Belangrijke vergadering Raad van Beheer

Respecteer elkaars mening.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Belangrijke vergadering Raad van Beheer

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 17/03/12 13:25

In mei vindt er een belangrijke Algemene Ledenvergadering van de Raad van Beheer plaats. Er wordt dan gestemd over het toekomstige Fokbeleid.
Individuele fokkers c.q. leden van rasverenigingen hebben niet rechtstreeks toegang tot deze vergadering, maar kunnen wel via hun rasvereniging hun stem laten horen. De leden van de RvB (dat zijn de aangesloten verenigingen) kunnen nog t/m 11 april amendementen indienen.
Hier kan je lezen waarover gestemd gaat worden, er staan linken bij naar de vergaderstukken:
http://www.kynologie-op-de-korrel.nl/
Lees ook vooral de toelichting van de Raad (agendapunt 4) en het concept VFR (Verenigings Fok Reglement)!

Het is i.m.o. belangrijk dat iedere geïnteresseerde hiervan kennis kan nemen en weet wat er op overkoepelend gebied gaande is binnen de Nederlandse kynologie :)

Hanneke

Gebruikersavatar
Naomie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1215
Lid geworden op: 18/04/06 10:37
Locatie: Nieuwe Pekela
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Naomie » 17/03/12 13:30

Wederom belachelijk dat wij leden van de NLV niet zijn benaderd door de NLV. Op deze manier wordt niet de opinie van de leden van de NLV kenbaar gemaakt maar slechts de opinie van het bestuur van de NLV. En juist hieraan heb ik een broertje dood.

Kort gezegd hebben we dus geen ruk aan deze informatie.
Afbeelding

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 17/03/12 14:34

De verenigingen kunnen tot 11 april amendementen indienen. Als je dat zou willen, kan je dus voor die tijd nog je stem laten horen. Bovendien: er is ook nog een andere labradorvereniging die mee mag stemmen bij de Raad. Ook de leden van die vereniging kunnen via hun bestuur, als ze dat nodig vinden, een amendement in laten dienen. Als labradorfokker heb je dus twee kanalen om desgewenst invloed uit te oefenen op een amendement of op de stemming.

Voor zover ik het kan overzien, zou de verplichte DNA-test het enige écht nieuwe zijn. Ik persoonlijk juich dat alleen maar toe. Maar ik ben bang dat er veel rasverenigingen zullen zijn die al die nieuwigheid niet willen en dat er uiteindelijk niks wordt besloten of dat er een zwak aftreksel uit komt rollen.

Hanneke

vanderwyk

Ongelezen berichtdoor vanderwyk » 17/03/12 15:04

Naomie schreef:Wederom belachelijk dat wij leden van de NLV niet zijn benaderd door de NLV. Op deze manier wordt niet de opinie van de leden van de NLV kenbaar gemaakt maar slechts de opinie van het bestuur van de NLV. En juist hieraan heb ik een broertje dood.

Kort gezegd hebben we dus geen ruk aan deze informatie.


Wie de geschiedenis van de kynologie een beetje kent, weet dat traditionele kynologische verenigingen en democratie niet de beste vrienden zijn, en dat geldt met name voor de NLV.
Het onderhavige probleem is gelegen in art. 3 van de statuten van de NLV.
"VERHOUDING TOT DE RAAD VAN BEHEER
Artikel 3.
1. De vereniging ontleent haar rechten aan de statuten, huishoudelijk reglement en overige reglementen van de Raad van Beheer en verplicht zich zonder voorbehoud tot naleving van die statuten, reglementen en wettig genomen besluiten van de Raad van Beheer.
2. De vereniging aanvaardt zonder voorbehoud de rechtsmacht van de Geschillencommissie voor de Kynologie en het Tuchtcollege voor de Kynologie, zoals weergegeven in de statuten en het huishoudelijk reglement van de Raad van Beheer.
3. De leden van de vereniging zijn jegens de vereniging tot hetzelfde gehouden als waartoe
de vereniging vanwege haar lidmaatschap jegens de Raad van Beheer zal zijn gehouden op grond van de statuten en reglementen van de Raad van Beheer en de door de organen van de Raad van Beheer wettig genomen besluiten.
4. De vereniging is bevoegd tot het opleggen van verplichtingen van de leden jegens de Raad van Beheer, waarbij al hetgeen waartoe de vereniging jegens de Raad van Beheer is gehouden uit hoofde van het bepaalde in de statuten en reglementen van de Raad van Beheer ook geldt als verplichtingen die de leden van de vereniging rechtstreeks jegens de Raad van Beheer hebben in de zin van artikel 46, Boek 2 Burgerlijk Wetboek."

Het komt erop neer dat verkiezingen, stemmingen, etc. getrapt zijn. Door in te stemmen met de benoeming van NLV-bestuursleden hebben de NLV-leden het stemrecht binnen de Raad van Beheer overgedragen aan de NLV-bestuursleden die de NLV-leden binnen de Raad vertegenwoordigen.

Het bestuur van de Raad van Beheer is voornemens een aantal besluiten te nemen die haaks staan op de democratische besluitvorming die verenigingen eigen zou moeten zijn. Voorstellen die jaren geleden ter stemming aan de leden werden voorgelegd en door de ALV werden afgewezen, worden thans in een nieuwe verpakking opnieuw geïntroduceerd, echter niet als voorstellen, maar als "uitvoeringsbesluiten" waarvoor (hoe ondemocratisch) geen goedkeuring van de leden nodig is. Het betreft hier "uitvoeringsbesluiten" die zonder meer aan de bij de Raad aangesloten verenigingen kunnen worden opgelegd, en gezien de getrapte "democratie" kunnen - nee, moeten - de verenigingen deze "uitvoeringsbesluiten" opleggen aan hun leden.

Nu zou elke vereniging die is aangesloten bij de Raad van Beheer en die haar leden en hun belangen serieus neemt, onmiddellijk gebruik maken van het recht om ten aanzien van de voorgenomen besluitvorming:
1. De leden te horen en op basis daarvan standpunten in te nemen.
2. Deze standpunten, mits afwijkend van de voorgenomen besluitvorming, te verwoorden in amendementen.

Het is mij niet bekend of de NLV plannen in die richting heeft, maar het zou schandalig zijn wanneer men de leden niet in de gelegenheid zou stellen om door middel van stemming hun mening kenbaar te maken.

Jaap van der Wijk

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 17/03/12 16:04

Het bestuur van de Raad van Beheer is voornemens een aantal besluiten te nemen die haaks staan op de democratische besluitvorming die verenigingen eigen zou moeten zijn. Voorstellen die jaren geleden ter stemming aan de leden werden voorgelegd en door de ALV werden afgewezen, worden thans in een nieuwe verpakking opnieuw geïntroduceerd, echter niet als voorstellen, maar als "uitvoeringsbesluiten" waarvoor (hoe ondemocratisch) geen goedkeuring van de leden nodig is. Het betreft hier "uitvoeringsbesluiten" die zonder meer aan de bij de Raad aangesloten verenigingen kunnen worden opgelegd, en gezien de getrapte "democratie" kunnen - nee, moeten - de verenigingen deze "uitvoeringsbesluiten" opleggen aan hun leden.

Dit klopt niet Jaap. Twee van de uitvoeringsbesluiten waar jij het over hebt, zijn het voorstel over de Standaardcommissie en de Keurmeestersexamens en daar wordt op de ALV van de Raad wel degelijk over gestemd. Bovendien kunnen de verenigingen daar nog amendementen op indienen. Die andere twee uitvoeringsbesluiten betreffen de Locatiecontrole, volgens mij wordt dat al lang gedaan. En dan hebben we nog het Normdocument en daar is zeker het laatste woord nog niet over gezegd. Die discussie moet inhoudelijk in feite nog gevoerd worden.

vanderwyk

Ongelezen berichtdoor vanderwyk » 17/03/12 16:30

Hanneke, mogelijk heb je gedeeltelijk gelijk. Maar hebben de leden van de Raad enige zeggenschap gehad in de Locatiecontrole? Hebben de leden van de bij de Raad aangesloten verenigingen enige zeggenschap gehad in de Locatiecontrole? Heeft het bestuur van de NLV op enige wijze geprotesteerd tegen dit compleet gebrek aan democratische besluitvorming? Is het bestuur van de NLV voornemens om te protesteren tegen dit compleet gebrek aan democratische besluitvorming?

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 17/03/12 18:04

Geen idee, hoe de locatiecontrole tot stand is gekomen en of dat al dan niet democratisch is gebeurd. Dat is echt finaal langs mij heen gegaan omdat het me niet interesseert. Dus dat weet ik niet.

Wat mij wel interesseert, is alles wat met de fokkerij te maken heeft. Dat probeer ik zo goed mogelijk te volgen, zij het van een afstandje omdat ik er niet direct bij betrokken ben. Ik ben ervan overtuigd dat in dat proces wel degelijk inspraak heeft plaatsgevonden. Lees de toelichting van de Raad die bij de vergaderstukken zit. Er is twee jaar in allerlei overleggroepen en bijeenkomsten gediscussieerd en er zijn voorstellen geformuleerd, waar nu door de buitenwacht op geschoten kan worden. In de Hondenwereld en de Onze Hond is daar regelmatig aandacht aan besteed en ook op de diverse weblogs en fora kon je er regelmatig over lezen. Dus er is, voor zover ik het kan beoordelen, geen sprake geweest van ondemocratisch handelen.

Maar waar ik me wel weer aan erger, is het feit, dat er wéér niet inhoudelijk wordt gereageerd. Er liggen voorstellen voor een Verenigings Fok Reglement. Het lijkt me interessanter om het over de inhoud te hebben dan over de totstandkoming.

Overigens... jouw opmerkingen over de NLV gelden net zo goed voor de LKN. Dat bestuur mag ook gaan stemmen op 24 mei, maar daar hoor ik je niet over.

Hanneke

vanderwyk

Ongelezen berichtdoor vanderwyk » 17/03/12 18:41

Okay Hanneke, het gaat dus weer eens niet zoals jij het had geregisseerd.
Laat ik even voor je samenvatten wat er in deze korte tijd is gebeurd:

1. Jij maakt om 13.25 uur vandaag een nieuw onderwerp aan met als titel "Belangrijke vergadering Raad van Beheer".
2. In je inleidende post verwijs je naar een pagina van Kynologie op de Korrel. Op die pagina wordt duidelijk en uitgebreid verwezen naar de uitvoeringsregels locatiecontrole en de laakbare wijze waarop die tot stand zijn gekomen.
3. Vijf minuten later reageert Naomie met kritiek op de wijze waarop de NLV met deze materie omgaat.
4. 15.04 uur reageer ik op de kritiek van Naomie op de NLV, waarin ik verwijs naar de gebrekkige democratisering van de traditionele kynologie in het algemeen en die van de NLV in het bijzonder. Verder leg ik uit wat de beperkingen van de NLV-leden in dergelijke kwesties zijn.
5. Om 18.04 uur beklaag jij je over het feit dat er niet inhoudelijk wordt gereageerd en zeg je dat mijn kritiek op de NLV ook opgaat voor de LKN.

Kijk, dat verbaast me dan. Uiteraard gelden de beperkingen t.g.v. artikel 3 van de NLV statuten eveneens voor de LKN, maar daar houdt elke vergelijking op. In de eerste plaats heeft de LKN niet het ondemocratische verleden wat de NLV wel heeft. In de tweede plaats heb ik in de LKN niets gemerkt van gebrekkige democratie. In de derde plaats is het mij niet bekend dat de LKN voornemens is de Raad van Beheer te laten wegkomen met deze ondemocratische gang van zaken en ook niet dat de LKN voornemens is de leden niet bij deze kwesties te betrekken.
De LKN heeft dus totaal geen plaats in deze discussie.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 17/03/12 20:17

Ik opende een topic over de ALV van de RvB van 24 mei. De uitvoeringsregel locatiecontrole staat niet op de agenda van die vergadering. Jij sleept ineens dat onderwerp erbij dat ondemocratisch tot stand zou zijn gekomen, terwijl het niks te maken heeft met de ALV.

Vervolgens wil jij van mij weten wat de NLV doet aan die ´ondemocratische besluitvorming´ van de RvB (het gaat nog steeds over de locatiecontrole). Wat heb ik daarmee te maken? Kaart het aan bij het bestuur, hoewel je volgens mij niet eens lid bent.

Mag ik jou er overigens aan herinneren dat jij nog niet zo lang geleden van mening was dat ´gewone´ NLV-leden niet zouden moeten stemmen over fokkerijzaken. Jij noemde ze denigrerend ´tientjesleden´ die onvoldoende deskundig zijn om weloverwogen te kunnen stemmen over fokkerijzaken. En nu moeten al die leden volgens jou ineens wel mee gaan stemmen over fokkerijzaken die ook nog voor andere rassen gelden? Daar zijn ze dan ineens wel deskundig genoeg voor. Je hebt gewoon weer een stok gevonden om de NLV te slaan en daar maak je dankbaar gebruik van.

Hanneke

vanderwyk

Ongelezen berichtdoor vanderwyk » 17/03/12 20:25

Laten we het daar maar bij houden, Hanneke. Ik kan lang en breed op je argumenten ingaan, ik kan duidelijk maken dat je als rasvereniging zonder de instemming van een substantieel aantal fokkers geen fokbeleid kunt maken, ik kan zelfs je ongelijk aantonen, maar dan schrijf jij een privé-mailtje naar Gerritte en dan word ik erop gewezen dat we ons bij het onderwerp moeten houden.

Maar niet doen dus.

adderoos
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 09/11/11 14:44

Ongelezen berichtdoor adderoos » 17/03/12 21:16

Het lijkt hier wel de NLV

Deetje
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 959
Lid geworden op: 28/01/06 23:06
Locatie: M-Limburg
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Deetje » 18/03/12 19:34

Ik zal dus wel volledig off-topic gaan, maar na het lezen van het stuk Uitvoering Locatiecontrole, die 1 mei in zou moeten gaan, staat iets, wat nog geen fokker van de Raad heeft gehoord:

6.2 Een pup mag pas worden overgedragen aan de nieuwe eigenaar/houder indien het goed
gezond is en tenminste 8 weken oud is
;

Zoals velen weten, was dat vanaf 7 weken. Een belangrijke verandering, die je als fokker dus maar zelf moet opzoeken op het internet. Ik kwam het nu dus bij toeval tegen.

Verder wil ik me niet mengen in de discussie, sorry. :wink:


Terug naar “Discussiehoek”