OWT van de NRC

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

OWT van de NRC

Ongelezen berichtdoor Lupos » 08/02/11 08:43

Er staan 2 OWT's op stapel van de NRC: 2 april in Almkerk en 14 mei in Borculo. Zijn er meer van hier die gaan? Ik heb me voor beiden ingeschreven en zal uitkomen in de Novice klasse. Ik heb er zin in :applaus: maar vind het ook best spannend om starters-klasse-af te zijn... Hoe zal het gaan lopen? Ach, we gaan er voor nu maar vanuit dat we weer dolle pret zullen hebben net als afgelopen jaar :klasse:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 13/02/11 09:14

Niemand blijkbaar?? :lol:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

molletje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19/11/06 00:00
Locatie: rotterdam

Ongelezen berichtdoor molletje » 13/02/11 21:53

is nog een tikkie te hoog gegrepen :oops: :D
maar vooral veel plezier en succes!!!

Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 14/02/11 09:23

Ik ga eerst maar eens proberen om een B-tje te halen met Lina dit jaar. :wink:
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 14/02/11 10:36

Saskia.Bernadette schreef:Ik ga eerst maar eens proberen om een B-tje te halen met Lina dit jaar. :wink:
Je kunt ook zonder Btje meedoen hoor, ik heb geen B in elk geval 8)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 14/02/11 10:45

Lupos schreef:
Saskia.Bernadette schreef:Ik ga eerst maar eens proberen om een B-tje te halen met Lina dit jaar. :wink:
Je kunt ook zonder Btje meedoen hoor, ik heb geen B in elk geval 8)

Mmmm ik weet niet hoor. Lijkt me toch een hele opgave zo'n WT....... :? Weet ook niet precies wat je daarvoor moet doen/kunnen met je hond. :)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 14/02/11 11:03

Saskia.Bernadette schreef:
Lupos schreef:
Saskia.Bernadette schreef:Ik ga eerst maar eens proberen om een B-tje te halen met Lina dit jaar. :wink:
Je kunt ook zonder Btje meedoen hoor, ik heb geen B in elk geval 8)

Mmmm ik weet niet hoor. Lijkt me toch een hele opgave zo'n WT....... :? Weet ook niet precies wat je daarvoor moet doen/kunnen met je hond. :)


Het is een beetje zoals de WT's van de rasverenigingen volgens mij. Per proef heb je 2 dummy's op te halen. Er zijn totaal 5 proeven, waarvan meestal de volgende onderdelen bevat:
- vrij zoeken
- markeren
- blind
- zwemmen
- walk up in linie van 2

Directe Uitsluitingsfouten:
- inspringen
- geluid maken op post
- dummy missen
- schotangst
- je hond mishandelen/aanraken
- wisselen/ overpakken van andere dummy

De afstanden bij de Novice zijn iets groter dan bij de starters, en bij de starters is dirigeren nog niet verplicht (doch wel handig als je het kunt bleek vorig jaar 8) )

Als voorbeeld de proeven van vorig jaar bij de starters in Belgie (Zichem)

Proef 1: enkele markeer met een blinde op dezelfde valplaats als de markeer in hoog gras op zo'n 50 meter.

proef 2: dubbele markeer te water, waarbij de volgorde van binnenbrengen onbelangrijk was, maar wisselen uiteraard niet mag.

Proef 3: Walk up in linie van 2, waarbij er 2 markeren vallen: 1 links van ons in een bosje op 40 meter, 1 recht voor ons achter een schapenhek in het hoge gras op zo'n 30 meter. De wind komt op dat moment achter ons vandaan. Eerst moet de hond aan de rechterkant de dummy schuin links voor de andere hond langs gaan halen, en dan mag de andere hond de dummy recht door over het hek gaan halen. Vervolgens wordt de walk up herhaald waarbij de voorjagers van plaats wisselen.

Proef 4: vrij zoeken in het hoge gras, waarbij de keurmeester aangeeft wat het zoekgebied is (en jij je hond daar dus binnen dient te houden) ze moeten 2 dummy's binnen brengen.

Proef 5: Dubbele markeer met schuin links een dummy op het gras op 30 meter en schuin rechts een dummy te water op zo'n 60 meter. De dummy op het gras moet eerst binnen komen en bij de dummy te water kon je de hond niet zien als hij de kant inging.

Juna behaalde hier haar certificaat met 76/100 punten en 26e plaats van de 75 starter deelnemers. Uiteindelijk bleken 37 combinaties het te hebben gehaald.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 14/02/11 11:10

Nah, voor Doran nog te vroeg :D
Is er goed te kijken daar? Misschien komen we je wel aanmoedigen dan 8)
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 14/02/11 11:11

Nog eentje dan (zo leuk om aan terug te denken :lol: )

OWT Weert, van de Golden Retriever vereniging

Proef 1: markeer recht voor ons, in een hogere begroeiing op 50 meter en een schot richting een bosje links van ons op 30 meter. (blind) De markeer moet eerst binnen gebracht worden, daarna de blind.

Proef 2: markeer in het bos, waarbij er op de terugweg van de eerste dummy een 2e dummy op dezelfde valplaats wordt gegooid zonder dat de hond het ziet.

Proef 3: markeer over water in het bos in linie van 2. Hier moeten 2 dummy's worden binnengebracht.

Proef 4: blind in hoog riet op een afstand van 60 meter, waarbij we bij de inzet plaats niet konden wegwaaien ondanks de snijdende wind in de rug, omdat je laarzen gelijk 20 cm in de bagger zakten op de akker :?
De hond moet richting het riet en dan nog zo'n 10 meter diep, om terug uit te werken. Er moest 1 dummy binnenkomen.

Proef 5: Walk up op een bospad, waarbij er links en rechts dummy's vielen. De honden moesten steeds schuin voor de andere hond langs het bos in. Daarna werd er gewisseld en de oefening herhaald.

Hier ging Juna eruit op proef 4. Ze liep niet diep genoeg en werd onzeker. Daarop heb ik haar na enkele keren dirigeren terug gehaald. De andere proeven doorstond ze met glans. :)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 14/02/11 11:12

Lunatic schreef:Nah, voor Doran nog te vroeg :D
Is er goed te kijken daar? Misschien komen we je wel aanmoedigen dan 8)
Borculo ben ik niet eerder geweest dus dat weet ik niet. Almkerk is goed te zien :klasse: Leuk als je weer komt kijken, in Zichem had het ook geholpen :lol:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 14/02/11 11:15

Lupos schreef:
Lunatic schreef:Nah, voor Doran nog te vroeg :D
Is er goed te kijken daar? Misschien komen we je wel aanmoedigen dan 8)
Borculo ben ik niet eerder geweest dus dat weet ik niet. Almkerk is goed te zien :klasse: Leuk als je weer komt kijken, in Zichem had het ook geholpen :lol:

Precies en een beetje steunen kan nooit kwaad :D Foto toestel gaat ook weer mee dan natuurlijk 8) En niet te vergeten is het voor mij natuurlijk erg leerzaam om dit soort wedstrijden te bekijken, voor als Doran daar klaar voor is :D
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 14/02/11 11:18

Lunatic schreef:
Lupos schreef:
Lunatic schreef:Nah, voor Doran nog te vroeg :D
Is er goed te kijken daar? Misschien komen we je wel aanmoedigen dan 8)
Borculo ben ik niet eerder geweest dus dat weet ik niet. Almkerk is goed te zien :klasse: Leuk als je weer komt kijken, in Zichem had het ook geholpen :lol:

Precies en een beetje steunen kan nooit kwaad :D Foto toestel gaat ook weer mee dan natuurlijk 8) En niet te vergeten is het voor mij natuurlijk erg leerzaam om dit soort wedstrijden te bekijken, voor als Doran daar klaar voor is :D
jaaaaaaaaaaaaaaa foto's!!! De vorige waren ook helemaal super :applaus: Is het dan niet leuker om eens te vragen aan Ton of je als helper mee kunt doen? Daar heb ik toen ook ontzettend veel van geleerd en zie je de hele dag honden op de proeven. Zo kun je precies zien waar de "foutjes" zitten. De eerste OWT van de NLV in Krimpen hebben wij toen ook geholpen en dat was echt super :klasse: Aan de andere kant... dan komen er natuurlijk geen foto's van Juna en mij :lol:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 14/02/11 12:08

Mmmm klinkt nog iets te moeilijk voor Lina. Vooral omdat het met dummy's is. Daar is ze soms wat slordig mee (langs mij heen sjeezen en niet netjes afgeven :? ) Wij gaan er nog een zomerlang aan werken. 8) Met wild is ze gek genoeg veel netter. Raar he?
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 14/02/11 12:27

Saskia.Bernadette schreef:Mmmm klinkt nog iets te moeilijk voor Lina. Vooral omdat het met dummy's is. Daar is ze soms wat slordig mee (langs mij heen sjeezen en niet netjes afgeven :? ) Wij gaan er nog een zomerlang aan werken. 8) Met wild is ze gek genoeg veel netter. Raar he?
Is de dummy teveel een spelletje geworden misschien? Ach soms weet je het toch niet. Al weken denk ik: zo t gaat echt onwijs goed! En dan ineens... pfffffff
Juna is op het moment loops, maar met het bloedverlies is ook haar geheugen kwijt geloof ik :eusashhh: Normaal weet ze een valplaats nog feilloos, ook na flinke tijd (ik leg vaak aan het begin van een training een dummy uit die ik aan het eind van de training laat halen)... maar afgelopen week... pffffffffffffffffffffff Nog anderhalve week, dan is ze klaar met haar loopsheid en kunnen we ons weer bezig houden met de trainingen alleen ipv met het markeren om vindbaar te zijn voor de heren 8)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 14/02/11 12:53

Ja de hormonen nemen nu de meeste plaats in he? :wink:
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog


Terug naar “Jachttraining”