Voorzichtig op laten groeien vs alles kunnen

Respecteer elkaars mening.
Gebruikersavatar
samantha
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5312
Lid geworden op: 04/05/07 21:47
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor samantha » 28/08/12 13:37

Terra5 schreef:Even voor de helderheid; dit komt niet door de foto's van Samantha, maar door de reacties in dat topic ;-)

Ah oke :)
Het kwam op mij een beetje over alsof ik al die dingen deed, wat dus niet zo is en ook niet te zien is in mijn topic.
Er is trouwens helemaal niets meer te zien want het topic is verwijderd zie ik net.
Afbeelding

:bruinpootje: Macho
:zwartpootje: DJ
:zwartpootje: Jack
:blondpootje: Tiesto
:zwartpootje: Jones
:blondpootje: Fudge

In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000 / 07-11-2011 en Babs 20-12-2005 / 18-10-2012

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 28/08/12 13:42

Ik zeg ook niet dat benchgebruik de enige manier is :wink:
Er zullen gerust puppen zijn die hun rust pakken, zo had ik ee vroeger ook 2, toen bestonden er volgens mij nog niet een benches, of ze waren iig nog niet bekend bij het grote publiek :D dus ja het kan wel. Met mijn westies had ik trouwens ook nog geen bench, alhoewel bij Joyce kreeg ik die erbij, daar had ze ook hele dagen in vertoefd :( met een waterbakje en een balletje, in een washok van 1,5 bij 1,5 meer niet :cry: maar die moest ik toch echt regelmatig corrigeren als ze van vermoeidheid gekke dingen gingen doen. Ik heb erg energieke honden en die pakken hun rust niet zelf (als pup zijnde) als ze de keus krijgen tenminste, nou bedoel ik daar dus niet mee dat andere puppen minder energiek zijn, voor we daar weer een discussie over krijgen.

Zinzi is er sowieso eentje die slapen echt zonde van haar tijd vind :D doorgaan, actie, dat is meer haar ding, maarja veel keus heeft ze niet dus heeft ze pech :wink:

Ik ben met Luna begonnen met de bench, zoals beschreven in het benchtrainingstopic en dat is me super goed bevallen, ik hoefde haar niks negatiefs af te leren, alleen positieve dingen aan te leren, daarnaast kwam ze goed tot rust en had ik m'n handen vrij om andere dingen te doen, mij bevalt het prima dus, maar dat is duidelijk :D

Kortom, ieder is vrij in z'n keus, maar om bijna elke gelegenheid aan te grijpen om je anti-bench praktijken naar voren te brengen, wat sommige doen, dat gaat me te ver en daarom zei ik dat sommige mensen het principe niet snappen.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 28/08/12 19:49

Lunatic schreef:En Hanneke, ik weet ondertussen dat je heel goed bent in het opzoeken van dingen, maar het zou fijn zijn als je ook eens inhoudelijk antwoord geeft!


Ik dacht dat ik behoorlijk inhoudelijk was :D We hadden het over de invloed van beweging op het ontstaan van HD en ED. Ik liet wat onderzoeken zien die wel allemaal de invloed van voeding aantonen, maar niks zeggen over beweging. Daarna liet ik wat recentere gegevens zien, die aantonen dat ED toch ook wel heel erg met erfelijkheid te maken heeft. Over beweging kan ik geen enkel onderzoek vinden. Ik denk dus dat we de invloed van beweging op het ontstaan van ED niet moeten overschatten en dat we mekaar allerlei rare regeltjes hebben aangepraat. Zoals die rare 5-minutenregel en het overmatig opsluiten in de bench.

Die rare regels hebben er ook toe geleid dat sommige jonge honden in hun eerste jaar bijna voortdurend in de bench gehouden worden, dat ze maar af en toe een paar minuutjes aan de lijn worden uitlaten en dat ze verder helemaal niks mogen. Dat is in mijn ogen niet goed en kan zelfs schadelijk zijn. Een jonge hond moet voldoende kunnen rennen en spelen en de wereld kunnen ontdekken.

Waarmee ik niet wil zeggen dat een hond nóóit in de bench mag. Als ik een pup heb, staat hier het eerste jaar ook een bench. Handig voor ´s nachts of voor als ik niet thuis ben. Maar zodra ik thuiskom, gaat het deurtje van de bench open en mag de jonge hond vrij tussen het roedeltje lopen. Ik vind het niet prettig als ik op de bank zit of in de tuin bezig ben met mijn honden om mij heen, dat het pupseltje dan moederziel alleen in de bench in de keuken zit. Zij hoort er ook bij. Dus hobbelt ze gewoon met de roedel mee. En als ze in slaap valt, kruipt ze soms in de bench, soms tegen een andere hond aan en soms valt ze op mijn voeten in slaap :)

Hopelijk is deze reactie inhoudelijk genoeg :wink:

Hanneke

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 28/08/12 19:58

Lunatic schreef:
Kortom, ieder is vrij in z'n keus, maar om bijna elke gelegenheid aan te grijpen om je anti-bench praktijken naar voren te brengen, wat sommige doen, dat gaat me te ver en daarom zei ik dat sommige mensen het principe niet snappen.


Toch voel ik mij nu aangesproken aangezien ik de enige in dit topic ben die iets gezegd heeft over de bench tot jouw reactie.
En iedereen is idd vrij in de keuze hoe de hond op te voeden, maar ik dacht ook om te vermelden hoe je ergens instaat? :confused:
Je ziet mij nergens tegen een benchadvies ingaan, maar om dat nu te bestempelen als "bijna elke gelegenheid aan te grijpen"?
Ik quote Marion omdat ik mij goed kan vinden in haar mening, op het benchgebruik na, niets meer en niets minder!

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 28/08/12 20:11

En ik bedacht mij net dat ik eigenlijk nergens iemand tegen een benchadvies/benchgebruik oid in zie gaan, dus het zou fijn zijn als je bij jouw statement wat voorbeelden hebt.
Het begrip sommigen is mij wat te vaag eerlijk gezegd :wink:

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 28/08/12 22:07

Ik denk dat Lunatic ook mij bedoelt met die ´sommigen´ :D Ik wil hier op het forum ook nogal eens iets zeggen tegen overmatig benchgebruik. Maar ik ben beslist niet anti-bench hoor. Wel anti 20-uur-per-etmaal-bench, dus tegen de bench als langparkeerplek :)

Hanneke

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 29/08/12 06:26

Oke, dat zal ik dan wel gemist hebben, want er staat mij niets van bij :wink:
Maakt ook niet uit, vrijheid van meningsuiting hebben we allemaal, zowel de voor als tegenstanders van de bench :)

Marieke
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3544
Lid geworden op: 12/12/06 11:09
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marieke » 29/08/12 09:12

Met Quincy, uhm benchtraining nooit gedaan! Ze zat wel in de bench, maar dat was geen succes voor haar! Dus met 5 maanden ging dat ding eruit, nooit een probleem mee gehad! Quincy is een meisje wat absoluut haar rust pakt, en haar mand is voor haar wat veel zien als de bench voor hun hond. Met Noorje is de bench heel anders, terwijl ik qua training niets anders gedaan heb. Noortje slaapt nog in de bench, met uitzondering van warm weer. Maar ook Noortje was een pup dat met 8 weken al tijdens bezoek gewoon ging liggen en lag te pitten, ook zij is een meisje wat prima haar rust kan aangeven en kan pakken! Mits het niet om een medische noodzaak is gaan mijn honden niet consequent in de bench. Als ik niet met ze bezig ben, mogen ze lekker rondlopen, kijken, met zichzelf spelen of gewoon slapen en dat doen ze ook! Ik wil dat mijn honden zichzel ook weten te vermaken in huis en in de tuin. Er is heel duidelijk hier in huis dat er niet gerend wordt in huis. Nou heb ik wel als voordeel dat Quincy is spel niet zo sociaal is, spel met andere honden hoeft niet zo nodig, en hoezeer Noortje ook aandrong, Quincy ging er niet in mee. Er is geen dag geweest dat ik met uhuh, nee, no, foei oid door huis heb moeten lopen. Natuurlijk moet er af en toe gecorrigeerd worden, maar daar wordt ook weer van geleerd.

Met Quincy heb ik me eigenlijk net als met Noortje in zekere mate aan de regeltjes gehouden. Ik was, en ben niet heel consequent met de regeltjes, maar het is in mijn ogen meer een richtlijn dat je beweging gedoseerd opbouwt en niet van de een op de andere dag een roteind gaat lopen terwijl je hond dat niet aankan. En ik denk dat de basis van de ontwikkeling van die 5 minuten regel daar ook ligt! Ik heb wel kleden in huis, Niet overal, maar op een aantal grote vlakken, ik denk dat je hele duis helemaa volleggen met kleden ook geen goede oplosing is, want als je die allemaal na een jaar weghaald, heb je denk ik een hond die niet kan lopen op de gladde vloer omdat ze dat niet gewend zijn, met wellicht alle gevolgen qua blessures vandien :wink:. Ik heb een trapje met 3 brede treden in huis die de woonkamer scheid van de keuken/eetkamer. De eerste maanden is dat afgezet geweest. Noortje mocht wel zelf op en af toen ze eenmaal iets groter was, maar dan onder begeleiding zodat ik zelf kon zorgen dat het beheersd en rustig eraan toe gaat! Nu is dat normaal en is de afzetting dan ook weg.
Ik laat Noortje beheersd wel eens wat approteren. Maar qua waterwerk is ze niet te stuiten, en naast dat ik let op de diepte en waar ze erin en eruit kan laat ik dat lekker gebeuren.

Ik denk wel dat tot op een zekere hoogte ED en HD er "toch wel" uitkomt ookal ben je nog zo voorzichtig, ik denk alleen wel dat de mensen die het eerste jaar voorzichtig zijn geweest en HD of ED treffen de ernst/schade minder zal zijn als bij honden die wel strand/racen enz hebben mogen doen. Dus dat is voor mij wel een reden om "voorzichtig" te zijn met jonge honden! Alleen ken ik ook aardig wat honden hier uit de buurt die het pas later hebben ontdekt. En een ogeluk blijft in een klein hoekje zitten. Quincy is op 2 jaar aangereden door een fiets, en daar "pluk ik nu nog de vruchten van". Ondanks dat ze qua gewrichten niet mankeerd.

8)
Groetjes Marieke en een pootje van Quincy en Noortje

:blondpootje: Quincy
:zwartpootje: Noortje

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 29/08/12 10:59

Ik bedoelde idd Hanneke die regelmatig anti-bench opmerkingen maakt en Roos jij zei zelf dat je anti-bench was :wink:

Hanneke, jammer dat je niet ingaat op het verhaal van de gestoorde golden, gestoord geworden door de bench volgens jou.

Kijk zoals Marieke het beschrijft kan het ook, als je pup van zichzelf rustig is en lekker gaat liggen slapen, prima! Dat de volwassen hond die erbij loopt niet wil spelen helpt natuurlijk ook :D

Hier zou dat niet werken, 3 volwassen honden die best in zijn voor een spelletje met Zinzi, tja als de 1 er genoeg van heeft ga je het bij de volgende proberen en zo blijven ze bezig dan, zolang er wat te spelen valt gaat ze echt niet slapen. En dat zou volgens mij vele malen belastender voor Zinzi zijn en de kans op een blessure een stuk groter maken!
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 29/08/12 11:51

Ik ben voorzichtig met pups, maar ook weer niet super voorzichtig.

Ze mogen van mij zeker niet in of uit de auto springen en geen traplopen, maar in het bos lopen ze dagelijks, ik houd me de eerste maanden wel aan de wandeltijd, maar begin sneller op te bouwen vanaf een maand of 6, als de snelheid van het groeien langzaam afneemt, hier lopen ze wel vanaf dag 1 redelijk veel los.
Spelen met mijn eigen hond/honden of honden die ik goed ken mag, maar beheerst en korte momenten. Met andere niet bekende honden, mag de pup niet spelen. Balletjes worden hier niet gegooid.

En dan bench gebruik, ik gebruik de bench wel, voor rust te creeëren als de pup die even niet pakt en voor het eerste jaar het alleen thuis zijn en s'nachts. Maar valt ie ergens in slaap en de bench is inmiddels geaccepteerd dan mag hij/zij daar gerust blijven liggen. Bij het wennen aan de bench, leg ik de pup wel steeds in de bench. Voor de bench dekken we de parket vloer af en in de woonkamer ligt een groot kleed, maar niet alles is bedekt, nu is de parket vloer ook niet gelakt en dus behoorlijk ruw. In de keuken (open ) ligt een stenen vloer. Vanaf dag 1 mag er binnen niet gespeeld worden of alleen samen liggend op het kleed. Rennen gebeurt buiten en niet binnen 8)

Voor mij is dat een fijne manier om de pup voorzichtig op te laten groeien, maar toch ook weer niet extreem voorzichtig.

Ohhjah en mijn eigen mannen mochten vanaf het begin ook niet druk spelen thuis binnen of op kantoor en negeren dus ook de speluitnodigingen binnen, of ik moet al met ze gaan spelen.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

SuzanneRene

Ongelezen berichtdoor SuzanneRene » 29/08/12 12:29

Interessant om te lezen allemaal. Wij gaan zaterdag onze Bella ophalen en ik ben er nog niet helemaal uit over hoe en wat we moeten doen wat bench betreft. We hebben 3 jonge, enthousiaste kinderen, dus we moeten Bella wel beschermen. Ik zal het stukje benchtraining eens lezen.

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 29/08/12 13:15

SuzanneRene schreef:Interessant om te lezen allemaal. Wij gaan zaterdag onze Bella ophalen en ik ben er nog niet helemaal uit over hoe en wat we moeten doen wat bench betreft. We hebben 3 jonge, enthousiaste kinderen, dus we moeten Bella wel beschermen. Ik zal het stukje benchtraining eens lezen.


Dat zou ik zeker doen, want net als Carola heb ik geen kleine kinderen over de vloer. Dit zal de omgeving voor de pup een stuk onrustiger maken. Heel veel plezier zaterdag :)

SuzanneRene

Ongelezen berichtdoor SuzanneRene » 29/08/12 13:18

De bench staat hier al enkele weken in de keuken, zo zijn de kinderen er al een beetje aan gewend en ook de regels, zoals niet aan Bella komen of tegen haar praten als ze slaapt of eet zitten er al goed in. Ook haar kussen ligt hier al in de kamer en daar mogen de kinderen ook niet op. Ik denk dat het goed komt, maar het zal veel tijd en aandacht vragen. Maar daar hebben we ons op ingesteld ;-)

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 29/08/12 13:55

Ik bekijk het ook een beetje per hond...
Ramses heeft maar heel kort in de bench gezeten, hij had het gewoon niet nodig. Hij sloopte niks, was heel snel zindelijk, deed niet druk in huis en pakte zelf zijn rust.
Pandora heeft iets langer in de bench gezeten maar eigenlijk alleen 's nachts, als we weg moesten of als we gingen stofzuigen want dat vond ze zo'n leuk spelletje. Die nam wel zelf haar rust maar had de neiging om te slopen.
Pontus zit zeer regelmatig in zijn bench, nog steeds met zijn bijna 11 maanden. Hij kan niet loslopen zonder dat je op hem let of met hem bezig bent en pakte zelf zijn rust niet (dit laatste begint nu wel te komen). Pontus ging maar door, ging in 'overdrive' en kalmeerde pas als hij in zijn bench ging (soms met een kleed erover om echt bijna alle prikkels even weg te nemen). Het duurt nog wel even voor hij los mag lopen zonder toezicht want hij heeft nog teveel apenstreken. Als hij 's nachts met mij in dezelfde ruimte is kan hij wel los, dan ligt hij heel de nacht stijf tegen me aan te snurken en moet ik hem in de ochtend wakker porren.

Met Pandora hebben we ons heel streng gehouden aan de 'minuten regel' tot we bij Klaas Wijnberg waren geweest die dit flauwekul vond en dit goed kon beargumenteren, toen werden wij hier ook wat losser in.
Bij Ramses hebben we ons hier niet aan gehouden en Ramses heeft problemen gekregen met zijn schouders. De orthopeed heeft ons toen verteld dat dit de problemen niet veroorzaakt heeft omdat dit in Ramses zat maar misschien wel erger gemaakt en dan vooral het achter balletjes aan rennen. Dollen met andere honden dan Pandora deed hij zelf al niet. Het zij zo, met wat aanpassingen aan voeding en beweging is het voor hem nu goed te doen.
Met Pontus doen we het weer anders. We zijn voorzichtig met de soort beweging: zo min mogelijk springen (dit was bij Pontus niet helemaal te voorkomen), goed kijken met welke honden hij verantwoord even kon socializen (niet met te lompe of te wilde exemplaren) maar wel soms wat langer wandelen (of zwemmen) dan zijn minuten om spieren op te bouwen zonder al die beuken op zijn nog kwetsbare banden en gewrichten.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1591
Lid geworden op: 01/03/10 15:39
Locatie: Kerkrade

Ongelezen berichtdoor royenmarjolein » 29/08/12 14:47

Ik ben het met heel veel forumleden eens en ook wij kiezen voor de gulden middenweg.
Wij gebruiken alle adviezen als richtlijnen en gaan er soepel mee om. Hier ook op sommige plekken vloerkleden, maar niet overal. Inderdaad om de reden die Marieke aandraagt :) Qua wandelen houden wij ons in het algemeen aan de 5-minutenregel, maar ik loop niet met een stopwatch te tellen :wink: Het kan dus wel eens voorkomen dat Bob wat langer buiten is dan eigenlijk zou mogen, maar dit corrigeren wij met de volgende wandeling en met rustmomenten. Trappen lopen, laten wij bij Bob niet toe (Max liep al trap vanaf 5 maanden, omdat wij toen in een appartement woonde en hij te zwaar werd), maar het spookje heeft nu de trap ontdekt :twisted: Ik zorg ervoor dat de woonkamer deur altijd dichtzit, maar ik raak ook niet in de paniek als Bob eens een keertje toch de trap neemt. Spelen met Max laten wij toe, maar achter elkaar rennen in huis weer niet. Wilde stoeispelletjes worden ook afgeremd. In de tuin mogen zij wel stoeien en rennen, maar met mate!
Zelf ben ik een voorstander van de bench en wij gebruiken hem voor Bob best nog vaak. Ik ben het volledig eens met Brigitte dat het afhankelijk is van de hond, want nu Bob bijna 19 weken is en laat zien dat hij zijn eigen rust kan pakken, is hij veel minder in de bench.
Ik vind persoonlijk dat het labradorras echt geen zwak ras is. Zelfs nu hij 2 jaar en 7 maanden is, haalt hij soms capriolen uit waarbij ik mij verwonder dat hij niet al zijn poten breekt :wink: Ook Bob krijgt dingen voor elkaar waarbij ik mijn hart vasthoud. Een paar weken terug rent hij vol met zijn kopje tegen de bloembakken (stapelblokken :shock: ) En die keren dat Max zijn kop gestoten heeft, zijn niet te tellen. Ook rent hij zonder zichtbare moeite een zeer (zeer hoge hellingsgraad) steile helling op, Max bedoel ik. Meestal schrik ik nog meer van de actie dan Bob of Max :D
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.


Terug naar “Discussiehoek”