wanneer spreken we van mishandeling, wanneer niet

Respecteer elkaars mening.
Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 03/10/13 11:03

-kim- schreef:@ Monique, dat vind ik niet dik of mager tussen een show en jachtlijn, dat is als het goed is alleen een verschil in bouw :wink:
En dan ziet de showlijn er vast "dikker"uit, als het goed is, is hij/zij dat niet.


Ben ik helemaal met je eens hoor, maar de gemiddelde hondeneigenaar die je in de bossen ziet zal t eerder benoemen als dun/dik ipv bouw, en dat bedoelde ik ermee te zeggen :wink:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 03/10/13 11:13

Kay schreef:
-kim- schreef:@ Monique, dat vind ik niet dik of mager tussen een show en jachtlijn, dat is als het goed is alleen een verschil in bouw :wink:
En dan ziet de showlijn er vast "dikker"uit, als het goed is, is hij/zij dat niet.


Ben ik helemaal met je eens hoor, maar de gemiddelde hondeneigenaar die je in de bossen ziet zal t eerder benoemen als dun/dik ipv bouw, en dat bedoelde ik ermee te zeggen :wink:


Ja dat is natuurlijk wel zo :)
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Gebruikersavatar
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1706
Lid geworden op: 02/05/06 17:23
Locatie: Putten

Ongelezen berichtdoor Wil enCo » 03/10/13 16:23

nou extreem overgewicht is mishandeling en extreem mager ook.

Wat IK nou echt mishandeling vind is : Verveling! Hele dagen in je bench zitten ,met een goedkope knuffel van de Action en een bakje water en een kauwbot.Wachten tot baasje weer thuis komt.

Of ,je baasje is wel gewoon de hele dag thuis, maar je word gewoon genegeerd,alsof je er niet bent
En dan word er 2of 3 x per dag geroepen : Wie laat HEM (of haar dan ) uit?En dan sloft er een tiener met je naar de honden wc en weer terug.
Smiddags word er dan een handvol brokken in je bak gegooid,niet teveel he ,want anders "word je te dik" want ja je bent nogal lui, want je loopt haast niet he!

Dat vind ik dus eigenlijk ook mishandeling, ik heb het over mensen hier in de straat met een prachtige labrador van nog geen 2 jaar oud.

die mevrouw met die veel te dikke hond van Tamara, die komt in elk geval nog elke dag in het bos. Dus ze doet er wel iets aan. Niet genoeg maar ok. 8)
Carpe Diem! (Pluk de Dag!)

:blondkopje:Cody(Very Easy To Handle) 23-11-2005
:bruinkopje: Kyra (Of Faskally's Fauve) 31-12-2008

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 03/10/13 17:47

Pfff moeilijk is dat he.. Hebben jullie ook afgelopen aflevering van de Rijdende Rechter gezien (discussie op een ander forum)? Daar druipt voor mij de dierenmishandeling van af hoor. Wat die reclame van de hondenbescherming zegt: als je een hond in huis neemt kies je tegelijkertijd voor een bepaalde levensstijl.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 04/10/13 15:10

@kay, hulp via de dierenarts, hulp via een vrouw die zelf aan opvang buitenlandse honden doet, etc. Dit is althans naar wat ik heb gehoord en ik heb geen reden tot twijfelen. Ze slaat alles in de wind. Ze kwam op mij ook niet geheel vriendelijk over dus hoe hulp van buitenaf is aangeboden is mij niet geheel duidelijk.

@wil en co, iemand die de moeite neemt op een mooie najaarsdag de plas opzoekt zegt mij helemaal niets als ik eerlijk ben. Kan ook eigenbelang bij zitten. Kan ook een mooiweer loper zijn. Ik vraag mij zelfs af of je deze hond er een plezier mee doet want het beest kan nog niet eens fatsoenlijk rennen.

Verschil tussen show- en jachtlijn....Dit zal voor velen moeilijk te zien die leek zijn. Een showlijn lijkt dan al snel te dik idd terwijl het dan om de bouw van een hond gaat.

Kom ik uit op het volgende punt, in het algemeen gesteld kan je van buitenaf inderdaad niet zo snel zeggen dat er geen lichamelijk oorzaak achter zit. Anderzijds doet dan voeding aanpassen bij overgewicht ook wel wat. Ondergewicht vind ik in deze een hele andere zaak omdat ondergewicht bij mensen al moeilijker is aan te pakken, laat staan bij honden.
Van de week tot vanochtend hier ook een Franse logeerhond in huis gehad. Het reutje is 2,5 jaar, maar ook echt mager. Kindy, betreffende hond, eet goed, heeft energie van hier tot tokio, op het oog dus gezond maar té mager.
Blijkt dat hij maar de maag aan 1 kant vastzit aan spieren, de andere kant is dus los. Kans op maagtorsie is zeer groot, operatie kan al is dat een kostbare zaak maar zeer risicovol. Baasje heeft dus besloten om hem niet te laten opereren.
Heel voorzichtig wat voer van Pepper en Indra meegegeven, hij lustte het echt wel, at prima hier op alleen kan je in Frankrijk (waar hij woont) heel moeilijk aan KVV komen. Zo overzetten op BARF/NRV is geen optie aangezien hij dan verandert in een schrokop. In dit geval dus onwenselijk vanwege juist het grote maagprobleem.
Accepteren dus maar, hier zit dus duidelijk een lichamelijk probleem achter wat je op het oog niet zou zeggen.
Ondanks dat ik Kindy heel goed ken had ik dit zelfs niet verwacht (foto's volgen nog wel van hem in de fotohoek in een normaal topic).
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 04/10/13 15:32

Moeilijk, want die persoon kan ook kribbig reageren omdat iedereen ongevraagd "goed advies" geeft 8)

Maar goed, als het puur en alleen aan het eten/snacks/te weinig beweging ligt is er in mijn ogen ook sprake van dierenmishandeling, alleen voel ik me dan niet geroepen om diegene daar op aan te spreken

Voor wat betreft de hond in Frankrijk ... Die eigenaren kunnen toch een maalmachine kopen zodat ze zelf KVV kunnen maken ? Genoeg BARF spullen in Frankrijk heb ik gezien toen ik daar op vakantie was :klasse:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Gebruikersavatar
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1706
Lid geworden op: 02/05/06 17:23
Locatie: Putten

Ongelezen berichtdoor Wil enCo » 04/10/13 15:52

hahaha, ja, daar weet ik ook alles van, Mijn knappe Co vinden de meesten ook te dik en je wil niet weten wat ik zoal al aan tips heb gekregen.Van sperziebonen met niks tot aan een bootcamp bij Martin gaus aan toe :)

Tegenwoordig zeg ik gewoon als iemand zegt :nou nou die is best aan de maat he ofzoiets" Ja...MOOI he! :D

Maar ok, in het geval van Tamara zal het heus wel anders zijn ,dat geloof ik best.
Carpe Diem! (Pluk de Dag!)

:blondkopje:Cody(Very Easy To Handle) 23-11-2005
:bruinkopje: Kyra (Of Faskally's Fauve) 31-12-2008

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 04/10/13 22:37

@wil en co, cody heb ik niet zo dik gezien op foto's als de betreffende lab waar ik het over heb.

@kay. Maalmachine heb ik totaal geen seconde bij nagedacht :) Ik zal het iig doorgeven aan zijn baasje ;) Want die baalde er zelf wel van dat ze niets in Frankrijk op dat gebied hadden en heeft iig wel wat tips al van mij overgenomen wb eten wat hij wel kan/mag hebben en hier dus heeft gehad.
Wb de dikke labrador, dit bedoelde ik dus zelf ook. Wat is er gebeurd, hoe is de persoon erop aangesproken? Ik ben er niet bij geweest en ik kan mij voorstellen dat je kribbig reageert als iedereen zich er mee gaat bemoeien. Althans zelf zou ik het goed zat worden.

Wat betreft het aanspreken? Een wildvreemde zou ik mij persoonlijk ook niet geroepen voelen.
Bij Kindy bv., heb ik het niet over zijn postuur gehad maar wel geprobeerd over voeding te hebben en wat wel/niet goed is voor Kindy in mijn ogen. Grote voordeel van dingen op zo'n manier aanpakken is dat niemand zich daardoor voor het hoofd gestoten voelt. Maar veel is afhankelijk van hoe goed je iemand kent, daarnaast kan je in plaats van een hond afkraken ook tips proberen te geven in een gesprek. Komt altijd beter over dan "je hond is te dik/dun, je moet hem meer laten bewegen, meer te eten geven", etc. Bij een bekende, in geval van Kindy, is het gemakkelijk natuurlijk, doordat hij van een vriend van ons is. Maar dan nog heb ik geen zin om Kindy af te kraken wb postuur, hij is zoals hij is. belangrijker is hoe pak je het aan.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 07/10/13 12:35

Ja, dusdanig vetmesten vind ik ook mishandeling. En ook de Gentle Leader , net zoals de prikband vind ik een geval van mishandeling. Kijk maar eens naar de honden die er een dragen :
Oren naar achteren, koppie laag en dan die blik in de ogen. De meeste honden die een gentle leader dragen zijn doodongelukkig. Maar ja, gemak dient de mens 8)

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 07/10/13 16:33

Nino&Toosje, ik vind dat je hier generaliseerd.

Gentle-leader is vermits goed aangeleerd bij sommige honden en in sommige situaties verre van gemakzucht noch straf voor de hond.
Ik vind het dan mi te ver gaan om hier van dierenmishandeling te spreken.

Voordat hier weer het 1 en ander op gaat komen....
Prikband, stroomband vind ik niet in het rijtje thuis horen van goede hulpmiddelen.

Maar er zit wel degelijk verschil in de ene hond en de andere hond.

Bo was onze eerste labrador. Een heerlijke lieve lobbes maar wel 1 met een flinke kop er op, daarnaast ook nog 1tje die moeilijk was te "vangen" met speeltje, snoepje, etc.
Toen hij een beetje op de goede maat kwam was hij degene die met mij liep in plaats van andersom.
De mensen die mij in real live kennen weten dat ik weinig heb bij te zetten als een labrador het echt op een trekken gaat zetten.
Bo was over enthousiast op jonge leeftijd en dus was het dat hij liep met mij op een gegeven moment, totaal onwenselijk, onveilig ook, dan is een hulpmiddel prima om dit soort problemen op deze manier op te lossen, dwz door blijven trainen met hulpmiddel.

Dan neme wij Indra. Een heerlijke dondersteen, heerlijk op baas gericht, totaal ander typje dan Bo.
Vanaf het begin zijn we heel erg eerlijk tegen de fokker geweest, mocht Indra het op een trekken zetten dan wordt de gentle-leader ingezet. Gelukkig geen hele discussies omdat een kind nog kan nagaan dat ik niets heb in te brengen meer.
Bij Indra lijkt het tot op heden totaal onnodig, spelen is leuk voor d'r zoals het ook hoort :) Maar nu al heel anders dan met Bo toen hij op haar leeftijd was.
Slopen, ondanks wisselen, is haar vreemd. Ze pakt wat van d'r zelf of waarvan zij denkt dat het van d'r zelf is (speelgoedbak) om daar op te knagen. Laatste wordt uiteraard omgewisseld want speelgoedbakken zijn voor speelgoed en niet om te kamer door te sjouwen ;)

Los loopt ze keurig naast mij als we samen zijn, is Pepper er bij dan is het spelen en naast mij lopen :) Erg logisch deze laatste combi en niets mis mee :)
Allerlei honden erbij, dametje maakt het niet uit want 1x roepen en zij komt.
Van het weekend met de wandeling in Groningen wilde ik haar in de doggy-ride doen dat was niet meer nodig want ze springt er uit zichzelf wel in :D
Kortom een heerlijke lobbes met een heel meegaand karakter ten opzichte van haar baasje.

Ga je bij zo'n typje de gentle-leader inzetten dan ben je in mijn ogen gewoon fout bezig, totaal onnodig. Dan is trainen, er bovenop zitten als ze eventjes haar grenzen wil proberen te verleggen door eventjes 1 op 1 aandacht al gewoon iets wat er gewoon wordt ingebracht om haar weer voldoende op haar plekje te laten zetten.
Ga je in het geval van Bo een gentle-leader inzetten dan is daar wat voor te zeggen zonder gelijk als dierenmishandelaar uitgemaakt te worden.

Uiteraard heb ik 2 voorbeelden gepakt in het geval van Bo en Indra. 2 labradors waarvan de karakters ver uit 1 lopen :D
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 07/10/13 16:45

Ik ga niet in discussie, geef alleen antwoord in deze topic en dit is mijn mening nadat ik goed naar honden met gl heb gekeken. En diegene die ik gezien heb, daar waren weinig blijde honden bij.

:)

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 07/10/13 17:21

Dat zegt mij helemaal niets :)
Wat mij wel iets zegt is dat jij iets aanhaalt, wat overigens afwijkt van de openingspost, en vervolgens verder niet in discussie wil gaan dat zegt mij voldoende :)

Nino&Toosje schreef:Ik ga niet in discussie, geef alleen antwoord in deze topic en dit is mijn mening nadat ik goed naar honden met gl heb gekeken. En diegene die ik gezien heb, daar waren weinig blijde honden bij.

:)
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 07/10/13 17:28

Tammie schreef:Dat zegt mij helemaal niets :)
Wat mij wel iets zegt is dat jij iets aanhaalt, wat overigens afwijkt van de openingspost, en vervolgens verder niet in discussie wil gaan dat zegt mij voldoende :)

Nino&Toosje schreef:Ik ga niet in discussie, geef alleen antwoord in deze topic en dit is mijn mening nadat ik goed naar honden met gl heb gekeken. En diegene die ik gezien heb, daar waren weinig blijde honden bij.

:)
staat wel in de openingspost, je vroeg wat wij b.v. mishandeling vinden, nou en daar heb ik antwoord op gegeven. Tja als je zelf een gl gebruikt zie je dat natuurlijk anders, dat snap ik ook wel. Maar je vroeg naar onze mening en dit is mijn mening :)

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 07/10/13 17:47

Er staat nergens dat ik hem nog steeds gebruik...
Sterker gezegd dat kan niet gezien Bo is overleden (had je kunnen weten gezien ik hier geen vreemde op het forum ben) en heb ik aangehaald dat ik nu ook absoluut het nut er niet van inzie.
Daarnaast heb ik hier nog nooit een ongelukkige Bo gezien met GL, dat houd niet in dat ik subjectief ben. Want ik heb zeker ook honden gezien die hier niet blijder van werden, maar die waren in de minderheid. Merendeel van de honden hebben na correct aanleren hier geen nadeel van.
Maar dat jij er verder niet op wil doorgaan geeft bij mij eigenlijk aan dat een discussie is bij jou, een antwoord geven maar vervolgens er niet verder op willen ingaan. Dat is geen discussie bij mij.
Een discussie is van mening wisselen op een nette wijze! :D


Nino&Toosje schreef:
Tammie schreef:Dat zegt mij helemaal niets :)
Wat mij wel iets zegt is dat jij iets aanhaalt, wat overigens afwijkt van de openingspost, en vervolgens verder niet in discussie wil gaan dat zegt mij voldoende :)

Nino&Toosje schreef:Ik ga niet in discussie, geef alleen antwoord in deze topic en dit is mijn mening nadat ik goed naar honden met gl heb gekeken. En diegene die ik gezien heb, daar waren weinig blijde honden bij.

:)
staat wel in de openingspost, je vroeg wat wij b.v. mishandeling vinden, nou en daar heb ik antwoord op gegeven. Tja als je zelf een gl gebruikt zie je dat natuurlijk anders, dat snap ik ook wel. Maar je vroeg naar onze mening en dit is mijn mening :)
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Ongelezen berichtdoor renate » 07/10/13 20:36

Nino&Toosje schreef:Ja, dusdanig vetmesten vind ik ook mishandeling. En ook de Gentle Leader , net zoals de prikband vind ik een geval van mishandeling. Kijk maar eens naar de honden die er een dragen :
Oren naar achteren, koppie laag en dan die blik in de ogen. De meeste honden die een gentle leader dragen zijn doodongelukkig. Maar ja, gemak dient de mens 8)


Ik heb er 2 met een gl lopen omdat mijn gewrichten en rug het niet aankunnen als ze een keer flink trekken. Beide honden lopen gewoon met hun koppie de lucht in en met hun oortjes normaal. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je zo een ding gebruikt en aanleert! Wij corrigeren ze er niet mee, we corrigeren met stem of ik pak hun gewone halsband even vast om een correctie te geven.


Terug naar “Discussiehoek”