Ramses heeft zijn eerste B!

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ramses heeft zijn eerste B!

Ongelezen berichtdoor Pandora » 28/08/10 21:48

Donderdagavond zijn we al richting Noord Oost Nederland getogen zodat Pandora de proefdag bij 'oma' en haar broer kon blijven.
Vrijdagochtend in alle regen en vroegte reed ik met mijn jongen dus richting Hardenberg voor onze eerste proef dit jaar, de eerste van de vier kansen die hij zou krijgen om het KNJV B diploma te halen.

Ondanks het slechte weer waren we mooi op tijd en hadden we er zin in met z'n tweeen :)

De proef werd aangeblazen (en weer afgeblazen) door 4 jachthoornblazers. Heel leuk, dit voegde toch een extra sfeerelement toe.

Onze eerste proef: De gevreesde markeerproef :( Niet mijn favoriete onderdeel om mee te beginnen omdat hij, zeker in het begin, zooooo graag wil dat hij soms niet het geduld heeft om te wachten op mijn commando.
Nu had hij dit wel :) Bij het terugkomen vergistte hij zich want hij liep in eerste instantie naar de KM met zijn eend maar zag toen dat ik het niet was. Daardoor raakte hij even van zijn à propos en legde de eend neer maar hij herpakte zich en legde hem voor mij neer. Een 8 en de spanning was eraf.

De tweede proef was apport over diep water. Dit ging niet zo heel goed. Ik stuurde hem te vroeg weg, voor hij helemaal goed geconcentreerd was, en moest hem dus een tweede keer inzetten maar toen stortte hij zich vol overgave te water en spoedde zich naar de overkant. Hij keek me vanaf de overkant aan met de eend in zijn bek en wilde toen, net als vorig jaar, een rondje doen om te kijken of er nog meer eenden lagen dus ik moest hem terugfluiten. Hij kwam gelukkig wel maar legde de eend nog even neer om te schudden en legde hem toen voor mij neer. We hadden gelukkig nog 6 punten over maar dit verdiende geen schoonheidsprijs :(

De derde en vierde proef was volgen en vooruitsturen.
Het volgen ging redelijk, hij kan veel beter maar de KM gaf er toch nog een 8 voor en daar heb ik hem vriendelijk voor bedankt :D
Het uitsturen ging goed op dat konijnenveldje, hij ging als een raket :superman: maar het terugkomen was iets minder: hij kwam in een grote boog met zijn neus over de grond, ondertussen scannend of broer konijn ergens te zien was :eusashhh: . Een 7.

Daarna was het 'houden van de aangewezen plaats', in de volksmond ook wel 2 minuten liggen genoemd.
Aan weerszijden van een berg grond waren twee camouflageschermpjes opgetrokken en daar achter moesten de honden in de stromende regen twee minuten in het natte gras liggen.
Meteen na het weglopen ging mijn jongen al overeind zitten zodat hij om het schermpje heen kon kijken maar bleef verder wel zitten. Bij het terugkomen vermeed ik het om oogcontact met hem te maken omdat hij, als hij zit, het laatste stukje nog wel eens geen geduld meer heeft en vast naar me toe komt sluipen. Gelukkig bleef hij nu wel zitten en kregen we nog een 8. Onder deze omstandigheden ben ik daar best tevreden mee :)

De kansen op een B diploma werden steeds groter want de meest gevreesde onderdelen van de dag waren nu al achter de rug :)

We gingen verder met het kort apport te land en het apport uit diepwater.
Het kort apport ging in eerste instantie goed, hij bleef wederom keurig zitten tot het commando :klasse: Maar hij aarzelde om het konijn op te pakken en legde hem nog een keertje neer na twee meter :( Toen hij terug kwam begreep ik ook wel waarom: we waren een van de laatsten die deze proef nog moesten doen en door de weersomstandigheden was er niet veel meer over van het konijntje dan een soort natte kledder bont :bleh: en Ramses heeft de konijnen het liefst zo vers mogelijk :twisted: Afgeven ging ook niet zo netjes dus hier kregen we een 6 voor... maar een 6 was nog voldoende voor een diploma 8)
Het apport uit diep water ging iets beter, hij bleef weer netjes zitten maar pakte in het water de eend een keertje over :( waardoor de KMde eend even wilde bekijken. Gelukkig geen schade dus we regen een 7, ook hier niet echt netjes afgegeven en hij wilde nog even 'nahappen' en dat mag ook niet :eusanaughty:

Het laatste onderdeel: verloren apport te land.
Dat ging eigenlijk vrij snel, de eend was zo gevonden :)
Niet netjes afgeven werd een 8 maar we hadden het gehaald :hehehe:

Wie had dat gedacht: in de stromende regen bij de eerste poging al een B diploma! Knappe jongen :applaus:

Waar ik heel blij mee ben:
Hij schijnt eindelijk goed steady te zijn want hij blijft echt heel netjes zitten tot hij mag gaan :klasse:
Hij heeft, voor zover ik heb gezien, geen enkele keer zijn poot opgetild tijdens de proeven dus het wordt ook minder spannend voor hem :klasse:

Groot werkpunt, nog altijd: Netjes afgeven! Met dummies gaat dit al veel beter maar met wild nog niet. Als hij dit eenmaal geleerd heeft stromen de hoge cijfers binnen want daar zijn we veel punten op verloren deze proef.

En verder hebben we samen een hele leuke dag gehad :)
We hadden het enorm naar ons zin, ondanks de regen. Af en toe tijdens het wachten dan zat hij me kwispelend met een enorme pretkop aan te kijken van "Vind jij het ook zo leuk, vrouwtje?" :hahaha: En dat was echt onbetaalbaar, daar doe ik het voor :verliefd1:
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

Gebruikersavatar
Labje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9709
Lid geworden op: 12/12/02 12:03
Locatie: Hoorn NH

Ongelezen berichtdoor Labje » 28/08/10 21:54

Yeah, gefeliciteerd. :applaus:
Een leuk verslag trouwens. :)
Groetjes Lidy en een pootje van Yentl en Bieke
Afbeelding

EricaM
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2506
Lid geworden op: 23/03/09 23:17
Locatie: Almere

Ongelezen berichtdoor EricaM » 28/08/10 21:56

Wat ontzettend goed zeg. Echt heel erg knap.
Als ik toch lees wat je allemaal moet doen, om een B diploma te halen PFFF...
Gefeliciteerd hoor. Jullie beiden, want dit doe je echt samen. 8)
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 28/08/10 22:25

Superrrrr... proficiat :feest1: Jij zweeft voorlopig nog wel even op een roze wolkje, denk ik :D Geniet ervan!

Hanneke

molletje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19/11/06 00:00
Locatie: rotterdam

Ongelezen berichtdoor molletje » 28/08/10 22:47

netjes hoor! :applaus: :applaus:
gefeliciteerd!!!

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Ongelezen berichtdoor rimanime » 28/08/10 23:03

Knap werk van beide :wink: Leuk verslag :klasse:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 28/08/10 23:07

Super gedaan Brigitte en Ramses. Van harte gefeliciteerd. :applaus: :klasse:

Dinie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9630
Lid geworden op: 20/12/06 18:18
Locatie: Luyksgestel (N.-Br.)

Ongelezen berichtdoor Dinie » 28/08/10 23:08

:banaan: Hartelijk Gefeliciteerd, Ramses (en Brigitte) :klasse:
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008

Yvonne

Ongelezen berichtdoor Yvonne » 28/08/10 23:35

Gefeliciteerd met jullie B diploma. Ook Kuvo en ik hebben afgelopen vrijdag mee gedaan in Hardenberg (wij trainen ook bij de KNJV Hardenberg). Wij gingen ook op voor een B diploma, maar.... helaas niet gehaald. Wij hadden eerst alle C onderdelen. Deze hadden we allemaal gehaald (2 achten, 2 negens en 1 tien). Ook het zoekapport ging super goed (een tien) en zelfs het markeren (toch altijd spannend) deed hij super (een negen). Maar toen moest hij over water. Dit is normaal geen probleem, maar als de voorjager al begint om het verkeerde commando te geven :oops: (ik zei "vooruit" ipv "over") Hij schiet het zandpad op ipv over water te gaan. Hem toen nog een keer ingezet. HIj bleef toen voorin het water. Mocht ik hem nog 1 keer terug roepen en inzetten. Maar toen had hij geen zin meer en bleef gewoon naast mij zitten :evil: Het is wel jammer, maar wij hadden twee weken geleden al een B diploma gehaald in Vriezeveen. Dus een B diploma hadden we al, maar deze keer had hij beters cijfers... Ik moet ook eerlijk bekennen, dat voor mij de lol er vrijdag ook wel een beetje af was. Ik was echt helemaal verregent (niet de juiste kleding aan) en had het zo super koud :koud: . Ik was blij dat we klaar waren met de proef en dat ik snel naar huis kon gaan om heerlijk lang onder de warme douche te gaan staan... Snel even thuis wat gegeten en droge kleren aan en toen ben ik natuurlijk wel even terug gegaan om mijn C diploma in onvangst te nemen.

Gebruikersavatar
AnjaS
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23/11/04 21:58
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor AnjaS » 29/08/10 00:10

Gefeliciteerd met jullie B! Mooi werk!
Weet je, niemand vraagt naar de punten, maar wel of die A- B- of C diploma heeft, dus top werk!
Geniet ervan!
Vogende week op voor A ? :wink:
Afbeelding

Dank je wel Anca
:zwartpootje: Daisy (2-4-1997 - 29-4-2004)
:bruinpootje: Tess (2-6-2004 -25-02-2013)
:bruinpootje: Tjinta( 2-6-2004 - 14-9-2016)
:zwartpootje: Stars and Tails Black Lola 28-10-2013

kristies
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6143
Lid geworden op: 12/10/06 17:04

Ongelezen berichtdoor kristies » 29/08/10 00:22

:klasse: Goed gedaan jullie samen !!

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 29/08/10 10:50

Yvonne schreef:Gefeliciteerd met jullie B diploma. Ook Kuvo en ik hebben afgelopen vrijdag mee gedaan in Hardenberg (wij trainen ook bij de KNJV Hardenberg). Wij gingen ook op voor een B diploma, maar.... helaas niet gehaald. Wij hadden eerst alle C onderdelen. Deze hadden we allemaal gehaald (2 achten, 2 negens en 1 tien). Ook het zoekapport ging super goed (een tien) en zelfs het markeren (toch altijd spannend) deed hij super (een negen). Maar toen moest hij over water. Dit is normaal geen probleem, maar als de voorjager al begint om het verkeerde commando te geven :oops: (ik zei "vooruit" ipv "over") Hij schiet het zandpad op ipv over water te gaan. Hem toen nog een keer ingezet. HIj bleef toen voorin het water. Mocht ik hem nog 1 keer terug roepen en inzetten. Maar toen had hij geen zin meer en bleef gewoon naast mij zitten :evil: Het is wel jammer, maar wij hadden twee weken geleden al een B diploma gehaald in Vriezeveen. Dus een B diploma hadden we al, maar deze keer had hij beters cijfers... Ik moet ook eerlijk bekennen, dat voor mij de lol er vrijdag ook wel een beetje af was. Ik was echt helemaal verregent (niet de juiste kleding aan) en had het zo super koud :koud: . Ik was blij dat we klaar waren met de proef en dat ik snel naar huis kon gaan om heerlijk lang onder de warme douche te gaan staan... Snel even thuis wat gegeten en droge kleren aan en toen ben ik natuurlijk wel even terug gegaan om mijn C diploma in onvangst te nemen.
Jammer, met zulke mooie cijfers.
Het was ook wel echt takkeweer, ik was blij dat ik droge kleding mee had zodat ik na de proeven die natte spullen uit kon doen. De kleding was wel goed maar het wordt toch allemaal nat als je de hele dag in de zeikregen staat :(
Groetjes van Brigitte & Zoo

Afbeelding

Bedankt Marjolein, hij is top!

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 29/08/10 10:53

AnjaS schreef:Gefeliciteerd met jullie B! Mooi werk!
Weet je, niemand vraagt naar de punten, maar wel of die A- B- of C diploma heeft, dus top werk!
Geniet ervan!
Vogende week op voor A ? :wink:
Nou nee :D Daar ga ik volgend jaar eens aan denken, misschien, want dat dirigeren is nog niet zo eenvoudig zag ik vrijdag weer eens. Van de 24 hebben maar 2 combinaties het gehaald. Daar zal ik echt serieus voor moeten trainen :D
Groetjes van Brigitte & Zoo

Afbeelding

Bedankt Marjolein, hij is top!

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 29/08/10 11:13

Wow, geweldig knap gedaan zeg!!!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 29/08/10 16:11

super gedaan op z'n Ramses :twisted: helemaal leuk, en een geweldig verslag :D
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012


Terug naar “Jachttraining”