"Inspringen"

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Dinie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9630
Lid geworden op: 20/12/06 18:18
Locatie: Luyksgestel (N.-Br.)

"Inspringen"

Ongelezen berichtdoor Dinie » 10/08/10 11:36

Yara begint steeds vaker voortijdig in te springen. :(
Ze kan het goed, maar is soms zo 'hevig' dat ze voordat ik het commando 'apport' geef al weg wil. Op de clubkampioenschappen is ze niet ingesprongen. :)
Nu hebben ze me op de jachttraining wel een methode (lieslijntje) gegeven om dit af te leren, maar deze staat me niet zo aan.
Ik doe het nu met de lijn om haar hals en dan pas loslaten als ik het commando geef. Dat gaat goed, maar als ik de lijn weglaat springt ze in.
Kan iemand mij een andere methode/advies geven waarmee ik aan de slag kan? Of vinden jullie dat ik toch met het lieslijntje aan de slag moet. :?
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008

Gebruikersavatar
Labje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9709
Lid geworden op: 12/12/02 12:03
Locatie: Hoorn NH

Ongelezen berichtdoor Labje » 10/08/10 11:50

Nog nooit van een lieslijntje gehoord. Lijkt me voor de hond niet zo prettig.
Misschien moet je met Yara weer een stapje terug.
Met een ander trainen, die vlakbij de dummy staat. Als Yara dan inspringt de dummy laten wegpakken, zodat ze geen succes heeft.
Of zelf de dummy of iets anders wegleggen, terug lopen , naast de hond gaan staan, zeggen blijf en dan zelf de dummy ophalen.
Groetjes Lidy en een pootje van Yentl en Bieke
Afbeelding

Dinie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9630
Lid geworden op: 20/12/06 18:18
Locatie: Luyksgestel (N.-Br.)

Ongelezen berichtdoor Dinie » 10/08/10 12:08

Een lieslijntje is een dun touwtje wat je om de lies (net voor de achterpoten) doet. Iemand anders houd het vast of jij gaat er opstaan. Als je hond inspringt, voordat je het commando geeft, wordt je hond tegengehouden door dat lijntje, wat inderdaad niet prettig is voor je hond :?
Het is niet voor niets dat ik deze vraag hier neerzet. :wink:
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 10/08/10 12:36

:shock: Ik had nog nooit van een lieslijntje gehoord, maar zou hem zeker niet gebruiken.

Net wat Lidy al zegt, doe een stapje terug.
In de training met Doran krijg ik heel veel stadyness training, een onderdeel daarvan is idd, ik zet Doran naast me neer, er word een dummy gegooit, ik doe het lijntje af, zeg blijf en ga zelf de dummy halen, ga daarna terug naar Doran en prijs hem de hemel in.
Je leert ze daarmee 2 dingen, dat ze moeten wachten en dat niet alles wat valt automatisch voor hun bedoeld is.

Een andere is, zet de hond ergens neer, zeg blijf, loop weg en gooi een dummy richting de hond, hond moet blijven zitten en jij pakt de dummy weer op, gooit hem nog eens richting hond, steeds iets dichterbij of als dit een tijdje goed gaat, zelf over de hond heen, hond moet blijven zitten, ook zo leert de hond dat hij/zij niet klakkeloos alles mag pakken wat valt, steadyness dus. Deze oefening zou ik in het begin samen met iemand doen, tot je zeker weet dat Yara blijft zitten, mocht ze dan inspringen kan iemand snel de dummy pakken zodat ze geen succes heeft.

Ik zou dat eens een tijdje trainen, kan je ook gewoon zelf doen in de tuin ofzo. Succes.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Dinie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9630
Lid geworden op: 20/12/06 18:18
Locatie: Luyksgestel (N.-Br.)

Ongelezen berichtdoor Dinie » 10/08/10 12:39

Dank je wel voor de antwoorden. :klasse:
Ik ga er mee aan de slag!! :)
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 10/08/10 12:44

Gaat helemaal goed komen :klasse:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
donna
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 523
Lid geworden op: 20/09/08 14:18
Locatie: Ochten

Ongelezen berichtdoor donna » 10/08/10 16:34

Ik zou het lieslijntje niet gebruiken (had er ook nog nooit van gehoord). Donna sprong eerder ook in. Ik heb ook de bovenstaande adviezen gebruikt. Eventueel een andere oefening tussen door doen, even laten liggen, daarna weer zitten of laten volgen, zodat het niet altijd vanzelfsprekend is dat zij de dummy mag halen. Ik heb ook veel gehad aan het boek van Anke Bogaarts "De drie karakters". Daar staat ook in beschreven hoe je om gaat met een "passievolle" hond.
Veel succes, het komt zeker goed. En een stapje terug doen doet zowel de baas als de hond goed.

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 10/08/10 18:02

Linda heeft al zat tips gegeven Dienepien, allen gebaseerd op steadyness, probeer het, en houdt dit ook zeker een week of 2 tot 3 vol....dan pas mag ze weer eens een dummieke halen, eerder zeker niet :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 14/08/10 12:19

Linda heeft al wat ideetjes gegeven, en er zijn er veel meer hoor! Rustig postgedrag is de basis van de goede jachthond, maar op veel trainingen wordt er te weinig tijd aan besteed.

Misschien nog een paar voor de afwisseling:
- volgen, "prrttt" en een dummy naast je laten vallen. Je volgt nog een stukje verder en dan draai je om, loop je met je hondje terug en zet hem op een meter op zit. Je pakt vervolgens zelf de dummy. (gaat dat aangelijnd goed, dan lijntje eraf)
- Gooi in een cirkel 4 dummy's weg terwijl je hond naast je meedraait en zit. Als er 4 dummies in alle windrichtingen liggen, dan laat je haar blijven en pakt de eerste op. Je draait je hond weer aan de voet richting de 2e en die pak je ook weer zelf op. De 3e idemdito, en gaat het helemaal perfect kun je haar de 4e laten halen, zo niet pak je de 4e ook zelf op.
- Leg 5 dummy's neer als pionnetjes en volg er met Yara tussendoor
- Op een verharde weg een tennisballetje voor je uit schoppen terwijl je Yara laat volgen.

En, wat Pieter en ik nog wel eens doen :oops: wij zijn belabberde gooiers, dus dat moeten we ook oefenen natuurlijk. Zodoende had ik Juun bij me, haar op post gezet en dan maar oefenen met gooien van dummy's op dezelfde plek. Aan het einde van onze training "hoe gooi je een dummy NIET op je hoofd" gingen we met Juna trainen ter beloning. Op dat moment zit ze gerust een half uurtje "op post" zonder iets te hoeven doen, maar leert wel de rust behouden bij vliegende dummy's en dummie's die de dummy's staat te gooien :lol:

Zo kun je op velerlei wijze de steadyness erin brengen. Het is en blijft een essentieel onderdeel van de wedstrijden wat soms helaas verwaarloosd wordt en in de clubdiploma's kost het je alleen punten. Neem je deel aan een OWT een WT of FT dan kun je na de 1e proef weer naar huis bij piepen of inspringen :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 14/08/10 17:27

Hopelijk lukt het Dinie met de tips die je hier hebt gekregen! Olly is een heel erg steady hond als er iets wordt weggegooid; zij wacht op commando's, maar ik heb dat er eigenlijk zelf nooit zo ingetraind. 't Is een heel rustige hond op dat vlak die wel wil pleasen, maar zelf niet giga-ongeduldig is ofzo. Succes!!!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 14/08/10 20:23

Ik weet niet of je alleen traint of met een groepje. Wij trainen met een groep. Dat lijkt me voor het oefenen van steadyness wel meer mogelijkheden bieden.
Dan worden er vaak diverse dummy´s gegooid, één hond mag een dummy gaan halen, de rest moet rustig blijven zitten. Dit wordt ook wel eens afgewisseld dat de baas een dummy moet ophalen i.p.v. de hond. Dit kan je ook oefenen in een walk-up. Zodra er een geluid klinkt en er een dummy wordt gegooid, staat iedereen in de linie stil en zet zijn hond neer. Eén hond mag de dummy gaan halen.
Of op een veld een heleboel dummy´s gooien en er alleen maar langs volgen, kris kras door elkaar.
Of met tweetallen werken. Er wordt bijv. op rechts met schot een dummy in de dekking gegooid, op links met een eendengeluidje een markeer op het veld. Eerst wordt de ene hond uitgestuurd, als die binnen is of op de terugweg, mag de andere vertrekken, die dus al die tijd netjes heeft moeten wachten. Meteen goed voor de memory.
Als je je hond op zit kan fluiten, kan je dat ook inbouwen. Bijvoorbeeld: zet de hond naast je neer, loop zelf 20m door, gooi een dummy een eind voor je, draai je om, fluit de hond in, halverwege op zit, dan weer voor, en dan pas mag hij als beloning de dummy gaan halen.
Ook kan je het voortijdig vertrekken als je nog maar de A van Apport hebt gezegd, wegtrainen door Aaaa......ppelmoes, Aaaa...ppelflap of zoiets te zeggen i.p.v. Apport. En dan mag hij natuurlijk pas weg als er echt Apport is gezegd.
En als je hem slipt, niet slippen en tegelijk het commando Apport geven, maar eerst het lijntje laten vallen, desnoods met het commando Blijf, nog even laten wachten en dan pas uitsturen.

Dat lieslijntje lijkt mij helemaal niks, ik zou het niet willen gebruiken.

Hanneke

ester

Ongelezen berichtdoor ester » 15/08/10 11:08

Voorlopig altijd een helper in de buurt van het wild of de dummy. Weghalen bij inspringen. Geen succes.


Terug naar “Jachttraining”