Hoe reageren op aankoop broodfokpup?

Respecteer elkaars mening.
Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 165
Lid geworden op: 21/11/12 15:35
Locatie: Antwerpse Kempen

Hoe reageren op aankoop broodfokpup?

Ongelezen berichtdoor Pixie » 09/01/13 10:04

Ik zou wel eens willen weten hoe jullie reageren... Gisteren vertelde een collega heel enthousiast over een pup, ondertussen zes maanden oud (geen labrador), die ze nu al een tijdje heeft.

Ik wist destijds helemaal niet dat ze van plan was om een pup te kopen, anders had ik haar vooraf graag de nodige info over broodfok bezorgd. Dat doe ik trouwens altijd wanneer ik hoor dat mensen van plan zijn een hond te nemen. Ik probeer ze altijd richting asiel of goede fokker te sturen. Als ze dan niet luisteren en toch naar een winkel gaan, zal ik daarna ook openlijk mijn ongenoegen uiten.

Maar bij deze collega had ik dus geen idee, en toen ze destijds enthousiast vertelde over haar pupperd, durfde ik zelfs niet vragen vanwaar hij kwam uit schrik voor mijn eigen reactie. Gisteren vertelde ze zelf ineens dat hij in het begin niets durfde, zelfs bijna niet durfde lopen, dat hij heel angstig was en bijna niet op zijn poten kon staan. Nu ging het allemaal super. Op zijn paspoort stond dat hij uit Hongarije kwam...

Dan heb ik het toch maar gevraagd, en ja hoor, één van de grootste broodfokkers van België :cry:. Ik heb dus niet gereageerd... Dat meisje was zo blij met haar hondje en zo verliefd op hem! Ik weet dus echt niet hoe ik dan best reageer, ik zou toch op zijn minst willen meegeven dat ze dat later best niet meer doet, ook al is er op dit moment met dit hondje zo te horen niets mis.

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 09/01/13 10:47

in eerste instantie reageer ik niet meer,te vaak gehoord dat ik het hoog in mijn bol heb met mijn stamboom honden als ik wat zei van broodfokhonden.

maar...kom bij mij niet zeiken over zieke zielige angstige etc hondjes als het broodfok(of oepsnest) honden zijn,dan krijgen ze het wél te horen :twisted:
en ja dan is de term bitch wel van toepassing :oops: :D
en ja ook een paar keer al mee gemaakt dat iemand dus vond dat ik het hoog in de bol had en hun pupje was vele malen goedkoper en de da zei dat stamboomloos veeeeel gezonder waren :kots: :kots:
en goh na een paar weken kwam er toch een ietsie pietsie aan problemen de hoek om kijken.
en of ik mischien iets wist....... :eusashhh:

deze mensen zie ik dus niet meer(kennissenkring)
maar sommige mensen die blijf ik zien en dus ook het hondje... :(
die geven nu gelukkig ook toe dat het dom was hals over kop naar belgie te rijden omdat ze nú een pup wilden
hondje is 4 jaar en heeft hevige angsten voor alles en verlatings angst,bijna geen tanden meer en patellaluxatie aan beide knietjes(geopereerd)
en kale plekken die onverklaarbaar blijven(waarschijnlijk een autoimmunziekte)

ik wil niet eens aan de ouderdieren denken van deze hond :cry:
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Gebruikersavatar
Baco&Luna
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 125
Lid geworden op: 13/09/12 11:03

Ongelezen berichtdoor Baco&Luna » 09/01/13 10:53

Ik weet ook nooit hoe te reageren, mensen vinden je al snel een bemoeial, en als ik het dan probeer voorzichtig te brengen, krijg ik gelijk te horen, en Baco dan dat is toch een stamboom hond, die heeft van alles (meestal word dan gedoeld op zijn gescheurde kruisbanden).

Vaak krijg ik ook te horen, ik hoef geen stamboom hond, het word maar een gezinshond. En als je dan uitlegt waarom een stamboom hond en via de NLV belangrijk is, krijg ik te horen, weet jij wel hoeveel duurder die zijn :evil:

Ik heb het een beetje opgegeven, als mensen ervoor open staan, vertel ik ze graag het verhaal van een goede fokker, maar mensen die er niet voor open staan, het niet willen betalen, zo snel mogelijk een pup willen die luisteren toch niet.
Uiteindelijk loopt het bij mij altijd op ruzie of een mega discussie uit.

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 09/01/13 12:17

Eigenlijk reageer ik niet, omdat ik weet dat veruit de meesten al ellende genoeg hebben met hun hondje...en zij inmiddels er zelf ook al achter waren gekomen dat t genomen besluit achteraf gezien toch niet zo wijs was :wink:
Afbeelding

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 09/01/13 12:56

Ik kan het meestal toch niet nalaten om te reageren.

Dan vraag ik bijvoorbeeld een beetje argeloos of die met of zonder ´papieren´ is. Ik noem expres in eerste instantie niet het woord stamboom. En als er dan ontkennend wordt geantwoord, zeg ik: ´Nou, weet je dan wel zeker dat je pup niet doorgefokt is?` Meestal krijg je dan een glazige blik en ´hoezo?´. Tja, zeg ik dan, als er niks bekend is over de familie van de vader en moeder, kunnen die dus net zo goed broer en zus zijn, of vader en dochter, of oom en nicht. Niemand weet waar die dieren vandaan komen, dus ook de fokker weet dat niet. En dan weet hij ook niet of bijvoorbeeld de grootouders wel gezond waren, of dat er erfelijke ziektes in de familie voorkomen. Want zonder stambomen kent hij die hele familie immers niet.

Dan valt meestal de andere partij stil en laat ik het verder rusten. Maar je hebt ze wel aan het denken gezet.

Hanneke

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 09/01/13 13:31

ik zeg er niets van, dat moet ieder maar voor zichzelf uitmaken. Wat ik wel irritant vind, is als mensen na een week met een zieke pup zitten en dan ineens wel het internet kunnen vinden en ook meteen uitvinden dat het beestje bij een broodfokker wegkomt. Dan denk ik altijd: had nou ff 2 weken eerder dat internet aangeslingerd. Maar goed..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Lars en Daniëlle
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1634
Lid geworden op: 03/11/11 18:32
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor Lars en Daniëlle » 09/01/13 14:01

Moet je je eerste even ergens in verdiepen dan voordat je zo'n schattige impuls aankoop doet? :confused:

Ik zou er bij een onbekende niet zoveel van zeggen maar meestal zegt mijn lichaamstaal al genoeg heb ik wel eens begrepen 8)

Als het bekende zijn zou ik zeker goed bedoelt advies geven.

Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 165
Lid geworden op: 21/11/12 15:35
Locatie: Antwerpse Kempen

Ongelezen berichtdoor Pixie » 09/01/13 14:18

Moeilijke materie hé...

Jammer genoeg zitten er zelfs in m'n eigen familie van die onwetenden. Mijn bloedeigen broer is er zelfs trots op, dat hij een pupje uit het Oostblok 'gered' heeft en een beter leven geeft. Ahja, want dat beestje zat daar zo zielig naar hen te kijken in die winkel... En hij had een reportage op TV gezien over oostblokhondjes. Zo, daar had hij er toch maar mooi eentje van gered! Om maar te zeggen... dat de boodschap soms niet echt overkomt.

Op Facebook circuleert momenteel een filmpje 'hoe herken je een broodfokhond'. Een soort diavoorstelling met allerlei gruwelijke beelden uit puppyboerderijen. En ik vrees, ik weet zelfs wel zeker, dat meer dan de helft van de mensen die dat bekijkt voor zichzelf uitmaakt dat je beter zo'n hondje een beter leven geeft, dan de moeite te doen voor een gezonde, blije, complexloze stamboompup.

Pff, ik loop er de muren van omhoog!

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 09/01/13 14:50

Nou, ik heb de laatste keer wel wat gezegd. Iemand hier in de buurt had een Bordeauxteef uit Belgie gehaald. Trots liet hij deze zien. Nog geen jaar later had hij de bijpassende reu gehaald van dezelfde fokker. Natuurlijk zonder stamboom , wat dat was niet nodig. Wilde er wel mee fokken, want "het was zo leuk voor de kinderen " om een keer een nestje te fokken.
Ik heb toen bijna gesmeekt om de honden eerst te laten testen.
Vraag van zijn kant was " waarom, ze zagen er toch heel gezond uit" .Ik heb gepraat als Brugman, maar hij veranderde zijn mening niet.
De reu is ondertussen al ingeslapen, heupen helemaal kapot. En de teef loopt hartstikke mank. Van een buurman hoorde ik dat er van de puppen ook al een paar waren ingeslapen en/of geopereerd. Raar, de eigenaar gaat nu telkens met een grote boog om mij heen. Hoe zou dat nou komen.
De stommerd. Sorry, ik kan gewoon geen ander woord bedenken.

Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 165
Lid geworden op: 21/11/12 15:35
Locatie: Antwerpse Kempen

Ongelezen berichtdoor Pixie » 09/01/13 15:09

Domme vraag misschien, maar ik ben dan ook een domme Belg :?. Is broodfok (puppyfabrieken, puppyimport) in Nederland dan volledig verboden? Ik lees hier al een paar keer dat mensen ervoor naar België komen?

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 09/01/13 15:17

Het is niet verboden om honden zonder stamboom te fokken.Wel is het verboden om ze in dierenwinkels aan te bieden. Wat wel verboden is : de omstandigheden waarin ze ( vaak) gefokt worden. Dus als het broodfokkers zijn die honden in erbarmelijke omstandigheden fokken, dan zijn ze wel strafbaar i.v.m. dierenmishandeling.

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 09/01/13 16:22

Ja ik reageer er wel op, ik ben tenslotte ervarings-deskundige :D
Nee ik heb geen hond van een broodfokker, maar wel uit een oepsnestje (vrienden van vrienden) en 2 kunstheupen, een hoop ellende en geld later kan ik dus uit ervaring spreken hoeveel ellende het kan geven om zomaar honden op elkaar te zetten omdat een nestje zo leuk is....
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

laika
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6527
Lid geworden op: 06/10/06 18:27
Locatie: alkmaar

Ongelezen berichtdoor laika » 09/01/13 19:25

maandag zoiets meegemaakt om half 9 gaat de bel een buurvrouw met een andere buurvrouw kwam even vragen over honden ene buurvrouw helemaal gek van onze zei we gaan ff bij willem en linda informeren,nou leuk denk je dan nu fokken wij niet meer maar de fokker van onze Zosja heeft een nestje en nog 3 honden die nog geen baasje hebben dus wij door vragen had ze al op marktplaats gereageerd en een bod gedaan :eusashhh: en hoor je dat het schilders zijn uit een oostblok land dat hebben we haar gelukkig uit het hoofd gepraat nu bellen met de fokker ja ze kon de dag erop langs komen om te praten aan het eind van het gesprek vraagt ze niet geheel onbelangrijk naar de prijs en schrikt zich te pletter ooo :shock: dat moet ik eerst ff overleggen met man ik de dag erop gebeld nee ze hadden s'middags afgebeld nu wil het dat een boerderij in de buurt daar een ongeluk nestje heeft labrador gekruist met bernersenner en die puppen zijn al ruim 16/18 weken leven in een schuur op pallets met stro niet gesociliseerd maar ja hoor zie vanmorgen lopen met de pup en vanavond kwam willem hem tegen met de honden die hond is verschrikkelijk bang staart tussen de benen en piepen ik hou mijn hart vast geld speeld nog steeds een grote rol en zielig voor het beestje hoop dat het goed komt je doet je best en legt uit wat er allemaal kan zijn met zo'n beestje of niet dat moet je toch afwachten en dan toch voor goedkoop kiezen als dat maar geen duurkoop wordt :cry:
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008

royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1591
Lid geworden op: 01/03/10 15:39
Locatie: Kerkrade

Ongelezen berichtdoor royenmarjolein » 10/01/13 10:47

Als mensen mij vragen om advies voordat zij een hond gaan aanschaffen, adviseer ik ze altijd om te kiezen voor een erkende fokker. Ik leg dan altijd uit tegen welke problemen wij aanliepen met Max (oeps-nestje) en wat onze ervaringen zijn bij de fokker van Bob (in 1 woord: super!). Als het kwaad al geschied is of iemand gaat tegen mijn advies in toch een hond kopen bij een broodfokker of oepsnestje dan ben ik niet iemand die met een belerend vingertje gaat zeggen: ,,Had ik je het niet gezegd?'' Ik probeer dan toch om die persoon te helpen met zijn vragen. Maar meestal komt zo iemand ook al: ,,Marjolein, je had gelijk. Ik had beter naar jouw advies kunnen luisteren.'' En dan is de angel eruit, lucht geklaard en dan ga jij kijken hoe nu verder. Misschien komt dit ook wel, omdat wij dezelfde vergissing met Max hebben gemaakt (wij zijn trouwens wel superblij met Max, dus Max op zich is geen vergissing :oops: )
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.

Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 117
Lid geworden op: 02/07/12 12:19
Locatie: Peel en Maas

Ongelezen berichtdoor Lucky » 10/01/13 14:23

Pfff... moeilijk... Onze eerst hond was een "vuilisbakkie" en ik weet heel zeker dat ik nooit meer zo'n lieverd ga krijgen (maar hij was wel errug bang voor alles) Mij zul je ook nooit horen zeggen dat ik niet ooit nog eens een vuilnisbakkie krijg. Maar toen we voor een hond erbij kozen (ik wist al heel veel jaren dat ik een zwarte labrador wilde, maar mijn gezin moest eerst nog overtuigd worden) heb ik bewust gekozen voor een hond met "papieren", omdat ik weet dat er bij labradors veel doorgefokt is. Op deze manier had ik de meeste kans op een gezonde hond (voor mijn gevoel dan) Als er iemand in mijn kennissenkring een hond wil aanschaffen uit de "broodfok" dan zou ik ze wel aanraden om vooral op te letten en vantevoren te bedenken dat er een grotere kans is op hoge medische kosten. Maar mij moet je nooit naar zo'n broodfokker heen sturen, ik zou die puppies het liefste allemaal opkopen zodat ze tenminste uit die ellende weg zijn en ze een goed "hondenleven' kunnen krijgen :oops: .
Groetjes Marion


Terug naar “Discussiehoek”