gedrag werk en show

Plaats hier alles wat te maken heeft met Labrador stambomen en lijnen.
marietje
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 16
Lid geworden op: 30/06/14 22:19

gedrag werk en show

Ongelezen berichtdoor marietje » 25/07/14 10:38

Hallo,
ik heb een vraag, misschien staat het antwoord hier wel op t forum, nog niet gezien dan.
Zit er qua gedrag veel verschil tussen een werk en een showlijn?
Gr marijke

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Re: gedrag werk en show

Ongelezen berichtdoor -kim- » 25/07/14 11:30

Ik vind van wel !

Maar er zit ook veel verschil tussen de verschillende lijnen van de showlijnen.

Bear is uit een 100% showlijn, hij werkt wel , maar nou niet dat je zegt met snelheid en veel passie.
JC is ook uit een showlijn maar de combinatie is geselecteerd op de werkeigenschappen, zij werk met veel meer snelheid en passie, is veel baasgerichter en veel meer will to please.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

marietje
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 16
Lid geworden op: 30/06/14 22:19

Re: gedrag werk en show

Ongelezen berichtdoor marietje » 25/07/14 17:27

Ik vind namelijk, voor mijn gezin, het karakter belangrijker dan de looks. Daarom vraag ik daar ook specifiek naar. Is een werklijn dan ook speelser/ aanweziger en een showlijn, meer de "mooiboy"/rustiger? Misschien wat kort door de bocht. Maar ik vraag! :D

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Re: gedrag werk en show

Ongelezen berichtdoor Miske » 25/07/14 19:34

Ik heb een werklijn reu (Xpencer) en een dual purpose teef (Olly, zit werk- en showlijn in). De verschillen tussen beiden kunnen niet groter zijn.

Olly heeft the will to eat. Je kan haar alles aanleren en ze wil het allemaal doen maar je moet ze wel eerst overtuigen dat 'werken' leuk is, en haar dan vooral met snoep verleiden :). Ze werkt dan wel omdat ze het graag doet voor mij, maar niet omdat ze het uit zichzelf spontaan en graag doet. Dat merkte ik ook toen ze op pensioen ging als geleidehond: Ze doet eigenlijk niets meer van geleidewerk en is direct 100% huishond geworden. Als ik lekker snoep meeheb, wil ze nog wel eens spontaan iets aangeven, maar dat gebeurt echt zeer zelden.

Xpencer heeft een heel grote portie will to please en vooral to work ... Hem moet je niet vragen of hij wil werken; hij staat er voor je en ziet letterlijk geen snoep staan als je het hem aanbiedt. Hij focust enkel op zijn werk en leeft daar ook echt voor. Hij was een uitblinker op school, werklust tot en met dus geen probleem om hem iets aan te leren, plus hij doet dit ook direct en spontaan zonder tuig zonder dat je 't 'm vraagt en ook zonder snoep! Voorts is hij stukken aanweziger in/buiten huis, en is hij buitengewoon temperamentvol. Noem het gerust "explosief". Hij is enorm persoonsgevoelig en daardoor ook aanhankelijk, verdedigt de roedel (erg waaks), is vocaal, is passioneel in z'n werk en je moet 'm dat werk ook echt geven of hij gaat in huis of daarbuiten "knoeien" (graven, blaffen, slopen, ...). Olly heeft dat veel minder; die zal wel eens "zeuren" als ze weg wil, of op een "stille" manier vragen om weg te mogen, maar ze is sneller tevreden en legt zich er bij neer dat ik niet (direct) toegeef. Ze zal veel minder werk vragen en heeft dus ook veel minder "aandacht" nodig dan mijn field trial.

Dan wat betreft het loslopen: Olly neemt wel eens wat sprintjes (erg veel in haar jongere jaren). Ze wil wel eens wat apporteren en in het water duiken. Maar na een keer of 5 à 10 apporteren heeft Olly zoiets van: "nu doe je 't zelf maar".
Xpencer daarentegen heeft echt veel vrije tijd nodig om stoom af te laten na het geleidewerk (veel meer dan Olly destijds!). Hij staat tijdens het loslopen gewoonweg niet stil en hij moet altijd bezig zijn. En liefst ook "werken" ... Ben ik er niet mee bezig tijdens het loslopen, dan zoekt hij zelf wel "werk" (bomen en struiken uitdoen en deze meesleuren, stenen uit de bodem in het water opduiken, stronken aan het water kapotbijten, ...). Nu, Olly durft ook wel eens een stok vast te nemen en even mee te nemen, maar de manier waarop Xpencer het doet is echt 100x explosiever. Hij kijkt totaal NIET naar andere mensen/honden en is echt bezig met zijn ding: WERKEN.

Gelukkig zijn beide honden in huis hetzelfde: altijd rustig en in de mand rusten :).

Qua karakter, maar dat kan erg hond- en ook geslachtsafhankelijk zijn, is Olly (teef) een stuk afhankelijker en zelfstandiger dan Xpencer. Xpencer is echt mijn Patex-stick, hij hangt aan m'n lippen. Ik vind Xpencer "duidelijker" in communicatie naar mij toe, kan het moeilijk uitleggen. Beiden wel tophonden trouwens, alleen helemaal "anders"!

1 ding is voor mij heel duidelijk: Na Xpencer komt er terug een field trial labrador retriever. Dat hoop ik tenminste, de geleidehondenschool is op de hoogte maar heeft hopelijk nog heeeeel veel tijd om Xpencers' opvolger klaar te stomen :).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

aht
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 104
Lid geworden op: 18/07/13 09:59
Locatie: Drongen (Gent)

Re: gedrag werk en show

Ongelezen berichtdoor aht » 25/07/14 20:14

Ik heb een werklijn en een showlijn labrador. Ze verschillen net zoals de dame hiervoor beschreef en qua uiterlijk is er ook een duidelijk verschil, de ene is veel slanker gebouwd dan de andere.
:zwartkopje: Zwarte hond Deepfleet Genie °12/06/2001 - † 05/04/2016
:zwartkopje: Zwarte hond Scapa °15/04/2003 - † 19/10/2004
:bruinkopje: Bruine hond Dina van 't Maneschijnhof °25/08/2004 - † 4/03/2016
:zwartkopje: zwarte hond Pearl des Quatre Cyprès °29/02/2016

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Re: gedrag werk en show

Ongelezen berichtdoor Miske » 25/07/14 20:19

aht schreef:Ik heb een werklijn en een showlijn labrador. Ze verschillen net zoals de dame hiervoor beschreef en qua uiterlijk is er ook een duidelijk verschil, de ene is veel slanker gebouwd dan de andere.

Ja precies, Xpencer (field trial) staat hoog op de poten en is slanker dan Olly. Zij lijf is ook langer ;).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: gedrag werk en show

Ongelezen berichtdoor Romke » 25/07/14 20:55

marietje schreef:Ik vind namelijk, voor mijn gezin, het karakter belangrijker dan de looks. Daarom vraag ik daar ook specifiek naar. Is een werklijn dan ook speelser/ aanweziger en een showlijn, meer de "mooiboy"/rustiger? Misschien wat kort door de bocht. Maar ik vraag! :D


Dat vind ik echt veeeel te kort door de bocht....
In 1 nest kan het karakter nog weer verschillen, van heel actieve pups, tot 'slome' goedzakken.

Gebruikersavatar
saskia burghout
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 758
Lid geworden op: 19/11/08 11:17
Locatie: brabant
Contacteer:

Re: gedrag werk en show

Ongelezen berichtdoor saskia burghout » 26/07/14 06:48

Miske schreef:
aht schreef:Ik heb een werklijn en een showlijn labrador. Ze verschillen net zoals de dame hiervoor beschreef en qua uiterlijk is er ook een duidelijk verschil, de ene is veel slanker gebouwd dan de andere.

Ja precies, Xpencer (field trial) staat hoog op de poten en is slanker dan Olly. Zij lijf is ook langer ;).


Ik heb weinig toe toevoegen je leg het precies uit.
Wij hebben 100% field trial en 75% en 50% field trial en daar zit best veel verschil in.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: gedrag werk en show

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 26/07/14 11:28

De verschillen in gedrag / aanleg en uiterlijk zijn er inderdaad, precies zoals hierboven is aangegeven.

Maar vraag jezelf wel goed af, wat jij wilt gaan doen met je hond. Je kan wel een pup uit 100% werklijnen kopen, die barst van de werklust en die voortdurend vraagt om jouw input, maar als jullie vervolgens niet veel meer doen met de hond dan af en toe een bal of een dummy voor hem weggooien, raakt je hond gefrustreerd. Daar is die hond niet voor gefokt. Waarom zou je een 100% field trial pup kopen, als je geen jachtopleiding met hem gaat doen en het voor hem na de puppycursus en de vervolgcursus stopt? Past zo´n hond in jullie ongetwijfeld drukke gezin? Hebben jullie tijd om dagelijks minstens een uur intensief met de hond bezig te zijn, met training en spelletjes? Niet alleen nu, maar de komende 12 - 14 jaar?

Als je daarover twijfelt, moet je jezelf afvragen of een sporthond / werkhond wel iets voor jullie is. Of je misschien niet beter voor een wat minder gepassioneerde labrador zou gaan. Ook in de zogenaamde showlijnen heb je rustige en drukke honden en alles daartussenin. Ook in die lijnen kan je honden vinden die het heel leuk doen in de apporteersport, behendigheid, obedience of noem maar op. Alleen zijn die honden na een uurtje trainen moe en vinden ze het wel best voor de rest van de dag.

Ik kan natuurlijk niet in jullie situatie kijken en ken jullie achtergronden niet. Maar ik vind het belang van de pup / hond ook heel zwaar wegen: kunnen jullie een voor het werk gefokt hondje bieden wat hij eigenlijk nodig heeft?

Hannele
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: gedrag werk en show

Ongelezen berichtdoor Romke » 26/07/14 11:52

Na een uur moe....
sorry hoor, maar dat vind ik echt onzin. Als je voldoende met ze doet dan bouwen ze de energie wel op
maar dat ze na een uur niet meer zouden willen.
Je kan ze zo wel kweken door elke dag maar vijf minuten te lopen.
Maar een gewone gezonde lab kan veel meer.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: gedrag werk en show

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 26/07/14 13:36

Romke schreef:Na een uur moe....
sorry hoor, maar dat vind ik echt onzin. Als je voldoende met ze doet dan bouwen ze de energie wel op
maar dat ze na een uur niet meer zouden willen.
Je kan ze zo wel kweken door elke dag maar vijf minuten te lopen.
Maar een gewone gezonde lab kan veel meer.


:wink: Ik bedoel natuurlijk niet letterlijk 60 minuten, het is gechargeerd. Ik bedoel eigenlijk precies wat Miske hierboven zegt als zij het verschil tussen Olly en Xpencer beschrijft. Misschien had ik beter het woord ´tevreden´ kunnen gebruiken i.p.v. ´moe´.

Als ik mijn eigen (showlijn)honden als voorbeeld neem: na de training (meestal anderhalf uur in ruig terrein, plus dan nog de reistijd en het koffiedrinken met het groepje na afloop), zijn ze uitgevloerd. Dan slapen ze uren en uren. Nou zijn die van mij al wel wat ouder, 4 en 6. Toen ze jonger waren, was het wel anders, dan waren ze na een uurtje slapen ook wel weer in voor de volgende activiteit. Maar op deze leeftijd nemen de dames echt hun gemak de rest van de dag. Dan zijn ze moe en tevreden. En voor de oudste van 10 hoeft zo´n intensieve training al helemaal niet meer. Die wil nog graag een paar keer een dummy of een balletje zoeken, daar doe ik haar een groot plezier mee, maar zo´n halve middag trainen is voor haar echt te veel. Daar zie je denk ik het verschil met een field trial van 10, want die zou nog best een halve of hele dag meekunnen.

Bovendien lijkt het nu, of er maar twee opties zijn: ofwel een actieve, slimme field trial, ofwel een slome, sullige showhond. Maar dat zijn twee uitersten. Er zit een enorme range tussenin. Er zijn genoeg kennels te vinden met meer showtype honden waar ook mee gewerkt wordt. Het is belangrijk dat alle opties verteld worden aan TO. En dat ze zich realiseert dat een 100% werkhondje andere behoeften heeft dan een huis-tuin-en-keukenlabrador. Je kunt je beter maar van tevoren afvragen of je zo´n pup een fijn leven kunt bieden waarbij hij zijn talenten kan ontplooien. Anders doe je het hondje tekort.

Waarom zou iemand een racefiets kopen als hij er alleen maar boodschappen mee wil doen en af en toe een eindje mee om wil fietsen?

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Re: gedrag werk en show

Ongelezen berichtdoor Miske » 26/07/14 13:46

Laboriginals schreef:De verschillen in gedrag / aanleg en uiterlijk zijn er inderdaad, precies zoals hierboven is aangegeven.

Maar vraag jezelf wel goed af, wat jij wilt gaan doen met je hond. Je kan wel een pup uit 100% werklijnen kopen, die barst van de werklust en die voortdurend vraagt om jouw input, maar als jullie vervolgens niet veel meer doen met de hond dan af en toe een bal of een dummy voor hem weggooien, raakt je hond gefrustreerd. Daar is die hond niet voor gefokt. Waarom zou je een 100% field trial pup kopen, als je geen jachtopleiding met hem gaat doen en het voor hem na de puppycursus en de vervolgcursus stopt? Past zo´n hond in jullie ongetwijfeld drukke gezin? Hebben jullie tijd om dagelijks minstens een uur intensief met de hond bezig te zijn, met training en spelletjes? Niet alleen nu, maar de komende 12 - 14 jaar?

Als je daarover twijfelt, moet je jezelf afvragen of een sporthond / werkhond wel iets voor jullie is. Of je misschien niet beter voor een wat minder gepassioneerde labrador zou gaan. Ook in de zogenaamde showlijnen heb je rustige en drukke honden en alles daartussenin. Ook in die lijnen kan je honden vinden die het heel leuk doen in de apporteersport, behendigheid, obedience of noem maar op. Alleen zijn die honden na een uurtje trainen moe en vinden ze het wel best voor de rest van de dag.

Ik kan natuurlijk niet in jullie situatie kijken en ken jullie achtergronden niet. Maar ik vind het belang van de pup / hond ook heel zwaar wegen: kunnen jullie een voor het werk gefokt hondje bieden wat hij eigenlijk nodig heeft?

Hannele


Klopt Hanneke. Toen ik met Xpencer matchte, vroeg ik de school wat voor hond hij was. Het antwoord was als volgt: Hij is een explosieve Olympische labrador retriever die gewerkt moet worden. Ik kan wel eens een dagje wat minder met hem doen, maar ik merk dat dan direct in huis want dan wordt ie drukker. De school trainde in het weekend niet met hem en zei toen ook tegen mij dat hij maandagochtend echt de eerste 500m zat te trillen en trekken van opwinding. En dat doet ie dus nog steeds, al is dat trillen gelukkig wel verdwenen, maar het hijgen en trekken kan er in 't begin na een dagje vrijaf of minder werken nog steeds zijn hoor. Verder heeft hij in opleiding enkele dekentjes kapot gebeten toen hij moest wachten in het busje om op pad te mogen gaan met de instructrice; hij kon het nl. niet verdragen dat andere honden eerst aan de bak mochten. Hem moesten ze tijdens de opleiding juist wat meer "temperen" wat prima gelukt is; die werkdrang was er sowieso en 't is een super aanhankelijke, persoonsgevoelige en intelligente knul :).

Ik vind hem echt een temperamentvolle karakterhond, veel en veel meer dan Olly. Verder is de geleidehondenschool hier vorige week geweest en Xpencer zouden ze niet als eerste hond aan iemand geven; hij heeft toch wel een handleiding omdat hij zo werklustig is. Ik kan hem prima hanteren maar - hoe zal ik zeggen - ik moet continu blijven nadenken over het werk om hem hoogstaand te houden, zowel als huis- als geleidehond. Hij is niet liever dan aan het werk en creativiteit in activiteiten en losloopplekken is absoluut vereist. Hij is een schatje, en nu een makkelijke hond, maar ik heb echt heel hard aan onze band moeten werken. Ik had altijd gedroomd van een field trial en nu heb ik er één, maar het is wel erg hard werken. Niettemin is het mijn absolute droomlab!!!!!!!!

Wel goed dat er zoveel verschillende labrador retrievers zijn; zo is er voor iedereen wel een geschikte hond. Succes met de keuze!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

marietje
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 16
Lid geworden op: 30/06/14 22:19

Re: gedrag werk en show

Ongelezen berichtdoor marietje » 26/07/14 23:42

Dat is dus precies wat ik vraag en wil horen. Ik wil n hond die goed bij mij en mijn gezin past, maar ook wij voor de hond. Niemand heeft er wat aan als je niet goed op je plek zit. Mijn vriend heeft een jachtvergunning en vertelde mij al dat er labradors zijn en labradors. Ik woon niet samen met mijn vriend en dus zal de hond echt van mij zijn en zal waarschijnlijk niet mee op jacht gaan. Dan zou de werklijn niet geschikt zijn, al vind ik ze wel prachtig! Maar ik ga niet voor de looks, wel voor het karakter.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: gedrag werk en show

Ongelezen berichtdoor Romke » 27/07/14 11:48

Ik snap dat het niet zo letterlijk bedoeld is Hanneke, maar de laatste tijd hoor ik net wat te vaak dat labjes maar weinig kunnen.
Wat krijg je dan, mensen doen er ook niet veel mee. Hier in de buurt ook een blij huppelend pupje, die na een jaar naast de baas sloft.

Lees hier op het forum gelukkig ook genoeg van actieve bazen en honden, die ze lekker meenemen.
Het is maar net wat ze krijgen

Mijne staat altijd klaar om mee te gaan, ook als ze al weg is geweest, gewoon lekker actief zijn samen.
Kan showen en kan werken.

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: gedrag werk en show

Ongelezen berichtdoor Milou » 30/07/14 15:34

Olly kwam uit een jachtlijn (werk).
Hij was een super relaxte hond in en om het huis. Tijdens wandelingen ging alles op zijn dode gemakje, je moest vooral niet te veel haast hebben. Hij was een rustige hond die helemaal actief werd van wandelingen in de bergen, zwemmen en skateboarden met een schotel, wanneer hij hiermee bezig was was hij onuitputtelijk. Hij ging 's avonds rond 19 uur nog een keer uit en dan moest je er echt niet mee aankomen om rond een uurtje of 23 nog eens te gaan. Verder een super chille en rustige hond.

Youp komt uit een showlijn.
Youp is nog een pup, dus of ik een goede vergelijking kan maken weet ik niet. Maar hij is op het moment een ontzettende druktemaker. Hij is heel leergierig en heeft het snel door, maar het volgende moment heeft hij er ook tabak van en kijkt je aan met een blik: ga zelf maat zitten.

Dus voor zover nu te peilen zijn beide honden niet passend bij hun lijn criteria.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997


Terug naar “Stambomen en lijnen”