hondenbelasting

Respecteer elkaars mening.
Gebruikersavatar
becky0o01201
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 138
Lid geworden op: 21/01/13 16:17
Locatie: spijkenisse

hondenbelasting

Ongelezen berichtdoor becky0o01201 » 06/02/13 00:43

Hallo lieve mensen,
Ik las net en heb een filmpje gezien dat de hondenbelasting opgeheven word heeft hier iemand meer info over?

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 06/02/13 07:58

Bij Eén Vandaag afgelopen maandag was er ook aandacht voor.

Er is iemand in Limburg die bezwaar heeft aangetekend tegen de hondenbelasting. Dit op grond van het feit dat de geïnde gelden voor algemene middelen worden gebruikt en niet alleen aan zaken betreffende honden wordt uitgegeven.

Er is dus sprake van rechtsongelijkheid want eigenaren van honden betalen meer voor algemene middelen dan anderen. Dat dient rechtgetrokken te worden en waarschijnlijk wordt dan de OZB verhoogd. De gemeente moet toch geld binnen krijgen om allerlei dingen te kunnen betalen.

Bij ons in de gemeenteraad, Ten Boer in provincie Groningen, zitten toevallig een paar hondenliefhebbers en sinds 2 jaar is de hondenbelasting afgeschaft. De OZB is licht gestegen. Voor mij met 2 honden scheelt het echter aanzienlijk want ik ben nu echt wel goedkoper uit!!
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor Muiske » 06/02/13 09:20

Dat zou super zijn. Wij betalen zo'n 100 euro maar ik snap niet waar dat aan uit gegeven wordt. Honden mogen nergens los lopen en de poep wordt niet opgeruimd door de gemeente :confused:
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Ongelezen berichtdoor Nancy » 06/02/13 09:20

Wat een geweldige tip!

Ik deed even google en vond dit kant en klare bezwaarschrift, ik weet wel wat wij dit jaar gaan doen ;):


Betreft: aanslag nr. (HIER AANSLAGNUMMER INVULLEN!)


Geachte mevrouw/mijnheer,

Bij deze maak ik bezwaar tegen de hondenbelasting als zodanig en tegen het feit dat de gemeente meent dat deze hoort bij de algemene middelen.


De volgende argumenten liggen ten grondslag aan mijn bezwaar:


Willekeur

U hebt als de gemeente de keuze om wel of geen hondenbelasting te heffen. Echter, gezien het feit dat over bijvoorbeeld katten-, duiven- of paardenbezit geen belasting wordt geheven, is het onbegrijpelijk dat hondenbezitters wel belasting krijgen opgelegd. Daarbij worden de laatsten ook nog onevenredig beperkt in hun gebruik van de openbare ruimte. Ruiters te paard mogen gebruik maken van gemeentegroen, jongeren krijgen sportplaatsen en skaters krijgen half-pipes. Zij betalen hiervoor geen speciale gebruikersbelasting. Uw keuze om aan hondenbezitters wel belasting op te leggen getuigt daarom van een onacceptabele willekeur.


Gebrek aan motivering

U hebt als gemeente geen enkel deugdelijk argument voor het heffen van hondenbelasting, behalve dat deze ten goede komt aan de algemene middelen. Niet valt in te zien waarom hondenbezitters meer dan andere inwoners dienen bij te dragen aan uw gemeentekas. Mocht u zich beroepen op de inzet van straatveegapparatuur, dan wijs ik u erop dat alle andere vormen van vervuiling, zoals bijvoorbeeld dagelijks straatvuil, onachtzaam weggeworpen blikjes en andere verpakkingen en vuurwerkafval, zonder extra belasting voor de veroorzaker worden opgeruimd.


Misbruik van macht en wettelijke mogelijkheden

Het is mij bekend dat hondenbelasting geen doelbelasting hoeft te zijn. Desondanks hebt u daar als gemeente voor gekozen. U maakt de keuze om uw algemene kas aan te vullen ten koste van hondenbezitters. Mijns inziens is dat misbruik van macht ten opzichte van een makkelijk te identificeren groep. Als gemeente bent u er verantwoordelijk voor om uw besluiten zodanig te nemen dat zij in redelijkheid worden benut voor het welzijn van alle inwoners.


Misbruik van het oorspronkelijke doel van hondenbelasting

De bedoeling van hondenbelasting was ooit het bestrijden van rabiës. Voor zover daar heden ten dage al een noodzaak voor bestaat, worden de kosten hiervan door hondenbezitters zelf gedragen. Hondenbezitters krijgen tenslotte zelf de rekening wanneer zij hun huisdier tegen rabiës laten inenten.


Onrechtvaardigheid

Het zou u als gemeente sieren als u zou inzien hoezeer hondenbezitters behoefte hebben aan (en recht hebben op) voldoende ruimte. Het is tenslotte een wettelijk vastgelegde plicht om een dier naar behoren te verzorgen. Iedere gedragsdeskundige kan u vertellen dat voldoende beweging daar onderdeel van uit maakt. Gezien het algemene aanlijngebod binnen de bebouwde kom bemoeilijkt u als gemeente verantwoord hondenbezit. De groep hondenbezitters is –daarentegen- aan geboden en verboden onderworpen, terwijl zij de enige gebruikers van de openbare ruimte zijn aan wie een extra belasting wordt opgelegd.


Onredelijkheid van het tarief

U heeft niet onderbouwd hoe u tot uw tariefstelling bent gekomen. Ook is het tarief onredelijk hoog in verhouding met andere zaken. Het bezitten van 2 honden wordt bijna even zwaar belast als het rioolrecht van een heel gezin. Ik acht dat onredelijk en onwenselijk.


Al met al concludeer ik dat u in redelijkheid niet tot de aanslag hondenbelasting heeft kunnen komen. Ik ga ervan uit dat u deze zult vernietigen.


Met vriendelijke groet,

luckylabrador
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1258
Lid geworden op: 05/12/09 11:17
Locatie: best
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor luckylabrador » 06/02/13 10:26

Bij ons is de belasting per 1-1 opgeheven wel verdwijnen alle hondentoilets....!!!! :evil:
:zwartpootje:Finn 29-11-2014
:blondpootje:Floyd 6-05-2011
:zwartpootje:Bolton 23-3-2006 (overleden 16-9-2013)
:bruinpootje:Chester 22-12-2002 (overleden 3-3-2011)

Daniëlle Darwinkel
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 74
Lid geworden op: 23/06/11 20:21
Locatie: Middelstum

Ongelezen berichtdoor Daniëlle Darwinkel » 06/02/13 10:47

Heb toevallig net de rekening betaald 1 hond 73,80, 2 honden 110,70.

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 06/02/13 10:52

Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.


Terug naar “Discussiehoek”