WA-verzekering als je fokt

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

WA-verzekering als je fokt

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 04/07/13 12:14

Op het Hondenforum staat een sticky over wettelijke aansprakelijkheid voor schade die je hond aanricht. Op zich niks nieuws, iedereen weet wel dat het verstandig is een WA-verzekering af te sluiten waar ook huisdieren onder vallen.

MAARRR... wat ik niet wist, is dat zodra je fokt met je hond, die niet meer onder de WA-verzekering Particulieren valt. Dan rekent de verzekeringsmaatschappij je als ´bedrijf´ en als je dan geen zakelijke WA-verzekering hebt, krijg je niks vergoed. Ook niet als je maar heel af en toe een nestje fokt.

Dit schrijft ze:

Dan nog het volgende; voor velen belangrijk:
De aansprakelijkheidsverzekering particulier vergoedt alleen schade voor honden die deel uitmaken van een particulier huishouden en die als "huishond" worden gehouden. Soms zit daar zelfs een beperking in aantal in!! Twee tot drie honden is doorgaans geen probleem, maar dit is beslist iets om even na te vragen bij de verzekeringsmaatschappij.

Waarom is dat dan zo belangrijk....?
Zodra er met de hond wordt gefokt of deze wordt anderszins niet als pure huishond gehouden (denk bijvoorbeeld aan hondengeleiders) ben je nog steeds conform de wet aansprakelijk, maar zal je verzekeringsmaatschappij niet vergoeden! Zodra je op welke manier dan ook geld verdient aan of met je hond, wordt het als "bedrijfsmatig" beschouwd en vallen de/alle honden niet meer onder de dekking op je particuliere aansprakelijkheid.

Dus: fokkers onder ons: zorg dat je een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven hebt, hoe hobbymatig je zelf het fokken ook ziet! De verzekeringsmaatschappij zal dit als een bedrijfsmatig risico zien.
Denk niet dat een maatschappij er niet achter komt!!! Alle sociale media bijvoorbeeld.. het is zo te achterhalen of iemand fokt ja of nee. Nou zal dat bij een "hond stoot vaas om" wel meevallen maar bij grotere (letsel-)schades gaat een maatschappij echt en heus op onderzoek uit. Dan zou het erop neer kunnen komen dat je een schade uit eigen zak moet betalen en dat zijn dan geen kinderachtige bedragen. Dan redt je het niet met honderden euro's als je pech hebt.

Zo'n aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven is niet alleen belangrijk voor het geval je honden wat uithalen (en dat kan in een klein hoekje zitten) maar ook voor het geval je zelf in je hoedanigheid als fokker iets fout doet en daarbij iemand schade toebrengt (materiele of letsel).

Zo'n AVB (voor Bedrijven dus) hoeft niet meer te kosten dan een 100 - 150 euro per jaar en kan veel ellende voorkomen.

Laat je door je assurantie-tussenpersoon goed adviseren en geef dit soort dingen eerlijk aan. Je gaat (ongetwijfeld) meer premie betalen, maar mocht er ooit echt iets gebeuren ben je tenminste verzekerd.

Laat je dan meteen adviseren over de noodzaak van een rechtsbijstandverzekering voor bedrijven. Want, ook het omgekeerde kan gebeuren; dat jij in je hoedanigheid als fokker iemand ergens op wilt aanspreken. Dan kom je er niet met een verzekering voor particulieren.
Het gaat er dan niet om hoeveel je fokt, hoeveel je vraagt voor je pups, maar het pure feit dat fokken gezien wordt als "bedrijfsmatig" .. niet meer als particulier.

Kijk, als je bij iemand een dure vaas ommikt als je daar als fokker op bezoek bent, kan dat 1000 euro kosten (ik zeg maar wat) en dat is nog wel op te hoesten als het moet. Zodra sprake is van letsel (bijvoorbeeld een beet in het gezicht van een jong kind) praat je over tien-duizenden euro's of meer, en dat wordt een stuk lastiger zelf op te brengen.

Kortom; moraal van dit verhaal; zorg dat je verzekeringen op orde zijn.


Hier kan je het hele verhaal plus reacties lezen:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=235639

Ik heb daar zelf nooit bij stilgestaan. Maar of ik nou hals-over-kop een andere verzekering ga afsluiten, weet ik nog zo net niet. Hoe denken jullie daarover?

Hanneke

lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 474
Lid geworden op: 31/08/07 11:27
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor lablove » 04/07/13 16:02

Bedankt voor het delen.Ik fok echt maar heel weinig misschien nu pas over 3 jaar weer een nest. Maar wel even iets om over te gaan nadenken.
Groetjes Miranda (cosy cottage)

Gebruikersavatar
Cor
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3572
Lid geworden op: 15/08/04 17:56
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Cor » 05/07/13 22:38

Het is te overwegen om, als je maar heel weinig een nestje fokt, je alleen tijdens de dracht, en na de geboorte tot het "uitvliegen" een AVB te hebben. Tenslotte is de rest van de tijd je hond gewoon huishond.
:!:
Labrador Startpagina, alles op een rijtje!

lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 474
Lid geworden op: 31/08/07 11:27
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor lablove » 05/07/13 22:40

Cor schreef:Het is te overwegen om, als je maar heel weinig een nestje fokt, je alleen tijdens de dracht, en na de geboorte tot het "uitvliegen" een AVB te hebben. Tenslotte is de rest van de tijd je hond gewoon huishond.


Dat is een hele goede tip , :klasse:
Groetjes Miranda (cosy cottage)

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor marron » 28/08/13 01:03

volgens mij is het zelfs zo, dat er maar 1 hond onder de Wa valt ook al heb je er 10, dat is mij ooit eens verteld.
Kennissen van ons hadden hun hond ooit eens te logeren bij vrienden het dametje werd schijnzwanger, en heeft de bank van de vrienden opgegeten, ze wilde een nestje maken :verliefd1: :D deze vrienden kregen ook niets vergoed want ze hadden de hond zelf in huis gehaald hadden zelf 2 honden en de hele dekking verviel.
En nu nog een raar verhaal, gaat niet over honden, mijn man heeft ooit eens de garage deur in de auto van mijn zoon laten vallen, dikke deuk, wij kregen niets vergoed van onze WA omdat mijn zoon nog thuiswonend was, ook de autoverzekering van mijn zoon all risk betaalde het niet, wij konden zelf voor de kosten opdraaien, dus check alles goed na!
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)


Terug naar “Fokken met Labradors”