wanneer spreken we van mishandeling, wanneer niet

Respecteer elkaars mening.
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

wanneer spreken we van mishandeling, wanneer niet

Ongelezen berichtdoor Tammie » 01/10/13 21:33

Een discussie die 2 kanten op kan gaan, maar hoeft niet :D

Mijn vraag stamt af van vanmiddag.

Met een clubje meiden en hun honden vanmiddag wezen wandelen (geen forumwandeling ofzo maar gewoon een vrouwtje die ik heb leren kennen via onze fokker, daarnaast nog 2 meiden uit zwolle en je hebt al zo een aardige groep honden bij elkaar).

Op de parkeerplaats kwamen we een labrador tegen.
Als ik zeg dat het beest nog net niet door zijn poten heenzakte van overgewicht dan overdrijf ik niet.
Rug zo groot als een klein pony.
Pepper en haar lab-dinnetje pasten er ieders wel 4 keer in en leken er iel bij.
Pootjes er onder leken er dun onder.
Van alle kanten is hun al hulp aangeboden maar er verandert niets aan de situatie.
Ik vind dit duidelijk een gevalletje mishandeling.

De vrouw die ik kende heeft er wat van gezegd. Ik heb een beetje hard gezegd dat het mishandeling is, normaal gezien ben ik er niet van maar dit was niet om aan te zien.
Vraag mij ook af hoe lang het beest kan volhouden om te lopen.

Wat valt er onder mishandeling in jullie ogen en wat niet?

Schoppen/slaan/verwaarlozing/sex met dieren (wat je helaas ook wel eens hoort) vind ik mishandeling. Maar voor het eerst vanmiddag keek ik ook zo naar extreem overgewicht want dit brengt serieuze gezondheidsproblemen met zich mee.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Desiree
Erelid
Erelid
Berichten: 4536
Lid geworden op: 22/08/04 11:14
Locatie: Leidschendam

Ongelezen berichtdoor Desiree » 01/10/13 21:40

Ik ben het met je eens dat als een hond zo dik is als jij beschrijft, dit dierenmishandeling is. Maar dierenmishandeling is soms ook een grijs gebied.

De ene persoon vindt een hond veel eerder dik dan iemand anders dus wanneer is het dierenmishandeling? Dat is niet voor iedereen op hetzelfde moment. En is het dierenmishandeling als iets uit onwetendheid gebeurt of alleen als er sprake van opzet is en/of ontkenning is? Best lastig.
Groetjes,
Désirée

Afbeelding

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Ongelezen berichtdoor renate » 01/10/13 21:43

Ik vind extreem overgewicht ( zonder medische aandoening ) dierenmishandeling. Het dier lijd enorm onder al het gewicht en het is ontzettend ongezond. Een hond heeft al een kort leven en door extreem overgewicht word dat alleen maar nog korter :( Ze moeten kunnen genieten, rennen, spelen, gek doen en bovenal hond kunnen zijn en met extreem overgewicht kan dat allemaal niet.

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 01/10/13 21:48

In Engeland kun je er een dikke boete voor krijgen!

Boete voor vetmesten hond (Nu.nl 13-01-2007)
LONDEN - Twee Engelse broers hebben van de rechter een boete gekregen voor het overgewicht van hun hond. Ze hadden de zwarte labrador Rusty zo veel te eten gegeven dat het dier uiteindelijk 73 kilo woog en niet meer op zijn poten kon staan.
Volgens de rechter is sprake van dierenmishandeling. De broers van 52 en 63 jaar moeten ieder 250 pond (370 euro) betalen.
Walrus. Een medewerker van een Britse dierenbeschermingsorganisatie ontdekte de vetgemeste hond vorig jaar in het huis van de broers in Oost-Engeland. De viervoeter, door een dierenarts omschreven als een walrus, woog twee keer zoveel als normaal is voor labradors.
Het dier is inmiddels 22 kilo afgevallen in een dierenkliniek. De kosten van de behandeling, 4500 euro, komen voor rekening van de broers. Overigens mogen ze de labrador gewoon houden als hij wordt ontslagen uit de kliniek.

De foto kon ik niet kopiëren maar hier de link:
http://www.groepspraktijkdierenartsen.n ... ichten.htm
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
Annette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3127
Lid geworden op: 13/02/05 20:42
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annette » 01/10/13 21:52

Te magere honden? Zie ik ook vaak hoor!
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007

Gebruikersavatar
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1432
Lid geworden op: 30/08/10 23:18
Locatie: eindhoven

Ongelezen berichtdoor jeltje » 02/10/13 00:23

Hier in de buurt is ook een labrador die zo dik is dat ie bijna niet kan lopen! Het beestje hijgt altijd en heeft overal van die harde eeltplekken van het vele liggen! Ik vind dat ook echt dierenmishandeling. Ook kom ik op mijn wandeling bijna dagelijks een vrouw tegen met 2 labjes die beide wat aan hun poten, heupen hebben! Ook deze labjes zijn te dik, niet extreem, maar wel flink te dik. Ook dat vind ik dierenmishandeling! De honden lopen al zo moeilijk en dan zijn ze ook nog eens te dik waardoor bewegen nog moeilijker voor ze is! Ik vind het altijd lastig als ik deze honden zie.

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 02/10/13 09:02

Ik vind (te veel) ongeduld en onverschilligheid ten opzichte van je hond hebben al dierenmishandeling. Maar extreem overgewicht is gewoon erg, Kismo heeft een schofthoogte van 58 cm en heeft 53 kg gewogen bij zijn eerdere bejaarde baas. Hij weegt nu 30 - 31 kg en is een enthousiast rondrennend blij ei. Ik zou niet weten hoe hij zo zou moeten doen als er 23 kg aan hem hangt :? En daar komen alle gezondheidsrisico's nog bij.. Ik zie ook wel eens te magere honden waarvan je de ribben kan zien helaas.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Cath-67
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 85
Lid geworden op: 29/07/13 21:04

Ongelezen berichtdoor Cath-67 » 02/10/13 09:32

Niet correct voeren, veel te mager of veel te zwaar kan onder
verwaarlozing vallen. Zoals het artikel uit Engeland al aangeeft, kun je er een boete voor krijgen.

In Nederland treed de dierenbescherming/politie sneller op bij veel te mager (klachten van de omgeving) helaas.

Ik vind het dierenmishandeling. Je ziet het als baas, het is duidelijk waarneembaar en je bent willens en wetens bezig de rug, knieeen en het hart van je trouwe viervoeter kapot te maken :evil:

Gebruikersavatar
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 195
Lid geworden op: 06/05/13 16:22
Locatie: Zeewolde

Ongelezen berichtdoor Tarzan » 02/10/13 11:41

Het is dierenmishandeling.
Als je je hond zoveel te eten geeft doe je dat niet voor hem maar voor jezelf. Omdat je het leuk vindt om hem eten te geven. Een hond moet je behandelen als hond, daar hoort ook zijn eetpatroon bij.
Hetzelfde geldt voor beweging: als je niet graag en veel met je hond wandelt, moet je geen labrador nemen. Er zijn wat dat betreft honden in vele soorten en maten, je kan er altijd een kiezen die bij je past.
Honden lachen met hun staart.

:zwartpootje: Tarzan (29-02-2012)

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 02/10/13 13:24

Tsja, ik weet niet of het dierenmishandeling is want misschien zijn die mensen wel enorm hard aan het knokken tegen het gewicht
Wij kennen de echte reden immers niet, dus vullen nu zelf in dat het komt doordat de hond teveel voer/snacks krijgt en te weinig beweging

Jij zegt dat die mensen van alle kanten hulp aangeboden hebben gekregen, maar hoe moet ik dat voor me zien dan ?

Dierenmishandeling is in mijn ogen dieren die leed aan word gedaan (geestelijk of lichamelijk), maar zoals iemand hier eerder aangaf ...
Zet een volle showhond naast een jachtlijn dan is de showhond ook veul te dik (of zou de jachthond veel te mager zijn?)
Dit valt niet te controleren helaas :(
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 02/10/13 13:36

Bij ons in het dorp loopt iemand rond met een labrador die zo dik is, dat ze eruit ziet of ze ieder moment moet bevallen, ze hijgt altijd. Ik weet dat deze hond echt over voert word, want ze hebben eens tegen iemand die ik ken verteld dat ze het zielig vonden als de hond niets in zijn bak had en zij at van tafel mee, de hond moest spek op hebben want zo'n dunne hond was hartstikke zielig :evil: Helaas valt dit in Nederland echt niet onder dierenmishandeling, anders had ik daar zeker een aanklacht tegen ingediend.

@ Monique, dat vind ik niet dik of mager tussen een show en jachtlijn, dat is als het goed is alleen een verschil in bouw :wink:
En dan ziet de showlijn er vast "dikker"uit, als het goed is, is hij/zij dat niet.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 707
Lid geworden op: 04/06/13 09:43
Locatie: west vlaanderen

Ongelezen berichtdoor Kelsey en Lenka » 02/10/13 16:29

Hangt er ook vanaf waarom die hond zo dik is hé. Misschien is die hond ziek? Als het puur door overvoeden is, ja dan is het mishandeling. Een beetje te dik of een beetje te mager uiteraard niet. Het is niet altijd makkelijk om het juiste gewicht te vinden.
:blondpootje: Kelsey (10-10-99 / 16-01-14 )
:bruinpootje: Lenka (Mika of purple heathmoor) 15/08/13
:zwartpootje: Bo (cavalier King Charles) 03/08/04
:zwartpootje: Luna 12/09/13

Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 117
Lid geworden op: 02/07/12 12:19
Locatie: Peel en Maas

Ongelezen berichtdoor Lucky » 02/10/13 19:54

Moeilijk te beoordelen, vind ik. Als een hond zo dik is dat ie er last van heeft en niet meer "normaal hond" kan zijn en het komt door overmatige/foute voeding, dan is het (in mijn ogen) dierenmishandeling. Van de andere kant, onze vorige hond was echt brood en broodmager. Je zag al zijn botjes/ribben, maar hij at wel goed (sterker nog, sinds Devil erbij kwam, at hij veel beter dan vantevoren) We hebben wel eens tegen elkaar gezegd, als een "vreemde" Simba ziet belt ie gelijk de dierenbescherming. Hij was oud, had kwaaltjes en dat was de oorzaak. De da, die iedere 2/3 weken langs komt, had de gewoonte om eerst even naar Simba te kijken. Het was voor ons een geruststelling, als er iets echt "mis" was, dan konden waren we er gelijk bij. Volgens de da waren wij echt geen dierenbeulen, juist het tegenovergestelde. Maar nogmaals voor de buitenwereld...
Ik denk dat je in zo'n situatie gewoon per hond/kat/welk dier dan ook moet kijken of het onder de noemer "mishandeling" valt.

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 03/10/13 06:33

Extreem overgewicht en natuurlijk ook ondergewicht is hartstikke slecht voor elk leven wezen, dus in principe ja
Maar, ik vind wel dat je altijd eerst moet checken waarom, voordat je de lui ervoor verantwoordelijk stelt, er zijn zoveel meer mogelijke oorzaken voor gewichtsproblemen dan alleen onnozele baasjes he :wink:
Afbeelding

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 03/10/13 09:54

brigitte064 schreef:Extreem overgewicht en natuurlijk ook ondergewicht is hartstikke slecht voor elk leven wezen, dus in principe ja
Maar, ik vind wel dat je altijd eerst moet checken waarom, voordat je de lui ervoor verantwoordelijk stelt, er zijn zoveel meer mogelijke oorzaken voor gewichtsproblemen dan alleen onnozele baasjes he :wink:


Klopt. Bij mij in de buurt was een vrouw met een oude hond. Deze hond moest op advies van de DA afvallen omdat het beter voor zijn gewrichten was. De vrouw nam het wat te letterlijk en de hond was echt te mager geworden. Ze werd regelmatig uitgescholden voor dierenbeul en was er helemaal van overstuur want zij dacht dat ze haar hond ermee hielp.

Gelukkig was ze daarna zo verstandig om hem weer wat bij te voeren.....
Afbeelding

Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit


Terug naar “Discussiehoek”