Aanschafprijs labrador ... Wat vinden jullie ervan ?

Respecteer elkaars mening.
HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 15/09/13 12:29

-Marianne schreef:Ik wil toch even zeggen dat gelegenheidsnestjes niet altijd slecht zijn. Balou komt ook uit een eenmalig gelegenheidsnestje maar haar ouders hebben allebei de benodigde gezondheidsonderzoeken gehad, er is via de NLV gefokt en ze heeft gewoon een stamboom.


Jij hebt een stamboompup zonder kennelnaam, dat was mijn eerste hond. Dat vind ik toch anders dan een gelegenheidsnestje.

Ik zie een gelegenheidsnestje meer als bijvoorbeeld: ik heb een wel leuke teef en de buurman een reu beide van het zelfde ras. Allebei met stamboom maar we doen niet aan onderzoeken of wat dan ook. Je kan dan een nest fokken en een stamboom aanvragen. Die stamboom krijg je ook maar wel met een boete van ongeveer 350 euro van de Raad van Beheer omdat je geen gezondheidsonderzoeken hebt gedaan.

Ben je dan goed bezig? Je hebt wel een stamboomhond maar er is niet gekeken of de lijn bij elkaar past enzovoort....Dat is ook wat broodfokkers vaak doen.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 15/09/13 12:55

Ik kom terug uit mijn werk en lees het vervolg.
Het risico dat je een labrador koopt met gezondheidsproblematiek.
Gezondheidsproblematiek kan je voor een gedeelte uitsluiten door dan maar wat meer geld neer te leggen.
Geld waarvan je anders het risico loopt dat je dat op latere termijn kwijt bent voor de DA.
Dan heb ik het nog niet eens over de pijn die dat doet voor jou als eigenaar.
En ook nog geeneens over het ongemak waarmee je jouw hond belast, want je bent wel in mijn ogen dan mede-verantwoordelijk :D

Mijn honden zijn 1 van mijn grootste hobby's, onze "kindjes". Ze zijn meer dan een hobby maar reiken ons ook hobby's aan :D

Goed voorbeeld van gelegenheidsfokker/nestje was Bo. Paps had een stamboom maar is op de 1 of andere duistere reden verloren gegaan. Moeder had een stamboom. Geen onderzoeken laten doen, etc.
Er waren geen gezondheidsuitslagen gedaan. Bo was gelukkig kerngezond maar het had heel anders kunnen gaan.

Daarnaast verwoord Lucie prima wat ik ook gisteren bedoelde met hobby :)

Maar om die ene goede ervaring met Bo zeg ik niet nu "toen is het goed gegaan dus nu ook weer!". Nee, heel bewust hebben wij gekozen om dit risico niet nog eens te lopen. Dan maar meer geld uitgeven, maar wel minder risico op problemen en meer risico op geluk :D
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 15/09/13 14:19

HennyH schreef:
-Marianne schreef:Ik wil toch even zeggen dat gelegenheidsnestjes niet altijd slecht zijn. Balou komt ook uit een eenmalig gelegenheidsnestje maar haar ouders hebben allebei de benodigde gezondheidsonderzoeken gehad, er is via de NLV gefokt en ze heeft gewoon een stamboom.


Jij hebt een stamboompup zonder kennelnaam, dat was mijn eerste hond. Dat vind ik toch anders dan een gelegenheidsnestje.

Ik zie een gelegenheidsnestje meer als bijvoorbeeld: ik heb een wel leuke teef en de buurman een reu beide van het zelfde ras. Allebei met stamboom maar we doen niet aan onderzoeken of wat dan ook. Je kan dan een nest fokken en een stamboom aanvragen. Die stamboom krijg je ook maar wel met een boete van ongeveer 350 euro van de Raad van Beheer omdat je geen gezondheidsonderzoeken hebt gedaan.

Ben je dan goed bezig? Je hebt wel een stamboomhond maar er is niet gekeken of de lijn bij elkaar past enzovoort....Dat is ook wat broodfokkers vaak doen.

Ah, op die fiets, nee dat is inderdaad niet correct. :)
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 15/09/13 15:23

Wat ik wel jammer vind is dat er een aantal mensen hier blijven herhalen dat stamboomhonden gezond zijn, en puppy's van een broodfokker en/of gelegenheidsnestje altijd veel kosten met zich meebrengen
Sinds Daan zijn LPC ben ik helaas veel in contact gekomen met mensen die net als ons een stamboomhond hebben maar ook tegen erfelijke ziektes aanlopen (ED/Epilepsie/kanker enz.)

Allemaal uitzonderingen op de regel ? Misschien ...
Maar toch ken ik ook zat honden die geen stamboom hebben en niets mankeren, is dat dan een uitzondering ?

Voor ons is Daan geen reden om voor een broodfok pup te gaan, maar wij hebben zeker wel de angst van erfelijke dingen en hebben ook heel lang getwijfeld of we het nog aan durven.

Wij hebben nu 2 honden met stamboom, en dat hebben wij in 1e instantie gedaan omdat ik weet dat de fokker goed met de moeder omgaat, de karakters bekend zijn en dat ze zich verdiepen in de lijnen.
Dat mijn pup een papiertje erbij heeft zal mij aan mijn achterste roesten :D
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Gebruikersavatar
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 195
Lid geworden op: 06/05/13 16:22
Locatie: Zeewolde

Ongelezen berichtdoor Tarzan » 15/09/13 15:49

Wat mij ook verbaast: dat mensen bewust kiezen voor een dure rashond, en ze dan moddervet laten worden. Dan schaf je een pup aan met een goede achtergrond, je bent bereid om daar veel voor te betalen, en dan zorg je er zelf niet goed voor.
Ik liep vandaag nog een eindje op met zo iemand. Ik met mijn kruising labrador, zij met haar hond met stamboom... Die andere hond liep te waggelen omdat hij zo dik is. Tarzan huppelde vrolijk rond. Goede zorg begint bij het nest, maar gaat het hele leven van de hond door.
Honden lachen met hun staart.

:zwartpootje: Tarzan (29-02-2012)

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor Muiske » 16/09/13 19:53

Mijn reden om voor een stamboomhond te gaan was omdat je dan weet dat er goed gezorgd wordt voor de ouder dieren. Je bent van het begin af aan bij het proces betrokken. Daarbij word de kans op een een aantal erfelijke ziekten kleiner omdat daar goed naar gekeken wordt. Maar voorkomen doe je het nooit, zo heeft Bob als enige in zijn nest een zware allergie. Maar aan de andere kant, als Bob geboren was in een broodfok nestje dan had hij het niet overleefd, hij was het zorgenkindje en is bijgevoerd omdat zijn nestgenootjes hem niet lieten drinken. Ik heb 900 euro betaald voor Bob en ik vind dat een redelijke prijs.

Daarbij vind ik dat er een wezenlijk verschil is tussen broodfok en een niet stamboomhond nestje. maar dat is natuurlijk een andere discussie
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 16/09/13 21:23

Tarzan schreef:Wat mij ook verbaast: dat mensen bewust kiezen voor een dure rashond, en ze dan moddervet laten worden. Dan schaf je een pup aan met een goede achtergrond, je bent bereid om daar veel voor te betalen, en dan zorg je er zelf niet goed voor.


Daar verbaas ik mij ook over.....
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Gebruikersavatar
Annette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3127
Lid geworden op: 13/02/05 20:42
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annette » 16/09/13 22:26

rimanime schreef:
Tarzan schreef:Wat mij ook verbaast: dat mensen bewust kiezen voor een dure rashond, en ze dan moddervet laten worden. Dan schaf je een pup aan met een goede achtergrond, je bent bereid om daar veel voor te betalen, en dan zorg je er zelf niet goed voor.


Daar verbaas ik mij ook over.....


Dat is als fokker ook vreselijk frustrerend..... :(
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007

Gebruikersavatar
Koor
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1528
Lid geworden op: 15/01/09 14:33
Locatie: Almere

Ongelezen berichtdoor Koor » 16/09/13 22:26

Kay schreef:Wat ik wel jammer vind is dat er een aantal mensen hier blijven herhalen dat stamboomhonden gezond zijn, en puppy's van een broodfokker en/of gelegenheidsnestje altijd veel kosten met zich meebrengen
Sinds Daan zijn LPC ben ik helaas veel in contact gekomen met mensen die net als ons een stamboomhond hebben maar ook tegen erfelijke ziektes aanlopen (ED/Epilepsie/kanker enz.)

Allemaal uitzonderingen op de regel ? Misschien ...
Maar toch ken ik ook zat honden die geen stamboom hebben en niets mankeren, is dat dan een uitzondering ? :D


:klasse: niets aan toe te voegen
Afbeelding
Met dank aan Sharon

:blondpootje: Jochem (Zimyis Azizi)

Herman 70
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 307
Lid geworden op: 22/07/10 21:53

Ongelezen berichtdoor Herman 70 » 16/09/13 23:01

Ik heb er een dubbel gevoel bij tegenwoordig.
Aan de ene kant hebben wij bewust voor een stamboom hond gekozen met de daarbij horende kosten.
Of ik het weer zal doen..........ik weet het niet.
De goede fokkers wil ik niet tekort doen maar mijn mening nu is dat er teveel fokkers zijn die ondanks al hun goede bedoelingen eigenlijk het ras steeds zieker maken. Het steeds opzoeken van extremen in het ras doet de hond niet goed, sterker nog maakt hem ziek.

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 16/09/13 23:55

Herman 70 schreef:Ik heb er een dubbel gevoel bij tegenwoordig.
Aan de ene kant hebben wij bewust voor een stamboom hond gekozen met de daarbij horende kosten.
Of ik het weer zal doen..........ik weet het niet.
De goede fokkers wil ik niet tekort doen maar mijn mening nu is dat er teveel fokkers zijn die ondanks al hun goede bedoelingen eigenlijk het ras steeds zieker maken. Het steeds opzoeken van extremen in het ras doet de hond niet goed, sterker nog maakt hem ziek.


Wat bedoel je met het opzoeken van extremen?

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 17/09/13 00:08

Ik zal nooit zeggen dat stamboomhonden 100% gezond zijn en dat wanneer je een broodfokpup koopt of een hond zonder stamboom, dat dat gegarandeerd niet goed afloopt.
Alleen als je naar de risico's kijkt, dan kan denk ik niemand zeggen dat het beter of net zo goed is om een stamboomloos hondje te nemen ipv een hond met wel een stamboom.

Als je eens iets meemaakt, dat juist jouw hond wel een ziekte heeft die veel voorkomt in het ras, dan vind ik dat zelf geen reden om te switchen van gedachten en te zeggen: zie je wel...mijn hond heeft en stamboom en het is ook nog ziek ook! Oftewel, je gaat denken..een stamboom zegt ook helemaal niks.

Dat vind ik hetzelfde als met menselijke ziektes. Laat ik het voorbeeld roken en longkanker nemen.
Het is algemeen bekend dat roken de kans op het krijgen van longkanker in ieder geval vergroot.
Dat wil echter niet zeggen dat iedereen die rookt, ook longkanker krijgt.
Maar dat geldt eveneens voor niet rokers. Die hebben nog steeds kans op longkanker, echter is die kans kleiner tov een roker.

En dat is met honden niet anders...het enige wat je doet als je een stamboomhond koopt is risicobeperking!
Niets meer en niets minder.

Als ik een stamboomloze hond koop en hij krijgt een ziekte..dan vergeef ik mezelf dat nooit. Want wie weet heeft mijn pup het simpelweg geërfd maar wist ik daar niks van omdat er niks over de ouders bekend is.
Koop ik een hond met stamboom en hij krijgt een ziekte, dan weet ik in ieder geval dat ik er alles aan heb gedaan om hem een zo gezond mogelijke basis mee te geven. Dat hij/zij dan toch nog ziek wordt is heel treurig, maar ik hoef me niet schuldig te voelen over mijn keuze. Ik heb mijn werk grondig gedaan en bewust gekozen voor een pup uit gezonde voorouders (die getest zijn op veel voorkomende, erfelijke ziektes) en daarmee het risico op iets verkleind.
Natuurlijk kun je nooit dingen uitsluiten..het blijft een levend wezen.
Maar als ik als eigenaar ervoor kan zorgen dat ik het risico op (erfelijke) ziektes kan beperken door bewust voor een bepaalde hond/lijn met gezonde voorouders te kiezen, dan doe ik dat graag en betaal ik ook graag die 500 euro extra!

Herman 70
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 307
Lid geworden op: 22/07/10 21:53

Ongelezen berichtdoor Herman 70 » 17/09/13 00:22

lucievd schreef:
Herman 70 schreef:Ik heb er een dubbel gevoel bij tegenwoordig.
Aan de ene kant hebben wij bewust voor een stamboom hond gekozen met de daarbij horende kosten.
Of ik het weer zal doen..........ik weet het niet.
De goede fokkers wil ik niet tekort doen maar mijn mening nu is dat er teveel fokkers zijn die ondanks al hun goede bedoelingen eigenlijk het ras steeds zieker maken. Het steeds opzoeken van extremen in het ras doet de hond niet goed, sterker nog maakt hem ziek.


Wat bedoel je met het opzoeken van extremen?


Voor de labrador; Bredere kop, bredere, diepere borst, dikke poten etc.
Dus alles waar de keurmeesters naar kijken proberen te vergroten.

En de manier waarop je dit het snelste kan bereiken (want snel resultaat willen) is inteelt. Lijnteelt is ook inteelt en daar wordt geen enkel ras beter van.

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 17/09/13 06:43

Herman 70 schreef:
lucievd schreef:
Herman 70 schreef:Ik heb er een dubbel gevoel bij tegenwoordig.
Aan de ene kant hebben wij bewust voor een stamboom hond gekozen met de daarbij horende kosten.
Of ik het weer zal doen..........ik weet het niet.
De goede fokkers wil ik niet tekort doen maar mijn mening nu is dat er teveel fokkers zijn die ondanks al hun goede bedoelingen eigenlijk het ras steeds zieker maken. Het steeds opzoeken van extremen in het ras doet de hond niet goed, sterker nog maakt hem ziek.


Wat bedoel je met het opzoeken van extremen?


Voor de labrador; Bredere kop, bredere, diepere borst, dikke poten etc.
Dus alles waar de keurmeesters naar kijken proberen te vergroten.

En de manier waarop je dit het snelste kan bereiken (want snel resultaat willen) is inteelt. Lijnteelt is ook inteelt en daar wordt geen enkel ras beter van.


Dat is juist iets wat minder word, ook voor shows zijn de regels aangesterkt.

Ik denk er precies hetzelfde over als Lucie.
Maar ik denk ook andere dingen dan gezondheid, ik zoals eerder gezegd wil een hond die eruit ziet als een labrador en zich ook zo gedraagt.
Ik kom hier in de buurt (woon in een grensstreek, waar veel broodfokkers zitten) zoveel "labradors" tegen, die qua karakter dus echt geen labrador zijn

We proberen met alles zoveel mogelijk risico's uit te sluiten en bij een hond die een lid van het gezin is en er hopelijk een hele tijd bij hoort, zou je dan bezuinigen en de vele hogere risico's maar voor lief nemen. Ik snap dat niet.
Voor asiel honden vind ik dit niet gelden.

Mocht mijn aanstaande pup met stamboom een erfelijke ziekte hebben dan heb ik pech gehad, ik zal dan hopelijk goed kunnen overleggen met de fokker ( weet dat dit helaas ook niet bij alle fokkers zo is) en dan hopen dat ze een zo normaal mogelijk leven heeft. Maar ook dan zal de volgende zeker weer een hond met stamboom worden.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor Muiske » 18/09/13 15:56

lucievd schreef:Als ik een stamboomloze hond koop en hij krijgt een ziekte..dan vergeef ik mezelf dat nooit. Want wie weet heeft mijn pup het simpelweg geërfd maar wist ik daar niks van omdat er niks over de ouders bekend is.
Koop ik een hond met stamboom en hij krijgt een ziekte, dan weet ik in ieder geval dat ik er alles aan heb gedaan om hem een zo gezond mogelijke basis mee te geven. Dat hij/zij dan toch nog ziek wordt is heel treurig, maar ik hoef me niet schuldig te voelen over mijn keuze. Ik heb mijn werk grondig gedaan en bewust gekozen voor een pup uit gezonde voorouders (die getest zijn op veel voorkomende, erfelijke ziektes) en daarmee het risico op iets verkleind.
Natuurlijk kun je nooit dingen uitsluiten..het blijft een levend wezen.
Maar als ik als eigenaar ervoor kan zorgen dat ik het risico op (erfelijke) ziektes kan beperken door bewust voor een bepaalde hond/lijn met gezonde voorouders te kiezen, dan doe ik dat graag en betaal ik ook graag die 500 euro extra!


Helemaal mee eens! :klasse:
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015


Terug naar “Discussiehoek”