Jachttraining met Bieke, het ging niet lekker.

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Gebruikersavatar
Labje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9709
Lid geworden op: 12/12/02 12:03
Locatie: Hoorn NH

Jachttraining met Bieke, het ging niet lekker.

Ongelezen berichtdoor Labje » 11/10/09 11:07

Het ging de laatste 2 keer niet zo als ik het zou willen.
Verleden week moest Bieke samen met een andere hond en om ze goed steady te krijgen, zitten ze dan los naast. Voor Bieke geen probleem, dit kan ze heel goed. Ik stuurde haar weg voor het zoekapport, maar de andere hond ging ook en die werd schreeuwend met het woord Wacht teruggeroepen. Dus Bieke stopt ook en kijkt heel onzeker achterom. Het kostte me moeite om haar weer verder te krijgen.
Deze week voor het eerst bij de gevorderden getraind en de eerste oefening was ook meteen weer met een andere hond en er gebeurde precies hetzelfde.
Ik zag Bieke steeds onzekerder worden.
Daarna stonden we met z'n allen op een rij en verderop lag een stapel dummy's. Om de beurt mochten ze er eentje halen. Terwijl ik Bieke wegstuurde, werd er opeens door een ander geclickt, omdat haar hond netjes bleef zitten. En Bieke? Die bleef staan en wist weer niet goed wat ze moest doen. En later met wegsturen, riep een ander ook haar hond weer terug, terwijl Bieke net haar dummy wilde halen.
Het apporteren gaat nu heel aarzelend en ik krijg haar haast niet meer bij me weg.
Ik denk dat deze manier van trainen niets voor Bieke is. Ze is al zo onzeker. En het terrein heeft ze ook moeite mee, doet zeer aan haar voetjes.

Toen ik zei, dat Bieke hier erg onzeker en bangig van werd, zeiden ze, dat het kwam door de nieuwe groep , waar ze nu bij trainde.
Ik heb hier zo mijn bedenkingen over en denk er over om er maar een tijdje mee te stoppen. Heel jammer , want ik heb hier altijd met veel plezier getraind.
Of ik doe niet mee aan het groepsapporteren en laat haar alleen wat halen, zoeken enz. zonder het risico dat er iemand anders doorheen loopt te brullen.
Aankomende weg ga ik met iemand trainen van de groep, verleden week ook gedaan en dan maar eens kijken of Bieke nog wel plezier in het apporteren heeft.
Groetjes Lidy en een pootje van Yentl en Bieke
Afbeelding

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 11/10/09 12:03

Ik was er niet bij, dus een advies op maat kan ik je niet geven :wink:

Maar, dummies van een stapel afhalen, da's een heel vreemde oefening, ik zie daar geen logica in :wink:

Als ik het goed begrijp, reageert Bieke op commando's die anderen geven, je geeft dus eigenlijk zelf al de oplossing aan he...zorg dat zij voorlopig niet in een dergelijke situatie komt , of zorg ervoor dat haar aandacht niet naar anderen gaat :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Annette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3127
Lid geworden op: 13/02/05 20:42
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annette » 11/10/09 12:23

Ik dacht eigenlijk dat je in Lelystad ging trainen, ben je nog bij je vorige trainingsgroep?
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007

Gebruikersavatar
Labje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9709
Lid geworden op: 12/12/02 12:03
Locatie: Hoorn NH

Ongelezen berichtdoor Labje » 11/10/09 13:34

Annette schreef:Ik dacht eigenlijk dat je in Lelystad ging trainen, ben je nog bij je vorige trainingsgroep?


Ik wil ook in Lelystad gaan trainen. Ik mocht aan deze week nog eens bellen om me definitief op te geven en dan wordt de indeling gemaakt.
De training op zaterdag deed ik er altijd bij om gewoon even lekker met Bieke bezig te kunnen zijn, maar als het op deze manier blijft gaan, dan hoeft het voor mij niet meer.
Ik begrijp nu wat Dorine laatst schreef over privélessen voor de hond, zeker met een hond, die best gevoelig is voor harde commando's.
Bieke is een heel zacht hondje en heeft die harde commando's helemaal niet nodig.

Ik ben er net met Bieke en Yentl op uit geweest, en gelukkig is de gretigheid om een dummy te halen nog aanwezig. Ik ben lekker met haar bezig geweest, lekker vrolijk zonder mopperen, heerlijk. Ik heb echt van m'n meisje genoten. Ze was weer zo blij en lekker ondeugend met Yentl in de weer.
Laatst gewijzigd door Labje op 11/10/09 13:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Lidy en een pootje van Yentl en Bieke

Afbeelding

Gebruikersavatar
Labje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9709
Lid geworden op: 12/12/02 12:03
Locatie: Hoorn NH

Ongelezen berichtdoor Labje » 11/10/09 13:37

brigitte064 schreef:Ik was er niet bij, dus een advies op maat kan ik je niet geven :wink:

Maar, dummies van een stapel afhalen, da's een heel vreemde oefening, ik zie daar geen logica in :wink:

Als ik het goed begrijp, reageert Bieke op commando's die anderen geven, je geeft dus eigenlijk zelf al de oplossing aan he...zorg dat zij voorlopig niet in een dergelijke situatie komt , of zorg ervoor dat haar aandacht niet naar anderen gaat :wink:


Bieke haar aandacht gaat dus niet naar anderen uit, ze is heel steady, kijkt niet naar anderen, en let heel erg op mij, maar als er een ander gaat schreeuwen als zij net wegrent om iets te halen, tja, dan weet ze niet meer wat ze moet doen.
Dus ik ga er zeker voor zorgen dat dit niet meer gebeurt.
Groetjes Lidy en een pootje van Yentl en Bieke

Afbeelding

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 11/10/09 17:38

Herkenbaar hoor Labje; ik trainde eerst ook (wel gehoorzaamheid) op een andere school en als daar iemand een hard woord zei tegen zijn hond, dan dook Olly ineen en zij werd er ook onzeker van. Dus ik ben ook blij dat ik ben overgestapt naar reen hondenschool waarbij we meestal maar met gemiddeld 3 geleiders op het veld staan en waarbij het er super ontspannen, positief en enthousiast aan toe gaat :). Hier heeft Olly dan ook veel meer lol!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 12/10/09 13:07

Labje schreef:Ik begrijp nu wat Dorine laatst schreef over privélessen voor de hond, zeker met een hond, die best gevoelig is voor harde commando's.
.
Precies. Ik lees je verhaal en dacht direct: ik zou die dag nog opgezegd hebben, vanaf het eerste moment dat je met twee honden moet waarvan er eentje dus niet steady is en jouw hond achterna gaat. Dit heeft voor je training geen doel. Je breekt alleen maar af wat je hebt opgebouwd. Juna is geweldig mooi steady, maar als een groep 2 uur lang loopt te klooien dan gaat het vanzelf ook moeilijker. Na mijn enkele les groepstraining is het ook weer prima gegaan. Ik bouw mijn hondje dan ook zelf op en train hiervoor regelmatig bij Herman. Dit helpt me enorm en het voordeel is: Juna's zusje is ook steady en stil dus die breken elkaar niet af. Het heeft geen zin om je hond onzeker te maken, dat bouwt niets op, maar breekt alleen af zoals je al zei. Daarnaast wil men vaak te snel gaan. Het wild trainen ook, mensen zijn soms heel verbaasd als ik zeg dat ik nog maar een keer of 5 met wild heb getraind in anderhalf jaar. Vaak wordt er juist heel veel en steeds meer met wild getraind, met als gevolg: te hevig, kapot bijten van wild, slordig apporteren, te hoog in drift en maar van dat soort zaken... alles in rust... de rest komt wel ;)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012


Terug naar “Jachttraining”