Apport

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Gebruikersavatar
Ellenn.
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 680
Lid geworden op: 14/02/10 16:35
Locatie: Hoogeveen

Apport

Ongelezen berichtdoor Ellenn. » 22/12/10 21:31

Ik heb een paar vraagjes over het apport..
Ik ben nu met Narda aan het trainen met apportjes... Maaaaaar nu een vraag hoe ik iets moet doen..
Wanneer ik apport verstop of weggooi blijft ze prima zitten, ze gaat hem ook met een vaart halen.. maar vlak voor mn neus laat ze hem los, ze geeft hem dus nooit af in mn handen (misschien toevallig een keer als ik snel genoeg ben).. Hoe leer ik haar aan voor me te gaan zitten en het apport afgeven wanneer ik het zeg of toelaat?

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 23/12/10 07:57

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, en ik weet niet of je ook naar een school gaat om de apporteertraining te doen?
Maar goed, los daarvan zijn er enkele truukjes die je zou kunnen proberen.
Om te beginnen is het handig om een smal pad te nemen, waar je de dummy in zicht voor haar neerlegd en haar vervolgens vooruit stuurt.

Als ze terugkomt kun je een paar manieren proberen:
- zodra ze dichtbij jou is, maar de dummy nog wel vast heeft, doe je een sprongetje naar voren en pak je direct de dummy aan. Laten zitten komt later, ze moet eerst snappen dat ze jou de dummy moet aangeven.
- als Narda de dummy laat vallen, doe je een paar stapjes achteruit en moedig je haar aan met " apport" om de dummy terug op te pakken en jou te volgen.
- Ga op de grond zitten als ze weggaat om het apport op te halen en nodig haar met gespreide armen uit om tussen jouw benen in te komen lopen. De dummy is nu vlakbij jouw handen en de kans dat de dummy in je handen valt is een stuk groter.
- Leer haar het commando vast aan, door iets in haar bek te geven en een stukje samen op te gaan lopen. Zolang ze het vast heeft zeg je rustig maar duidelijk "vast". Aai haar, praat tegen haar, maar neem de dummy niet gelijk af. Ze moet trots worden op zichzelf met een blij baasje en iets leuks in haar bek.

Pas als ze continu de dummy komt brengen en vast blijft houden bij jou, ook als ze al bij je is en je de dummy niet aanpakt, kun je langzaam het commando "zit" gaan introduceren voor het afgeven. Succes!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Gebruikersavatar
Ellenn.
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 680
Lid geworden op: 14/02/10 16:35
Locatie: Hoogeveen

Ongelezen berichtdoor Ellenn. » 23/12/10 12:48

Zoo!!
Hier heb ik heel veel aan.. super bedankt!!
En nee train nog niet, ga in maart waarschijnlijk beginnen met jachttraining, maar vind het fijn als ze wel al wat kan zeg maar.. tenminste niet de dummy zo laten vallen elke keer..

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 23/12/10 21:19

Ter aanvulling.... iets waar ik zelf ook heel erg op moet letten :) Als ik de dummy aan wil pakken, heb ikzelf altijd de neiging om naar voren te buigen, over de hond heen. Dat kan zeker voor een jonge gevoelige hond nogal intimiderend overkomen waardoor hij de prooi maar gauw loslaat. Het baasje neemt immers een dominante positie in (over de ranglagere heen gaan staan).
Als jouw hondje daar gevoelig voor is (net als de mijne) kun je beter door je knieën zakken bij het aannemen i.p.v. vooroverbuigen.

Ik ga ook regelmatig met mijn jonge hond kroelen als ze de dummy komt brengen. Dan begin ik al van een afstandje te roepen dat ze zo knap en braaf is, ik zak op mijn knieën en ga haar overal op haar lijf kroelen, al roepend... goed zo, hou vast jouw dummietje hè, o wat knap, wat een mooie dummy, hou vast hoor..... enz. enz. Ze staat dan meestal te knorren en te kronkelen van genoegen met de dummy in haar bek tot ik onder haar kinnetje kroel en dan geef ik het commando los en pak ik hem aan. Dit doe ik om haar het vertrouwen te geven dat ze braaf is als ze de dummy / prooi vasthoudt en natuurlijk om haar te leren dat ze hem pas op commando mag loslaten.

Wat Dorine ook al aangeeft.. dat zittend afgeven komt later wel, dat is afwerking. Eerst maar eens zorgen dat ze de dummy blijft vasthouden tot jij los zegt.


Terug naar “Jachttraining”