Voorzichtig op laten groeien vs alles kunnen

Respecteer elkaars mening.
Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 29/08/12 15:05

Ik zelf ben van mening dat je jonge hond ook de kans moet krijgen om spieren en banden goed te ontwikkelen. Dus ja, die van mij liepen ( met beleid) op het strand. Die van mij mochten in het bos over stammetjes klauteren . Wel de wandeltijden in acht genomen en ook niet te vroeg trappen laten lopen. Heb een tegelvloer, niet al te glad en ook daar heb ik geen tapijt op gelegd. Heb ik het verkeerd gedaan? Ik weet het niet, maar ik heb wel drie labjes zonder enige problemen met bottenstelsel. Net zoals ik bewust geleerd heb om geen poep te eten. Ik heb ze gewoon vanaf het begin flink aangepakt als ze poep wilden eten , en flink beloond als ze poep lieten liggen. Alledrie zijn het geen poepeters. Tja, toeval?

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 29/08/12 23:39

Ben nog wat dingen vergeten: Wij hebben ook kleden over de grote oppervlakken van het laminaat. We hebben ze wel eens weg gehaald toen Ramses en Pandora volgroeid waren maar vonden het toch niet ideaal omdat ze bij plotselinge acties toch ernstig aan het slippen waren. Die kleden blijven dus, als ze te vies zijn kopen we gewoon nieuwe.

Trappen lopen hebben zijn we met Pandora pas mee begonnen toen ze een jaar was met als gevolg dat ze nu nog lastig trappen loopt en ik haar nog regelmatig een trap af moet tillen omdat ze het echt niet durft en zo ongeveer in mijn nek klimt omdat ze weet/verwacht dat ik haar dan wel zal tillen. Met haar 25 kg is dat ook nog wel te doen. De heren hebben iets eerder leren traplopen, rustig aan met een tuigje de een trap op en af. Als je ze leert om dit heel rustig en beheerst te doen zie ik er niet zo'n probleem in.

Pandora en Pontus hebben de neiging om poep te vreten, die moet ik dus leren dat dit niet gewenst is. Het gaat steeds beter maar de neiging blijft er altijd wel in zitten. Ramses heeft eigenlijk nooit poep gevreten. Op dit moment lopen er bij ons in de wijk heel veel paarden want de manege is verplaatst, er is dus ook veel meer paardenpoep in de buurt te vinden. Elke vijg is een gelegenheid om Pontus te leren dat hij dit niet mag, hij krijgt al aardig door dat hij in plaats van paardenpoep bij mij een snoepje mag komen halen en tot nu toe vindt hij dat een goede deal.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

Gebruikersavatar
Manon
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 56
Lid geworden op: 05/02/12 09:45

Ongelezen berichtdoor Manon » 01/09/12 14:51

Ondanks dat ik niet zo geweldig kan schrijven wil ik er toch graag op reageren.

Eerlijk gezegd vind ik dat iedereen gelijk heeft op zijn of haar manier.
Ons dropje is pas 7 maanden en mijn eerste hond.

In de eerste instantie heb ik me heel erg zorgen gemaakt of ik alles wel goed deed en er zullen ook zeker dingen zijn die ik "verkeerd" doe of gedaan heb.
Voornamelijk in de ogen van andere mensen.

Maar het ligt ook voor het grootste gedeelte aan de situatie.

Wij hebben bewust besloten een bench te gebruiken omdat hij
1. Straks ook mee moet in het vliegtuig en daar dan ook in een bench moet.
2. Wij een trap hebben in de huiskamer
3. Ik de hele dag thuis ben en hoeft hij alleen 's middags in zijn bench om te slapen zodat ik boven kan schoonmaken/opruimen. (En ook `s nachts natuurlijk)
4. Hij niet het enigste huisdier hier in huis
5. En achteraf merkte we ook dat hij als baby zijnde zo lang door ging dat hij helemaal niet meer te stoppen was.
6.En ook bleek hij "moeite" te hebben met zindelijkheid en daar heeft de bench ons ook heel goed bij geholpen.

Er zijn dan natuurlijk ook mensen die dit zielig vinden maar de hond dan in een bijkeuken opsluiten maar dat vind ik in principe hetzelfde.

En al die redenen samen bracht ons tot dat besluit.

Traplopen is ook erg slecht als ze jong zijn maar we zijn er vorige maand mee begonnen omdat wij zelf ook 1 hoog wonen en er een moment komt dat hij het zelf ook eens zou moeten doen.
We zijn begonnen met de laatste 2 tredes en met de hand onder de kont en lijn kort.
Na een paar keer oefenen en het commando trap en rustig kan hij zelf heel voorzichtig de trap oplopen.
Ik zeg er wel bij dat hij nog steeds getilt word maar hij heeft het wel geleerd.
Want ja, jong geleerd is oud gedaan schijnt ook voor dieren te gelden.

Wij hebben hem in de afgelopen maand ook al 2 keer mee naar het strand genomen omdat we hem wilde laten zwemmen en hem niet in een blauwalg meer wilden sturen en hij ook niet op de "mensezwemplaatsen" mag komen.
En ook al helemaal niet in het diepe te laten springen omdat je nooit weet wat er in het water ligt.
Daarom zijn we naar het strand gegaan en zijn we samen gaan zwemmen en hij durfde het later helemaal alleen.
Dat zou ik me in de komende maanden ook niet meer zien doen.

Hij mag van mij helemaal niet met andere honden spelen omdat ze of te wild zijn met hem of andersom.
ik speel zelf met hem en soms als ik de mensen en de dieren goedkeur mag hij weleens even spelen met andere honden maar de meeste mensen zeggen dat ik mijn hond los moèt laten omdat hij met hun hond wil spelen. Nee sorry maar dat bepaal ik zelf.

Voeding.
Mijn keus voor de voeding was die van Royal Canin en dat is niet omdat ik te lui ben om te barfen oid. maar eerder uit angst.
Allereerst heb ik voor dit merk gekozen omdat mijn kat (nu 14) toen nog geen jaar was en blaasgruis bleek te hebben. Hij krijgt dus vanaf die tijd alleen maar urinary van RC en hij doet het er super op en zonder klachten.
Ik geloof ook zeker dat de voeding een belangrijke rol speelt in het HD/ED verhaal en ik bang ben het met bv. barfen het juist zou kunnen "veroorzaken" omdat ik te onwetend ben en op internet ook niet alle foras even betrouwbaar zijn.
Ik ben niet tegen vlees maar ergens denk ik ook dat hij als hij vers vlees krijgt hij straks ook zelf de eenden enzo gaat vangen ( misschien wel ver gezocht maar toch)
Of wij het goed doen weet ik niet maar ik merk dat iedereen hem lief vind (en andersom) en hij een blind vertrouwen in ons lijkt te hebben dus ergens moeten we het wel goed doen.
Maar dit is dus een beknopte gebruiksaanwijzing van Acaymo en zal voor Froufrou misschien niet werken.

Mijn conclusie is dan ook dat iedereen die er in ieder geval de moeite voor neemt en zijn best ervoor doet het goed doet.
je kan ze niet in een gouden kooitje stoppen maar je hoeft ze ook niet te overbelasten en in denk dat niemand hier dat doet.
De ene is wat makkelijk met dit en terwijl de ander er juist wat strenger in is is die weer wat makkelijker met iets anders.

In ieder geval bedankt voor het lezen.


Terug naar “Discussiehoek”