja, verantwoord is het niet zullen we maar zeggen. Ten eerste omdat doorgaans kruisingen niet officieel getest worden, maar gewoon een APKaatje bij de DA krijgen. Daarnaast is er geen enkele controle van een overkoepelend orgaan, dus wie zegt dat ze gezond zijn, en wie zegt dat deze persoon de teef niet elke loopsheid laat dekken? Om nog maar te zwijgen over wat voor karakters eruit komen, want ook daarover kun je helemaal niets zeggen. Het is dus een wilde gok, wat goed of fout kan uitpakken. Een wilde gok is wat mij betreft dan ook nooit verantwoord.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 29/03/11 11:12

ik vind het bewust kruisen van verschillende rassen behoorlijk dom eigenlijk. Waarom zou je dat nou doen?

Neemt niet weg dat het best hele leuke hondjes kunnen worden.
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
Brellow
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 186
Lid geworden op: 27/01/11 15:22
Locatie: Velden

Ongelezen berichtdoor Brellow » 29/03/11 11:19

mensen die tegen het kruisen van honden zijn: wel eens over nagedacht hoe we tot alle "ras" honden zijn gekomen met alle kleuren van dien?

Of dacht je dat de labrador in 3 kleuren spontaan is ontstaan? :wink:

Als jij 2 gezonde gedragsnormale honden gaat kruisen, en je voedt ze goed op zou ik niet weten wat er tegen is. Wellicht dat er ook bepaalde normen en waarden of voorwaarden te hanteren zijn, maar pertinent tegen kruisen slaat in mijn ogen nergens op.
Afbeelding

Met heel veel dank aan Sarah!

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 29/03/11 11:23

Brellow schreef:mensen die tegen het kruisen van honden zijn: wel eens over nagedacht hoe we tot alle "ras" honden zijn gekomen met alle kleuren van dien?

Of dacht je dat de labrador in 3 kleuren spontaan is ontstaan? :wink:

Als jij 2 gezonde gedragsnormale honden gaat kruisen, en je voedt ze goed op zou ik niet weten wat er tegen is. Wellicht dat er ook bepaalde normen en waarden of voorwaarden te hanteren zijn, maar pertinent tegen kruisen slaat in mijn ogen nergens op.
ik vind een ras in ontwikkeling iets heel anders dan 2 rassen kruisen, alleen omdat het leuke hondjes kunnen worden.Natuurlijk kan het geen kwaad voor de honden op zich, maar ik zie gewoon het nut niet helemaal. Waarom kies je voor deze 2 rassen? Omdat je ze toevallig in huis hebt? Omdat je denkt dat je ze snel kwijt bent? Ik snap gewoon het doel niet. Ik heb neits tegen kruisen op zich
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
Brellow
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 186
Lid geworden op: 27/01/11 15:22
Locatie: Velden

Ongelezen berichtdoor Brellow » 29/03/11 11:27

sbientje schreef:
Brellow schreef:mensen die tegen het kruisen van honden zijn: wel eens over nagedacht hoe we tot alle "ras" honden zijn gekomen met alle kleuren van dien?

Of dacht je dat de labrador in 3 kleuren spontaan is ontstaan? :wink:

Als jij 2 gezonde gedragsnormale honden gaat kruisen, en je voedt ze goed op zou ik niet weten wat er tegen is. Wellicht dat er ook bepaalde normen en waarden of voorwaarden te hanteren zijn, maar pertinent tegen kruisen slaat in mijn ogen nergens op.
ik vind een ras in ontwikkeling iets heel anders dan 2 rassen kruisen, alleen omdat het leuke hondjes kunnen worden.Natuurlijk kan het geen kwaad voor de honden op zich, maar ik zie gewoon het nut niet helemaal. Waarom kies je voor deze 2 rassen? Omdat je ze toevallig in huis hebt? Omdat je denkt dat je ze snel kwijt bent? Ik snap gewoon het doel niet. Ik heb neits tegen kruisen op zich


Ok jij vraagt je af waarom wel doen, dat is duidelijk.
dan zou ik aan iedereen willen vragen: waarom zou je t niet doen, mits er voorwaarden aan gehangen kunnen worden. Ik denk dat dat meer de discussie is hier.
Afbeelding



Met heel veel dank aan Sarah!

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 29/03/11 11:49

nee zie er niet zoveel problemen in, mits dat de gezondheid van beide dieren centraal staat en die goed is.

is net zo belangrijk te kijken naar de plussen en minnen van beide honden net als met een dekking van een en zelfde ras.

mits dat je het zo doet, de een op de ander zetten omdat het zo leuk lijkt en lekker verkoopt is broodfokken en dient alleen maar de portomonee als doel.

hulphond en kngf zijn ook veel met kruisen bezig van 2 rassen om zo ene voor hun ideale hond te krijgen voor hun doel... maar blijkbaar is het hun ook niet echt gelukt want er vielen meer pups af van de door hun gefote kruisingen omdat ze ongeschikt waren voor het doel waarvoor ze gefokt werden dan dat ze ze wel konden gebruiken, dus ergens in de lijnen hebben ze toch iets vergeten.

dat je 2 verschillende rastypische karakters niet kunt inschatten is niet waar, er zijn zat kruisingen waarbij je duidelijk kunt stellen welk karakter het eindprodukt geerft heeft en de daarbij positieve of juist negatieve punten. het specifieke terrier gedrag is best wel te dimmen met de juiste kruisingn maar dat is maar 1 eigenschap in de genen ze hebben er nog meer... en op 1 eigenschap moet en kan je ook bijna niet fokken
al me kinders uitgevlogen

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 29/03/11 11:51

Brellow schreef:
sbientje schreef:
Brellow schreef:mensen die tegen het kruisen van honden zijn: wel eens over nagedacht hoe we tot alle "ras" honden zijn gekomen met alle kleuren van dien?

Of dacht je dat de labrador in 3 kleuren spontaan is ontstaan? :wink:

Als jij 2 gezonde gedragsnormale honden gaat kruisen, en je voedt ze goed op zou ik niet weten wat er tegen is. Wellicht dat er ook bepaalde normen en waarden of voorwaarden te hanteren zijn, maar pertinent tegen kruisen slaat in mijn ogen nergens op.
ik vind een ras in ontwikkeling iets heel anders dan 2 rassen kruisen, alleen omdat het leuke hondjes kunnen worden.Natuurlijk kan het geen kwaad voor de honden op zich, maar ik zie gewoon het nut niet helemaal. Waarom kies je voor deze 2 rassen? Omdat je ze toevallig in huis hebt? Omdat je denkt dat je ze snel kwijt bent? Ik snap gewoon het doel niet. Ik heb neits tegen kruisen op zich


Ok jij vraagt je af waarom wel doen, dat is duidelijk.
dan zou ik aan iedereen willen vragen: waarom zou je t niet doen, mits er voorwaarden aan gehangen kunnen worden. Ik denk dat dat meer de discussie is hier.

Waarom niet?
Omdat er al genoeg honden rassen op de wereld zijn! Als daar niets tussen zit wat goed bij je past dan heb je pech.
Wat nou als de combinatie niet goed uitpakt qua karakter, het worden bijv. hyper hondjes die amper op te voeden zijn, wat denk je dat er dan mee gebeurt? Die belanden weer is het asiel en die zitten al zo vol :(

Mensen doen dit volgens mij hoofdzakelijk omdat het lekker goedkoop is, honden zijn voorhanden, hoeven niet getest te worden, dus verdiend het lekker :kots:
Het word juist tijd dat mensen zich bewust worden van wat een hond inhoud, wat een bepaald ras nodig heeft, het karakter e.d. past dat wel bij jou en je gezinssituatie? Dit is de enige manier om dit soort praktijken en broodfok tegen te gaan, heel bewust voor een hond kiezen!
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
Brellow
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 186
Lid geworden op: 27/01/11 15:22
Locatie: Velden

Ongelezen berichtdoor Brellow » 29/03/11 12:01

@Lunatic:

inderdaad, als je t doet om geld te verdienen is t fout....maar dat is hetzelde bij rashonden, dus dat argument geldt niet alleen voor kruisingen.

Zoals ik al zei, er moeten wel voorwaarden aan gehangen worden. tuurlijk moet er getest worden.....mensen die een ongeteste hond kopen zijn sowieso slecht bezig....maar er zijn genoeg fokkers die ook rashonden zonder stamboom verkopen...dus dat er getest moet worden geldt ook voor rashonden en kruisingen, dus dat argument geldt weer voor beide.

Of er genoeg rassen op de wereld zijn? dat is iets subjectief, dat vonden ze wellicht 200 jaar geleden ook al en toch zijn er genoeg bij gekomen

ook je laatste zin, dat broodfokken slecht is en dat mensen bewust moeten kiezen geldt toch echt ook voor rashonden.....dus ook dat argument gaat niet alleen op voor een kruising.

Het enigste wat wel op gaat is het karakter, maar daar heb ik te weinig verstand van hoe dat met kruisen zit.
Wat wel is dat veel aan de opvoeding ligt en dat er ook genoeg rashonden te vinden zijn met afwijkend gedrag.
Afbeelding



Met heel veel dank aan Sarah!

Herman 70
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 307
Lid geworden op: 22/07/10 21:53

Ongelezen berichtdoor Herman 70 » 29/03/11 12:04

Volgens mij werd er in ander topic gesteld dat een ras altijd in ontwikkeling is.
Het is natuurlijk redelijk apart dat wildvreemden er fel op tegen zijn wat een ander wil gaan doen.

Aan de andere kant dit heeft in mijn ogen niets met gericht fokken te maken maar alleen met uiterlijke kenmerken.
Waarschijnlijk vind die mw de kruising er erg leuk uit zien en mag je hopen dat ze in iedergeval de ouderhonden heeft laten testen.

Wat ik wel heel goed zou vinden is als er een overkoepelend orgaan zich zou gaan bemoeien met het inkruisen van andere rassen.
Zo blijven de raskenmerken van b.v. onze labradors toch gewaarborgd en krijgt "ons" ras het broodnodige verse bloed.

En eigenlijk heeft speurneus Carola het in haar eerste zinnetje gelijk bij het rechte eind en is daar alles ook mee gezegd. :)

speurneus carola schreef:nee zie er niet zoveel problemen in, mits dat de gezondheid van beide dieren centraal staat en die goed is.


Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 29/03/11 12:28

Brellow schreef:@Lunatic:

inderdaad, als je t doet om geld te verdienen is t fout....maar dat is hetzelde bij rashonden, dus dat argument geldt niet alleen voor kruisingen.

Een goede rashonden fokker heeft een hoop geld uitgegeven aan testen/foto's/onderzoeken, daar zit al een heel verschil in.

Brellow schreef:Zoals ik al zei, er moeten wel voorwaarden aan gehangen worden. tuurlijk moet er getest worden.....mensen die een ongeteste hond kopen zijn sowieso slecht bezig....maar er zijn genoeg fokkers die ook rashonden zonder stamboom verkopen...dus dat er getest moet worden geldt ook voor rashonden en kruisingen, dus dat argument geldt weer voor beide.

Nederland en voorwaarden opleggen wat dieren betreft gaan niet samen jammer genoeg.
Fokkers die rashonden zonder stamboom fokken :eusathink: Een hond zonder stamboom is geen rashond, aangezien je de herkomst er niet van weet.

Brellow schreef:Of er genoeg rassen op de wereld zijn? dat is iets subjectief, dat vonden ze wellicht 200 jaar geleden ook al en toch zijn er genoeg bij gekomen

En kijk wat dat ons gebracht heeft, vele rassen die amper kunnen adem halen e.d. om maar eens wat te noemen, mensen gaan tever dus.

Brellow schreef:ook je laatste zin, dat broodfokken slecht is en dat mensen bewust moeten kiezen geldt toch echt ook voor rashonden.....dus ook dat argument gaat niet alleen op voor een kruising.

Hier weer hetzelfde antwoord, een rashond komt niet bij een broodfokker vandaan, dat is hooguit een look-a-like, als mensen nou eens stoppen met die vergissing te maken, sterft de broodfok misschien ooit eens uit.
Andere kruisingen ben ik eigenlijk ook tegen, zoals ik al zei, er zijn genoeg rassen om uit te kiezen.

Brellow schreef:Het enigste wat wel op gaat is het karakter, maar daar heb ik te weinig verstand van hoe dat met kruisen zit.
Wat wel is dat veel aan de opvoeding ligt en dat er ook genoeg rashonden te vinden zijn met afwijkend gedrag.

Natuurlijk ligt een hoop aan de opvoeding, maar als het er genetisch al in zit dat het karakter niet klopt, dan valt er weinig aan op te voeden.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
Merle
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 529
Lid geworden op: 28/01/11 15:39

Ongelezen berichtdoor Merle » 29/03/11 13:33

Ik zie geen reden wat er op tegen zou zijn om rassen te kruisen….mits het niet ‘zomaar’ gebeurt.
Elk erkend ras wat er nu op de wereld rondloopt, is ooit ontstaan door het kruisen van honden. De mens heeft de rassen benoemd en er een hobby van ‘gemaakt’, vroeger met een heel specifieke reden (de mens ondersteunen in belangrijke ‘levenstaken’).
Het blijft een eeuwige discussie, maar denk je dat er vanaf nu nooit meer ‘nieuwe’ rassen zullen bijkomen? Lijkt mij van wel. Deze kruising heeft in Amerika ‘al’ een naam, de Labramaner, zo ook de Boxador….en de Labradoodle. Met name de laatste, de labradoodle, heeft al meer voeten in aarde, wellicht is dit over een x aantal jaren ook een erkend ras. Dat neemt niet weg dat het zeer belangrijk is dat de ouderhonden goed gekeurd dienen te worden, zowel fysiek als op karakter, en er een soort controle op gehouden wordt. Dat gebeurd helaas nu ook niet optimaal...
Wij hebben hier een kanjer van kruising rondbanjeren :verliefd1: !!!!

Herman 70
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 307
Lid geworden op: 22/07/10 21:53

Ongelezen berichtdoor Herman 70 » 29/03/11 14:31

Merle schreef: de labradoodle, heeft al meer voeten in aarde, wellicht is dit over een x aantal jaren ook een erkend ras. : !!!!


Ja en dan sluiten ze het stamboek en begint de ellende weer van voor af aan. :)

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 29/03/11 14:48

labrador x weimeraner da's al oud nieuws :D :lol: :D zie de beroemde silverlabs maar eens :wink:

Kruisen tbv functionaliteit echter, daar is, naar mijn bescheiden mening, onder strikte voorwaarden (denk hierbij voornamelijk aan het testen van de erfelijke kwalen van beide rassen) niet veel op tegen.

Kruisen tbv uiterlijke kenmerken, ik zou niet weten waarom, keuze zat in rashondenland 8)
Afbeelding

Evro01

Ongelezen berichtdoor Evro01 » 29/03/11 16:42

Ja en daar zit ik dan met mijn Max zonder stamboom die bij een familie vandaan komt die hun labrado van 5 nu voor de 2e keer heeft laten dekken, geen broodfokker, geen ras fokker, geen "100% gegarandeerde" labrador.

Vraag: als al die kruisingen zo verkeerd zouden zijn waarom worden deze dan meestal ouder dan "echte" rashonden. Vrienden van ons hebben een kruising labrador van 16 jaar oud die nog rond huppelt als een pup!
En zo kan ik nog 10 tallen voorbeelden noemen!

Mijn mening: Ik ben het er mee eens dat het niet aan ons is om kruisingen toe te laten of te verbieden dit is een zaak van baasjes onderling, ik ben het er wel mee eens dat beide fok ouders wel gezond moeten zijn maar dat vind ik van alle fokdieren. of dit nu broodfok rasfok of thuisfok is hond kat of paard dat moet geen verschil maken.

Grt Evelien


Terug naar “Discussiehoek”