Voorschot

Post hier ervaringen met fokkers.
Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 707
Lid geworden op: 04/06/13 09:43
Locatie: west vlaanderen

Voorschot

Ongelezen berichtdoor Kelsey en Lenka » 28/07/13 19:19

Wij zijn deze week naar een zwangere mamahond gaan kijken en die vrouw vraagt een voorschot eer ze je op de wachtlijst zet. Indien je 'keus' niet geboren wordt, dan krijg je het terug. Zijn er meerdere die dat doen of is dit niet pluis?

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 28/07/13 19:55

Ik heb wel een voorschot betaald toen de pups eenmaal geboren waren, de rest bij ophalen van de pup. Maar vooraf heb ik niets betaald, vind dat een beetje vreemd...
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Marcail
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12114
Lid geworden op: 13/05/04 20:20
Locatie: Enschede
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marcail » 28/07/13 21:36

Vooraf, zonder dat je nog niet weet of er een pupje voor je is vindt ik een beetje vreemd
Als er eenmaal een pupje voor je beschikbaar is dan vindt ik het wel accoord.
Lovely Marcail van 't Chielewout ( 29-01-2008 )
Nixies Canberra van 't Chielewout ( 04-06-2008)
Moonlight Fia of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Moonlight May of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Mignon Bonnie of Marcail Highlands ( 11-02-2011)
Glorious Adin of Marcail Highlands (04-06-2012)
Kayby, Max, Beau. ( de bejaardenclub)
Floor 15-10-2002 / 04-01-2012
Enjoy 16-09-2000 / 27-04-2012

Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 707
Lid geworden op: 04/06/13 09:43
Locatie: west vlaanderen

Ongelezen berichtdoor Kelsey en Lenka » 28/07/13 21:51

Ik vind het ook een beetje raar. Ze zei zelf dat het is omdat anders mensen op de wachtlijst staan die ondertussen elders eentje kopen en ze mensen geweigerd heeft die waarschijnlijk wel eentje zouden kopen. Dan zit ze uiteindelijk met een nestoverschot. Ik snap dat ergens wel, maar ben ook een beetje bang dat als er geen of te weinig teefjes geboren worden, ik mijn voorschot niet meer terugzie. :(
Ik denk dat ik het uitstel tot de pups geboren worden. Ik weet ongeveer wanneer, dus ik kan ons dan nog altijd officieel op de wachtlijst laten zetten in de hoop dat er niet te veel voor zijn :) .
:blondpootje: Kelsey (10-10-99 / 16-01-14 )
:bruinpootje: Lenka (Mika of purple heathmoor) 15/08/13
:zwartpootje: Bo (cavalier King Charles) 03/08/04
:zwartpootje: Luna 12/09/13

laika
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6527
Lid geworden op: 06/10/06 18:27
Locatie: alkmaar

Ongelezen berichtdoor laika » 28/07/13 22:17

niet voor ze geboren zijn, zijn ze er eenmaal en je bent geweest en besluit dat jullie er een willen dan oke
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008

Marcail
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12114
Lid geworden op: 13/05/04 20:20
Locatie: Enschede
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marcail » 28/07/13 22:49

Aan de ene kant kan ik het wel begrijpen.

Maar aan de ander kant hebben wij als fokkers helaas ook andere ervaringen waardoor er een voorschot gevraagd kan worden.
Zal je een voorbeeld geven:
Je komt op gesprek, een kennismakingsbezoekje voor de toekomstige pupbaasjes en fokker.
Je gaat met een goed gevoel naar huis en ook de fokker vindt je een "geschikte "kandidaat voor de hem/haar met zorg gefokte pup.
Je spreekt af dat er diverse communicatie met elkaar zal gaan lopen en de fokker houd je keurig netjes op de hoogte van de vorderingen in dracht.

Als moederhond bevallen is neemt de fokker contact op met de pupbaasjes waar hij uren lang en veel tijd in heeft gestopt met de gesprekjes en krijgt dan te horen:

We hebben al een pup :shock: :shock: :shock: :shock:

Het is een trend dat pupbaasjes niet het fatsoen hebben om de fokker in te lichten dat hij/zij ook nog bij andere fokkers op een wachtlijst staan. Laat de bewuste fokker ook niet even weten dat er al een pup onderweg is.

We werken met een wachtlijst, en als je zoveel aanvragen krijgt dan dat een nestje groot kan zijn dan stop je met voorinschrijven. de natuur bepaald nog altijd wat het aantal en geslacht is wat er geboren wordt.

Dat het dan zo kan zijn dat er net geen teefje of reutje voor je bij zit is dan heel verdrietig, maar ik weet ook zeker dat er fokkers zijn die je dan op weg helpen via hun netwerk.
Lovely Marcail van 't Chielewout ( 29-01-2008 )
Nixies Canberra van 't Chielewout ( 04-06-2008)
Moonlight Fia of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Moonlight May of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Mignon Bonnie of Marcail Highlands ( 11-02-2011)
Glorious Adin of Marcail Highlands (04-06-2012)
Kayby, Max, Beau. ( de bejaardenclub)
Floor 15-10-2002 / 04-01-2012
Enjoy 16-09-2000 / 27-04-2012

Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lien » 29/07/13 03:24

Marcail schreef:Maar aan de ander kant hebben wij als fokkers helaas ook andere ervaringen waardoor er een voorschot gevraagd kan worden.
Zal je een voorbeeld geven:
Je komt op gesprek, een kennismakingsbezoekje voor de toekomstige pupbaasjes en fokker.
Je gaat met een goed gevoel naar huis en ook de fokker vindt je een "geschikte "kandidaat voor de hem/haar met zorg gefokte pup.
Je spreekt af dat er diverse communicatie met elkaar zal gaan lopen en de fokker houd je keurig netjes op de hoogte van de vorderingen in dracht.

Als moederhond bevallen is neemt de fokker contact op met de pupbaasjes waar hij uren lang en veel tijd in heeft gestopt met de gesprekjes en krijgt dan te horen:

We hebben al een pup :shock: :shock: :shock: :shock:

Het is een trend dat pupbaasjes niet het fatsoen hebben om de fokker in te lichten dat hij/zij ook nog bij andere fokkers op een wachtlijst staan. Laat de bewuste fokker ook niet even weten dat er al een pup onderweg is.



Dit gebeurt zo vaak, ik denk dat deze fokker dat zat is.
Ik kan het heel goed begrijpen want ik heb ook vele uren in zinloze
voorgesprekken zitten. :?
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 29/07/13 06:46

de achterliggende reden kan ik begrijpen, ook ik heb het al gehoord wat @marcail omschrijft.

Met deze gang van zaken in mijn achterhoofd zou ik het dus niet vreemd vinden.

Maar ook ik wil graag zekerheid, dat wil dus zeggen dat ik de fokker maar op zijn mooie ogen moet gaan geloven dat ik het geld weer terug krijg als er geen pup voor mij geboren zou worden. Uit dat oogpunt zou ik het dus niet gaan doen.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 29/07/13 06:53

Een voorschot betalen als je zeker weet dat er een pup voor je bij zit zou ik geen probleem mee hebben , maar ik betaalde geen voorschot als er nog niks geboren was. Ook al begrijp ik de reden wel waarom ze het vragen.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 707
Lid geworden op: 04/06/13 09:43
Locatie: west vlaanderen

begrijpelijk

Ongelezen berichtdoor Kelsey en Lenka » 29/07/13 08:51

Lien schreef:
Marcail schreef:Maar aan de ander kant hebben wij als fokkers helaas ook andere ervaringen waardoor er een voorschot gevraagd kan worden.
Zal je een voorbeeld geven:
Je komt op gesprek, een kennismakingsbezoekje voor de toekomstige pupbaasjes en fokker.
Je gaat met een goed gevoel naar huis en ook de fokker vindt je een "geschikte "kandidaat voor de hem/haar met zorg gefokte pup.
Je spreekt af dat er diverse communicatie met elkaar zal gaan lopen en de fokker houd je keurig netjes op de hoogte van de vorderingen in dracht.

Als moederhond bevallen is neemt de fokker contact op met de pupbaasjes waar hij uren lang en veel tijd in heeft gestopt met de gesprekjes en krijgt dan te horen:

We hebben al een pup :shock: :shock: :shock: :shock:

Het is een trend dat pupbaasjes niet het fatsoen hebben om de fokker in te lichten dat hij/zij ook nog bij andere fokkers op een wachtlijst staan. Laat de bewuste fokker ook niet even weten dat er al een pup onderweg is.



Dit gebeurt zo vaak, ik denk dat deze fokker dat zat is.
Ik kan het heel goed begrijpen want ik heb ook vele uren in zinloze
voorgesprekken zitten. :?




Ja, dat begrijp ik. Alleen blijft het een beetje wringen. Ze kweekt al jaren dus bij negatieve ervaringen zou ik wel iets op internet terugvinden denk ik. Maar ik vind het gewoon niet zo prettig om te doen nog voor de pups er zijn.

Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1268
Lid geworden op: 11/09/06 13:38
Locatie: Nieuwediep
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tika Trails » 29/07/13 10:39

Ik begrijp het ook... je steekt er zo veel tijd in en als de pups er dan zijn, is er al een pup in huis..... dit gebeurd echt veel, dus ik kan er best inkomen dat ze een voorschot wil.
Ik weet zelfs fokkers waar je moet betalen voor een kennismakings gesprek (25 euro) dat krijg je terug als er een pup wordt gekocht.

Ook dat vindt ik begrijpelijk, want geloof me... het kost echt veel tijd...

Persoonlijk doe ik het niet.. puur omdat ik zelf nergens aan vast wil zitten. Ik werk liever helemaal niet met een wachtlijst en wacht zelfs vaak tot de pups geboren zijn. Zijn er mensen die echt graag een pupje willen en ook gedurende de dracht leuk contact houden, komen natuurlijk wel op een lijstje.
Tot die tijd hou ik het rustig, ik kan immers pas iets beloven als het geboren is envindt het niet leuk om teleurgesteld te worden als je dan hoort dat er al een pup is.. en, mensen te moeten teleurstellen dat er helaas geen pupje voor ze bij zit vindt ik net zo vervelend....

Gebruikersavatar
Binno
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 264
Lid geworden op: 10/05/13 12:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Binno » 29/07/13 11:00

Voordat Moos hier kwam stond ik ergens anders op een wachtlijst, voorschot betaald,
maar helaas bleef de teef leeg en kwamen er dus geen pups...
voorschot werd gewoon netjes terugbetaald.

De fokker waar Moos vandaan komt daar werd ook een voorschot gevraagd nog voor de pups geboren waren.

Ik begrijp die mensen ook wel hoor, welke verhalen je soms hoort tja...
Afbeelding

Afbeelding Wood Fen Moos °23-03-2013

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 29/07/13 11:00

en dan? dan betaal je een voorschot voor een ongeboren pup en dan gebeurt er iets onverwachts met het nest, of er worden meer reuen dan teven geboren of vice versa en kan je als pupkoper nog achter je munten aan omdat er geen hondje voor je bij zit.

Ik vind het een ander verhaal en heel logisch dat je bij geboren pups wel een voorschot betaald, zekerheid voor beide partijen. :)
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lien » 29/07/13 12:50

Tika Trails schreef:Ik begrijp het ook... je steekt er zo veel tijd in en als de pups er dan zijn, is er al een pup in huis..... dit gebeurd echt veel, dus ik kan er best inkomen dat ze een voorschot wil.
Ik weet zelfs fokkers waar je moet betalen voor een kennismakings gesprek (25 euro) dat krijg je terug als er een pup wordt gekocht.

Ook dat vindt ik begrijpelijk, want geloof me... het kost echt veel tijd...

Persoonlijk doe ik het niet.. puur omdat ik zelf nergens aan vast wil zitten. Ik werk liever helemaal niet met een wachtlijst en wacht zelfs vaak tot de pups geboren zijn. Zijn er mensen die echt graag een pupje willen en ook gedurende de dracht leuk contact houden, komen natuurlijk wel op een lijstje.
Tot die tijd hou ik het rustig, ik kan immers pas iets beloven als het geboren is envindt het niet leuk om teleurgesteld te worden als je dan hoort dat er al een pup is.. en, mensen te moeten teleurstellen dat er helaas geen pupje voor ze bij zit vindt ik net zo vervelend....


Ik doe ook niets, maar ik beperk de kennismakingsgesprekken wel tot de mensen die echt heel gemotiveerd zijn. Ik vraag geen aanbetaling meer, dat schept verplichtingen, ook voor mij en ik wil vrij zijn in de keuze van de nieuwe eigenaar. Maar de frustratie is er wel, als je belt en ze hebben al een pup. Dan kan ik het niet laten om te bedanken voor de afmelding :twisted:
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

labbers
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1042
Lid geworden op: 08/03/10 17:01
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor labbers » 29/07/13 13:12

Ik kan het idd ook begrijpen van de kant van de fokker..maar begrijp ook zeker van een pupkoper dat je geen voorschot wilt betalen als je nog niet eens weet of er wel een pup bij is voor je straks..Dus nee ik zou dat zelf als fokker niet doen. Een kleine aanbetaling als de puppen geboren zijn, vind ik geen probleem.
Dawn (Tickled Pink by Ic of Storm's Legacy 06-07-2012)
Hailey (Black Pearls of Mainhatten Ultra Voilet 17-01-2012)


Terug naar “Fokkers”