Landgoedfair Mariënwaard

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Landgoedfair Mariënwaard

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 19/08/10 21:55

Vandaag waren we naar de landgoedfair Mariënwaard in Beesd. Naast lekker geshopt, hebben we ook gekeken naar een demonstratie van een jachthondentraining o.l.v. Koos Kommers. Op het grote demonstratieveld (en dat is echt heel groot) liet de JPC wat fraai jachthondenwerk zien. Koos Kommers had een microfoontje om zijn hoofd en praatte het geheel aan elkaar.

Hartstikke leuk om te zien en wat een knappe honden :klasse: Het waren allemaal zwarte labradors en één chocolate, de meeste toch wel op minstens B2 niveau, zeker één A, want die kon perfecte lijnen lopen. En één jonge hond van 13 maanden.

Mooie oefeningen gezien. Bijvoorbeeld een walk up, los volgend natuurlijk. Halverwege het veld honden op zit, baasjes doorlopen. Vanachter een hutje werden met van die katapulten een aantal dummy´s en lokeenden ver over de honden heen geslingerd. Die vielen dus achter de honden. Eén baasje kreeg de beurt, moest eerst zijn hond influiten en daarna pas uitsturen, waarbij het apport dat hij moest halen aangewezen werd, dus de hond mocht niet zelf kiezen. De rest moest netjes blijven zitten. Daarna kreeg een ander de beurt. Heel knap dat alle honden zo netjes bleven zitten, terwijl de baasjes toch minstens 50 meter van ze vandaan stonden.

Verder van alles gezien: afstoppen, een kaarsrechte lijn voorwaarts, naar links of rechts sturen helemaal aan de andere kant van het veld, een verleidingsdummy die bijna voor de voeten van de hond viel terwijl hij in volle vaart op weg was. Die hond maakte daardoor een complete koprol, omdat hij wilde afremmen, maar herstelde zichzelf en liep toch door om de oorspronkelijke dummy te pakken. Dus toch keurig de verleidingsdummy genegeerd. Koos Kommers maakte door de microfoon nog de grap dat het 2½ maand had geduurd om die koprol erin te trainen... :D

Echt keigaaf om te zien en het publiek vond het allemaal ook geweldig, er klonk af en toe zelfs applaus :applaus:

Hanneke

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 19/08/10 22:01

Ik heb ooit in een ver verleden een workshop met Toosje gevolgd bij Koos Kommers. Die man geeft zo ontiegelijk goed les.
Zo ver , als jij hebt beschreven is Toosje nooit gekomen, maar ik kan mij voorstellen dat het een genot is om naar te kijken :klasse:

kiaora

Ongelezen berichtdoor kiaora » 20/08/10 10:43

Klinkt erg leuk!

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 20/08/10 12:31

Lijkt mij machtig mooi om te zien!

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 20/08/10 16:25

is gaaf om te zien he :D Meneer Kommers heb ik 2x als keurmeester gehad het afgelopen jaar, een fijne man die eerlijk tips meegeeft voor een volgende keer en een gezonde dosis humor bezit waar je echt lol mee kan hebben. In Almkerk hebben we ook nog met hem gegeten. Hij was toen ook keurmeester en na afloop was er een etentje georganiseerd.
Zijn demonstraties zijn erg leuk, en dat is nu precies wat de essentie is van de ware jachthond. Het is altijd weer gaaf om te zien 8)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Tilly
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8819
Lid geworden op: 29/12/05 20:56
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tilly » 20/08/10 16:31

Volgens mij had je een topdag.
Lijkt me erg mooi om dit mee te maken.

:klasse:
Groetjes Tilly
Pootje van Gina & Akka

*Er is op de wereld geen betere psychiatrie, dan een hond die je gezicht aflikt*

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 21/08/10 14:11

Leuk! Leuk om te zien en om mee te doen :)
Ik heb ook wel eens meegedaan aan een demonstratie op zo'n fair, het publiek is altijd echt enthousiast en onder de indruk.
Ramses deed mee toen hij een maand of 5 was en vertederde iedereen met zijn 'bommetjes' bij het waterapport met zijn slungellijfje.
Bij ons werden er toen ook dummies achter het publiek gegooid en moesten de honden een pad oversteken waar publiek stond (zonder honden). De mensen waren onder de indruk hoe gefocussed ze waren en tussen de mensen door liepen zonder zich van de wijs te laten brengen.
Wat ik leuk vond was dat de dingen die wij inmiddels als 'normaal' beschouwen voor heel veel mensen meer onder 'superknap' valt en dat maakt dat je toch weer even anders naar je hond kijkt en er weer een beetje extra trots op bent.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 21/08/10 15:12

Pandora schreef:Wat ik leuk vond was dat de dingen die wij inmiddels als 'normaal' beschouwen voor heel veel mensen meer onder 'superknap' valt ....


Ik kan mij van mijzelf ook zo´n moment herinneren, dat ik helemaal onder de indruk was van wat ik nu een simpel apportje vind :D

Het was op de terugkomdag van mijn tweede labrador, Ginny, die ik gekocht had bij Janny en Frans der Weduwe van de toenmalige Twyfords kennel (hij bestaat nu niet meer). Ergens halverwege de jaren tachtig. Ik denk dat Gin een half jaar was. Janny gaf met haar honden een kleine demonstratie jachtproeven op die terugkomdag. O.a. over water sturen waar een duif in de dekking lag. Ranks (Rodarbal Ringleader), de vader van Ginny, kwam keurig met het duifje terug. Dat vond ik toch ZO KNAP. Ik dacht toen echt... oohhhhhh, als mijn hond toch ooit eens zo ver komt :D

Hanneke

Dushi
Speurneus
Speurneus
Berichten: 7666
Lid geworden op: 12/11/03 20:11
Locatie: Den Helder

Ongelezen berichtdoor Dushi » 21/08/10 21:06

Wat leuk Hanneke! Jammer dat ik het niet wist, had me leuk geleken om te komen kijken!
Groetjes van Monique

Maylo ♂ (Flower Child's Born on Easter Monday) 09-04-2007


Terug naar “Jachttraining”