Vreemde celoverdracht gevonden

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Vreemde celoverdracht gevonden

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 21/01/14 21:34

Het verschijnsel microchimerisme was al bekend bij vrouwen. Bij een flink percentage moeders blijven cellen van hun ongeboren kind na de geboorte achter in hun lichaam. Die cellen kunnen zelfs worden doorgegeven aan een volgend kind.
Dit verschijnsel is nu ook gevonden bij honden. Op de universiteit van Missouri is hier onderzoek naar gedaan. Bij een teefje werden cellen met een Y-chromosoom gevonden, afkomstig van een reuenpup die zij in haar baarmoeder had gedragen. Diezelfde cellen werden later teruggevonden bij pups van een tweede nest (van een andere vaderhond). Sommige pups uit het tweede nest droegen dus cellen van pups uit het eerste nest. Die waren via de moederhond doorgegeven. Hier kan je het hele verhaal lezen: https://twitter.com/Hondenbond/status/3 ... 0492163072
of googelen op microchimerisme.

Wat ik me nou afvraag: zou dit consequenties kunnen hebben voor de DNA-ouderschapstest die binnenkort verplicht wordt? Ik ben te weinig thuis in deze materie om er iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar ik kan me zo voorstellen dat je door dit verschijnsel foute testuitslagen zou kunnen krijgen.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Terug naar “Fokken met Labradors”