The Prevalence of Nine Genetic Disorders

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Karlien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4238
Lid geworden op: 15/03/05 16:08
Contacteer:

The Prevalence of Nine Genetic Disorders

Ongelezen berichtdoor Karlien » 27/09/13 20:20

Voor wie interesse heeft in een stukje genetische studie:

http://www.plosone.org/article/info%3Ad ... ne.0074811
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 27/09/13 20:21

tnx, ik ga er binnenkort ff voor zitten :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 590
Lid geworden op: 07/05/09 22:56
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marga » 27/09/13 20:36

Interessant Karlien. Bedankt!

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 27/09/13 22:28

Zonder dat ik het rapport gelezen heb, is mijn eerste gedachte... huh, is of zijn er dan een gen / genen bekend die verantwoordelijk zijn voor HD? Ik dacht dat ze die nog steeds niet hadden gevonden?

Ik ga het rapport zeker lezen. Bedankt, Karlien.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 28/09/13 21:30

Laboriginals schreef:Zonder dat ik het rapport gelezen heb, is mijn eerste gedachte... huh, is of zijn er dan een gen / genen bekend die verantwoordelijk zijn voor HD? Ik dacht dat ze die nog steeds niet hadden gevonden?


Nou, die vraag wordt in ieder geval beantwoord:
´Recently, a haplotype in the Fibrillin 2 (FBN2) gene has been reported to be associated with this highly prevalent, multifactorial disorder [9].´

Waarbij ze opmerken dat dit niet dé oorzaak is van HD, maar dat het een multifactoriële polygenetische aandoening is.

Hanneke

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 28/09/13 21:42

Nou, de beide rasverenigingen mogen dit rapport ook wel eens lezen.
Het percentage dragers en lijders van EIC is bij de Labrador veel hoger dan verwacht (meer dan 40%).
Het doel van dit onderzoek is een wetenschappelijke bijdrage aan de fokkerij. Vandaar dat deze onderzoekers dus ook een fokadvies geven:

´For DM, EIC and NCL breeding advice can be given based on our population study. For some disorders, the mutant allele frequency is quite high in certain breeds (>40% in Labrador Retriever for EIC). However, because of their recessive nature, a relatively fast reduction of both the mutant allele frequency and affected dogs can be achieved based on genetic tests. We propose to exclude certain genotypic combinations of dogs from mating, rather than excluding individuals, especially if high mutant allele frequencies are found. For autosomal recessive diseases, dogs homozygous for the mutant allele should not be combined with each other or with heterozygous dogs. However, they can still be used for breeding, but require a mating combination involving only homozygous wild type animals to reduce the number of affected dogs. As heterozygous dogs can be used the same way, no dogs need to be excluded. As essentially every dog can still be used for breeding, the clinical outcome of disorder can be prevented without excessive exclusion of carrier or genetically affected dogs from the breeding population.

Zij stellen dus voor om combinaties die lijders kunnen opleveren, niet meer toe te staan voor de fokkerij. Dat zou i.m.o. inhouden dat alle fokdieren getest moeten worden op EIC.

Weer een regeltje erbij. Zitten de fokkers daarop te wachten?

Hanneke

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 28/09/13 21:51

Laboriginals schreef:Nou, de beide rasverenigingen mogen dit rapport ook wel eens lezen.
Het percentage dragers en lijders van EIC is bij de Labrador veel hoger dan verwacht (meer dan 40%).
Het doel van dit onderzoek is een wetenschappelijke bijdrage aan de fokkerij. Vandaar dat deze onderzoekers dus ook een fokadvies geven:

´For DM, EIC and NCL breeding advice can be given based on our population study. For some disorders, the mutant allele frequency is quite high in certain breeds (>40% in Labrador Retriever for EIC). However, because of their recessive nature, a relatively fast reduction of both the mutant allele frequency and affected dogs can be achieved based on genetic tests. We propose to exclude certain genotypic combinations of dogs from mating, rather than excluding individuals, especially if high mutant allele frequencies are found. For autosomal recessive diseases, dogs homozygous for the mutant allele should not be combined with each other or with heterozygous dogs. However, they can still be used for breeding, but require a mating combination involving only homozygous wild type animals to reduce the number of affected dogs. As heterozygous dogs can be used the same way, no dogs need to be excluded. As essentially every dog can still be used for breeding, the clinical outcome of disorder can be prevented without excessive exclusion of carrier or genetically affected dogs from the breeding population.

Zij stellen dus voor om combinaties die lijders kunnen opleveren, niet meer toe te staan voor de fokkerij. Dat zou i.m.o. inhouden dat alle fokdieren getest moeten worden op EIC.

Weer een regeltje erbij. Zitten de fokkers daarop te wachten?

Hanneke

het blauwe is natuurlijk niet waar, alle vrije honden kunnen sowieso gebruikt worden met alle andere honden (van het andere geslacht dan :D), toch? Ik heb overigens net voor KK2 de wet van Hardy-Weinberg geleerd, ofzo, waarmee je het voorkomen van dragers kan uitrekenen als je het aantal lijders in de populatie weet. En dat is idd snel erg hoog!
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 28/09/13 22:00

Waarom is die blauwe zin niet waar dan?
Om te weten, of een dier vrij, drager of lijder is, zal je toch eerst moeten testen.
Combi´s die lijders kunnen opleveren, zijn: lijder x lijder, lijder x drager en drager x drager. Die combinaties moet je vervolgens niet doen. Maar voor de rest kan alles, dat geven de onderzoekers zelf ook aan: je hoeft geen enkel individueel dier uit te sluiten, want je kunt altijd een combinatie maken die geen lijders oplevert. Alleen zul je dan wel moeten testen, toch...

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 28/09/13 22:01

Laboriginals schreef:Waarom is die blauwe zin niet waar dan?
Om te weten, of een dier vrij, drager of lijder is, zal je toch eerst moeten testen.
Combi´s die lijders kunnen opleveren, zijn: lijder x lijder, lijder x drager en drager x drager. Die combinaties moet je vervolgens niet doen. Maar voor de rest kan alles, dat geven de onderzoekers zelf ook aan: je hoeft geen enkel individueel dier uit te sluiten, want je kunt altijd een combinatie maken die geen lijders oplevert. Alleen zul je dan wel moeten testen, toch...

Hanneke
als je het van die kant bekijkt wel.. maar je kan ook gewoon voor je teef op zoek gaan naar een vrije reu, bijvoorbeeld :) Beperk je jezelf wel een beetje :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 28/09/13 22:10

Met een niet geteste teef, bedoel je? Dat kan inderdaad, dan weet je in ieder geval dat er in het nest geen lijders zullen zitten. Maar dan lijkt het me toch handiger om je eigen teef te testen. Als ze vrij is, hoef je jezelf niet zo´n rigoureuze beperking in je reuenkeuze op te leggen :)

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 28/09/13 22:24

dat lijkt mij idd ook ja :)

ik vraag me wel af hoeveel lijders er zijn waarbij het nooit boven water komt, overigens..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 29/09/13 11:16

sbientje schreef:ik vraag me wel af hoeveel lijders er zijn waarbij het nooit boven water komt, overigens..


Ik denk best veel... Sommige honden hebben een hele sterke prikkel nodig voordat het tot uiting komt. Als die honden een vrij relaxt leven leiden, raken ze nooit zodanig overprikkeld dat ze een aanval krijgen.
Het wordt ook vaak niet herkend. De meeste honden herstellen vrij snel. Ze beginnen te hijgen, te zwabberen, gaan een minuut of vijf liggen en het is klaar, ze staan op en rennen weer verder. De baasjes halen er dan wellicht de schouders over op. Als ze er dan misschien toch mee naar de dierenarts gaat, weet die het vaak ook niet.

Dat hoge percentage lijders / dragers (meer dan 40% van de labradors) blijkt overigens ook uit de testresultaten in de VS: http://www.vdl.umn.edu/prod/groups/cvm/ ... 403528.pdf

Hanneke

Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 372
Lid geworden op: 06/09/11 09:21
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Dutchlabs » 08/11/13 18:33

Vind het een zeer interessant artikel .
Tis alleen zo jammer dat er zo negatief over gedaan word.
Meten is weten....dus niet standaard naar die vrije reu gaan maar testen, ook je teven.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.


Terug naar “Fokken met Labradors”