Kynologische Kennis

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Kynologische Kennis

Ongelezen berichtdoor sbientje » 08/04/11 18:37

Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen, maar dit leek me de meest geschikte plaats, aangezien veel fokkers deze cursus doen.

Het lijkt mij namelijk heel leuk om deze cursus KK1 (en evt KK2 daarna, maar goed, dat is van later zorg) te doen. Niet omdat ik het nodig heb, maar gewoon omdat ik het interessant vind.

Nu vroeg ik me af wat de ervaringen zijn? En ook vooral: wat kost de gemiddelde cursus? Op de site van de raad van beheer las ik dat de kosten verschillen per vereniging, maar waar kan ik ongeveer op rekenen? Wanta ls het gruwelijk duur is, dan moet ik het helaas even in de ijskast zetten :) Op hoeveel lessen moet je rekenen? Of kan je dat zelf kiezen? Is eht te doen? ik leer best snel en graag, vooral over dingen die ik interessant vind, dus ik denk dat het op zich niet zo'n probleem gaat zijn, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen!
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Hetty
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 88
Lid geworden op: 21/07/08 18:40
Locatie: etten-leur

Ongelezen berichtdoor Hetty » 08/04/11 18:43

Ik weet dat de cursus gegeven word bij de hondenvereniging de baronie in breda.
meer informatie hierover zal je waarschijnlijk op hun site kunnen vinden.
succes.
groetjes Hetty, maestro en Satchmo.

♂ Maestro ( of the music forest ) *20-02-2005
♂ Satchmo ( of the music forest ) 08-05-2008

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 08/04/11 18:45

Hetty schreef:Ik weet dat de cursus gegeven word bij de hondenvereniging de baronie in breda.
meer informatie hierover zal je waarschijnlijk op hun site kunnen vinden.
succes.
ik heb hun idd al een mailtje gestuurd, maar er staan geen prijzen bij, bijvoorbeeld :) Dat heb ik natuurlijk in mijn mail wel gevraagd, maar tot die tijd was ik ff benieuwd hoe de ervaringen hier waren, en wat de gemiddelde prijs is. Is nog lastig te vinden op internet.

Als er nog meer belangstellenden zijn in de omgeving van West-Brabant trouwens.. :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 08/04/11 19:01

zie nu dat het in waalwijk in september sowieso start, dus daar ga ik ook even heen mailen :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

kiaora

Ongelezen berichtdoor kiaora » 08/04/11 20:03

Is volgens mij wel een beetje uit de richting,maar bij KC de Kempen in Geldrop wordt deze cursus ook ieder jaar gegeven.


"Voor leden van KC de Kempen start in oktober 2011 de cursus KK1.

Deze wordt op de tweede, derde en vierde woensdag van de daarop volgende maanden tot april 2012 gehouden.


In totaal betreft het 19-20 lesavonden, te verzorgen door drie docenten.

De lokatie hiervoor is het clubgebouw van KC de Kempen, de Kervel 3 te Geldrop.

Het lesboek is het per 8 januari uitgebrachte nieuwe Handboek KK1. Dit moet u zelf bestellen bij de Raad van Beheer.

Het bestuur heeft besloten de kosten voor de cursus overeenkomstig het jaar 2009 te laten zijn en vastgesteld op € 160,-.

Bron ; Website Kc de Kempen Geldrop

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 08/04/11 20:08

dank voor de info :) Geldrop is me iets uit de richting als waalwijk en breda ook opties zijn, maar de prijsinfo is wel prettig! weet ik iig waar ik aan meot denken :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

petra2612
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 702
Lid geworden op: 15/02/11 15:01
Locatie: Heerhugowaard

Ongelezen berichtdoor petra2612 » 08/04/11 20:21

sbientje schreef:dank voor de info :) Geldrop is me iets uit de richting als waalwijk en breda ook opties zijn, maar de prijsinfo is wel prettig! weet ik iig waar ik aan meot denken :)

Heey bij ons kostte de cursus bij de kynologenclub west-friesland 110 euro. Het is een best pittige cursus heel leerzaam maar veel wat niet met fokken te maken heeft (had ik me ook in vergist) het is vooral gericht om keurmeester te worden. Ik volg nu KK2 zelfde kosten maar nog pittiger wel veel meer info voor fokkers. Daarna nog E (exterieur) en B (beweging). Daarna kun je verder voor keurmeester etc.

Succes met KK1!
***Leef vandaag want niemand heeft je morgen beloofd!***
Groetjes, Petra

Gebruikersavatar
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 590
Lid geworden op: 07/05/09 22:56
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marga » 08/04/11 21:58

Er was eens..........
Een hele mooie site kyno-kennis.nl.

Nu zie ik alleen nog een forum. Misschien komt de site nog weer terug?
Er stonden allerlei toetsvragen op voor KK1 en KK2.

http://www.hotforum.nl/forum/kynologica/

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 08/04/11 22:10

Ik heb KK1 in 2001 / 2002 gedaan bij de Kynologenvereniging in Den Bosch, in buurthuis De Patio. Wat ik ervoor betaald heb, weet ik echt niet meer. De cursus was één avond in de week, destijds de donderdagavond, hij begon in september en het examen was in mei / juni.

Ik vond het een erg leuke en boeiende cursus, hoewel er ook minder interessante onderdelen inzaten. De examenvakken waren Raskennis, Structuur, Voedingsleer, Voortplanting, Erfelijkheidsleer, Gedragsleer, Terminologie, Gezondheidsleer en Verzorging.

Raskennis vond ik vreselijk, je moet echt alle rassen kennen en ook weten tot welke rasgroep ze behoren plus het land van oorsprong. Dat interesseerde me maar matig. Op het examen krijg je die d.m.v. dia´s. Er worden altijd ook Nederlandse rassen gevraagd, dus die moet je goed kennen.

Voor structuur moet je het kynologisch reglement van de Raad van Beheer kennen, en dat is táái :? Ook Terminologie is gewoon stampwerk. De overige vakken vond ik heel boeiend, maar in onze groep hadden behoorlijk wat mensen best moeite met Erfelijkheidsleer.

Het examen vond ik meevallen, ik had het moeilijker verwacht en hoewel ik best wel wat fouten had, had ik toch hoge scores. Dus de normering is volgens mij niet zo streng.

Ik kan het iedereen die geïnteresseerd is in de kynologie, aanraden.

Hanneke

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 08/04/11 22:25

Overigens zijn de cursuskosten één ding, daarnaast moet je een aantal boeken aanschaffen plus je moet examengeld betalen aan de Raad van Beheer en dat is nog duurder dan de cursus (de tarievenlijst kan je vinden op de site van de RvB). Je moet alles bij elkaar wel op een dikke 300 euro rekenen.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Loesje's liefste

Ongelezen berichtdoor Loesje's liefste » 08/04/11 22:44

Ik heb me, ter voorbereiding op het fokken, selectiever verdiept om kosten en onnodige inspanning te besparen.
Ik heb wel alle benodigde literatuur voor KK1 en KK2 aangeschaft en heb er vervolgens een zelfstudie van gemaakt.... Dat scheelde cursus-en examenkosten (vond ik toch best aan de prijs) en bijkomend voordeel was dat ik alleen dat hoefde te lezen wat ik zelf echt interessant vond. Ik vond uiteindelijk meer wel dan niet interessant en alles was met zelfstudie goed te begrijpen.

Dit is natuurlijk alleen een interessante optie als je de KK1 wilt volgen puur om je eigen kennis uit te breiden en niet om professioneel met de kennis aan de slag te gaan (dan zul je je opgedane kennis immers moeten kunnen aantonen met een papiertje)

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 09/04/11 00:03

Loesje's liefste schreef:Ik heb me, ter voorbereiding op het fokken, selectiever verdiept om kosten en onnodige inspanning te besparen.
Ik heb wel alle benodigde literatuur voor KK1 en KK2 aangeschaft en heb er vervolgens een zelfstudie van gemaakt.... Dat scheelde cursus-en examenkosten (vond ik toch best aan de prijs) en bijkomend voordeel was dat ik alleen dat hoefde te lezen wat ik zelf echt interessant vond. Ik vond uiteindelijk meer wel dan niet interessant en alles was met zelfstudie goed te begrijpen.

Dit is natuurlijk alleen een interessante optie als je de KK1 wilt volgen puur om je eigen kennis uit te breiden en niet om professioneel met de kennis aan de slag te gaan (dan zul je je opgedane kennis immers moeten kunnen aantonen met een papiertje)

Ja, daar heb ik ook wel aan gedacht. Maar eerlijk gezegd vind ik het wel leuk om er ook echt met les enzo mee bezig te zijn. Heb inmiddels een mailtje terug van de kc in waalwijk, heel snel. De cursuskosten vallen me mee.. de examenkosten zijn natuurlijk weer wat later, dus dat komt dan vast wel goed :) Lijkt me heel leuk om te doen iig. Zelfstudie is wel een optie als de dag(en) me niet uitkomen ofzo. Ik denk dat ik de kennis nog wel alleen onder de knie zou kunnen krijgen.

petra2612 schreef:Heey bij ons kostte de cursus bij de kynologenclub west-friesland 110 euro. Het is een best pittige cursus heel leerzaam maar veel wat niet met fokken te maken heeft (had ik me ook in vergist) het is vooral gericht om keurmeester te worden. Ik volg nu KK2 zelfde kosten maar nog pittiger wel veel meer info voor fokkers. Daarna nog E (exterieur) en B (beweging). Daarna kun je verder voor keurmeester etc.

Succes met KK1!
voorlopig heb ik geen ambities in de richting van keurmeester of iets in die richting maar vind het wel leuk om me een beetje te verdiepen, en wie weet later :)

Laboriginals schreef:Ik heb KK1 in 2001 / 2002 gedaan bij de Kynologenvereniging in Den Bosch, in buurthuis De Patio. Wat ik ervoor betaald heb, weet ik echt niet meer. De cursus was één avond in de week, destijds de donderdagavond, hij begon in september en het examen was in mei / juni.

Ik vond het een erg leuke en boeiende cursus, hoewel er ook minder interessante onderdelen inzaten. De examenvakken waren Raskennis, Structuur, Voedingsleer, Voortplanting, Erfelijkheidsleer, Gedragsleer, Terminologie, Gezondheidsleer en Verzorging.

Raskennis vond ik vreselijk, je moet echt alle rassen kennen en ook weten tot welke rasgroep ze behoren plus het land van oorsprong. Dat interesseerde me maar matig. Op het examen krijg je die d.m.v. dia´s. Er worden altijd ook Nederlandse rassen gevraagd, dus die moet je goed kennen.

Voor structuur moet je het kynologisch reglement van de Raad van Beheer kennen, en dat is táái :? Ook Terminologie is gewoon stampwerk. De overige vakken vond ik heel boeiend, maar in onze groep hadden behoorlijk wat mensen best moeite met Erfelijkheidsleer.

Het examen vond ik meevallen, ik had het moeilijker verwacht en hoewel ik best wel wat fouten had, had ik toch hoge scores. Dus de normering is volgens mij niet zo streng.

Ik kan het iedereen die geïnteresseerd is in de kynologie, aanraden.

Hanneke
stampwerk is mijn sterke punt geloof ik :D En genetica vond ik altijd een eitje dus dat moet ook wel lukken. De regelgeving vakken lijken me idd het minst interessant, maar ja.

Rassenkennis vind ik juist heel leuk :D
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

ester01

Ongelezen berichtdoor ester01 » 09/04/11 08:49

rassenkennis zat bij mij ook in de cursus, dacht ook: eitje want ik lees zoveel over verschillende rassen, maar viel nog best tegen :D. Heb er ook over gedacht deze cursus te gaan volgen een paar jaar geleden maar het toen weer in de ijskast geplaatst. Misschien ga ik er nog een keer goed over nadenken en kunnen we samen :wink:

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 09/04/11 08:53

ester01 schreef:rassenkennis zat bij mij ook in de cursus, dacht ook: eitje want ik lees zoveel over verschillende rassen, maar viel nog best tegen :D. Heb er ook over gedacht deze cursus te gaan volgen een paar jaar geleden maar het toen weer in de ijskast geplaatst. Misschien ga ik er nog een keer goed over nadenken en kunnen we samen :wink:
Dat zou gezellig zijn! Ik heb antwoord uit waalwijk en daar is het om de week op dinsdag.. Ik wacht nog even op t bredase antwoord! We hebben t er nog over!

Ps: jouw username is ineens anders :D
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Loesje's liefste

Ongelezen berichtdoor Loesje's liefste » 09/04/11 09:34

Veel plezier in ieder geval met de cursus! en als leren je zo ie zo al niet zo moeilijk af gaat komt het vast helemaal goed :)


Terug naar “Fokken met Labradors”