Aanschafprijs labrador ... Wat vinden jullie ervan ?

Respecteer elkaars mening.
lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 474
Lid geworden op: 31/08/07 11:27
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor lablove » 18/09/13 16:20

Annette schreef:
rimanime schreef:
Tarzan schreef:Wat mij ook verbaast: dat mensen bewust kiezen voor een dure rashond, en ze dan moddervet laten worden. Dan schaf je een pup aan met een goede achtergrond, je bent bereid om daar veel voor te betalen, en dan zorg je er zelf niet goed voor.


Daar verbaas ik mij ook over.....


Dat is als fokker ook vreselijk frustrerend..... :(


Ja of het tegenovergestelde... mensen die hem slank hielden de hond net genoeg te eten kreeg om te overleven. Ik ben me toen zo rot geschrokken.Werkelijk een skelet met een velletje, nauwelijks groter dan een pup van 16 weken... En het ergste... die mensen denken dat hij gewoon klein was en het goed deed,want de dierenarts vond hem netjes zo. En dan geeft je als fokker er altijd een puppyhandleiding bij en zeg je bel bij mail of kom langs bij vragen... Inmiddels is die bijna gezond alweer 2 jaar en gaat het goed... maar dat was echt heel erg. Ik ben toen dus op tijd langs gegaan...

Gebruikersavatar
Annette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3127
Lid geworden op: 13/02/05 20:42
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annette » 18/09/13 16:38

Ja inderdaad, mensen die een zeg maar breed gebouwde hond kopen en eigenlijk voor het smallere type zouden willen gaan en hem dan een soort van "uithongeren" ......... die heb je ook!
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007

Gebruikersavatar
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 590
Lid geworden op: 07/05/09 22:56
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marga » 26/09/13 21:50

Dit is misschien wel leuk om te lezen. Kun je ook lang en breed over discussieren hoor.
http://www.szimat-vizsla.nl/Kosten.htm

Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2930
Lid geworden op: 25/02/08 10:26
Locatie: Amersfoort

Ongelezen berichtdoor Bommel Achter 't Dijkje » 26/09/13 21:56

Bommel was in 2007 650 euro, zijn zwarte zus was duurder 750. De bruine pups waren nog duurder, toen al :wink: ik vraag mij nu af waarom blond goedkoper was, ik denk omdat de bruine pups toen ineens heel erg"in" waren :roll:
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014

Gebruikersavatar
Annette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3127
Lid geworden op: 13/02/05 20:42
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annette » 26/09/13 22:03

Marga schreef:Dit is misschien wel leuk om te lezen. Kun je ook lang en breed over discussieren hoor.
http://www.szimat-vizsla.nl/Kosten.htm


Goed verhaal, geeft wel een beetje inzicht in het kostenplaatje. Maar als je alle uren erbij gaat rekenen (dag en nacht) die de fokker erin stopt dan is het echt onbetaalbaar!
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 26/09/13 23:12

Bommel Achter 't Dijkje schreef:Bommel was in 2007 650 euro, zijn zwarte zus was duurder 750. De bruine pups waren nog duurder, toen al :wink: ik vraag mij nu af waarom blond goedkoper was, ik denk omdat de bruine pups toen ineens heel erg"in" waren :roll:


Dat vind ik echt heel fout om voor de verschillende kleuren verschillende prijzen te vragen. Dat heeft niet meer met fokken te maken maar met vraag en aanbod.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Bert
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 85
Lid geworden op: 27/07/13 16:01
Locatie: Twente

Ongelezen berichtdoor Bert » 27/09/13 00:15

HennyH schreef:
Bommel Achter 't Dijkje schreef:Bommel was in 2007 650 euro, zijn zwarte zus was duurder 750. De bruine pups waren nog duurder, toen al :wink: ik vraag mij nu af waarom blond goedkoper was, ik denk omdat de bruine pups toen ineens heel erg"in" waren :roll:


Dat vind ik echt heel fout om voor de verschillende kleuren verschillende prijzen te vragen. Dat heeft niet meer met fokken te maken maar met vraag en aanbod.


Waaruit blijkt dat een 'reguliere' fokker ook een broodfokker is! :shock:

Gebruikersavatar
Annette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3127
Lid geworden op: 13/02/05 20:42
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annette » 27/09/13 09:50

Bert schreef:
HennyH schreef:
Bommel Achter 't Dijkje schreef:Bommel was in 2007 650 euro, zijn zwarte zus was duurder 750. De bruine pups waren nog duurder, toen al :wink: ik vraag mij nu af waarom blond goedkoper was, ik denk omdat de bruine pups toen ineens heel erg"in" waren :roll:


Dat vind ik echt heel fout om voor de verschillende kleuren verschillende prijzen te vragen. Dat heeft niet meer met fokken te maken maar met vraag en aanbod.


Waaruit blijkt dat een 'reguliere' fokker ook een broodfokker is! :shock:


Sorry hoor deze fokker een reguliere broodfokker? Ik zou me dan maar eens verdiepen wat een ECHTE broodfokker is...... overigens ben ik het er wel mee eens dat kleur niet zou mogen uitmaken voor de prijs maar jouw bewering gaat echt te ver.
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 27/09/13 11:34

Annette schreef:
Bert schreef:
HennyH schreef:
Bommel Achter 't Dijkje schreef:Bommel was in 2007 650 euro, zijn zwarte zus was duurder 750. De bruine pups waren nog duurder, toen al :wink: ik vraag mij nu af waarom blond goedkoper was, ik denk omdat de bruine pups toen ineens heel erg"in" waren :roll:


Dat vind ik echt heel fout om voor de verschillende kleuren verschillende prijzen te vragen. Dat heeft niet meer met fokken te maken maar met vraag en aanbod.


Waaruit blijkt dat een 'reguliere' fokker ook een broodfokker is! :shock:


Sorry hoor deze fokker een reguliere broodfokker? Ik zou me dan maar eens verdiepen wat een ECHTE broodfokker is...... overigens ben ik het er wel mee eens dat kleur niet zou mogen uitmaken voor de prijs maar jouw bewering gaat echt te ver.



Welliswaar geen broodfokker, maar een fokker die fokt uit liefde voor het ras, zou m.i nooit prijs verschil mogen hebben tussen kleuren. Geen broodfokker maar wel een fokker die (destijds ?) fokt(e) uit commerciël oogpunt.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Gebruikersavatar
Annette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3127
Lid geworden op: 13/02/05 20:42
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annette » 27/09/13 11:51

rimanime schreef:
Annette schreef:
Bert schreef:
HennyH schreef:
Bommel Achter 't Dijkje schreef:Bommel was in 2007 650 euro, zijn zwarte zus was duurder 750. De bruine pups waren nog duurder, toen al :wink: ik vraag mij nu af waarom blond goedkoper was, ik denk omdat de bruine pups toen ineens heel erg"in" waren :roll:


Dat vind ik echt heel fout om voor de verschillende kleuren verschillende prijzen te vragen. Dat heeft niet meer met fokken te maken maar met vraag en aanbod.


Waaruit blijkt dat een 'reguliere' fokker ook een broodfokker is! :shock:


Sorry hoor deze fokker een reguliere broodfokker? Ik zou me dan maar eens verdiepen wat een ECHTE broodfokker is...... overigens ben ik het er wel mee eens dat kleur niet zou mogen uitmaken voor de prijs maar jouw bewering gaat echt te ver.



Welliswaar geen broodfokker, maar een fokker die fokt uit liefde voor het ras, zou m.i nooit prijs verschil mogen hebben tussen kleuren. Geen broodfokker maar wel een fokker die (destijds ?) fokt(e) uit commerciël oogpunt.


Dat is misschien wel waar hoewel ik dat niet goed kan beoordelen maar een broodfokker, echt niet!
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007

Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2930
Lid geworden op: 25/02/08 10:26
Locatie: Amersfoort

Ongelezen berichtdoor Bommel Achter 't Dijkje » 27/09/13 19:05

Ik wil geen fokker afvallen, maar Tja wat zal ik ervan zeggen behalve dat ik nooit terecht kon met vragen over de slechte gezondheid en kwaaltjes van Bommel, hij was altijd de enige uit het nest volgens de fokker..... :

:confused:

Er zijn fokkers die het anders aanpakken :wink:
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014

Bert
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 85
Lid geworden op: 27/07/13 16:01
Locatie: Twente

Ongelezen berichtdoor Bert » 28/09/13 12:40

Was te verwachten dat er reactie op mijn posting kwam. Wil er maar mee aangeven dat sommige fokkers niet alleen voor de fun fokken, maar ook wel een commerciële insteek hebben en daar is trouwens niets mis mee. Zodoende mijn term broodfokker, en nee dat is geen reguliere broodfokker, maar dat schrijf ik ook niet.

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 28/09/13 14:09

Bij een fokker met commerciële insteek zit ik toch echt wel te denken aan fokkers die tevens fokken zonder liefde van het ras/hun honden, die bewust willens en wetens willen fokken op kleur om extra hier aan te verdienen.
Benadert het woordje broodfokker dan ook al heel snel.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2930
Lid geworden op: 25/02/08 10:26
Locatie: Amersfoort

Ongelezen berichtdoor Bommel Achter 't Dijkje » 28/09/13 14:36

Bert en Tammie, ik ben het met jullie eens!
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 28/09/13 16:16

Het woord "broodfokker" heeft een hele negatieve lading. Ik denk niet dat de genoemde fokker daar onder valt. Persoonlijk deel ik de fokkers in als onderstaand.

Bij een "broodfokker" denk dan aan een schuur waar honden van allerlei rassen zitten en de teefjes amper daglicht zien. De honden krijgen niet de nodige medische verzorging en de teefjes zijn er alleen om pups voort te brengen. Elke loopsheid maar weer. Ze houden zich niet aan de regels van de rasverenigingen en zijn puur uit op winstbejag.

Verder heb je "professionele fokkers". Zij hebben best veel honden in kennels maar deze honden komen niet in huis en gaan ook niet elke dag mee uit wandelen. De honden hebben een speelveld waar ze ook hun behoefte moeten doen. De honden worden verder wel goed verzorgd en gaan vaak ook naar shows en de fokkers houden zich aan de regels van de rasvereniging. De honden zijn net als paarden en koeien bij boeren een verdienste maar wel één waar je goed in moet investeren.

En dan heb je de "hobbyfokker". Die hebben de honden in huis en gaan ook met de honden op stap. De honden worden natuurlijk ook goed verzorgd, gaan ook naar shows maar volgen vaak ook nog een jachtcursus of zo. Deze honden zijn onderdeel van het gezin en blijven ook als de hond oud wordt of er niet meer mee gefokt kan worden. Hieronder schaar ik ook de mensen die geen kennelnaam hebben maar wel een hele leuke, mooie geschikte teef die alle gezondheidsonderzoeken heeft gehad en waar een passende reu bij wordt gezocht.

Natuurlijk is het niet zo zwart/wit als ik het omschrijf maar over het algemeen kun je zo een onderscheid maken.

Maar om onderscheid in kleur van de hond te maken in de kostprijs vind ik niet okay. Heeft de hond een overbijt of heeft het kleurafwijkingen zoals black en tan, ja dan mag de hond voor een goedkopere prijs verkocht worden want de pupkoper heeft dan een pup die niet helemaal aan de rasstandaard voldoet.
Afbeelding

Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit


Terug naar “Discussiehoek”