Wel of geen schadevergoeding bij niet-ingedaald balletje

Respecteer elkaars mening.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Wel of geen schadevergoeding bij niet-ingedaald balletje

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 25/07/13 17:17

Wat vinden jullie? Zou een fokker ´schadevergoeding´ moeten geven als bij een puppy reutje een balletje niet indaalt?

Argumenten vóór:
Het is een erfelijk gebrek en het valt dus onder het koopcontract.
Zo´n balletje moet eruit en dus krijgen de pupkopers extra kosten.

Argumenten tegen:
De pupkopers weten dat ze zo´n pup kopen, ze hoeven hem niet te nemen.
De hond zou misschien toch gecastreerd worden.

En wat zou dan een reële schadevergoeding zijn?

Hanneke

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 25/07/13 17:38

of dat niet ingedaalde balletje eruit MOET is een 2e, wij hadden er meerdere (geen FOKprodukten!!!!) maar herplaatsers en verschillende rassen ook nog eens, en niet een heeft er problemen mee gehad... maar het kan natuurlijk wel, opereren kan altijd nog als er wel problemen van komen maar is geen must dus schadevergoeding eisen om de eventuele kosten te dekken... nee niet in dit geval van toepassing denk ik

kwalijker is het als een pup speciaal aangeschaft is om er mee te gaan showen en fokken, dan is niet ingedaald wel een probleem want waarvoor ie aangeschaft is kan niet... dan is terugname/vergoeding wel is om voor te gaan.

voor honden die bv aangeschaft zijn als huishond, of om agility of jacht mee te gaan doen en die maar 1 bal heeft... zonder kan ie nog prima functioneren waarvoor ie is aangeschaft.

e.e.a. heeft wel te maken met de manier waarop het koopcontract is opgesteld, het is geen verborgen gebrek... maar als er in koopcontract is opgenomen dat de pup speciaal is genomen om mee te fokken, showen en dat kan niet omdat bal niet is ingedaald, dan is er wel recht op vergoeding. staat dit niet opgenomen in koopcontract of er staat vermeld als huishond en koper vind het ineens leuk om ook te gaan showen maar dat kan niet omdat bal niet is ingedaald, hebben ze geen recht op vergoeding, immer huishond zijn kan nog steeds.
Laatst gewijzigd door speurneus carola op 25/07/13 17:41, 4 keer totaal gewijzigd.

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 25/07/13 17:39

Tegen. Als pup-koper weet je bij een goede fokker wat je koopt, je kiest op dat moment heel bewust voor een hondje met maar 1 balletje en weet dus ook dat er tzt extra kosten bijkomen. Zowiezo kan je met de hond in dit geval niet fokken.
Wellicht kan je dan wel met de fokker een regeling treffen om de kosten te delen, of om hierin tegemoet te komen, maar ik vind dat niet noodzakelijk.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 25/07/13 17:53

Ik heb 2 cryptorche katers (met stamboom) gehad, beide hadden 1 balletje wat niet was ingedaald (van verschillende fokkers en ook verschillende lijnen) en beide heb ik laten castreren.
Niet goedkoper in aanschaf gekregen en zelf de castratie betaald.
Heb er verder nooit bij stilgestaan om het te zien als een verwijtbaar iets naar de fokker toe.

Nou vind ik een kater die gaat sproeien zodra hij geslachtsrijp is iets anders dan een reu die volwassen wordt.

Bij een reu zie ik niet direct redenen om te castreren, maar door een niet ingedaalde bal misschien juist weer wel, waardoor je voor kosten komt waar je niet meteen rekening hebt gehouden.

Als pup een baasjes een goede match zijn zou het in mijn ogen wel erg jammer zijn om van de koop af te zien, en dan zou een tegemoetkoming in de te verwachten kosten wel fijn zijn.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 25/07/13 19:26

Even wat meer informatie.

De meeste dierenartsen adviseren om zo´n balletje te laten verwijderen. De kans dat een ´binnenbal´ gaat ontaarden is namelijk groter dan normaal. Testikels moeten een wat lagere temperatuur hebben dan lichaamstemperatuur, daarom hangen ze buitenboord. Zo´n binnenbal zit te warm en kan daardoor gaan woekeren. De ellende is dat je zoiets niet merkt, je ziet het ding immers niet. En tegen de tijd dat de hond klachten krijgt, is het vaak te laat.

Daarom zullen de meeste dierenartsen tegen de eigenaren zeggen dat hij eruit moet. En omdat ze moeten zoeken waar de bal precies zit, kost zo´n operatie meestal meer dan een gewone castratie.

Meestal weet de fokker dit allemaal wél en de puppymensen niet. Die denken: we gaan er toch niet mee showen of fokken, dus wat maakt het uit.

Misschien nog een andere vraag:
Vinden jullie dat de fokker dit allemaal van tevoren duidelijk moet vertellen tegen de puppymensen. Dus áls het balletje niet alsnog indaalt, dat hij er dan uit moet en dat dat al gauw 300 tot 400 euro kost.

Of kan de fokker beter geen onnodige paniek zaaien en eerst maar eens afwachten of het balletje inderdaad niet indaalt. Want dat kan natuurlijk best later alsnog gebeuren en dan is alle commotie voor niks geweest.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 25/07/13 19:53

indalen kan zeker nog tot 6 maanden.

trouwens alle honden die het bij ons hadden zijn nu al op behoorlijke leeftijd.

en da willen mij te graag ingrepen doen die ze promoten maar of ze nodig zijn??

mijn da zei hetzelfde wat ik er van vind, als er problemen komen, kan er alsnog ingegrepen worden hijzelf had het nog nooit meegemaakt dat ie een noodingreep moest uitvoeren bij een niet ingedaalde bal...

hij adviseerde het niet, maar gaf eigenaren zelf de keus of ze het wilde laten uitvoeren
al me kinders uitgevlogen

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 25/07/13 20:12

Laboriginals schreef:
Misschien nog een andere vraag:
Vinden jullie dat de fokker dit allemaal van tevoren duidelijk moet vertellen tegen de puppymensen. Dus áls het balletje niet alsnog indaalt, dat hij er dan uit moet en dat dat al gauw 300 tot 400 euro kost.

Of kan de fokker beter geen onnodige paniek zaaien en eerst maar eens afwachten of het balletje inderdaad niet indaalt. Want dat kan natuurlijk best later alsnog gebeuren en dan is alle commotie voor niks geweest.

Hanneke



Zeker moet de fokker duidelijk zijn en goede info geven in een geval als dit. Commotie zal daar niet van komen lijkt mij, maar mochten mensen hier achteraf achter komen heb je een dikke kans dat zij zich in hun z*k gescheten voelen en daar komt doorgaans meer commotie van :wink:

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 25/07/13 23:22

Is het niet zo dat de betreffende fokker de informatie moet geven wil het niet vallen juridisch gezien omdat het anders valt onder informatie achter houden bewust?
Maar naar mijn idee heb je als pupkoper van zo'n betreffende pup ook een onderzoeksplicht.

Ik ben tegen schadevergoeding.
Immers weet je wat je koopt, mag de fokker deze "afwijking" niet achterhouden. Heb je als pupkoper ook je onderzoeksplicht.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 26/07/13 08:00

Max had een niet ingedaald balletje. Nou was hij een herplaatser en was er dus geen fokker in het spel, maar de dierenarts adviseerde inderdaad dat er een operatie moest komen ivm een mogelijkheid dat dat een tumor kon gaan worden. Het zou een dure operatie worden, die niet volledig vergoed werd door de verzekering. Uiteindelijk heb ik hem zelf moeten betalen, met allerlei uitsluitsels en gekkigheid.
Het woord tumor was genoeg om mij destijds op de kast te krijgen, dus eerst navraag gedaan elders, zelfde advies en hem ook daar laten opereren omdat ze in die kliniek alles in huis hadden. Dat was de eerste keer dat we erachter kwamen dat hij niet goed reageerde op zn narcose. Wat had ik spijt!!!

Ik heb altijd het gevoel gehad, zeker bij da nr 1 en 2 dat die alleen maar wilde verdienen. Onze laatste da, waar we nu nog steeds komen met Flowie, zegt dat een castratie voor een niet ingedaalde bal ook niet strikt noodzakelijk is. Het kan altijd nog..
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 26/07/13 09:55

Bij een binnenbal bij honden is het risico op teelbalkanker 25x groter dan bij een normale testikel. Bij mensen is dat ook zoiets, daar lees je zelfs 30%.

Nou is het normale risico op teelbalkanker bij de hond al niet zo groot (0,1%), dus 25x keer is nog niet veel (2,5%). Maar als je besluit om niet te opereren, is het wel verstandig om de binnenbal jaarlijks te laten controleren. Als hij voelbaar is, kan dat met de hand, maar als hij in de buikholte ligt, moet dat met een echo / foto/ scan o.i.d. En dat brengt natuurlijk ook weer jaarlijkse kosten met zich mee.

Zo kom ik terug bij de vraag: kan een fokker zo´n pup voor de normale prijs verkopen en het risico dat de bal niet indaalt (met dus daarna vervolgkosten) verder bij de pupkopers leggen?

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

roelien

Ongelezen berichtdoor roelien » 26/07/13 09:56

Tuurlijk moet je het melden, en als het goed is staat het toch ook gewoon in het entingsboekje?

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 26/07/13 10:40

Nee, vind ik niet!

Nathalie01
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 496
Lid geworden op: 09/04/10 11:56

Ongelezen berichtdoor Nathalie01 » 26/07/13 10:44

Ik heb voor Dex gewoon de normale prijs betaald. Wel werd duidelijk vermeld toen wij hem gingen ophalen dat hij een niet ingedaalde bal had. Natuurlijk wil je graag je hondje hebben dus totaal niet gedacht om iets te vragen over compensatie of dat we hem niet zouden willen ofzo.. Pas toen we hem wilden laten castreren kwam ik erachter dat daar wel meerkosten aan verbonden waren. Ik heb de fokker nooit meer gevraagd om de operatie (die overigens erg meevalt) deels te betalen, misschien hadden ze het wel gedaan misschien ook niet.

Ik vind dat de fokker de koper duidelijk moet informeren over de kosten van de operatie (zo'n 400/500 euro) en eventueel moet aanbieden de kosten deels te betalen. Of duidelijk maken dat ze dat niet doen, dan kun je zelf de beslissing maken ook al lijkt het me heel moeilijk als je je op een hondje verheugt hebt op het laatste moment van de koop af te zien.

Gebruikersavatar
AnjaS
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23/11/04 21:58
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor AnjaS » 26/07/13 13:38

Laboriginals schreef:Bij een binnenbal bij honden is het risico op teelbalkanker 25x groter dan bij een normale testikel. Bij mensen is dat ook zoiets, daar lees je zelfs 30%.

Nou is het normale risico op teelbalkanker bij de hond al niet zo groot (0,1%), dus 25x keer is nog niet veel (2,5%). Maar als je besluit om niet te opereren, is het wel verstandig om de binnenbal jaarlijks te laten controleren. Als hij voelbaar is, kan dat met de hand, maar als hij in de buikholte ligt, moet dat met een echo / foto/ scan o.i.d. En dat brengt natuurlijk ook weer jaarlijkse kosten met zich mee.

Zo kom ik terug bij de vraag: kan een fokker zo´n pup voor de normale prijs verkopen en het risico dat de bal niet indaalt (met dus daarna vervolgkosten) verder bij de pupkopers leggen?

Hanneke


Als reactie op je vraag; zou het altijd melden bij de kopers.
Daarbij ligt het eraan wat deze willen.. show, jacht of wat dan ook.. omdat ze voor hoge kosten komen te staan, zou je ze te gemoed kunnen komen, door de pup voor iets minder te verkopen. ( of zeg ik nu iets raars)
Denk dat ik dit als koper wel zou waarderen!
Afbeelding

Dank je wel Anca
:zwartpootje: Daisy (2-4-1997 - 29-4-2004)
:bruinpootje: Tess (2-6-2004 -25-02-2013)
:bruinpootje: Tjinta( 2-6-2004 - 14-9-2016)
:zwartpootje: Stars and Tails Black Lola 28-10-2013

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 26/07/13 15:29

Ik denk dat geen enkele fokker een pup met maar één ingedaald balletje voor een lagere prijs wegdoet. Dat balletje kan immers heel goed nog komen. Soms zit het goed een week na het ophalen (bij de 9-weken enting) al op zijn plek. En wat dan? Moeten de puppymensen dan alsnog bijbetalen? Dat gaat ´m niet worden.

Mijn goldenvriendin heeft de standaardregel: als de bal er met een jaar nog niet zit, krijgen de mensen een x-bedrag terug.

Ik heb zelf tot nu toe 1x de operatie betaald, maar dat was jaren geleden en toen was het lang niet zo duur als nu. Nu hoor je bedragen van meer dan 500 euro langskomen en dat vind ik toch wel heel erg gortig.

Vandaar dat ik eens benieuwd was naar jullie mening.

Hanneke


Terug naar “Discussiehoek”