hondenbelasting

Respecteer elkaars mening.
Gebruikersavatar
becky0o01201
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 138
Lid geworden op: 21/01/13 16:17
Locatie: spijkenisse

hondenbelasting

Ongelezen berichtdoor becky0o01201 » 06/02/13 00:43

Hallo lieve mensen,
Ik las net en heb een filmpje gezien dat de hondenbelasting opgeheven word heeft hier iemand meer info over?

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 06/02/13 07:41

Nou, zover is het volgens mij nog niet. In ieder geval niet landelijk ;-)

Er is wel een uitspraak van de rechter dat in Sittard-Geleen de hondenbelasting niet rechtsgeldig is. Het punt dat de rechter maakt, is dat het geld van de hondenbelasting in de Algemene Middelen-pot van de gemeente terecht komt. En dat mensen met honden dus meer bijdragen aan de algemene middelen, dan mensen zonder hond en dat is in strijd met het gelijkheidsbeginsel.

Het zal ook per gemeente verschillen, want in sommige gemeenten wordt het geld van de hondenbelasting wel in een potje weggezet specifiek voor het doel van honden (hondenveldjes, poep opruimen etc).

Maar deze uitspraak van de rechter heeft wel tot gevolg dat in veel meer gemeenten geprobeerd zal gaan worden de hondenbelasting af te schaffen. Er is ook een petitie landelijk gestart tegen hondenbelasting.
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Ongelezen berichtdoor Nancy » 06/02/13 10:02

Ook bij hondenpoepveldjes en poepopruimen is sprake van rechtsongelijkheid...

Als iemand een blikje weggooit wordt het gewoon opgeruimd en er zijn speciale speeltuinen en trapveldjes aangelegd zonder dat er kinderbelasting wordt geheven ;)

Ik vond dit voorbeeldbezwaarschrift:
Betreft: aanslag nr. (HIER AANSLAGNUMMER INVULLEN!)


Geachte mevrouw/mijnheer,

Bij deze maak ik bezwaar tegen de hondenbelasting als zodanig en tegen het feit dat de gemeente meent dat deze hoort bij de algemene middelen.


De volgende argumenten liggen ten grondslag aan mijn bezwaar:


Willekeur

U hebt als de gemeente de keuze om wel of geen hondenbelasting te heffen. Echter, gezien het feit dat over bijvoorbeeld katten-, duiven- of paardenbezit geen belasting wordt geheven, is het onbegrijpelijk dat hondenbezitters wel belasting krijgen opgelegd. Daarbij worden de laatsten ook nog onevenredig beperkt in hun gebruik van de openbare ruimte. Ruiters te paard mogen gebruik maken van gemeentegroen, jongeren krijgen sportplaatsen en skaters krijgen half-pipes. Zij betalen hiervoor geen speciale gebruikersbelasting. Uw keuze om aan hondenbezitters wel belasting op te leggen getuigt daarom van een onacceptabele willekeur.


Gebrek aan motivering

U hebt als gemeente geen enkel deugdelijk argument voor het heffen van hondenbelasting, behalve dat deze ten goede komt aan de algemene middelen. Niet valt in te zien waarom hondenbezitters meer dan andere inwoners dienen bij te dragen aan uw gemeentekas. Mocht u zich beroepen op de inzet van straatveegapparatuur, dan wijs ik u erop dat alle andere vormen van vervuiling, zoals bijvoorbeeld dagelijks straatvuil, onachtzaam weggeworpen blikjes en andere verpakkingen en vuurwerkafval, zonder extra belasting voor de veroorzaker worden opgeruimd.


Misbruik van macht en wettelijke mogelijkheden

Het is mij bekend dat hondenbelasting geen doelbelasting hoeft te zijn. Desondanks hebt u daar als gemeente voor gekozen. U maakt de keuze om uw algemene kas aan te vullen ten koste van hondenbezitters. Mijns inziens is dat misbruik van macht ten opzichte van een makkelijk te identificeren groep. Als gemeente bent u er verantwoordelijk voor om uw besluiten zodanig te nemen dat zij in redelijkheid worden benut voor het welzijn van alle inwoners.


Misbruik van het oorspronkelijke doel van hondenbelasting

De bedoeling van hondenbelasting was ooit het bestrijden van rabiës. Voor zover daar heden ten dage al een noodzaak voor bestaat, worden de kosten hiervan door hondenbezitters zelf gedragen. Hondenbezitters krijgen tenslotte zelf de rekening wanneer zij hun huisdier tegen rabiës laten inenten.


Onrechtvaardigheid

Het zou u als gemeente sieren als u zou inzien hoezeer hondenbezitters behoefte hebben aan (en recht hebben op) voldoende ruimte. Het is tenslotte een wettelijk vastgelegde plicht om een dier naar behoren te verzorgen. Iedere gedragsdeskundige kan u vertellen dat voldoende beweging daar onderdeel van uit maakt. Gezien het algemene aanlijngebod binnen de bebouwde kom bemoeilijkt u als gemeente verantwoord hondenbezit. De groep hondenbezitters is –daarentegen- aan geboden en verboden onderworpen, terwijl zij de enige gebruikers van de openbare ruimte zijn aan wie een extra belasting wordt opgelegd.


Onredelijkheid van het tarief

U heeft niet onderbouwd hoe u tot uw tariefstelling bent gekomen. Ook is het tarief onredelijk hoog in verhouding met andere zaken. Het bezitten van 2 honden wordt bijna even zwaar belast als het rioolrecht van een heel gezin. Ik acht dat onredelijk en onwenselijk.


Al met al concludeer ik dat u in redelijkheid niet tot de aanslag hondenbelasting heeft kunnen komen. Ik ga ervan uit dat u deze zult vernietigen.


Met vriendelijke groet,

luckylabrador
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1258
Lid geworden op: 05/12/09 11:17
Locatie: best
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor luckylabrador » 06/02/13 10:20

Hier in Best is de hondenbelasting per 1-1 opgeheven; er tegenover staat dat ruim 20 hondentoilets verdwijnen, nou vraag ik je,....... :evil:
:zwartpootje:Finn 29-11-2014
:blondpootje:Floyd 6-05-2011
:zwartpootje:Bolton 23-3-2006 (overleden 16-9-2013)
:bruinpootje:Chester 22-12-2002 (overleden 3-3-2011)

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 06/02/13 10:51

Er is gisteren in een vandaag aandacht voor geweest: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1323457 vanaf minuut 19.40

Dit houd wel in dat iedereen nu bezwaar kan aantekenen en zou kunnen winnen. Kijk eens op www.bvdv.nl, waar een bericht over de uitspraak te vinden is en bovendien een gratis voorbeeld bezwaarschrift.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

Gebruikersavatar
becky0o01201
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 138
Lid geworden op: 21/01/13 16:17
Locatie: spijkenisse

Ongelezen berichtdoor becky0o01201 » 06/02/13 10:55

Wij laten de honden op de poepveldjes uit maar tosca wil daar niet poepen omdat het te vol ligt. Ik heb ongeveer een half jaar geleden de 2 hondjes uitgelaten bij een veldje waar de hele buurt met zijn hond uitlaat maar er staat geen bordje dus had geen idee hoe of wat! :confused:
Mexx gaat poepen maar is aan de dunne had wel een zakje bij maar hoe ga je diaree opruimen. :confused:
Komen er 2 gemeente ambtenaren naar me toe dat ze me in de gaten hielden en zagen dat ik het niet had opgeruimd.
Ze hadden gebukt achter een auto gezeten :evil:
U krijgt daar een boete voor dus ik uitleggen mijn zakje laten zien en de dunne poep maar nee dit maakte allemaal niet uit.
Ze liepen mee naar mijn huis ivm id onderweg poept tosca in een tuin want ik had ze nog niet helemaal onder controle ik was aan t trainen om met beide tegelijk te kunnen lopen.
Dus ik houd u ze even vast een beetje geirriteerd.
Ik kreeg niet eens een bewijsje voor de boete en een paar weken later lag hij er op de deurmat :evil: 120 euro :evil:

Gebruikersavatar
becky0o01201
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 138
Lid geworden op: 21/01/13 16:17
Locatie: spijkenisse

Ongelezen berichtdoor becky0o01201 » 06/02/13 11:01

Ik betalen hun ruimen de poepveldjes niet eens op :evil:

Gebruikersavatar
Susan78
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 853
Lid geworden op: 18/01/13 16:45
Locatie: Halfweg

Ongelezen berichtdoor Susan78 » 06/02/13 12:23

Hondenbelasting schijnt een 'vrije'belasting te zijn, dus de gemeente kan het geld overal voor gebruiken en dat hoeft dus niet voor zakjes-palen te zijn of hondenveldjes, etc.. Wij betalen bijna 100 euro hondenbelasting per jaar :(
:bruinkopje: Lex 27-02-2003 (overleden op 28-11-2014) voor altijd in ons hart..
:blondkopje: Joep (Wise Tails Lucky Boy) 21-05-2012

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 06/02/13 12:37

Den Haag: 111, 96 voor de eerste, en 175,44 voor de 2e.

In Rotterdam was het ook altijd groot feest: eerste hond € 124,00, elke volgende hond € 196,50.

Ik ben benieuwd, maar vrees dat ze wel weer wat erop gaan vinden om deze spekkas door te kunnen zetten. :(
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

Gebruikersavatar
becky0o01201
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 138
Lid geworden op: 21/01/13 16:17
Locatie: spijkenisse

Ongelezen berichtdoor becky0o01201 » 06/02/13 13:23

Ja maar als ze het toch overal voor gebruiken laat dan iedereen hier aan mee te betalen!
Ik zou dan met mijn hond meer vrijheid willen ofterwijl iets meer terug voor de extra's die ik betaal!

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor marron » 07/02/13 03:13

op FB heb ik een pagina geopend kan je daar lekker openbaar klagen, en wie weet helpt het, dus zoveel mogelijk klagen en delen, want het is oneerlijk, en de kattenbezitters hoor je niet he! miss als die de helft ook zouden betalen?
op FB Hondenbelasting Weg Er Mee opzoeken en leef je uit ! :)
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

Gebruikersavatar
becky0o01201
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 138
Lid geworden op: 21/01/13 16:17
Locatie: spijkenisse

Ongelezen berichtdoor becky0o01201 » 07/02/13 11:01

Ok dan ga ik daar zeker klagen :wink:
Thx voor de tip :D


Terug naar “Discussiehoek”