Artikel uit de LP

Respecteer elkaars mening.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Artikel uit de LP

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 28/02/12 12:24

Degenen die de Labrador Post krijgen, hebben het natuurlijk allang gelezen. Voor alle anderen.. er staat in het februarinummer een artikel over de rashondenfokkerij, dat al overal op internet opduikt en becommentarieerd wordt. Lees en oordeel zelf:
http://www.mucho-bravo.com/Fokkerij%20en%20selectie.pdf

Hanneke

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 28/02/12 13:09

Ik heb t verhaal idd gelezen in de labrador post, en tja, wat zal ik er eens van zeggen?
Het lijkt ook nu weer of dit probleem niet al minstens een tiental jaren bestaat, en dat vind ik wel jammer, wij zijn ooit begonnen met af en toe een nestje fokken, juist omdat wij toen al tegen dit probleem opliepen, er was gene goeie hond meer te krijgen (voor ons dan he :wink: ) tja, en dan begin je maar zelf.
Maar dan spreek ik toch over een jaar of tien geleden, dus veel nieuws heeft de schrijver mij niet te vertellen, sterker nog, ik weet natuurlijk niet hoe dat in de show wereld gaat, maar met ons zijn vele fokkers van werklijnen al jaren bezig met selectief fokken, selectief dekreu-gebruik, en vooral selecteren op gezondheid en werklust, ipv van op uiterlijk.

Maw, mooi geschreven, maar wat mij betreft, rijkelijk aan de late kant :wink:
Afbeelding

Herman 70
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 307
Lid geworden op: 22/07/10 21:53

Ongelezen berichtdoor Herman 70 » 28/02/12 13:56

Hij deponeert wel een aantal leuke stellingen voor discussie.

b.v; Het zou zeer aan te bevelen zijn om de tentoonstellingen en de bijbehorende schoonheidswedstrijden voor een periode van tien jaar of langer te verbieden.

Ik heb niet al te lang geleden ook zo iets een keer gezegd in een discussie op een hondenveldje.

Daniëlle Darwinkel
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 74
Lid geworden op: 23/06/11 20:21
Locatie: Middelstum

Ongelezen berichtdoor Daniëlle Darwinkel » 28/02/12 15:16

Ook ik heb het artikel gelezen en ik heb twee punten die mij opvallen.
Ten eerste wordt in het hele artikel niet één keer het woord labrador genoemd. Het is een algemeen artikel dat in elk rashondenblad (buldog/ herder etc) had kunnen staan. Daarmee zeg ik niet dat de informatie die erin staat niet voor labradors geldt, maar naar mijn mening was het goed geweest om de informatie (in een apart artikel) te reflecteren naar de labradorsituatie en te onderbouwen met cijfers.

Ten tweede vindt ik het tekort door de bocht om te zeggen dat tentoonstellingen verboden moeten worden. Sinds een jaar bezoek ik regelmatig hondenshows en als je me dat twee jaar geleden had verteld dan had ik je voor gek verklaard, maar ik ben 'besmet' geraakt met het virus. Waarom ga ik naar hondenshows: omdat ik een leuke dag uit wil hebben met mijn hond en bezig wil zijn met hem. Tuurlijk is het fantastisch als je een goed keurverslag krijgt of zelfs een plaatsing, maar dat is voor mij niet het belangrijkste. Daarbij op zo'n show ontmoet ik veel leuke mensen die allemaal van labradors houden en het beste voor het ras willen. Daar lijkt mij niets verkeerds aan.

Ik ben nog nooit op een jachtproef geweest, dus correct me if i'm wrong, maar ik krijg de indruk dat bij een jachtproef allemaal mensen zijn die een leuke dag actief bezig willen zijn met hun hond en met mensen die allemaal van de jacht houden. Maar ik hoor/lees nergens dat jachtproeven verboden moeten worden. Dat is naar mijn mening meten met twee maten.

Tuurlijk zijn er bij beide evenementen mensen die alleen maar achter de bordjes willen staan of de beste proef willen lopen, maar in elke sport (hockey, voetval etc) heb je mensen die alleen maar willen winnen en dat hou je toch.

Hiermee wil ik niet ontkennen dat er problemen zijn in het labradorras, maar ik zie het verbieden van hondenshows niet als oplossing, want de mensen die ik ontmoet heb willen ook alleen maar het beste voor het ras: gezonde labradors.

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 28/02/12 15:32

Daniëlle Darwinkel schreef:Ook ik heb het artikel gelezen en ik heb twee punten die mij opvallen.
Ten eerste wordt in het hele artikel niet één keer het woord labrador genoemd. Het is een algemeen artikel dat in elk rashondenblad (buldog/ herder etc) had kunnen staan. Daarmee zeg ik niet dat de informatie die erin staat niet voor labradors geldt, maar naar mijn mening was het goed geweest om de informatie (in een apart artikel) te reflecteren naar de labradorsituatie en te onderbouwen met cijfers.

Ten tweede vindt ik het tekort door de bocht om te zeggen dat tentoonstellingen verboden moeten worden. Sinds een jaar bezoek ik regelmatig hondenshows en als je me dat twee jaar geleden had verteld dan had ik je voor gek verklaard, maar ik ben 'besmet' geraakt met het virus. Waarom ga ik naar hondenshows: omdat ik een leuke dag uit wil hebben met mijn hond en bezig wil zijn met hem. Tuurlijk is het fantastisch als je een goed keurverslag krijgt of zelfs een plaatsing, maar dat is voor mij niet het belangrijkste. Daarbij op zo'n show ontmoet ik veel leuke mensen die allemaal van labradors houden en het beste voor het ras willen. Daar lijkt mij niets verkeerds aan.

Ik ben nog nooit op een jachtproef geweest, dus correct me if i'm wrong, maar ik krijg de indruk dat bij een jachtproef allemaal mensen zijn die een leuke dag actief bezig willen zijn met hun hond en met mensen die allemaal van de jacht houden. Maar ik hoor/lees nergens dat jachtproeven verboden moeten worden. Dat is naar mijn mening meten met twee maten.


Tuurlijk zijn er bij beide evenementen mensen die alleen maar achter de bordjes willen staan of de beste proef willen lopen, maar in elke sport (hockey, voetval etc) heb je mensen die alleen maar willen winnen en dat hou je toch.

Hiermee wil ik niet ontkennen dat er problemen zijn in het labradorras, maar ik zie het verbieden van hondenshows niet als oplossing, want de mensen die ik ontmoet heb willen ook alleen maar het beste voor het ras: gezonde labradors.


dat verbieden van shows word geopperd omdat daar alleen naar "schoonheid" gekeken word en deze steeds meer overdreven word. Er word niet naar gezondheid gekeken of naar karakter.

Op jachtproeven word er gekeken naar de aanleg van je hond, kan hij werken, heeft hij een will to please enz. met als bijkomend voordeel, dat een ongezonde hond niet kan werken, niet op niveau iig, en er word wel degelijk naar karakter gekeken, toont je hond agressie kan je mooi naar huis.

Tussen show en jachtproeven zit een behoorlijk verschil dus, ik kan dat dan ook niet meten met 2 maten noemen :wink:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Daniëlle Darwinkel
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 74
Lid geworden op: 23/06/11 20:21
Locatie: Middelstum

Ongelezen berichtdoor Daniëlle Darwinkel » 28/02/12 15:38

Lunatic schreef: en er word wel degelijk naar karakter gekeken, toont je hond agressie kan je mooi naar huis.


Ook op shows wordt agressie terecht niet getolereerd.

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 28/02/12 16:10

Daniëlle Darwinkel schreef:
Lunatic schreef: en er word wel degelijk naar karakter gekeken, toont je hond agressie kan je mooi naar huis.


Ook op shows wordt agressie terecht niet getolereerd.

Vertel dat aan de reu die naast de mijne stond in de ring op Bennekom en meteen ook aan de keurmeester die er niks van zei of aan deed dan :roll:

Ik wil er niet weer een show/werk discussie van maken, ik reageerde alleen op jouw stukje over het afschaffen van shows en de reden waarom en dat ze dan ook jachtproeven maar moeten verbieden.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Daniëlle Darwinkel
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 74
Lid geworden op: 23/06/11 20:21
Locatie: Middelstum

Ongelezen berichtdoor Daniëlle Darwinkel » 28/02/12 16:25

Lunatic schreef:Vertel dat aan de reu die naast de mijne stond in de ring op Bennekom en meteen ook aan de keurmeester die er niks van zei of aan deed dan :roll:


En dat is in mijn ogen een fout van de keurmeester.

Janneke
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 460
Lid geworden op: 16/03/11 02:37
Locatie: Babberich

Ongelezen berichtdoor Janneke » 28/02/12 17:01

Ik had het al gelezen en vond het op zicht een interessant artikel. Maar shows verbieden vind ik een beetje kort door de bocht. Als je die voor 10 jaar verbied dan verlies je ook een stuk aanzien van je ras naar mijn mening.

Om op dit punt in te gaan...sommige mensen vinden het leuk om te gaan als een dagje uit, niet iedereen die zo'n show bezoekt fokt. De vorige show waar ik was kwamen ook mensen naar mij toe die op zoek waren naar een ras en zo een beetje rond konden kijken en vragen hoe een ras was en dat hoorde van een eigenaar. :)

Er moeten inderdaad wel dingen veranderen, en misschien houd dat in dat de manier waarop shows gehouden worden veranderd moet worden...ook hoor ik veel goede verhalen over de kynologie in Zweden, misschien kunnen we dat als een voorbeeld gebruiken om een stap in de goede richting te zetten.

Want wat er ook gebeurt mensen willen niet alleen een gezond hondje, maar ook eentje die er nog mooi/leuk uitziet. ;) Anders zouden we allemaal wel voor een bastaard gaan waarvan de ouders ook goede gezondheids uitslagen hebben. ;)
Afbeelding

Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 372
Lid geworden op: 06/09/11 09:21
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Dutchlabs » 28/02/12 22:20

Ik vind het een respectloos artikel.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 28/02/12 23:06

Persoonlijk vind ik een goede gezondheid en goed karakter belangrijker dan het uiterlijk van een hond. Het karakter was voor mij de belangrijkste reden om voor een Labrador te kiezen. En voor een rashond heb ik gekozen, zodat het hopelijk meer garantie op gezondheid zou geven.

Maar als men nou alle 3 die aspecten op shows eens heel kritisch ging bekijken (dus naast het showen ook een lichamelijk onderzoek, gedragstest, stambomen kritisch bekijken), dan zou er toch geen probleem zijn?

Maar goed, natuurlijk houdt dat nogal wat in...
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 29/02/12 01:07

Ik vind het een prima artikel! Naar mijn mening ook op ieder ras in meer of mindere mate van toepassing en dus ook op de Labrador.

Ik denk niet dat de oplossing zit in het verbieden van shows maar in het 'herprogrammeren' van keurmeesters op die shows. De keurmeesters hebben de macht in handen om het fokken van extremiteiten in de rassen te stoppen door meer te kijken naar de functionaliteit van de hond: "Kan deze hond gemakkelijk doen waar hij oorspronkelijk voor gefokt werd of wordt hij belemmerd in zijn functioneren door wat wij mooi vinden?"
Bij de Labradors is een klein beginnetje gemaakt door te dikke Labradors punten aftrek te geven. Maar dan nog blijven er genoeg Labradors over die het prima doen op shows maar echt niet in staat zullen zijn om een paar dagen met een jager door de velden te trekken en een redelijk aantal apporten binnen te halen. Dit lijkt mij een logisch gevolg van het fokken op uiterlijk ipv werkkwaliteiten.
Op de jachtproeven vinden we uiteraard de honden die 'de andere kant op' gefokt zijn: Gefokt op prestaties in het jachtveld waarbij het uiterlijk van ondergeschikt belang was waardoor sommige honden nog maar net (of niet echt meer) binnen de rasstandaard wat betreft uiterlijk vallen.

De shows zijn van oorsprong 'huwelijks markten' waar een fokker een partner kon uitzoeken voor zijn reu/teef die qua uiterlijk paste bij zijn hond of iets kon aanvullen/compenseren wat zijn hond te veel/te weinig had.
Als iets een wedstrijd wordt waar prijzen te winnen zijn, zijn er ook altijd strebers die willen winnen ten koste van alles. Vanaf dat moment gaat het niet meer zozeer om de honden maar om de knaken, de bekers en de ego's en dat verpest de boel.
Ik pleit ervoor om de shows terug te brengen naar het showen, het ontvangen van een keurrapport en het socializen van hondeneigenaren maar zonder het competitie element.
Als het ons echt gaat om het belang van de honden, het behoud van het ras, een geschikte partner uitzoeken voor mijn reu/teef en 'een leuke dag hebben met onze honden' dan hebben we die lintjes, bekers en trofeeën helemaal niet nodig.

Als ik een leuke dag wil hebben met mijn honden dan ga ik overigens niet een hele dag tussen teveel mensen en teveel honden in een grote hal zitten waar de hond een groot gedeelte van de dag in een kennel/bench zit maar dan ga ik lekker buiten met ze aan de slag. Ieder zijn lolletje maar gelukkig zijn ik en mijn honden het aardig eens over wat voor ons de meeste pret oplevert.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 29/02/12 07:41

Pandora schreef:Ik vind het een prima artikel! Naar mijn mening ook op ieder ras in meer of mindere mate van toepassing en dus ook op de Labrador.

Ik denk niet dat de oplossing zit in het verbieden van shows maar in het 'herprogrammeren' van keurmeesters op die shows. De keurmeesters hebben de macht in handen om het fokken van extremiteiten in de rassen te stoppen door meer te kijken naar de functionaliteit van de hond: "Kan deze hond gemakkelijk doen waar hij oorspronkelijk voor gefokt werd of wordt hij belemmerd in zijn functioneren door wat wij mooi vinden?"
Bij de Labradors is een klein beginnetje gemaakt door te dikke Labradors punten aftrek te geven. Maar dan nog blijven er genoeg Labradors over die het prima doen op shows maar echt niet in staat zullen zijn om een paar dagen met een jager door de velden te trekken en een redelijk aantal apporten binnen te halen. Dit lijkt mij een logisch gevolg van het fokken op uiterlijk ipv werkkwaliteiten.
Op de jachtproeven vinden we uiteraard de honden die 'de andere kant op' gefokt zijn: Gefokt op prestaties in het jachtveld waarbij het uiterlijk van ondergeschikt belang was waardoor sommige honden nog maar net (of niet echt meer) binnen de rasstandaard wat betreft uiterlijk vallen.

De shows zijn van oorsprong 'huwelijks markten' waar een fokker een partner kon uitzoeken voor zijn reu/teef die qua uiterlijk paste bij zijn hond of iets kon aanvullen/compenseren wat zijn hond te veel/te weinig had.
Als iets een wedstrijd wordt waar prijzen te winnen zijn, zijn er ook altijd strebers die willen winnen ten koste van alles. Vanaf dat moment gaat het niet meer zozeer om de honden maar om de knaken, de bekers en de ego's en dat verpest de boel.
Ik pleit ervoor om de shows terug te brengen naar het showen, het ontvangen van een keurrapport en het socializen van hondeneigenaren maar zonder het competitie element.
Als het ons echt gaat om het belang van de honden, het behoud van het ras, een geschikte partner uitzoeken voor mijn reu/teef en 'een leuke dag hebben met onze honden' dan hebben we die lintjes, bekers en trofeeën helemaal niet nodig.

Als ik een leuke dag wil hebben met mijn honden dan ga ik overigens niet een hele dag tussen teveel mensen en teveel honden in een grote hal zitten waar de hond een groot gedeelte van de dag in een kennel/bench zit maar dan ga ik lekker buiten met ze aan de slag. Ieder zijn lolletje maar gelukkig zijn ik en mijn honden het aardig eens over wat voor ons de meeste pret oplevert.
Hier kan ik niets, maar dan ook niets aan toevoegen. Ik ben het dan ook van A-Z met deze tekst eens!! :klasse: :klasse:

Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1268
Lid geworden op: 11/09/06 13:38
Locatie: Nieuwediep
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tika Trails » 29/02/12 08:24

Ook ik vindt het een respectloos artikel!

Zeker als je weet wat er op de laatste fokkerijberaad is besproken!!

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 29/02/12 08:42

Nino&Toosje schreef:
Pandora schreef:Ik vind het een prima artikel! Naar mijn mening ook op ieder ras in meer of mindere mate van toepassing en dus ook op de Labrador.

Ik denk niet dat de oplossing zit in het verbieden van shows maar in het 'herprogrammeren' van keurmeesters op die shows. De keurmeesters hebben de macht in handen om het fokken van extremiteiten in de rassen te stoppen door meer te kijken naar de functionaliteit van de hond: "Kan deze hond gemakkelijk doen waar hij oorspronkelijk voor gefokt werd of wordt hij belemmerd in zijn functioneren door wat wij mooi vinden?"
Bij de Labradors is een klein beginnetje gemaakt door te dikke Labradors punten aftrek te geven. Maar dan nog blijven er genoeg Labradors over die het prima doen op shows maar echt niet in staat zullen zijn om een paar dagen met een jager door de velden te trekken en een redelijk aantal apporten binnen te halen. Dit lijkt mij een logisch gevolg van het fokken op uiterlijk ipv werkkwaliteiten.
Op de jachtproeven vinden we uiteraard de honden die 'de andere kant op' gefokt zijn: Gefokt op prestaties in het jachtveld waarbij het uiterlijk van ondergeschikt belang was waardoor sommige honden nog maar net (of niet echt meer) binnen de rasstandaard wat betreft uiterlijk vallen.

De shows zijn van oorsprong 'huwelijks markten' waar een fokker een partner kon uitzoeken voor zijn reu/teef die qua uiterlijk paste bij zijn hond of iets kon aanvullen/compenseren wat zijn hond te veel/te weinig had.
Als iets een wedstrijd wordt waar prijzen te winnen zijn, zijn er ook altijd strebers die willen winnen ten koste van alles. Vanaf dat moment gaat het niet meer zozeer om de honden maar om de knaken, de bekers en de ego's en dat verpest de boel.
Ik pleit ervoor om de shows terug te brengen naar het showen, het ontvangen van een keurrapport en het socializen van hondeneigenaren maar zonder het competitie element.
Als het ons echt gaat om het belang van de honden, het behoud van het ras, een geschikte partner uitzoeken voor mijn reu/teef en 'een leuke dag hebben met onze honden' dan hebben we die lintjes, bekers en trofeeën helemaal niet nodig.

Als ik een leuke dag wil hebben met mijn honden dan ga ik overigens niet een hele dag tussen teveel mensen en teveel honden in een grote hal zitten waar de hond een groot gedeelte van de dag in een kennel/bench zit maar dan ga ik lekker buiten met ze aan de slag. Ieder zijn lolletje maar gelukkig zijn ik en mijn honden het aardig eens over wat voor ons de meeste pret oplevert.
Hier kan ik niets, maar dan ook niets aan toevoegen. Ik ben het dan ook van A-Z met deze tekst eens!! :klasse: :klasse:


Ik ook! :klasse:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012


Terug naar “Discussiehoek”