Plan RvB om fokken met niet-erkende kleuren toe te staan

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Plan RvB om fokken met niet-erkende kleuren toe te staan

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 01/02/14 16:50

Ik zit net de dia´s en tekst te bekijken van het Symposium Verwantschap dat op 24 januari is gehouden.
Meteen in de eerste lezing kom ik al verontrustend nieuws tegen:

Een derde en laatste voorbeeld dat ik wil noemen om aan te geven hoe de Raad van Beheer de genenpool wil verbreden, heeft betrekking op het fokken met niet erkende kleuren. Binnen de rasstandaard is vastgelegd welke kleuren een hond van een bepaald ras mag hebben. Dat gezegd hebbende weten we ook dat de meeste mensen gewoon een fijne huishond willen hebben en dat het ze eigenlijk helemaal niets uitmaakt of de kleur van de hond nu wel of niet erkend is. Als zij aan de hond een fijne huisgenoot hebben, is het prima. En zo moet het ook eigenlijk zijn.
Momenteel is echter vastgelegd dat met honden die een niet erkende kleur hebben niet gefokt mag worden. Daarmee sluit je ze uit voor de fokkerij en versmal je de genenpool. Ik denk dat dit een onnodige versmalling van de genenpool is. Zolang een bepaalde kleur niet samenhangt met bepaalde gezondheidsproblemen, heb ik er geen enkele moeite mee als mensen met zo’n hond willen fokken. We kunnen evenzo goed een stamboom afgeven en desgewenst plaatsen we erop dat de reu of teef een hond met een niet erkende kleur is.
Ditzelfde geldt ook voor niet erkende haarvariëteiten. Een krulletje meer of minder zal de gemiddelde hondeneigenaar niet uitmaken, zolang de hond maar gezond is. Dus wat mij betreft geldt ook hier: zolang de haarvariëteit niet samenhangt met bepaalde gezondheidsproblemen, laten we dan kiezen voor een brede genenpool en ook honden met niet erkende haarvariëteiten inzetten voor de fokkerij.


Dat zou voor ons ras dus betekenen dat bijv. met silver, charcoal en hoe die modekleurtjes ook mogen heten, gewoon gefokt mag worden. Net zoals met langharen.

Zitten we daarop te wachten.. nee toch zeker :shock:

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Plan RvB om fokken met niet-erkende kleuren toe te staan

Ongelezen berichtdoor sbientje » 01/02/14 18:12

ik zit er even over te denken, maar volgens mij maakt het sowieso niet zoveel uit, waar gaan ze die NEK's vandaan halen dan? Ik neem aan dat het (voorlopig) honden moeten zijn met een miskleur uit ouders met een (FCI)stamboom? Volgens mij komt dat al nauwelijks voor bij labradors. Als er nou hele busladingen NEK's worden geproduceerd, dan worden er misschien idd veel genen 'weggegooid'..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 327
Lid geworden op: 20/06/12 08:51
Locatie: Het Noorden

Re: Plan RvB om fokken met niet-erkende kleuren toe te staan

Ongelezen berichtdoor Carlijn » 01/02/14 18:51

Ok ik ben geen fokker... en heb er geen verstand van... heb zelfs een lab zonder papieren maar vliezen.. hihi.m. maar wat ik me wel afvraag is wat er gaat gebeuren met de karakter trekken van een ras????... een labrador heeft voor ons ... over t algemeen... en daarom kies ik daarvoor...tuurlijk geen garanties maar toch?.. mmmh

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Plan RvB om fokken met niet-erkende kleuren toe te staan

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 01/02/14 19:15

sbientje schreef:ik zit er even over te denken, maar volgens mij maakt het sowieso niet zoveel uit, waar gaan ze die NEK's vandaan halen dan? Ik neem aan dat het (voorlopig) honden moeten zijn met een miskleur uit ouders met een (FCI)stamboom? Volgens mij komt dat al nauwelijks voor bij labradors. Als er nou hele busladingen NEK's worden geproduceerd, dan worden er misschien idd veel genen 'weggegooid'..


Het zou wel de weg vrijmaken voor het verder fokken met de silver en charcoal labs. Ook al krijgen ze dan steeds N.E.K. op de stamboom en kunnen de eigenaren er verder niet veel mee binnen de kynologie, er mag wel mee verder gefokt worden.

Ik begrijp dat kleine rassen (in aantal) gebaat zijn bij zo´n maatregel, voor die rassen geldt waarschijnlijk dat ieder beetje ander bloed bijdraagt tot een grotere genenpool. Maar voor een groot ras als de labrador is zo´n maatregel helemaal niet nodig, sterker nog.. het werkt zelfs contraproductief omdat je rasvreemde genen in de genenpool krijgt.

Een leuk bedenksel van de Raad om zijn goede wil te tonen, maar ik vind het een ondoordacht plan. Ik denk dat er heel veel rasverenigingen gaan protesteren en dan gaat het hopelijk niet door, of op strikte voorwaarden.

Hier is trouwens de link naar het hele verslag van het symposium: http://www.raadvanbeheer.nl/meta-menu/n ... 4467360f6/

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1268
Lid geworden op: 11/09/06 13:38
Locatie: Nieuwediep
Contacteer:

Re: Plan RvB om fokken met niet-erkende kleuren toe te staan

Ongelezen berichtdoor Tika Trails » 02/02/14 15:49

Ik denk niet dat de raad het zo voor ogen heeft... iedereen weet dat het dd gen niet bij de lab hoort en dus denk ik ook niet dat ze deze nek honden bedoelen wat betreft ons ras.

ik denk dat ze bedoelen met nek bv, zwarte en witte boxers en bv blonde flat coats..

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Plan RvB om fokken met niet-erkende kleuren toe te staan

Ongelezen berichtdoor Debora » 02/02/14 20:30

Ik licht even dit stukje eruit "Dat gezegd hebbende weten we ook dat de meeste mensen gewoon een fijne huishond willen hebben en dat het ze eigenlijk helemaal niets uitmaakt of de kleur van de hond nu wel of niet erkend is. Als zij aan de hond een fijne huisgenoot hebben, is het prima. En zo moet het ook eigenlijk zijn."

Mensen die een fijne huishond willen hebben, vinden een stamboom ook niet belangrijk. Dus ik weet niet hoe ze het precies bedoelen, maar denk meer aan wat Tika Trails aangeeft.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Plan RvB om fokken met niet-erkende kleuren toe te staan

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 02/02/14 21:23

Tika Trails schreef:Ik denk niet dat de raad het zo voor ogen heeft... iedereen weet dat het dd gen niet bij de lab hoort en dus denk ik ook niet dat ze deze nek honden bedoelen wat betreft ons ras.

ik denk dat ze bedoelen met nek bv, zwarte en witte boxers en bv blonde flat coats..


Ik help het hopen :wink: Om even bij de labrador te blijven... dan zou er wel verder gefokt mogen worden met bijv. brindle of black and tan of langharen, maar niet met silver. Ik hoop dat de Raad zo verstandig zal zijn om de rasverenigingen te raadplegen, zodat die kunnen aangeven welke kleuren ´ongevaarlijk´ zijn en welke niet. Als het voorstel tenminste niet helemaal wordt afgeschoten.
Het zal waarschijnlijk in de praktijk ook zo´n vaart niet lopen. Welke fokker wil nou fokken met foute kleuren of foute vachten? Daar zit toch niemand op te wachten?

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
miranda
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1878
Lid geworden op: 28/03/10 19:01
Locatie: wychen gelderland

Re: Plan RvB om fokken met niet-erkende kleuren toe te staan

Ongelezen berichtdoor miranda » 02/02/14 22:26

Ik help het hopen :wink: Om even bij de labrador te blijven... dan zou er wel verder gefokt mogen worden met bijv. brindle of black and tan of langharen, maar niet met silver. Ik hoop dat de Raad zo verstandig zal zijn om de rasverenigingen te raadplegen, zodat die kunnen aangeven welke kleuren ´ongevaarlijk´ zijn en welke niet. Als het voorstel tenminste niet helemaal wordt afgeschoten.
Het zal waarschijnlijk in de praktijk ook zo´n vaart niet lopen. Welke fokker wil nou fokken met foute kleuren of foute vachten? Daar zit toch niemand op te wachten?

Hanneke


Wat denk je van een yellow-liver zou daar dan ook mee gefokt mogen worden?
Dit is een NEK die we toch wel zien bij de labrador!
:blondpootje:Desie (Mayority's irristible desires)16-10-1997 r.ip. 28-02-2009
:blondpootje:July (joking jewel out of mids)13-07-2001 r.i.p.13-10-2010
:blondpootje:Iris ( be my irrisstible Iris out of mids) 11-01-2003 r.i.p 25-05-2016
:blondpootje:Robin (nickel and dimes girl power) 07-09-2007 rip 10-04-2018
:bruinpootje: Bowie 16-04-2017

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Plan RvB om fokken met niet-erkende kleuren toe te staan

Ongelezen berichtdoor sbientje » 02/02/14 22:50

yellow liver is geen NEK toch?
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Plan RvB om fokken met niet-erkende kleuren toe te staan

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 02/02/14 23:11

Nee, dat is geen N.E.K. Daar komen geen ongewenste genen aan te pas. Die honden hebben als genotype: bbee, de normale vachtkleurgenen, alleen in een combinatie die een ´verdunde´ bruine kleur oplevert. Brindle, black and tan, witte vlekken, langharen e.d. worden veroorzaakt door afwijkende, recessieve genen die waarschijnlijk vanaf de opbouw van het ras al aanwezig zijn bij de labrador. Er zijn in de beginperiode allerlei andere rasssen ingekruist en dat oude genetische materiaal is soms recessief gedurende vele generaties meegelift. Komen toevallig twee van die recessieve genen bij elkaar in een pup, dan openbaart de fout zich.
Al die kleurfouten worden dus veroorzaakt door afwijkende genen, maar yellow liver niet.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)


Terug naar “Fokken met Labradors”