Hoe kom je op de naam van je hond?

Respecteer elkaars mening.
Vaelorian
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 32
Lid geworden op: 21/03/14 11:10

Hoe kom je op de naam van je hond?

Ongelezen berichtdoor Vaelorian » 04/04/14 16:26

Nou heb ik vaak een nogal ongenuanceerde mening (dus trek het je niet teveel aan als ik per abuis, want het is niet intentioneel, op iemands tenen trap) - maar ik vraag me bepaalde dingen af.

Niemand zijn honden naam is origineel. Dat begrijp ik maar al te goed.

Maar waarom kiezen mensen voor een naam voor een hond die bijvoorbeeld ook al bij een andere hond in de straat hoort.

Voorbeeld namen:
- Lola
- Nola
- Diesel
- Bink
- Floortje

Dit zijn bij mij toevallig honden die in de buurt wonen. Maar van deze honden (zeker Diesel en Lola x3 ) heb ik er enkele versies van.

Afgezien dat het voor mij lastig is om te onthouden - dus ik neem aan voor andere honden eigenaren ook. Waarom zou je kiezen (dus niet speciaal dezelfde namen als ik heb genoemd) voor een naam die ook al in de straat woont.

Natuurlijk begrijp ik dat je vaak al niet weet hoe andere honden in de straat heten voordat je zelf een hond hebt. Mogelijk heb ik mezelf daarmee het antwoord al gegeven. Maar kom aan de namen die ik nu toevallig noem, kom ik echt OVERAL tegen.

Gebruikersavatar
Wimbo
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 54
Lid geworden op: 28/01/14 12:07

Re: Hoe kom je op de naam van je hond?

Ongelezen berichtdoor Wimbo » 04/04/14 17:03

Nou, ik weet niet of wat je zegt geheel waar is (ik hoor ook vaak ander namen) maar met mensen namen gebeurt hetzelfde. Ineens komt er een bekende zanger(es) in de belangstelling en direct daarna, zie (of eigenlijk hóór je) dat veel mensen hun pasgeborene die naam geven. Lekker origineel denk ik dan... Maar goed, het is hun keus.
We hebben onze hond nog niet, maar de naam al wel. We willen een reu.
Herr Flick. Bewust gekozen. Herr Flick was een van de acteurs in Allo Allo. (En we zijn gek op die serie, weergaloos) Flik (zonder C) was vroeger een sjokolaatje (Wij willen een bruine Labrador) In de zeer nabije toekomst willen we naar Duitsland emigreren. Herr Flick dus, als associatie met Duitsland. Origineel genoeg? :orange4:
La, la, la, Labrador!!

Gebruikersavatar
Indy
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 25
Lid geworden op: 01/04/14 16:46
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe kom je op de naam van je hond?

Ongelezen berichtdoor Indy » 04/04/14 18:02

Die van ons heten Spock en taco,

Spock omdat mijn vader een ontzettende fan is van star trek. Spock is dus vernoemd naar Dr. Spock. En taco omdat.. Ja dat vonden ik en mijn zus leuk! Zelf heet ik Indy, das onder de mensen nog een originele naam, maar onder de honden niet! Heb al 20 honden genaamd Indy gezien...

Ik denk zelf eigenlijk dat mensen geen "andere" namen kiezen omdat ze het makkelijker vinden om een sociaal geaccepteerde naam te roepen in het park?
Be the person your dog thinks you are

Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 256
Lid geworden op: 24/01/14 23:30
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe kom je op de naam van je hond?

Ongelezen berichtdoor Fleures » 04/04/14 19:30

Ik weet niet zo goed of je vraag nu is hoe de andere forumleden op de naam van hun hond zijn gekomen, of waarom je je hond een naam zou geven die in de buurt al heel populair is, maar ik vind allebei wel interessant.
Toen wij wisten dat er een hond kwam, wilden we zeker geen naam die je heel veel hoort. Ik denk dat veel mensen dat willen, want je wilt je vaak toch een beetje onderscheiden van de kudde. Echter, is belangrijker dan 'zijn-zoals-alle-anderen', iets doen waar je blij van wordt. Als je een naam mooi vindt klinken, of de betekenis je erg aanspreekt, zul je toch daarvoor kiezen denk ik, ook al ken je al andere honden die zo heten. Zo ken ik bijvoorbeeld zoveel mensen die Lotte, Bart, Eva, Lisa of Tom heten, maar ik denk niet dat hun ouders dachten: laten we ons kind eens dezelfde naam geven als dat kindje hier om de hoek. Daarnaast vinden sommigen het misschien helemaal niet zo belangrijk, of juist heel moeilijk om een naam te kiezen. En hoe weet je wat je een leuke naam vindt? Door wat je hebt gehoord of de mensen/honden die je hebt ontmoet! Of hebt gevonden op zo'n site met 10000 hondennamen.

Dat doet me denken aan de honden die bij ons op het veld komen, de een wat origineler dan de ander: Tinka, Taran, Storm, Ivy, Micha, Baas, Pumba, Smo, Luka (x3), Tibo, Diva (x2) Spijker, Gabber, Boef, Guus, DJ...

Wij dachten erover om onze pup Laika te noemen, naar de eerste hond in de ruimte. Toen las ik echter het lugubere achtergrond verhaal en was ik meteen afgekoeld. Daarnaast bleek dat eigenlijk heel veel honden zo heten, en dat wilde ik eigenlijk niet. Toen we voor later voor het eerst bij een nestje gingen kijken, was het nummer 'it's a beautiful day' van Michael Buble op de radio en dat vond ik toen zo toepasselijk, dat ik wat ben gaan puzzelen en zo kwam ik op Maika (dubbel leuk vanwege de aandoenlijke Micah uit de serie Heroes). Ben in het jaar dat we haar hebben nog geen Maika's tegengekomen, maar op internet wel Mika's (Mieka). Wie weet verhuis ik ooit naar een nieuwe 'hood' waar toevallig alle honden al Maika heten, je weet nooit;)
:bruinpootje: Maika 01-03-2013

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Re: Hoe kom je op de naam van je hond?

Ongelezen berichtdoor rimanime » 04/04/14 21:48

Snap ook niet helemaal waar je heen wil, maar hier een Lola :) Zij is onze eerste hond en voor die tijd nooit verdiept in hondennamen. Wij hebben haar vernoemd naar zwarte Lola, de eerste zwarte prostituee :wink: Cooper is een herplaatser en wij hebben zijn naam aangehouden.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

LSNNE
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 72
Lid geworden op: 02/02/14 20:15
Locatie: Limburg

Re: Hoe kom je op de naam van je hond?

Ongelezen berichtdoor LSNNE » 04/04/14 22:43

Leuk om te lezen hoe jullie aan de naam komen van je labje.
Wij hebben Max gekozen omdat we het gewoon leuk vonden. Heel saai dus eigenlijk :D Vantevoren had ik nog nooit 1 hond gehoord die Max heette (blond?) en toen we hem eenmaal hadden kwamen we overal Maxjes tegen, en de meeste waren labjes of Golden Retrievers. Heeeel orgineel dus ;)
Max 23-02-2013 :blondpootje:

Gebruikersavatar
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 195
Lid geworden op: 06/05/13 16:22
Locatie: Zeewolde

Re: Hoe kom je op de naam van je hond?

Ongelezen berichtdoor Tarzan » 04/04/14 23:26

Tarzan heette al zo toen we hem kregen. Hij was toen een jaar oud.
We wilden hem eerst een andere naam geven. Maar hij reageerde zo goed op zijn naam dat we dat niet hebben gedaan. En het past ook wel bij hem.
Honden lachen met hun staart.

:zwartpootje: Tarzan (29-02-2012)

Gebruikersavatar
DorisNola
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 23
Lid geworden op: 20/03/14 22:01
Locatie: Twente

Re: Hoe kom je op de naam van je hond?

Ongelezen berichtdoor DorisNola » 06/04/14 13:45

Onze oudste hond heet Doris. Toen ik haar op ging halen had ik nog geen naam bedacht. Maar toen we in de auto zaten terug naar huis kwam de naam Doris ineens in mijn hoofd en die past erg goed bij haar. Ze is een echte Doris :D.
Onze jongste hond van net 1 jaar oud heet Nola. Ik wou graag een naam voor haar die je niet zo vaak hoort en vond namen als Lola, Nala enz erg leuk. Samen met een vriendin hebben we de letters een beetje door elkaar gegooid tot we dachten "dat is hem". Het is dus Nola geworden, wij hadden die naam nog niet eerder gehoord en hier in de buurt ken ik ook geen andere Nola. De eerste keer bij puppycursus was ik dan ook heel verbaasd dat ons meteen werd gevraagd of ze vernoemd was naar Nola uit GTST :cry: . Daar kijken wij dus niet naar haha.
Groetjes Saskia en een pootje van Doris en Nola
Afbeelding

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Hoe kom je op de naam van je hond?

Ongelezen berichtdoor Milou » 06/04/14 17:17

Waar de naam Barry vandaan kwam weet ik niet. Olly kwam van een vriendin van de familie en Youp komt van het forum (niet van van 't Hek, niet zo goed over nagedacht, maar het wordt regelmatig gevraagd) ;)
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Re: Hoe kom je op de naam van je hond?

Ongelezen berichtdoor HennyH » 06/04/14 19:36

Sommige mensen zijn nu eenmaal origineler dan andere. Sommige mensen interesseert het domweg niet hoe hun hond heet. Mijn opa en oma hebben zover ik weet hun honden telkens weer Robbie genoemd.... :roll: Dat vond ik als kind heel stom en zelf zou ik dat nooit doen.

Hondennamen als Beëlzebub (van vorige buren) zijn leuk bedacht maar schreeuw dat maar eens hard. Werkt gewoon niet!

Wij vinden het leuk om een naam voor de hond uit te kiezen die redelijk origineel is maar ook lekker roept. Zo is (Ever Flowing) Yarra misschien niet bijster origineel maar wel met deze schrijfwijze omdat zij naar een rivier in Australië is genoemd die bekend staat om zijn bruine water en altijd stroomt.
Spirit dankt zijn naam omdat mijn innig geliefde teefje van 1 jaar net overleden was. Zij heette Pagan en in de "Spirit of Pagan" kwam hij bij ons.

Mijn eerste hond heette Zero omdat hij geen kennelnaam had en we hem toch een aparte naam wilden geven. Daarna kwam Wicca, dat staat voor het geloof in heksen en Dewi is genoemd naar een Indiase liefdesgodin.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Nienke & Foofer
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 890
Lid geworden op: 08/08/10 14:38
Locatie: Enschede

Re: Hoe kom je op de naam van je hond?

Ongelezen berichtdoor Nienke & Foofer » 06/04/14 21:20

Foofer is vernoemd naar Foofer de blauwe tekenfilm hond, tot nu toe nog nooit bij een andere hond gehoord :klasse:

Gebruikersavatar
michelle1301
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 191
Lid geworden op: 13/06/13 11:24
Locatie: Vlakbij Hoogeveen

Re: Hoe kom je op de naam van je hond?

Ongelezen berichtdoor michelle1301 » 06/04/14 21:27

Mijn overleden hondje heette Sasja. En dat betekend beschermer. Dus ben toen opzoek gegaan naar een naam die hetzelfde betekende. En ik wou perse een naam met 1 lettergreep en een die nauwelijks voorkwam. En toen kwam daar Blaz uit.

Gebruikersavatar
fieke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1029
Lid geworden op: 24/02/12 19:24
Locatie: Elsloo
Contacteer:

Re: Hoe kom je op de naam van je hond?

Ongelezen berichtdoor fieke » 07/04/14 07:11

We wouden een stoere naam. Ik had verschillende namen, maar voor manlief was 1 naam genoeg. Namelijk Bruce, dat vond hij een stoere naam.
Dan heb je eindelijk je pup in huis en kom je erachter dat er hier in de buurt nog een bruine labrador is met de naam Bruce. Is zelfs maar 3 maanden ouders als onze Bruce. Die vrouw bleek het niet zo leuk te vinden in het begin dat de onze dezelfde naam heeft. Tsja daar kan ik niet veel aandoen :)
:bruinpootje: Bruce (Messi van Budiliumhof) 23-01-2012

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Re: Hoe kom je op de naam van je hond?

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 07/04/14 08:54

Ik had heel veel namen in gedachten maar vriendlief was erg kieskeurig. Nou doen wij aan geocachen en op een gegeven moment zei ik dat het wel leuk was als de naam voor ons een betekenis zou hebben zoals 'geo' van geocachen. Omdat we al snel het vermoeden hadden dat het als geo van geodriehoek uitgesproken zou worden hebben we ee Gio van gemaakt( uitgesproken in de klank van giovanni)
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

Vaelorian
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 32
Lid geworden op: 21/03/14 11:10

Re: Hoe kom je op de naam van je hond?

Ongelezen berichtdoor Vaelorian » 07/04/14 09:15

Leuk om die verhalen te lezen :)

Onze hond heet Loki. Helaas niet al te origineel meer sinds Marvel de film "Thor" heeft gemaakt. Want nu denkt iedereen dat we het daarvan hebben. Loki is de noorse god van het kattekwaad.

Ja ik zat er een beetje dubbel in mijn verhaal. Aan de ene kant: hoe kom je aan je naam. Aan de andere kant, waarom een naam kiezen "die iedereen" al heeft. Natuurlijk is een ieder vrij te zijn in het kiezen van een naam en als je een naam leuk vind, is er niemand die daar iets van mag zeggen eigenlijk.

Oh en Loki gekozen omdat het Ella en ik (mijn vriendin) scandinavische namen erg leuk vinden (voor mogelijk onze kinderen later) en dus zochten we het in die catagorie.


Terug naar “Discussiehoek”