Baasjes moeten een "test" ondergaan bij aanschaf hond

Respecteer elkaars mening.
Vaelorian
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 32
Lid geworden op: 21/03/14 11:10

Baasjes moeten een "test" ondergaan bij aanschaf hond

Ongelezen berichtdoor Vaelorian » 08/04/14 11:01

Ik zat te lezen op topic: viewtopic.php?f=21&t=82850

Daardoor kwam ik op het idee dit te posten.

In dat topic staat ergens onderin (eerste pagina) dat losloopgebieden mogelijk worden opgeheven omdat er asociale of gewoonweg "domme" mensen een hond hebben. Deze verstieren het voor de juist opgevoedde honden en baasjes.

Is het een idee (dat overigens nooit zal worden uitgevoerd, evenmin als bijv. het stemrecht dat iemand met een IQ beneden de 90 nog steeds heeft zou moeten worden ontnomen) dat men bij het aanschaffen van een hond, zich zou moeten melden bij een orgaan, die bepaald of jij wel of geen hond moet nemen, zoals bij het adopteren van een kind.

Is het daarbij ook een idee dat bepaalde rassen die (potentieel gezien) meer agressie hebben, niet meer mogen worden aangeschaft in Nederland?

Ik bedoel natuurlijk wordt dit nooit uitgevoerd. Maar altijd als ik weer eens op straat loop met Loki (onze Labrador) zie je die "bepaalde mensen" waarbij je weet dat de hond die erbij loopt, zich waarschijnlijk niet "gezond" zal gedragen. En wat hebben "dat soort" mensen? Juist een pitbul of Stafford of ander soort potentieel meer agressieve hond.

Ik heb wel een gesprekken met andere honden bezitters en vraag hen weleens waarom niet "iedereen" die een hond wil niet gewoon een zachtaardige hond nemen? Waarom neemt niet de hele wereld een Labrador?

Vrijheid van keus etc. is natuurlijk waar het om gaat. Betutteling in het kiezen van een hond is niet iets wat je zou moeten willen. Maar het zou de wereld wel een stuk veiliger/makkelijker maken m.i.

vanhaut
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 824
Lid geworden op: 12/04/05 16:55
Locatie: Rutten
Contacteer:

Re: Baasjes moeten een "test" ondergaan bij aanschaf hond

Ongelezen berichtdoor vanhaut » 08/04/14 11:24

eerlijk gezegd vind ik de uitspraak van jou dat mensen met een IQ onder de 90 geen stemrecht mogen hebben stuitend.. Ik geloof niet dat je je realiseert hoe onaardig dit overkomt..

Ik ken zat mensen met een labrador waarvan ik denk , zonde van die hond.. en zo ook met alle andere rassen.. En is het geen vooroordeel dan ? Dat "dat soort" mensen "altijd" een pitbull of staff hebben ?
:zwartpootje: Bo, Rinkling Twinkling Energetic Bo. Voor altijd in ons hart. * 14-07-2005 † 01-06-2012
:bruinpootje: Yara, Rinkling Twinkling Just Love. 24-09-2011
:bruinpootje: Lizzy , Rinkling Twinkling liason of life. 12-04-2014

Vaelorian
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 32
Lid geworden op: 21/03/14 11:10

Re: Baasjes moeten een "test" ondergaan bij aanschaf hond

Ongelezen berichtdoor Vaelorian » 08/04/14 12:24

Mmmm ja nu ik mezelf teruglees begrijp ik je standpunt totaal. Kan helaas niet meer editen (waarom kan dit eigenlijk niet?).

Mijn excuses daarvoor.

Vaelorian
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 32
Lid geworden op: 21/03/14 11:10

Re: Baasjes moeten een "test" ondergaan bij aanschaf hond

Ongelezen berichtdoor Vaelorian » 08/04/14 12:29

vanhaut schreef:Ik ken zat mensen met een labrador waarvan ik denk , zonde van die hond.. en zo ook met alle andere rassen.. En is het geen vooroordeel dan ? Dat "dat soort" mensen "altijd" een pitbull of staff hebben ?

Ik zeg geloof ik niet dat mensen die een labrador hebben "beter" zijn.

Het vooroordeel over "dat soort" mensen komt denk ik omdat bij mij in de buurt "dat soort" mensen ook echt zo'n hond hebben. Er is er maar 1 bij ons in de buurt die zowel een rotweiler als Labrador heeft. Die Labrador is een echte lieverd maar die Rotweiler dus totaal niet (behalve tegen zijn baasje en de labrador).

Ik ken ook maar 2 stellen die een pitbull/staff achtige hebben die niet vallen in de catagorie: "dat soort mensen". Deze hebben dan het beestje ook onwijs goed opgevoed en doet geen vlieg kwaad.

Gebruikersavatar
Gerritte
Erelid
Erelid
Berichten: 15528
Lid geworden op: 03/01/03 09:12
Locatie: zoetermeer

Re: Baasjes moeten een "test" ondergaan bij aanschaf hond

Ongelezen berichtdoor Gerritte » 08/04/14 13:00

Ik denk niet dat het perse aan het ras ligt. Vaak is het de eigenaar die dit gedrag veroorzaakt bij een hond. Zolang mensen zich niet verdiepen in het ras of gedrag kan je in feite alle honden agressief maken, zelfs een labrador.

Vaak schaffen mensen een hond en doen er verder niks mee en denken dat alles vanzelf gaat.

Ik loop nog steeds gewoon in losloopgebieden en heb eigenlijk nooit echt ergenissen. Ik sta dan ook nooit stil bij een meute honden, loop er gewoon voorbij. Mijn honden heb ik eigenlijk altijd het "commando" doorlopen geleerd dus er wordt gewoon doorgelopen.
En het heerlijkste is nog steeds om op een regenachtige dag in het losloopgebied te lopen :D :D , kom je zowat niemand tegen.
groetjes gerritte
Afbeelding
bedankt monika!

:zwartpootje:Sting 21-10-2000 overleden 15-02-2013
:blondpootje:Simba 30-11-2002
:zwartpootje:Murphy (Country Companions Murphy's Law) (nog even wachten totdat hij thuiskomt)

roelien

Re: Baasjes moeten een "test" ondergaan bij aanschaf hond

Ongelezen berichtdoor roelien » 08/04/14 18:03

Okeej...

Dus ik meld mij bij 'een' orgaan, en dan?
Op basis waarvan zouden ze mij dan moeten goed of afkeuren?
Gaan ze paar weken met mij het bos in?

Zoiets werkt gewoon niet.
Er is ook al eens geopperd om verplichte hondencursussen in te voeren, maar als je ziet wat er op sommige hondenscholen word getolereerd, maar ok word geadviseerd, schiet je ook daar niks mee op.

Heel de wereld vol met labradors, ook dat zie ik niet als oplossing, er zijn ook agressieve labjes,
klinkt een beetje als alle marokkanen moeten nederland uit ;) Net alsof er geen 'slechte' nederlanders zijn

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Re: Baasjes moeten een "test" ondergaan bij aanschaf hond

Ongelezen berichtdoor Haasje » 08/04/14 19:02

Ik kom maar weinig mensen tegen die hun honden onder appel hebben EN ook nog bepaalde situaties voorzien en voorkomen. Ik ontloop iig alle onbekende grote honden, ogen in het achterhoofd. OOK in aanlijngebied. Niet dat ik panisch gespannen rondloop hoor maar ik ga sommige dingen bewust uit de weg. Sommige mensen willen graag dat honden aan elkaar snuffelen in aanlijngebied, ik niet. Als ik me genoodzaakt voel om te zeggen dat ik niet wil zijn mensen zwaar beledigd ('kijk Woef, dat is een gemene hond!'). Ik ben laatst nog uitgescholden door iemand met een drukke jack russell aan de lijn, jammer dan, ik ga daar niet strak langs passeren op een stoep.

Misschien dat de gemeente bij elke registratie voor hondenbelasting gelijk een brief kan sturen met de (verplichte) hondenetiquette?
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

vanhaut
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 824
Lid geworden op: 12/04/05 16:55
Locatie: Rutten
Contacteer:

Re: Baasjes moeten een "test" ondergaan bij aanschaf hond

Ongelezen berichtdoor vanhaut » 08/04/14 20:59

Het ligt vaak aan de baas. En sommige rassen zijn nu eenmaal moeilijker in opvoeding .. Mijn schoonzus heeft een Tervurense herder .. Zij is absoluut niet geschikt voor dit type hond, heeft er wel 1 . Met als gevolg dat de hond onbetrouwbaar is (door gebrek aan goede leiding en sturing ) en niet los kan .. Beest kan er niets aan doen, verkeerde baas bij een op zich leuke hond. En dat komt dus heel vaak voor. Men zegt vaak.. Een labrador is zool makkelijk ..nee dat is hij niet ..je moet hem/haar goed opvoeden etc. Anders is het ook een "rothond "
:zwartpootje: Bo, Rinkling Twinkling Energetic Bo. Voor altijd in ons hart. * 14-07-2005 † 01-06-2012
:bruinpootje: Yara, Rinkling Twinkling Just Love. 24-09-2011
:bruinpootje: Lizzy , Rinkling Twinkling liason of life. 12-04-2014

Vaelorian
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 32
Lid geworden op: 21/03/14 11:10

Re: Baasjes moeten een "test" ondergaan bij aanschaf hond

Ongelezen berichtdoor Vaelorian » 09/04/14 09:05

roelien schreef:Okeej...
Dus ik meld mij bij 'een' orgaan, en dan?
Op basis waarvan zouden ze mij dan moeten goed of afkeuren?
Gaan ze paar weken met mij het bos in?
roelien schreef:Ik begrijp dat dat je vragen zijn. Maar dat is de stelling niet. De stelling is meer of je het een goed plan zou vinden (op basis dat we in een perfecte wereld leven waar dit soort zaken goed te regelen zijn).

roelien schreef:Zoiets werkt gewoon niet.
Ik vermoed dat je gelijk hebt maar daar gaat het niet om :)

roelien schreef:Heel de wereld vol met labradors, ook dat zie ik niet als oplossing, er zijn ook agressieve labjes,klinkt een beetje als alle marokkanen moeten nederland uit ;) Net alsof er geen 'slechte' nederlanders zijn
Hoewel ik begrijp dat je hiermee komt, is dat nu juist totaal niet voor mijn gevoel de juiste vergelijking.

Ik onderscheid in mijn "priveleven" alle mensen in 2 catagorien. (misschien niet zo heel zwart wit maar stel je dit even voor m.b.t. deze discussie).

A: asociale mensen
B: sociale mensen

Groep A heeft m.i. aangetoond slechte honden bezitters te zijn. Als ze al niet slechte buren zijn etc etc.
Deze groep heeft zelf of geen opvoeding genoten of wil zich tegen vanalles verzetten op een m.i. vervelende manier.

Mensen in groep A komen ook uit welgestelde families - dus ik maak geen onderscheid in klassen ofzo.

Hoe kan een ambtenaar dit onderscheid maken op basis van iets? Geen idee. Het punt is dat ik dit persoonlijk wel zou willen. Hebben we rust op straat. Zal mijn hond niet meer zonder meer zomaar ineens (normaliter) gebeten kunnen worden. Hoef ik niet meer te kijken naar het baasje aan de overkant van de straat en zijn hond en een inschatting maken. Mogelijk ook geen hondenpoep meer op straat want eenieder ruimt het netjes op. Dat soort dingen.

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Baasjes moeten een "test" ondergaan bij aanschaf hond

Ongelezen berichtdoor sbientje » 09/04/14 09:30

blijft altijd lastig. Dat je het zou willen snap ik wel hoor, maar wat is dan het criterium? Ik kom maar weinig mensen tegen die echt begrijpen wat hun hond doet en waarom, die hem redelijk tot goed onder appel hebben. Toch levert 95% van de honden weinig problemen op. Sure, er gebeurt weleens wat, maar heel noemenswaardig vind ik dat niet. Maar er zitten ook wel echt rotte appels tussen. Mensen die hond na hond hebben die niet los kan, die andere honden aanvalt, het is soms bijna knap, als het niet zo sneu was voor de hond.

En dan heb je ook nog rassen als de pitbull en de stafford, waarbij het vechten met andere honden gewoon in de genen zit. Daar kan je echt niet tegenop opvoeden, de meesten zetten op een bepaalde leeftijd gewoon de knop om, andere honden moeten kapot. Wat je natuurlijk wel kan doen is je hond goed opvoeden en je verantwoordelijkheid nemen. Dan heeft niemand last van je, en dan mag van mij iedereen zo'n hond hebben.
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Vaelorian
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 32
Lid geworden op: 21/03/14 11:10

Re: Baasjes moeten een "test" ondergaan bij aanschaf hond

Ongelezen berichtdoor Vaelorian » 09/04/14 09:45

sbientje schreef:blijft altijd lastig. Dat je het zou willen snap ik wel hoor, maar wat is dan het criterium? Ik kom maar weinig mensen tegen die echt begrijpen wat hun hond doet en waarom, die hem redelijk tot goed onder appel hebben. Toch levert 95% van de honden weinig problemen op. Sure, er gebeurt weleens wat, maar heel noemenswaardig vind ik dat niet. Maar er zitten ook wel echt rotte appels tussen. Mensen die hond na hond hebben die niet los kan, die andere honden aanvalt, het is soms bijna knap, als het niet zo sneu was voor de hond.

En dan heb je ook nog rassen als de pitbull en de stafford, waarbij het vechten met andere honden gewoon in de genen zit. Daar kan je echt niet tegenop opvoeden, de meesten zetten op een bepaalde leeftijd gewoon de knop om, andere honden moeten kapot. Wat je natuurlijk wel kan doen is je hond goed opvoeden en je verantwoordelijkheid nemen. Dan heeft niemand last van je, en dan mag van mij iedereen zo'n hond hebben.

Precies :) bedankt voor je reply

roelien

Re: Baasjes moeten een "test" ondergaan bij aanschaf hond

Ongelezen berichtdoor roelien » 09/04/14 13:31

Hmmm.... volgens mij kan je pas zeggen of je iets wel of geen goed plan vind, als je de uitvoering van dat plan ook kent.
Aangezien ik geen idee heb, hoe die 'test' dan gedaan zal moeten worden, kan ik zo ook niet zeggen of ik het met je stelling eens ben.
Vandaar mijn 'vragen'

Vaelorian
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 32
Lid geworden op: 21/03/14 11:10

Re: Baasjes moeten een "test" ondergaan bij aanschaf hond

Ongelezen berichtdoor Vaelorian » 09/04/14 13:48

roelien schreef:Hmmm.... volgens mij kan je pas zeggen of je iets wel of geen goed plan vind, als je de uitvoering van dat plan ook kent.
Aangezien ik geen idee heb, hoe die 'test' dan gedaan zal moeten worden, kan ik zo ook niet zeggen of ik het met je stelling eens ben.
Vandaar mijn 'vragen'

Gezien je antwoord kan ik concluderen dat je opzichzelf wel oren heb naar het voorstel, mits goed uitgevoerd. Denk niet dat dit goed uitgevoerd kan worden. Het systeem zou "inherently flawed" zijn van het begin. Maar ach... je kunt dromen.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Baasjes moeten een "test" ondergaan bij aanschaf hond

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 09/04/14 19:08

Op zich is er best wel wat voor te zeggen. Net zo goed als dat je een rijbewijs moet hebben om auto, motor of brommer te mogen rijden en een jachtakte om te mogen jagen en een visakte om te mogen vissen. Hoewel dat laatste volgens mij alleen een kwestie van betalen is. Daar zitten verder geen voorwaarden aan. Vroeger, toen ik nog paardreed, moest je op onze manege eerst je ruiterbewijs halen om buitenritten te mogen maken. Dat bestond uit een theorie- en een praktijkexamen. Er werd ook een cursus aangeboden voor het koetsiersdiploma, om aangespannen te mogen rijden. Er zijn zoveel zaken in Nederland gereglementeerd. Ik zou er wel voorstander van zijn dat er een soort ´hondenbewijs´ zou komen, waarin een stuk theorie is opgenomen plus een gehoorzaamheidsexamen, af te leggen bij daartoe aangewezen hondenscholen. Wordt iemand met een hond op straat toevallig aangehouden en kan hij geen hondenbewijs tonen, dan krijgt hij een boete. Zoiets. Ook zouden de verzekeringsmaatschappijen om je hondenbewijs kunnen vragen, anders kan je je hond niet verzekeren. Idem dito met de aangifte voor de hondenbelasting of inschrijving bij een hondenschool, pension, uitlaatservice, enz. Controlemogelijkheden genoeg :wink:

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Re: Baasjes moeten een "test" ondergaan bij aanschaf hond

Ongelezen berichtdoor Haasje » 09/04/14 20:15

Het gaat niet werken, net wat roelien bijvoorbeeld zegt: sommige hondenscholen hebben nog steeds verouderde methoden die je dan OOK aan zou moeten pakken. Daarnaast denk ik niet dat iedereen voorbeeldig om blijft gaan met de hond buiten of na de training en na het ontvangen van een of ander bewijs. Die vervelende/gefrustreerde/agressieve honden (baasjes) zullen heus niet verdwijnen met zo'n regel.

Ik denk niet dat er in NL meer zal gebeuren dan bijv verplichte muilkorven en aanlijnplicht overal. Hierbij denk ik ook aan een uitzending van de rijdende rechter met een airedale terrier die aan een belachelijke en niet hond vriendelijke test werd onderworpen. De hond zakte natuurlijk voor de test en op grond daarvan werd een (soort van) beslissing genomen (!).

Het belangrijkste is dat je je bewust bent van het feit dat je een ander niet kunt veranderen maar wel jezelf. Dus goed opletten en trainen op gehoorzaamheid, dan kun je toch een hele hoop vermijden.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.


Terug naar “Discussiehoek”