Langetermijn gezondheidsonderzoek Engelse labradors

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Langetermijn gezondheidsonderzoek Engelse labradors

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 02/02/13 13:52

Dit onderwerp gaat weliswaar over gezondheid, maar omdat ik denk dat de studie vooral voor fokkers interessant is, zet ik het toch maar hier neer.

In Engeland loopt een langetermijn onderzoek naar de gezondheid van labradors. Over het hoe, wat en waarom kan je informatie vinden op de website:
http://www.dogslife.ac.uk/

Er is nu voor het eerst een publicatie geweest in een medisch tijdschrift. Dit is het uittreksel:
http://www.biomedcentral.com/1746-6148/9/13/abstract
De volledige tekst is via een knop in het rechtermenu te vinden.

Ik schrik er toch wel een beetje van als ik dit lees:
Clinical signs of illnesses were reported in 44.3% of Labrador Retrievers registered with Dogslife (median age of first illness 138 days), although only 44.1% of these resulted in a veterinary presentation (median age 316 days).

Op de site van Dogslife kan je klikken op `The Study So Far`. Daar zijn die ziektes uitgesplitst:

From the data Dogslife has received from members who have recorded their dog’s illness, we can reveal that there have been 3175 reported illness instances so far, comprising 83 different presenting signs. Of those, 48% were diarrhoea & vomiting, 18% were coat, skin or appendage problems (including claws), 12% were musculoskeletal problems, 5% were ocular (eye) problems, 5% were respiratory problems, 4% were other illnesses, 3% were aural (ear) problems, 2% were urogenital problems, 1% were problems related to the nervous system, and 0.6% were dogs with lesions.

Ook de nieuwsbrieven zijn de moeite waard om te lezen.

Al met al een goed initiatief en de moeite waard om de site bij je favorieten te zetten en af en toe eens een kijkje te nemen.

Hanneke

Terug naar “Fokken met Labradors”