Dekbeperking reuen

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 02/09/13 21:47

Nou, ik ben blij om te weten dat er iemand op deze aarde rondloopt die mij beter kent dan ik mezelf ken. Die precies weet wat er in mijn hoofd omgaat en wat mijn motieven en drijfveren zijn, zonder dat ik me dat zelf bewust ben. Als ik ooit een psych nodig heb, meld ik me bij jou, Naomie.

Tjongejonge, zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten, zullen we maar denken.
Wat boeit het nou, of de mensen hier wel of geen bezwaren meer kunnen indienen. Daar gaat het toch helemaal niet om. Of er nou 2 of 200 bezwaren binnenkomen, maakt geen bal uit. Hooguit voor de discussie en de beeldvorming, maar dat kunnen we ook hier op het forum doen. Het gaat om de stemming, die is bepalend, niet het aantal bezwaarschriften. En de mensen die een amendement (= wijzigingsvoorstel) wilden indienen, hoeven hun informatie echt niet van het forum te halen, die hebben daar genoeg andere kanalen voor.

En nu ter zake... geloof het of niet, maar ik ben het op enkele punten met jou eens, Naomie. Ik vind ook dat eerst de DNA-controle geregeld moet zijn en dat er eerst een fatsoenlijke getalsmatige onderbouwing moet liggen. Want hoe kan je nou draagvlak creëren als de noodzaak niet aangetoond is. En ook ik vind dat aantonen iets anders is dan alleen maar zeggen dat het niet zo goed gaat.

Verder is het terugdringen van het IC door alleen combinaties toe te staan die onder het rasgemiddelde liggen, een goed punt. Dit adviseert de Britse Kennelclub ook. Maar dat is denk ik niet voldoende. Want daarmee ondervang je niet, dat een populaire reu die bijv. in korte tijd 20 of 30 nesten verwekt, een vervelende aandoening kan verspreiden. Voor zoiets zou een wachttijd goed zijn, zoals Sabine ook suggereert. Dus eerst een paar proefdekkingen, die nesten eerst eens volwassen laten worden om te kijken wat eruit komt, en dan pas de reu ´vrijgeven´.

Ik vind op zich een dekbeperking niet verkeerd, mits zo´n maatregel nodig is. Maar die noodzaak moet wel eerst worden aangetoond en dan moeten vervolgens de randvoorwaarden goed geregeld zijn, zoals DNA-controle en inzage in het registratiesysteem.

(Enne... het is niet dekreubeperking, maar dekbeperking. Niet het aantal dekreuen wordt beperkt, integendeel zelfs, maar het aantal dekkingen :wink: )

Hanneke

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 03/09/13 18:13

Wil iemand mijn vragen nog beantwoorden, of wordt dat 'm niet meer?

Labtalk

Ongelezen berichtdoor Labtalk » 03/09/13 19:50

ik lees hierboven een reactie van laboriginals en ik kom spontaan tot de conclusie dat ik altijd gelijk heb gehad.. altijd commentaar op een ander maar zelf geen druppel kritiek kunnen verdragen, dan over een woordspeling beginnen die weinig interesant is en ga zo maar door.
het geliefde ras? nee->> EGO!!
Komt niet vaak voor maar Naomie heeft gewoon gelijk! :)

En dan lees ik hier ook nog de domme opmerking dat een discussie als deze hier niets uithaalt omdat er weinig mensen zitten die zich daar mee bezig houden!!
noem je leden maar gewoon dom volk hoor!

O en hoe dat komt dat er nu pakweg 700 leden zijn die volgens de leiding weinig met het behoud van het ras hebben?
juist, omdat iedereen met kennis van zaken al is weg getreiterd of zelf gegaan..

Wat is er over? een forum met leden die een labrador of mix daarvan bezitten en een handje vol extremisten op het gebied van kennis van de Labrador Retriever, en wat ze zeggen is altijd waar en anders is je aanwezigheid hier snel voorbij.. en ik kan het weten!!

Jammer, heel jammer - ik ken dit forum nog uit de tijd dat het over de Labrador Retriever ging!!

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 03/09/13 20:08

Roos schreef:Ik heb even een paar vragen over het stukje van de site, ik hoop dat iemand zo vriendelijk wil zijn om die te beantwoorden.

veel fokkers zullen niet meer investeren om interessante reuen [vers bloed] te halen uit het buitenland.


Waarom niet?

In feite heeft Naomie deze vraag al gedeeltelijk beantwoord, als het gaat om de ´lease-reuen´, de reuen die hier voor korte tijd zitten en dan weer teruggaan of naar het volgende land. Er zijn ook fokkers die voor veel geld volwassen reuen hiernaartoe halen die al hun sporen verdiend hebben in het land van herkomst. Daar hangt natuurlijk een flink prijskaartje aan. Als zo´n reu maar een beperkt aantal keren kan dekken, wordt het financiële plaatje minder aantrekkelijk. En dus (is de verwachting) zullen minder mensen al die moeite doen.

Als ze dit wel doen en ze hebben een reu die voor hun eigen lijn heel interessant is, zullen ze teven van anderen niet zo snel meer een dekking geven, want stel dat ze zelf nog eens die reu willen gebruiken voor een eigen teef.


Je hebt 25 dekkingen ter beschikking, dit lijkt mij wat overdreven eerlijk gezegd.

Vaak ontstaat er een ware run op zo´n mooie nieuwe reu. Ook uit andere Europese landen. Dan ben je binnen een jaar al een heel eind door je 25 dekkingen heen. Stel, dat er dan nog een stuk of 6, 7 over zijn, dan zou het best kunnen dat de eigenaar die voor eigen gebruik en voor bevriende fokkers reserveert.

Ha zeggen de populatie genetici; dat is nu juist wat we willen! Zoveel mogelijk reuen moeten gebruikt worden. Naast het argument daartegen dat we niets van zo’n reu [de reu om de hoek] weten,


Lijkt mij dat je dit als fokker niet wil, van deze reu (kan) is niets bekend, die zet je toch niet in voor een nestje met een stamboomteefje? Van een reu om de hoek met stamboom zie ik het probleem niet.

Het gaat erom dat die onbekende reu met stamboom uit lijnen komt, waar niet veel mee gefokt is. Dan is er met elk van zijn voorouders vaak maar een incidenteel nest gefokt, waarvan meestal ook nog eens alle pups verdwenen zijn in de anonimiteit van een huishondenbestaan. Dan weet niemand wat er voor goed en kwaad uit voortgekomen is.
Van reuen uit bekende foklijnen weet je vaak van ieder dier in zijn stamboom wel, wat hij of zij aan nageslacht heeft gegeven. Die dieren hebben vaak behoorlijk wat nakomelingen, waarvan er ook nog eens de nodige bij fokkers terecht zijn gekomen.


Overigens had deze teef nooit door een onervaren reu gedekt kunnen worden van een eigenaar die ook geen praktische ervaring had.


Ik hoop toch echt niet dat dit een motivatie is om een bepaalde reu meerdere malen te gebruiken. En moet de eigenaar ook al ervaring hebben? In mijn biologieboeken stond iets heel anders :D
Wat tijd geven en de natuur zijn gang laten gaan is misschien een optie?

Dat zou heel mooi zijn, als dat kan, maar het stuit vaak op allerlei praktische bezwaren. De teef staat misschien al hoog in het progesteron en moet dus echt die dag gedekt worden. De eigenaar woont wellicht ver weg, heeft nog een paar uur rijden voor de boeg en wil nog wel zijn bed zien. Dan is er maar beperkt tijd voor geëxperimenteer. Je kunt er niet van uitgaan dat een onervaren reu meteen snapt wat de bedoeling is. Een ervaren eigenaar kan dat goed begeleiden, maar een onervaren eigenaar weet ook van niks. En stel dat het kwakkie op de grond belandt, dan moet je uren wachten voordat je een tweede poging kunt ondernemen. En dan maar hopen dat het wel goed gaat. Dus dat klinkt aardig: de natuur zijn gang laten gaan, maar als teveneigenaar wil je een teef die op die dag gedekt wordt.

In het buitenland zullen ze wel blij zijn als er veel meer mooie Nederlandse teven komen voor een dekking, maar dit is niet de bedoeling.


Voorkom je zo juist niet lijnteelt? Lijkt mij dat de diversiteit in de lijnen juist veel groter gaat worden.

Dat valt meestal tegen. Veel reuen in het nabije buitenland komen uit dezelfde lijnen als de reuen hier.

Anders tellen we echt niet meer mee in het buitenland op de shows en jachtwedstrijden.


Wat is de invloed dan van deze nieuwe regels op het bovenstaande?

Dat er met sub-top reuen gefokt moet worden omdat de allerbeste al snel aan hun max zitten.

Dat het fraudegevoelig en stamboomvervuilend kan zijn ben ik het mee eens, die DNA test moet er dan ook zeker komen als dit ingevoerd wordt.


Hanneke

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 03/09/13 20:27

Dank je wel Hanneke, ik snap het :)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 03/09/13 21:52

ik lees hierboven een reactie van laboriginals en ik kom spontaan tot de conclusie dat ik altijd gelijk heb gehad.. altijd commentaar op een ander maar zelf geen druppel kritiek kunnen verdragen, dan over een woordspeling beginnen die weinig interesant is en ga zo maar door.


Pardon :shock: Naomie beschuldigt mij van heulen met de NLV, van een politiek spelletje en van voorbedachte rade. Omdat ik die beschuldiging te belachelijk voor woorden vind, maak ik er een net zo belachelijke opmerking over terug. En dan heb ik ineens een groot ego en kan ik niet tegen kritiek. Kom nou toch. Wie met modder gooit, kan modder terug verwachten.

Komt niet vaak voor maar Naomie heeft gewoon gelijk!


Wie beweert dan dat ze geen gelijk heeft? Enne.. deze opmerking is weinig flatteus voor Naomie: het komt dus niet vaak voor dat ze gelijk heeft, maar nu wel.. zeg jij. Nou lekker dan.

En dan lees ik hier ook nog de domme opmerking dat een discussie als deze hier niets uithaalt omdat er weinig mensen zitten die zich daar mee bezig houden!! noem je leden maar gewoon dom volk hoor!


Ik weet niet waar je dat leest, maar ik lees het nergens. Bovendien, als mensen niet goed ingevoerd zijn in een bepaalde materie, betekent dat nog niet dat ze dom zijn. Dat maak jij ervan. Ik kan over zo veel onderwerpen niet meepraten omdat ik er geen verstand van heb, maar ik heb toch geen benedengemiddeld IQ.

Ik denk dat er zo veel mensen zijn weggelopen van het forum dankzij dit soort reacties: meteen vanuit je emotie reageren en en mensen schofferen. Als iedereen de discussie nou eens gewoon inhoudelijk zou voeren, hoeven er geen mensen weg te lopen.

Hanneke

Labtalk

Ongelezen berichtdoor Labtalk » 03/09/13 22:00

Naomie weet mij vast adequaat te interpreteren :) En verder is Deel 3 van de Quote,s niet voor u bestemd.
mensen lopen niet weg door reacties zoals die van mij [hoezo generaliseren] maar door de verdraaiing en sturing van interpretatie van 1 en ander.
Mij woorden proberen in den mond te leggen is al zo oud als de weg naar keulen, daar ga ik van gapen!

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 03/09/13 22:08

zullen we proberen om het idd op de inhoud te houden en niet te verzanden in moddergooierij? alstublieft dankuwel? :) Het is namelijk wel een interessant onderwerp en de meningen liggen volgens mij niet eens zover uit elkaar..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 03/09/13 22:16

Ik heb eerlijk gezegd niet alle antwoorden nog gelezen maar ben voor :wink:

Dat is gelijk ook 1 van de redenen waarom wij voor de fokker van Indra hebben gekozen :wink:
Dat Buddy, vader van Indra, Amerikaan is leek mij alleen maar ten voordeel van Indra komen. Dit in verband met dat ik dan 100% zeker weet dat de lijnen van zowel Indra's vader en moeder behoorlijk ver uit elkaar liggen.
Zelfde geld voor Pepper :D

Ik vind het risico op inteelt steeds groter worden, ook al is het in de hele verre verte familie, zelf ben ik daar hoe dan ook tegenstander van omdat het ook problemen in de hand kan werken.

Hoe verder de lijnen uit elkaar liggen hoe minder groot de kans op inteelt is.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Labtalk

Ongelezen berichtdoor Labtalk » 03/09/13 22:17

LIKE>>

Gebruikersavatar
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 590
Lid geworden op: 07/05/09 22:56
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marga » 03/09/13 22:36

Tammie schreef:Ik heb eerlijk gezegd niet alle antwoorden nog gelezen maar ben voor :wink:

Dat is gelijk ook 1 van de redenen waarom wij voor de fokker van Indra hebben gekozen :wink:
Dat Buddy, vader van Indra, Amerikaan is leek mij alleen maar ten voordeel van Indra komen. Dit in verband met dat ik dan 100% zeker weet dat de lijnen van zowel Indra's vader en moeder behoorlijk ver uit elkaar liggen.
Zelfde geld voor Pepper :D

Ik vind het risico op inteelt steeds groter worden, ook al is het in de hele verre verte familie, zelf ben ik daar hoe dan ook tegenstander van omdat het ook problemen in de hand kan werken.

Hoe verder de lijnen uit elkaar liggen hoe minder groot de kans op inteelt is.

Was het maar zo simpel.

Karlien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4238
Lid geworden op: 15/03/05 16:08
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Karlien » 03/09/13 23:07

Tammie schreef:Ik heb eerlijk gezegd niet alle antwoorden nog gelezen maar ben voor :wink:

Dat is gelijk ook 1 van de redenen waarom wij voor de fokker van Indra hebben gekozen :wink:
Dat Buddy, vader van Indra, Amerikaan is leek mij alleen maar ten voordeel van Indra komen. Dit in verband met dat ik dan 100% zeker weet dat de lijnen van zowel Indra's vader en moeder behoorlijk ver uit elkaar liggen.
Zelfde geld voor Pepper :D

Ik vind het risico op inteelt steeds groter worden, ook al is het in de hele verre verte familie, zelf ben ik daar hoe dan ook tegenstander van omdat het ook problemen in de hand kan werken.

Hoe verder de lijnen uit elkaar liggen hoe minder groot de kans op inteelt is.


Volgens mij is jouw Pepper toch echt wel lijnteelt ... :oops:
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 04/09/13 09:55

Labtalk schreef: ........is al zo oud als de weg naar keulen, daar ga ik van gapen!


Heel flauw, ik weet het, en bij voorbaat sorry, maar dit is wel zo´n prachtig inkoppertje, dat ik het echt niet kan laten:
.... en dan heeft u het natuurlijk in ROME horen donderen!
:D :D :D

Hanneke

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 04/09/13 10:42

Weet je wat ik nou toch weer hartstikke mis in dit hele verhaal????

Een dekreu, is gewoon ook maar unne hond, zoals wij dat dan zeggen hahahahaha.
Man man, wat een hoop gewauwel van alle partijen, mijn excuses voor deze brute uitspraak, maar ik word er een beetje onpasselijk van, eerlijk gezegd.

25 dekkingen, dat vind ik persoonlijk hartstikke veel, belachelijk veel, zo goed kan geen een hond zijn, dat hij, pak um beet, voor 25 maal gemiddeld zo,n 6 tot 8 nakomelingen zorgt, echt niet.
Dan lease reuen, oh my god, het moet niet gekker worden.
Van "onbekende" reuen zou men niets weten, mmmmm? Daar hebben ze unne stamboom voor he, gewoon jullie huiswerk doen wil al eens helpen, daarbij wil ik zeker ook aantekenen dat een hond nog wel heel wat anders is als enkel uiterlijk en gezondheid :)

Onervaren reuen, amajj, zelfs de meest beroemde reu zal vast een keer de eerste keer gedekt hebben, dus dat is een verhaal daar kan ik helemaal niks mee.

Het buitenland zal blij zijn als onze teven komen, tja, wat is daar mis mee, buitenlandse teven komen toch ook naar ons, ik zeg, vooral zo houden, en het liefst ook nog zwaar uitbreiden :)

Anders tellen we niet meer mee op de shows en jachtwedstrijden....nouja, shows, daar weet ik niks van....maar jachtwedstrijden hahahahahaha, dat heeft een heel andere oorzaak he, zolang een groot aantal nederlandse fokkers vast blijft houden aan hun ideaalbeeld van de labrador, zal daar vooralsnog ook geen verandering in plaatsvinden:)

Ow, ik moet gaan trainen, vervolg komt eraan :)
Afbeelding

AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1456
Lid geworden op: 24/09/09 12:26
Locatie: Delft
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor AnP » 04/09/13 11:39

Ik vind 25 dekkingen idioot veel :shock:


Terug naar “Fokken met Labradors”