Wanneer spreek je van slecht luisteren

Respecteer elkaars mening.
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1591
Lid geworden op: 01/03/10 15:39
Locatie: Kerkrade

Wanneer spreek je van slecht luisteren

Ongelezen berichtdoor royenmarjolein » 02/09/13 20:39

Iedere keer, ja echt iedere keer als ik een stevige wandeling ga maken (dus niet een blokje om) met Max en/of Bob kom ik mensen tegen met loslopende honden die niet voldoende luisteren om los te lopen.
Dat vind ik in ieder geval....

Max luistert tegenwoordig nagenoeg perfect. Er is maar één maar... Hij vindt andere mensen zo leuk en springt weleens op. Dus zodra ik een tegenligger zie, lijn ik hem aan.
Bob is momenteel onstabiel. De enige dag luistert hij als een trein en de andere dag is hij zelfs vergeten wat zijn naam is en trekt die sprint aan naar die superleuke andere hond :wink: Lekkere puber dus. Bob mag momenteel niet los, omdat hij onvoorspelbaar is in zijn acties. Conclusie: mijn honden luisteren niet goed genoeg om ze los te laten als er andere mensen/honden in de buurt zijn. Staan onvoldoende onder appèl en daarom lijn ik ze aan (en Bob is momenteel standaard aan de riem). Soms lijken wij wel de enige te zijn.

Iedere keer heb ik honden die mij achtervolgen met een roepende baas erachter aan: ,, Fluffy kom terug! Kom hier! Kom terug! En dat tot 10 keer toe waarna de baas aan komt sloffen om de hond op te halen op ons verzoek! Of honden die Max willen berijden, honden die ons omver springen of honden die er gewoon vandoor gaan of mijn hond bij het vel pakken. Het ligt niet aan de hond hoor. Ik geef de honden er niet de schuld van, maar ik vraag mij wel af of ik het verkeerd zie. Zou ik ook mijn honden gewoon moeten laten lopen, want die van mij luisteren nog beter? En ben ik misschien te overdreven in mijn opvattingen?

Hoe zien jullie dit? Ik vind dat er sprake is van slecht luisteren als hond niet luistert naar een commando. Dat een hond de sprint wil aantrekken of wilt begroeten, geen probleem! Zolang hij/zij maar luistert als de baas iets anders wilt en de andere mensen/ honden geen last van hebben.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 02/09/13 21:07

Tsja, het heeft twee kanten.
Aan de ene kant snap ik dat het voor anderen (en het baasje zelf) vervelend is wanneer een hond niet luistert, vooral als je zo'n fijne puber rond hebt lopen (ik spreek uit ervaring :D). Maar aan de andere kant: wanneer je ze nu in dergelijke situaties nog aangelijnd houdt maar over een tijdje niet meer, weten ze zodra ze los zijn niet hoe ze zich moeten gedragen in dergelijke situaties aangezien ze dat nooit hebben geleerd.
Daarom lijn ik Balou ook niet aan als er andere mensen naderen (tenzij ze een aangelijnde hond bij zich hebben). Wanneer ze rustig is, laat ik haar rustig haar gang gaan. Wanneer ze druk is, houd ik haar even bij me tot de mensen weg zijn. Ook wanneer er andere honden zijn, laat ik haar daar lekker mee ravotten. Zodra het tijd is om verder te lopen, roep ik haar bij me. De ene dag komt ze keurig op me af gerend en dan wordt ze uitbundig beloond, de andere dag heeft ze bananen in haar oren en dan is het een kwestie van haar kort bestraffen, aanlijnen en direct naar huis toe.
Wanneer je hond zo'n puberdag heeft, is het belangrijk om niet gefrustreerd te raken, hoe lastig het ook is Allereerst is het voor jezelf alleen maar vervelend en daarnaast heeft je hond er niets aan; voor hem is vaak niet eens duidelijk waarom je zo gefrustreerd bent.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 03/09/13 11:19

Ik heb met mijn 2 labjes ontzettend veel chance en daarom mogen ze ook echt volledig los en krijgen ze vrij spel van mij!

Olly is meestal niet in zicht als er een tegenligger / hond / fietser aankomt en als ze er wel is, dan kan ik haar ook vrij vlot bij mij krijgen. Ze heeft totaal niets met andere mensen, honden, ... negeert alles & iedereen compleet.

Xpencer ... die kan ik op afstand perfect onder appèl krijgen; wat hij doet en kan, vind ik echt tot de top behoren als ik eerlijk mag zijn. Natuurlijk is ie geen robot, maar toch ... hij doet het bij het loslopen meer dan subliem. Ook hij negeert mens, dier, fiets enz. compleet.

Soms vind ik dat wel jammer overigens want soms komt er echt een sociale hond aan met wie ze gerust mogen spelen, maar meestal weigeren ze gewoon en hebben ze zoiets van :?: :?: :?: , dat is toch niet leuk baasje?! Wij lopen liever met jouw mee dan hier te blijven staan.

Het enige minpunt dat Xpencer heeft, is dat hij vaak boomstammen met zich meezeult en ik dat niet altijd weet :? . Als ik hem dus onder appèl zet op het pad en hij heeft een boomstam vast, dan moet de voetganger of fietser alsnog een beetje om lopen :wink: . Hij kan dat ook perfect loslaten hoor, maar vaak hoor ik pas laat dat er iemand aankomt en is het eerst wat in mij opkomt om de hond tot stilstand te brengen :oops: .

Ik denk dat ik echt heel veel geluk mag hebben met mijn 2 zwarte sloebers.
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Gebruikersavatar
fieke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1029
Lid geworden op: 24/02/12 19:24
Locatie: Elsloo
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor fieke » 03/09/13 12:07

Bruce loopt ook weer vast aan de riem. Hij heeft weer een fase dat hij niet wil luisteren als hij losloopt. Hij is me nu al twee keer weggerend en heb ik hem moeten zoeken. Ook komt hij niet mee als ik zeg dat het genoeg is. Dus maar aan de riem en weer volop gaan trainen. Ik vind het heel vervelend als hij niet luisterd en zeker als hij met andere mensen meeloopt. Ik ga hem dan wel direct halen. Ik heb vaak genoeg hondjes die me nalopen en waarvan de baasjes alleen maar blijven roepen.
:bruinpootje: Bruce (Messi van Budiliumhof) 23-01-2012

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 03/09/13 12:13

Pom loopt in principe goed mee en niet weg, maar zodra ze in de verte wat ziet, heeft ze nog wel de neiging om ertussenuit te pieren. En ze gaat achter fietsers aan. Ze loopt nu dus regelmatig aan de lange lijn en ondertussen trainen we op het negeren of iig niet reageren op fietsers. Dat gaat al heel aardig, maar ik denk dat ze wel doorheeft dat er een lijn aan zit. Maar goed, ik vind het niet zo erg als ze op iemand afrent, dat moet ze leren, maar achter een fietser aan vind ik gewoon gevaarlijk want a. zo'n fietser kan vallen van schrik en b. ze komt dus niet terug en loopt gerust een kilometer mee.. Dat wil ik niet hebben, punt :P

van andermans niet luisterende honden heb ik overigens niet zo'n last, als ze maar niet aanvallen.. ieder moet zelf weten wat ze acceptabel vinden. Ik vind het onprettig als mijn hond uit zicht gaat, dus dat mag dan niet :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 195
Lid geworden op: 06/05/13 16:22
Locatie: Zeewolde

Ongelezen berichtdoor Tarzan » 03/09/13 13:23

Slecht luisteren vind ik betrekkelijk.

Toen ik Tarzan voor het eerst losliet, kon ik hem niet meer pakken. Hij kwam wel bij mij in de buurt, maar hij dook weg zodra ik hem bij zijn halsband wilde pakken. Uiteindelijk heeft iemand anders hem gepakt.
Momenteel komt hij wel als ik hem roep, meestal in ieder geval. Tot voor kort was het wel moeilijk als er andere honden in de buurt waren. Hij bleef ze volgen. Maar nu is het al een paar keer gebeurd dat hij met mij meeliep, i.p.v. met een andere hond.
Ik vind dus dat hij goed luistert vergeleken met hoe het ging.
Inmiddels kan ik hem altijd pakken als ik dat wil. Als hij niet zelf komt haal ik hem op.

Onze vorige hond was erg gehoorzaam. Als ik riep kwam ze altijd. Ze had geen interesse in andere honden of mensen.
Tarzan wel. Hij begroet zowel mensen als honden erg enthousiast.
Honden lachen met hun staart.

:zwartpootje: Tarzan (29-02-2012)

Gebruikersavatar
Lana
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 92
Lid geworden op: 07/04/13 12:17

Ongelezen berichtdoor Lana » 03/09/13 14:06

Hier nog een hond waarvan ik alleen maar krijg te horen “wat luistert ze onwijs goed”
Ja klopt ze luistert goed, er is alleen 1 maar. Zodra ze andere honden ziet wil ze daar heel graag naartoe.

Lana loopt eigenlijk bijna altijd los, en in het begin stierde ze echt, dwars door mijn commando op andere honden af. Ik ben al die tijd heel consequent nee blijven roepen, en nu heb ik haar zover dat ze voor 90% bij me kan houden, maar toch gebeurt het zeker nog weleens(vooral als ze een andere lab ziet) dat ze vol enthousiasme zich op een andere hond stort (ook op diegene die daar niet van gediend zijn)
Ik denk dan ook niet dat het de oplossing is om haar aan te lijnen, anders kan ik haar niet leren om los bij me te blijven.

Natuurlijk mag ze best eens spelen met andere honden, maar ik laat haar dan eerst even wachten en daarna zeg ik “ga maar” waardoor zij weet dat ze vrij is om te gaan spelen.
Afbeelding

Lars en Daniëlle
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1634
Lid geworden op: 03/11/11 18:32
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor Lars en Daniëlle » 03/09/13 15:29

Ik sluit me bij Lana aan.

Castro luistert ook goed maar zodra hij een andere hond ziet wil hij die begroeten. Hij gaat er overigens niet in volle vaart op af maar wil altijd wel even kijken. Op een metertje afstand besluit hij zelf of het "goed volk" is zo niet dan komt hij terug zo wel dan snuffelt hij even en komt weer terug. Tenzij het een heeel leuk labradorteefje is dan moet ik wel even een sprint trekken om hem op te halen :D

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 03/09/13 15:48

Tja Pepper is het lievelingetje van de klas :) Loopt keurig netjes naast mij over het algemeen (enigste uitzondering was de forumwandeling in Groningen al zocht ze mij toen ook regelmatig op), gaat niet ver bij mij vandaan en heeft heel af en toe een wat gekke bui en neemt dan een spurt heen en spurt terug :D En negeert andere honden en mensen :)
Indra gaat Pepper al aardig achterna, loopt strak naast mij als ze los is, loop ik met beide dames samen (komt niet zo vaak voor maar zoals vandaag wel als ik heb gewerkt 's ochtends) dan zoekt ze af en toe Pepper op maar heeft veelvuldig aandacht voor mij. Ook krijg ik haar vrij goed afgeleid als we andere honden tegenkomen, spelen mag maar ik krijg haar ook weer uit het spel om met mij mee te gaan :wink: Nu moet ik natuurlijk zien hoe dat gaat straks als ze in de pubertijd terecht komt maar dat zien we dan wel weer :wink: De goede start hebben we inmiddels samen gemaakt :)
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 03/09/13 16:35

Mijn mening van slecht luisteren is begrijpen wat je vraagt, maar iets anders doen 8)

Gelukkig luisteren beide heren nu goed, en vertrouw ik ze voor de volle 100% dat ze luisteren als ik het echt meen.
En natuurlijk springen ze nog wel eens een sloot in als ik zeg "nee, doorlopen" maar ach ... 9 vd 10 keer komt dat omdat ik dan iets niet duidelijk overbreng (en dus niet meen) waar zij gretig gebruik van maken

Lees bij sommige mensen dat hun hond niet of nauwelijks van hun zijde afwijkt, maar ik zou daar helemaal kierewiet van worden !!
Het mooie van de losloopwandelingen vind ik juist dat ze samen de interactie kunnen hebben, ze zelf in situaties terecht komen die ze dan op moeten lossen (denk aan in een sloot springen waar ze zelf niet uitkomen bv), maar ook lekker hun eigen snuffel/ren/actie momenten kunnen pakken als ze daar zin in hebben ....
Honden die strak naast lopen en je continu aankijken met een blik van "wat gaan we nu doen" werkt mij persoonlijk erg op de zenuwen :oops:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015


Terug naar “Discussiehoek”