Verslag ED-conferentie

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Verslag ED-conferentie

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 21/12/12 19:30

Het verslag van de laatste ED-conferentie stond al een tijdje online. Hier kan je het vinden:
http://www.vet-iewg.org/joomla/images/p ... wg2012.pdf

Op blz. 9 en 10 staan wat interessante data over het screeningsprogramma in Engeland. Je ziet mooi dat tussen 1998 en 2006 het aantal ED-gevallen is teruggelopen.
Datzelfde zie je in het verhaal over het screeningsprogramma in de Scandinavische landen op blz. 18 en 19. In figuur 4 zie je ook daar een daling van het aantal ED-gevallen in ongeveer dezelfde periode.
De conclusie is, dat screenen loont.

Verder vind ik de toekomstplannen van de Scandinavische landen voor registratie van honden die geopereerd zijn aan ED, geweldig. Zie pag. 20. Nu is het zo, ook in Nederland, dat alleen de uitslagen worden geregistreerd van honden die voor het officiële ED-onderzoek worden aangeboden. Die uitslagen komen bij de Raad van Beheer terecht. Verreweg de meeste honden die worden geopereerd aan ED, worden nergens geregistreerd. Dat betekent dus dat de databank van de RvB een volkomen vertekend beeld geeft, nl. veel te rooskleurig. In de Scandinavische landen willen ze samenwerken met de verzekeringsmaatschappijen en dan verplicht stellen dat de diagnose en behandeling van ED wordt gemeld aan de Kennelclub, anders betaalt de verzekering niet. Dat lijkt mij een prima plan.

Hanneke

toscak
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2564
Lid geworden op: 14/05/09 19:13
Locatie: Den Haag

Ongelezen berichtdoor toscak » 21/12/12 19:51

Lijkt me inderdaad een heel prima plan!

Dank voor de info
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 25/12/12 10:06

Boeiend stuk !!

De gedachte van Scandinavische landen klinkt mij ook wel goed in de oren moet ik zeggen !!
En hoewel een hoop orthopeden hun eigen databank bijhouden, zou het mooi zijn als het voor iedereen (dus ook voor de RvB en toekomstige kopers) oproepbaar zou zijn nav doormelding van verzekeringsmaatschappijen.
Alleen ontloop je nog steeds alle honden die niet verzekerd zijn ... Een compleet totaalbeeld is erg lastig te realiseren denk ik :(

Pffff, het zou toch geweldig zijn als het aantal ED gevallen terug zou kunnen lopen de komende jaren :klasse:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 25/12/12 19:48

Als we toch eens inzage konden krijgen in de computerbestanden van de dierenartsen :wink: Daar zou je echt een goede, betrouwbare database uit kunnen genereren.

In Engeland loopt een dergelijk project: VetCompass.
in 2007, the Royal Veterinary College (RVC) started developing a method of utilising the valuable data contained within practices’ Practice Management Systems (PMSs). Via linking routinely collected clinical data to a diagnosis recorded at the time of the consultation the RVC has been able to capture clinically relevant information that was previously inaccessible.

Er doen inmiddels heel veel dierenartspraktijken mee, op vrijwillige basis. Op de site is een kaartje te zien met alle aangesloten klinieken.

Het doel is dit:
The aims of this project are to investigate the range and frequency of small animal health problems seen by veterinary surgeons working in general practice in the United Kingdom and highlight major risk factors for these conditions.
We are doing this through the routine capture of first opinion clinical data via electronic patient records held with practices’ Practice Management Systems (PMSs).

Ik denk dat met zo´n systeem inderdaad heel waardevolle informatie naar boven valt te halen.

Dit is de site van VetCompass:
http://www.rvc.ac.uk/VetCompass/Index.cfm

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 25/12/12 19:53

En dit is één van de onderzoeken die ze doen:
http://www.rvc.ac.uk/VetCompass/Research/RSPCA.cfm

Precies wat eigenlijk overal zou moeten gebeuren :)

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)


Terug naar “Fokken met Labradors”