Coprofagie (poep vreten)

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Coprofagie (poep vreten)

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 20/11/13 21:03

Ik ben het boek ´Over groeistuipen en mijlpalen´ van Marcel Nijland aan het lezen. Daar lees ik deze opmerkelijke theorie in:

"In experimenteel onderzoek bij ratten bleek dat zelfs voor de geboorte de smaak al aanwezig is. Wanneer de jongen in de baarmoeder blootgesteld worden aan een oplossing met appelsmaak, dan ontwikkelen deze jongen later in hun leven een voorkeur voor deze smaak. Dit soort onderzoek is echter niet onverkort door de trekken naar honden.

Het is wel interessant in dit verband in te gaan op de rol die moedermelk speelt op de ontwikkeling van de smaak bij zoogdieren. Het is aangetoond dat verschillende stoffen vanuit het voedsel rechtstreeks terechtkomen in de melk van de moeder, dus zonder dat deze stoffen via de spijsvertering eerst helemaal afgebroken worden tot bouwstenen, zoals aminozuren of vetzuren. (....) Jongen die via de melk deze stoffen binnen hebben gekregen, ontwikkelen later een voorkeur voor voedsel dat deze stoffen bevat. In dat opzicht heeft melk van de moeder dus een effect op de smaakontwikkeling bij jonge zoogdieren. Helaas is dergelijk onderzoek niet expliciet uitgevoerd bij huishonden.
Een meer praktische consequentie is dat te vroeg spenen van de pups (soms al in de vierde week), kan leiden tot eetstoornissen zoals coprofagie. Hierbij eten deze honden op latere leeftijd zeer hardnekking van alles en nog wat, dat niet als eten bestemd is, zoals uitwerpselen en soms zelfs oneetbare dingen zoals stenen en hout. De basis voor dit soort probleemgedrag kan dus al zeer vroeg gelegd zijn en kan een relatie hebben met bijvoorbeeld een gestoorde ontwikkeling voor smaak. Hierdoor zou het kunnen zijn dat de hond uiteindelijk onvoldoende selectief is in zijn voedselkeuze. Deze directe relatie moet onderzocht worden, maar het ligt voor de hand dat een abnormale ontwikkeling met betrekking tot eten tot abnormaal eetgedrag leidt."


De schrijver legt dus een relatie tussen het vroeg spenen van de pups en later poep vreten. Hij noemt spenen in de vierde week vroeg. Nou denk ik dat veel fokkers al vanaf een week of drie, vier beginnen met bijvoeren, dus in feite beginnen met het spenen. Zou dat er inderdaad mee te maken kunnen hebben dat veel labradors poepvreters zijn?

Je zou ook nog kunnen redeneren (dat bedenk ik zelf) dat een poepvretende moeder de poepsmaak via de moedermelk doorgeeft aan de pups en dat op die manier de pups later ook poepvreters worden. Zo zit je in een cirkel.

Zin of onzin?

Hanneke

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 20/11/13 21:15

Zou het er ook nog aan kunnen liggen welke poep de moeder eet, poep van pups die alleen (nog) bij de moeder melk drinken of poep van pups die bijgevoerd worden.

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 20/11/13 21:24

Waar het aan ligt kan mij persoonlijk niet zo boeien, ik vind het een smerige (en enge) gewoonte en leer het mijn honden dus af 8)

Het "enge" van dit soort artikelen vind ik dat veel mensen denken, oh dan krijg ik het gedrag er ook niet uit dus accepteer ik het maar
Toen wij bezig waren met het eruit trainen bij Kay kregen wij zo vaak te horen "ja maar een lab eet toch altijd poep, dat krijg je er nooit meer uit"
Zelfs de trainster op de hondenschool verklaarde ons voor gek, want elke lab deed het immers .. Dat stond overal :roll:

Kay deed het trouwens om andere redenen dan dit onderzoek, maar al deed hij het om de meest terechte reden ... Wij willen het niet, klaar :D

Edit -> voor wat betreft het artikel, een labradorfokker doet denk ik niet veel anders dan bv een boxerfokker ...
Die fokkers zullen ook hun puppen spenen en daar zullen de teven ook de ontlasting opeten, dus dan zou volgens dit artikel elke hond poep moeten eten toch ?
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 20/11/13 21:32

Eens dat het in de meeste gevallen eruit te trainen is.

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 20/11/13 21:34

Ik denk ook dat het van invloed kan zijn of pupjes in 't nest de kans krijgen elkaars poep te eten of niet.
Iets aanleren/gewennen is sneller gebeurd dan afleren.

Maar ook dat geldt niet alleen voor labradorpups.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 20/11/13 21:37

Kay schreef:Edit -> voor wat betreft het artikel, een labradorfokker doet denk ik niet veel anders dan bv een boxerfokker ...
Die fokkers zullen ook hun puppen spenen en daar zullen de teven ook de ontlasting opeten, dus dan zou volgens dit artikel elke hond poep moeten eten toch ?


Ja, dat is een goeie! Ik weet niet of een boxer poep vreet. Er zijn uiteraard nog meer rassen die het doen. De goldens van mijn vriendin zijn ook smeerpijpen eerste klas :) Zij begint meestal ook zo in de derde / vierde week met spenen. Ik kan me wel voorstellen dat bij kleinere rassen het spenen misschien wat later gebeurt, omdat die meestal veel kleinere nesten hebben. Dan kan je die paar pups gemakkelijk langer bij de moeder laten drinken. Misschien dat kleinere rassen daarom minder poep vreten ???? Ik weet het ook niet hoor, het is maar een idee :)

Hanneke

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 20/11/13 21:40

Kay schreef:Het "enge" van dit soort artikelen vind ik dat veel mensen denken, oh dan krijg ik het gedrag er ook niet uit dus accepteer ik het maar


Maar stel nou dat er inderdaad een verband bestaat tussen vroeg spenen en later poep vreten, dan zouden fokkers er dus iets aan kunnen doen om het te voorkomen. In die zin vind ik zo´n onderzoek dus helemaal niet ´eng´. Integendeel.

Hanneke

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 20/11/13 21:43

Bowie schreef:Ik denk ook dat het van invloed kan zijn of pupjes in 't nest de kans krijgen elkaars poep te eten of niet.


Nou, hier krijgen ze daar de kans niet voor. Moeders is er altijd als de kippen bij. Ik denk dat dat voor heel veel labradormoeders geldt :D

Hanneke

Gebruikersavatar
Lana
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 92
Lid geworden op: 07/04/13 12:17

Ongelezen berichtdoor Lana » 20/11/13 21:57

Dit is wat ik weleens gehoord heb,

Een labrador (of willekeurige hond) wil van nature zijn nest schoon houden.
Ook hier wordt dus het nest van ontlasting ontdaan door het simpelweg op te eten (zeker als het nest door de mens niet goed bijgehouden wordt) hieruit zou je dus inderdaad kunnen leiden dat het voor pups een voorbeeld kan zijn dat de poep opgegeten moet worden.
En wordt het via de melk weer doorgegeven, zoals in het stuk staat.

Er zou dus wel wat in kunnen zitten.....
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lana
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 92
Lid geworden op: 07/04/13 12:17

Ongelezen berichtdoor Lana » 20/11/13 21:57

Dit is wat ik weleens gehoord heb,

Een labrador (of willekeurige hond) wil van nature zijn nest schoon houden.
Ook hier wordt dus het nest van ontlasting ontdaan door het simpelweg op te eten (zeker als het nest door de mens niet goed bijgehouden wordt) hieruit zou je dus inderdaad kunnen leiden dat het voor pups een voorbeeld kan zijn dat de poep opgegeten moet worden.
En wordt het via de melk weer doorgegeven, zoals in het stuk staat.

Er zou dus wel wat in kunnen zitten.....
Afbeelding

Baasje Kyra
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 14
Lid geworden op: 10/11/13 07:29
Locatie: Apeldoorn

Ongelezen berichtdoor Baasje Kyra » 25/12/13 12:12

Kay hoe heb je het er uit getraind?

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 25/12/13 12:38

Baasje Kyra schreef:Kay hoe heb je het er uit getraind?


Door samen met een gedragstherapeut te kijken waarom die het deed (zij kijkt er met een open blik naar, en zelf was ik toch altijd al geïrriteerd en had het idee, nou wanneer gaat de 1e hoop naar binnen :roll: ) en aansluitend daarop oefeningen te gaan doen met Kay om dit gedrag te doorbreken.

En ..... Kay heeft denk ik een maand of wat niet losgelopen, zodat hij geen succes kon hebben met het poep eten
Het is er nu volledig uit, en vond die trainen niet leuk (je wilt je honden zien rennen en spelen ipv aan de lijn in het bos lopen) maar ik ben zo blij dat ik toen heb doorgezet, vind het een ranzige maar gevaarlijke gewoonte en loop nu veel lekkerder in het bos zonder poep etend varken :D
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Baasje Kyra
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 14
Lid geworden op: 10/11/13 07:29
Locatie: Apeldoorn

Ongelezen berichtdoor Baasje Kyra » 25/12/13 21:35

Dank je wel voor je antwoord. Ik probeer haar af te leiden of gooi iets naar haar toe als ze het weer doet. Hoop dat ook de overgang naar KVV wat doet. Onze trainster van de puppycursus zei dat we het moeten negeren maar dan gaan er zulke hopen stront naar binnen, dat is geen optie! Als het nog niet beter gaat zal ik kijken of we haar vast moeten houden al vind ik dat echt jammer ...

Gebruikersavatar
michelle1301
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 191
Lid geworden op: 13/06/13 11:24
Locatie: Vlakbij Hoogeveen

Ongelezen berichtdoor michelle1301 » 25/12/13 22:30

Blaz at alleen kattenstront. En toen kreeg ik de tip van iemand om hem eierkoek te geven. Dus nu krijgt hij eens in de zoveel dagen een eierkoek en hij zit niet meer bij de kattenbak.

En op straat heeft hij nog nooit stront gegeten. Bij Cai hebben we het wel moeten afleren.


Terug naar “Fokken met Labradors”